[TV] Sverker testar dubbdäck!

Jag vet inte. Jag sprang till datorn för att skriva det här inlägget. Men de hade bl.a. nokiandäck framme och stackarn som blev utfrågad tyckte de var bra, såg ut som W240. Går kanske att se inslaget på nätet..

Sicket skämt. Det är väl för fan på plogade vägar man BEHÖVER dubb. I snön funkar det med vanliga grova varsamt pumpade mtb-däck. PÅ asfalt som är plogat med ispartier. DÄR vill jag ha dubb.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Sicket skämt. Det är väl för fan på plogade
> vägar man BEHÖVER dubb. I snön funkar det med
> vanliga grova varsamt pumpade mtb-däck. PÅ
> asfalt som är plogat med ispartier. DÄR vill jag
> ha dubb.

Va, nej i snö ska man ha smala racerdäck som skär igenom snön. På isig asfalt kan det vara bra med lite mönster, med dubbdäck förlorar man bara det roliga med att cykla på vintern.

62f
Thunen skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sicket skämt. Det är väl för fan på
> plogade
> > vägar man BEHÖVER dubb. I snön funkar det
> med
> > vanliga grova varsamt pumpade mtb-däck. PÅ
> > asfalt som är plogat med ispartier. DÄR vill
> jag
> > ha dubb.
>
>
> Va, nej i snö ska man ha smala racerdäck som
> skär igenom snön. På isig asfalt kan det vara
> bra med lite mönster, med dubbdäck förlorar man
> bara det roliga med att cykla på vintern.

Ja och det skall vara kortbrallor som slutar ovanför knäna så man glider fint på isen efter vurpan.

Fokus låg ju ändå på att det i första hand gäller att ha dubbdäck fram och då gärna med dubbar i mitten. "Testet" vänder sig dessutom till de som förmodligen inte hänger här och då funkar ju de förklaringar som ges.

Lögner, felaktiga uppgifter och annat finns ju överallt, det är ju upp till oss att vara källkritiska och ta in information från flera håll. Fundera bara alla tillfällen ni själva blir utsatta för liknande desinformation utan at veta om det.

Jag håller med cykelhandlaren - av de tre däcken som visades funkar det för 600kr och som hade dubbar i mitten förmodligen bäst att ha när man cyklar till och från jobbet eller affären. Det är som så ofta annars, det är sällan billigast eller dyrast som ger bästa prisprestanda.

Dubbar i mitten är nog skitbra så länge du kör rakt. Men svänger du har du inga dubb i sidorna som räddar dig. Då släpper det.

Personligen föredrar jag dubb i sidorna och dubbfritt i mitten. Då rullar det lätt så länge jag kör rakt och inte behöver hjälpen, och dubbarna på sidorna hjälper till när jag svänger.

Nu pratar jag pendling förståss, och då har jag ett par Nokia Mount & Ground W160.

w160.jpg

Däcket de förordade hade dubb både i mitten och på sidorna, till skillnad från det billiga däcket de visade som saknade dubb i mitten.
Förstår faktiskt inte tanken med ett däck utan dubb i mitten, visst, det rullar bättre rakt fram men bromsfömågan på is blir ju lika dålig som med ett odubbat däck. Det är väl vid en nödsituation man vekligen behöver greppet och då skall man väl inte behöva luta cykeln för att få stopp.

Jag tycker att w106 funkar kanon för vinterpendling i Stockholm.
Har även kört en hel vinter på 23mm däck, klart spännande på is, men i snön så märker man ingen direkt skillnad.

Vic, med de däcken jag har enligt ovan, når sidodubbarna ned i marken, och ger mig det fästet jag behöver. Har aldrig halkat med dom.

Jag skulle kunna tänka mig ett sånt där utan dubbar i mitten bak, men fram föredrar jag mina W240 (som handlaren hos Sverker förordade). Visst blir det lite tyngre och låter lite mer, men jag kan bromsa och vet med mig att framdäcket närmast alltid finner fäste. Skönt.

bruse skrev:
> Nu pratar jag pendling förståss, och då har jag ett par Nokia Mount & Ground W160.

Och till det funkar de prima. Däremot är de inte riktigt lika bra på Sörmlandsleden. Jag har provat.

Mårten skrev:
> Är inte dubbdäck ganska fegt?

Jo, jag är feg. Jag använder hjälm också. Riktigt überfegt!

Dom glömde ett däck...

100_0281.JPG ht=543

Nokian Hakkapelitta H10, finns för "gamla" dimensioner och ger riktigt hyggligt grepp. Har aldrig fått ett oprovocerat kast med det däcket (fram och bak), men trögt går det =)

Nu har jag räknat dubben på mina däck. Första gången räknade jag till 238 på framdäcket och 239 bak. Andra gången räknade jag till 239 fram och 241 bak. Tredje gången ringde telefonen så jag tappade räkningen. De gör iaf sitt jobb svinbra!

SuperApe skrev:
> Nu har jag räknat dubben på mina däck. Första
> gången räknade jag till 238 på framdäcket och
> 239 bak. Andra gången räknade jag till 239 fram
> och 241 bak.

Är det inte lättare att räkna hålen? ;)

Little Stereo skrev:
> Jag köpte dubbade löparskor idag (Icebug) :-)

Icebug funkar toppen, fast är obra om man glömmer nåt när man ska stressa
iväg och klampar in med dom på parketten...har provat, märkena går inte bort.

/Magnus

Tillbaka
Topp