[TV-tips] Overcoming på SVT ikväll

Dansk dokumentär från 2006. Om världens hårdaste cykeltävling, Tour de France. Vi följer stjärnorna i det danska laget Team CSC och dess kontroversielle ledare Bjarne Riis före och under tävlingen. Det blir en dramatisk resa med många överraskningar. Bredbild

Finns den på nätet? Svärmorsan ska så klart se någon gammal svartvit film på NRK1 (ja NRK funkar här i Arvika).

I morgon är det jag som åker och köper ett TV-kort till laptopen!

22.10 Overcoming
Prisbelönt dansk dokumentär från 2006 om världens hårdaste cykeltävling, Tour de France. Filmen följer stjärnorna i det danska laget Team CSC och dess kontroversielle ledare Bjarne Riis före och under tävlingen. Det blir en dramatisk resa med många överraskningar.

Måste man ju sitta som limmad?

22.10 Overcoming
Prisbelönt dansk dokumentär från 2006 om världens hårdaste cykeltävling, Tour de France. Filmen följer stjärnorna i det danska laget Team CSC och dess kontroversielle ledare Bjarne Riis före och under tävlingen. Det blir en dramatisk resa med många överraskningar.

Måste man ju sitta som limmad?

Magnus_sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> kan inte ta bort dem men skit samma :D nu vet
> alla hoppas jag:P

Jag tror att alla redan visste innan du postade faktiskt, har varit minst två andra trådar om samma sak.

Magnus_sungam skrev:
>
> Måste man ju sitta som limmad?

ja, i alla fall så har väl Bjarne Riis hamnat i klistret efter sitt dopingavslöjande:>)

Senast redigerad av en moderator:
Grumt! Tack som f*n för tipset, hade ingen aning faktiskt, läste inlägget 10 min innan den började. Visst blev det en extra dimesnion på nåt vis efter de senaste turerna med Riis och Basso? Ruskigt bra dokumentär.

Ok dokumentär tycker jag men bra eller jättebra?

Nej, det tycker jag inte.

Det var för lite frågor och för lite ifrågasättande, framför allt
riktat till Bjarne Riis.

Fast det är klart, hade Tomas Gislason ställt tuffa/obekväma frågor
hade han antagligen inte fått vara med och se och filma så mycket.

För den som är insatt i cykelsporten kanske den är bra men för oinsatta?

Jag såg den tillsammans med några icke-cyklister och
det var mycket de inte förstod och reagerade negativt mot.

I en scen räckte ex Bjarne Riis över något (ett piller? en matbit?) till
en av de trötta Csc-åkarna och då verkade han orka med etappen mycket bättre.

Ingen närmare förklaring gavs av någon.

Doping sade icke-cyklisterna direkt.

Med tanke på det senaste årets avslöjanden är det svårt att invända.

Även om det är mycket möjligt och troligt att det inte var något otillåtet.

En del andra kommentarer från olika ledare och cyklister fick också
mina icke-cyklist kamrater att reagera och tycka att de svåra/obekväma
frågorna undveks från alla håll, även Riis själv verkade inte pressa
vissa cyklister om svar.

Också det har kanske sin naturliga förklaring med tanke på det som avslöjats.

/Fedde

Bjarnes snack om att alla ska vara rena och hur han cyklat så och så många varv runt jorden och jada jada ger en jävligt besk eftersmak nu, med facit i hand. Återblickarna från Bjarnes karriär, när han i gul ledartröja stormar uppför serpeninerna får mig faktisk att må illa. "Festligaste" ögonblicket i "dokumentären" är väl ändå när Bjarne blir grovt kränkt av det norska tv-programmet som antyder att allt som Bjarne kommer i kontakt med blir dopingmisstänkt...

Dock kan man inte komma ifrån att det är en intressant inblick i spelet bakom fasaden, exempelvis att sportdirektörerna ringer varandra och gör upp. Eller kanske dikterar i Johans fall.

För det första tror jag inte Bjarne skulle sträcka en näve "doping" till en cyklist under pågående lopp. Sedan är det en typ av dokumentär där vi får följa laget under touren, inte en där Janne Josefsson ställer frågor och vinklar verkligheten. Som du skriver hade vi nog kanske inte fått se så mycket alls om kameran inte bara varit en tyst dokumenterande tingest.

Min jävla inspelningsbara digitalbox spelade inte in skiten, även fast jag satte igång den manuellt.. Runkbulle!! Nu får jag väl ge mig ut och cykla idag istället.

Verkligen en kul inblick bakom kulisserna även om jag tycker dokumentären som sådan var spretig och dåligt sammanhållen.

Håller med om att de oinitierade i cykelsporten säkert undrade över många saker i dokumentären. Många frågor blev hängande i luften, eller obesvarade.
Ibland är det mest intressanta inte vad som sägs, utan det som inte sägs. Scenen när Riis berättar för Peron att han är en av tre cyklister som misstänks för dopning var illustrativ för hur mycket cykelsporten har kvar att göra. Den fråga alla ville ställa:,"har du dopat dig?", ställdes aldrig av Riis. Istället satt de och mumlade om att det var så jobbigt att det här skulle tas upp igen eftersom det bara handlade om huvudvärkstabletter. Om det nu var huvudvärkstabletter är det ju extremt klantigt att inte ha kollat upp om de var godkända. Vet någon om Peron fälldes för dopning det året?

Ja det var en visuellt väldigt snygg dokumentär, nästan lite för snygg för att få den rätta dokumentära känslan. Många klipp och avancerad bildbehandling. Som påpekats så var filmen av typen "tyst betraktande", då tycker jag inte man nödvändigtvis bör kritisera den för att den inte har en annan stil, allt ryms inte i samma film. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska tycka om att svt lägger till text före och efter filmen. Visserligen hade den ett informativt värde för den som inte är insatt, men ändå... filmen bör få stå för sig själv. Ur en rent konstnärlig synvinkel alltså. Kanske inte någon bra jämförelse, men tänk om du just har sett Mulholland Drive och så dyker det upp en text som förklarar vad det var du just såg...

Om folk hojtar om doping när Bjarne räcker över lite mat till en trött cyklist, ja då är det fan illa...

/Johan

Det var kul att se att de såg så skyldiga ut när det snackades doping. Det känns ganska sorgligt. Men det var en intressant dokumäntär som gör en nyfiken på att veta mer. Jag störde mig på att det var ruskigt svårt att läsa den vita genomskinliga texten när det dök upp korta fakta.

Tycker tvärtom att det Bjarne gör med CSC och som även T-mobile gör är vägen fram. Erkänner det som hänt och sattsar på att göra det bättre. Löjligt att rikta alla moraliska pekfingrar mot Riis som åtminstone står för detnhan har gjort.

arraksboll skrev:
> Om folk hojtar om doping när Bjarne räcker över
> lite mat till en trött cyklist, ja då är det
> fan illa...
> /Johan

Jo, visst är det illa.

Men så dålig och så nedsvärtad är cykelsporten
enligt många som inte är insatta.
Ingen rök utan eld heter det visst.

Eftersom maten som räcktes över (om det nu var mat? vet du det?)
inte kommenterades eller nämndes får den misstänksamme lätt
vatten på sin kvarn.

För att förtydliga: jag tror det var mat.

Som någon annan skrev: dokumentären var enbart betraktande/iaktagande utan
frågor och svar, det leder lätt till många frågor och antaganden från tittaren,
även om dessa antaganden är helt felaktiga så är det tyvärr så.

/Fedde

Det som räcktes över var troligtvis en helt vanlig värktablett eftesom Jacob Piil hade problem med ett knä och även bröt tävlingen senare.

Scott tokig skrev:
> Erkänner det som hänt och sattsar på att göra det
> bättre. Löjligt att rikta alla moraliska
> pekfingrar mot Riis som åtminstone står för
> detnhan har gjort.

Visst är det bra att Riis m fl börja sopa rent framför sin egen dörr men:

den som har vägrat och undivkit svara på frågor eller t o m ljugit
under ett antal år när det gäller detta ämne har inte alltid
stort förtroende hos media, allmänhet m fl.

Detta gäller förstås inte bara Riis utan även ett antal andra ledare, stallchefer, cyklister m fl.

Och fortfarande finns det ju ett rätt stort antal ledare, stallchefer, cyklister m fl
som vägrar eller undviker att svara på frågor om detta.

Var det inte Valverde som så sent som igår (eller i lördags?) vägrade svara på frågor om detta?

De cyklisterna, ledarna m fl har inte precis förstått allvaret i hela situationen.

/Fedde

Såg den för ett år sen eller så på DVD och tyckte det var en skräpfilm. Bjarne ska framställas som en kramig känslofarbror som tar hand om sina nervvrak till cyklister som om de vore sina egna söner. Och den konstnärliga framtoningen tyckte jag inte heller om, då var Höllentour tusen ggr bättre och snyggare.

fedde skrev:
> De cyklisterna, ledarna m fl har inte precis
> förstått allvaret i hela situationen.

Eller oxå är det precis det dom har.

Tillbaka
Topp