TV4 sänder TdF

TV4 sänder TdF
Väldigt oväntat.

Har svårt att tro att det blir en succé tittarmässigt för dem (och säkert med bedrövligt långa reklampauser på typiskt TV4-manér), men lite kul satsning ändå. Och bra för de som inte har Eurosport.

TV4 sänder TdF
Kom just på att jag inte har Eurosport de första två veckorna i juli. Fan vad grymt att slippa hackiga streamar på iPhonen! :-)

TV4 sänder TdF
Vet inte hur Gabriella Ekström är att kommentera men hon kan väldigt mycket om cykel
och hennes böcker är väldigt bra även om jag tycker hon är lite snål mot böckernas huvudperson.

TV4 sänder TdF
Men alltså, kommer TV4 på riktigt att blocka upp sina tablåer med fyra timmar cykling hela juli? Eller blir det en halvtimme-timme per etapp förutom de etapper som inte göms undan i TV4-sport?

Nä, pass...

TV4 sänder TdF
TdF ligger ju inte på primetime direkt så det kan ju bli bra även ekonomiskt för TV4. Men jag håller mig till Eurosport bara för att upprätthålla min latmansbojkott av avskrädeskanalen.

TV4 sänder TdF
Har Barrling någon som helst kompetens kring cykel? Skulle bli rätt enerverande om det hela blir att Ekström kör tre veckors cykelutbildning av kommentatorn (antar att Ekström tar expertrollen medan Barrling ska sköta huvuddelen av snacket).

TV4 sänder TdF
emmer sa:
lundatok sa:
Lägger dom det på Tv4 eller bakom betalvägg på sport-kanalen?
Har inte kollat men är i stort sett säker på det sistnämnda.
(Att dom skulle köra det på kanal 12 vore ju en möjlighet men knappast troligt, så TV4 sport är väl en lågoddsare.)

TV12 har ju hintat om detta i reklamspottar senaste veckorna, så den kommer nog på 12:an.
Jag hoppas på det, måste pröjsa för TV4 Sport...och det vägrar jag.
I sant TV4-genusperspektiv..."Kommentator blir Petter Barrling som bredvid sig har expertkommentatorn Gabriella Ekström."
Bara jag slipper Vachi så är jag nöjd.

TV4 sänder TdF
Trevligt initiativ men jag tror de har svårt att få några tittare. Vi inbitna lämnar inte Eurosport och ska man introducera pöbeln till TDF måste det vara en hejdundrande duktig kommentator som både kan hålla liv i sändningen och på lagom vis förklara hur det här med cykling fungerar så slözappande semesterlediga fastnar framför TVn.

Såg reklamen för det igår och vad jag minns var det 12an det skulle visas på men jag kan ha fel.

TV4 sänder TdF
Marren sa:
emmer sa:
lundatok sa:
Lägger dom det på Tv4 eller bakom betalvägg på sport-kanalen?
Har inte kollat men är i stort sett säker på det sistnämnda.
(Att dom skulle köra det på kanal 12 vore ju en möjlighet men knappast troligt, så TV4 sport är väl en lågoddsare.)

TV12 har ju hintat om detta i reklamspottar senaste veckorna, så den kommer nog på 12:an.
Jag hoppas på det, måste pröjsa för TV4 Sport...och det vägrar jag.
I sant TV4-genusperspektiv..."Kommentator blir Petter Barrling som bredvid sig har expertkommentatorn Gabriella Ekström."
Bara jag slipper Vachi så är jag nöjd.

Jag säger bara Ola Bränholm i Vårgårda och den jeppen som kommenterade linjeloppet i OS 2004 på SVT. Om man tycker de är bättre än Vacchi på att kommentera cykel undrar jag vilka kriterier man bedömer en kommentator efter. Sen tycker jag inte att Vacchi är ofelbar eller utan dåliga sidor. Har i själva verket en hel del saker som jag tycker han kunde ändra på för att bli bättre.

För egen del blir det nog rätt begränsat med TdF-tittande (även) i år.

TV4 sänder TdF
GoranS sa:
Jag säger bara Ola Bränholm i Vårgårda och den jeppen som kommenterade linjeloppet i OS 2004 på SVT. Om man tycker de är bättre än Vacchi på att kommentera cykel undrar jag vilka kriterier man bedömer en kommentator efter. Sen tycker jag inte att Vacchi är ofelbar eller utan dåliga sidor. Har i själva verket en hel del saker som jag tycker han kunde ändra på för att bli bättre.

För egen del blir det nog rätt begränsat med TdF-tittande (även) i år.

Det där OS-loppet minns jag väl, det var en riktig katastrof. Kommentatorn (Björn Fagerlind?) fokuserade på 2 saker.

1. vem som låg längst fram i klungan för stunden (=med upphetsad röst konstatera att nu leder XX loppet)

2. Berätta för oss tittare att "här går det fort" varje gång de körde nerför banans nerfösbacke.

Senast ändrad:
TV4 sänder TdF
//Jag säger bara Ola Bränholm i Vårgårda och den jeppen som kommenterade linjeloppet i OS 2004 på SVT. Om man tycker de är bättre än Vacchi på att kommentera cykel undrar jag vilka kriterier man bedömer en kommentator efter.//
Ola Bränholm? Jeppen?
Är det alias på de som skall prata i TV4?

TV4 sänder TdF
Marren sa:
//Jag säger bara Ola Bränholm i Vårgårda och den jeppen som kommenterade linjeloppet i OS 2004 på SVT. Om man tycker de är bättre än Vacchi på att kommentera cykel undrar jag vilka kriterier man bedömer en kommentator efter.//
Ola Bränholm? Jeppen?
Är det alias på de som skall prata i TV4?

Nej, men det är exempel på personer som har kommenterat cykel och som jag tycker är betydligt sämre än Vacchi. Med anledning av din kommentar "Bara jag slipper Vachi så är jag nöjd." Jeppen använde jag för att jag inte kom på namnet på honom. Som ngn påpekade heter han Björn Fagerlind.

TV4 sänder TdF
Nu ska ni inte gnälla som gamla gnällgubbar bara för det inte är perfekt från början.
Det är ju en klar förbättring i vart fall, och samla några polar och pajsar och kör kommentatorskareoke om det nu är så sopigt ljud på teven.

TV4 sänder TdF
Fantastiskt nyheter! Tyvärr har vi klippt kablen/antenn hemma och streama allting via Chromecast. Vi har inte lyckats att får live streaming från tv4s app att fungera. Det blir nog franska sändningar istället. (förutom sista veckan när jag är på plats)

Jag minns när jag flyttade till Sverige och David Duffields rolig insats som kommenterar. Det var lite tråkigt först när Vacchi tog över, men han har utvecklat bra kan jag tycka. Sean Kelly är dock rätt så spektakulärt torr som kommenterar att man måste älska det.

TV4 sänder TdF
En Duffield-favorit var när han skulle tanka och blandade ihop det där med diesel och bensin och bilen bröt ihop och han blev tvungen att kommentera en TdF-etapp på någon bar ute på franska landsbygden via fast telefon, kikandes på barens TV!

TV4 sänder TdF
Sen får jag säga att även om jag tyckte Duffield hade sin charm så tyckte jag att han ibland försvann bort i långa icke-cykelrelaterade utläggningar och missade intressanta saker som hände i loppet. Han är dock långt ifrån ensam om det och man kan ju ha en viss förståelse för att det kan vara jobbigt att vara på helspänn non-stop under sjutimmarsetapper.

TV4 sänder TdF
GoranS sa:
Han är dock långt ifrån ensam om det och man kan ju ha en viss förståelse för att det kan vara jobbigt att vara på helspänn non-stop under sjutimmarsetapper.

Indeed, och det är ju inte alla sändningar där själva cyklingen bjuder på så mycket att om prata om. Perfekt läge att snacka franska slott eller gå igenom alla svenska proffs.

TV4 sänder TdF
Har absolut inget emot urspårningar. Att bara höra kommenterande kring vad som precis händer i varje ögonblick under en massa timmar skulle bli rätt träligt. Det jag uppskattar är dock när de har tillräcklig koll på vad som händer s.a. de omedelbart kan spåra tillbaka till loppet när något händer.

TV4 sänder TdF
Ja, det har varit ett antal missade attacker på de avgörande etapperna genom åren pga att vissa kommentatorer gått vilse i sina (ibland onödigt anekdotiska) ultäggningar.

Och eftersom det var uppe till tals om Robin Fomins kommenterande på de avslutande etapperna av CdD så måste jag säga till hans försvar att även om man kanske har svårt att vänja sig vid en ny/annorlunda röst så det var en hel del intressanta analyser och kritiska funderingar av lagtaktik som förmedlades - som t.ex. varför Etixx-QS hjälpe SKY att (slippa) försvara ledartröjan på sista etappen.

TV4 sänder TdF
Räkna med
- 25-30 % reklam
- oklara sändningstider
- Sändning på TV4 Sport som kräver extra betalning för många
- alla webbsändningar bakom betalvägg

Har noll förtroende för TV4.

Jag betalar gärna för Eurosport. Vacchi/Adamsson i juli är en fin tradition. Lite som Karl-Bertil på julen.

TV4 sänder TdF
Fjärdebrunn sa:
Räkna med
- 25-30 % reklam
- oklara sändningstider
- Sändning på TV4 Sport som kräver extra betalning för många
- alla webbsändningar bakom betalvägg

Låter lite som Eurosport. ;o)
Kanske inte lika mycket reklam men den parallella tennisen gör ju underverk för oklara sändningstider och vill man kolla på eurosportplayer är det ju inte gratis.

Med det sagt så gillar jag Vacchi/Adamsson och kommer nog att fortsätta där. Men jag tycker ändå att det är kul att det görs något på de "vanliga" kanalerna.

TV4 sänder TdF
Jag saknar fortfarande bra redigerade etapp sammanfattningar med dagens viktiga händelser/analyser och skvaller. Tycker sammandragen på eurosport är rätt tråkiga, typ 30 min av slutet på direktsändningen. Den nischen kanske vore något för tv4 att skjuta in sig på.

TV4 sänder TdF
Att göra riktigt bra sammanfattningar kräver dels en del arbete och dels en god förståelse för det man ska sammanfatta. Undrar om TV4 har viljan och kompetensen att dra något sådant i land.

TV4 sänder TdF
Bästa med Vacci o TdF är att det är semester när det sänds.
Händer det inget på etappen kan man luta sej lite i soffan för man vet,
händer det något tjuter han till så man sätter sej klarvaken rakt upp i soffan
och missar inte mycket :)

Tillbaka
Topp