Två hjuluppsättningar med mekaniska skivbromsar

pontif

Ny medlem
Hej hej,

jag har införskaffat en cyclocross som jag tänkte sätta landsvägsdäck på, men efter att ha varit ute två gånger så har jag insett att det är ganska jätteroligt att köra lätt terräng med den. Men tanken var att minimera tiden till jobbet, så jag vill ju egentligen ha landsvägsdäck.

Så nu till frågan; är det praktiskt att ha två hjuluppsättningar, en för skogsturerna och blöta dagar och en för torra asfaltsdagar? Funkar det överhuvud taget med mekaniska skivbromsar, eller måste man kalibrera om dem vid hjulbyte? Och hur mycket jobb kan det tänkas bli att byta däck?

Om det är praktiskt så bör man ju vikta det mot vinsten också. Med tanke på forumets karaktär så förutsätter jag att alla här anser att skillnaden mellan cross- och landsvägshjul är som natt och dag, någon däremot?

MVH /// Pontus

Jag skulle påstå att mekaniska skivbromsar snarare är en fördel (jämfört med fälgbromsar) om du vill kunna växla snabbt mellan olika hjulpar. Tror inte du skulle behöva justera bromsarna alls mellan bytena.

Skillnaden mellan cross- och landsvägshjul finns i princip inte, det är i allmänhet samma sak. När det handlar om hjul med skivbromsnav är det svårt att säga något, eftersom det i egentlig mening varken är cross- eller landsvägshjul.

Två hjulpar att växla mellan för ren/smutsig körning låter som en mycket god idé rent praktiskt. Betydligt smidigare än att byta däck på samma hjulpar mellan turerna.

Ska du köra landsväg eller lercross som alternativ så är det nog 2 uppsättningar hjul eller eviga däcksbyten som gäller, antagligen ganska snabbt värt att slippa byta däck om du hittar en extra hjuluppsättning till bra pris :-) T

att byta däck dagligen är ingen hållbar lösning i mina ögon.

ingen kalibreringar ska egentligen behövas. Skivorna slits försumbart. Har du två hjulpar med lika nav och skivor är du safe..

Tackar för svaren! Då siktar jag på att hålla utkik efter ett par fälgar till bra pris. Att byta däck mellan åken kommer naturligtvis inte upp på agendan.

Skulle det ändå skilja lite mellan naven så kan du alltid justera skivornas position med några shims.

Vill man helgardera sig så är ju BB7 givna mekaniska bromsok med en ratt på vardera sida av oket för att flytta bromsbeläggen till skivan, istället för skivan till bromsbeläggen, om det nu mot förmodan skulle behövas någon justering :)

eller så pendlar man med crossdäcken. det gör jag. de slits kanske lite mer, och det går kanske i snitt 1-2 km/h långsammare, men det spelar inte så stor roll. då har jag ändå 35 km till jobbet, enkel resa.
men så är det också mer punkasäkert och bättre komfort (gupp, kanter, spårrvagnsspår etc...)

dock har jag ett extrahjul med trainerdäck på som jag sätter på när jag kör crossen på trainern.

Jag tänkte köra på detta upplägg, men har problem med att det är lite svårt att få till båda hjulparen.
Någon som har något tips på shims eller liknande att köpa för "fininställning"?

Jag har testat shims men tycker inte det funkat så bra. Det enklaste är ändå att bara centrera om oken. Se till att skivorna är raka bara så går det snabbt.

Jag har 2 uppsättningar hjul till min CX med mekaniska skivbromsar
Originalhjulen agerar vinterhjul och så har jag köpt ett par Mavic Aksium Disc som jag har på sommaren med GP5000 på.
Har inga problem med centring av oken när jag skiftar övht.

Problemet och behovet av shimsning beror ju lite på hur tight man vill ställa sina belägg mot skivan.
Så länge man inte ska ha beläggen så det räcker att titta på bromsreglaget, eller man har ett väldigt mjukt och dåligt klippt hölje, så är det normalt inget problem (IMHO)

En liten nybörjarfråga kanske då.
Hur ställer jag om beläggen mot skivan, ställer inte cylindern om sig när jag bromsar hårt varje gång?
Kan man alltså ställa in det? Det skulle ju lösa allt och lite till!

nesvop sa:
En liten nybörjarfråga kanske då.
Hur ställer jag om beläggen mot skivan, ställer inte cylindern om sig när jag bromsar hårt varje gång?
Kan man alltså ställa in det? Det skulle ju lösa allt och lite till!

Det beror på model på bromsen, mina Avid BB(5/7?) Road har små skruvgrepp för vardera belägg för detaljjustering sidleds. De är tio år gamla dock.

BB7 kan justeras både på insidan och utsidan. BB5 bara på utsidan. Efter ett tag i vinterföre kan de inte justeras alls.

Jag har SRAM Red, tror inte att de kan finjusteras tyvärr, det verkar ju vara en bra funktion!
(Hydrauliska bromsar, inte mekaniska som i titeln)

Senast ändrad:
Mekaniska skivbromsar "justerar" ínte sig själva vid bromsning.
BB7 är däremot enkla att ställa in med justering på båda sidor.
Ena sidan är fast (rör sig inte vid bromsning) på BB7 och den vill man i mitt tycke ha riktigt nära skivan för att få bromsen att ta tidigt.
Shimsar man in bromskivorna lika på hjulen så blir bytet väldigt enkelt.

Tillbaka
Topp