Två skruvar av i ramen

Två skruvar av i ramen
IMG_20190324_131521__01.jpg
IMG_20190324_131521__01.jpg

Bilagor

• IMG_20190324_131531__01.jpg
    IMG_20190324_131531__01.jpg
    203.4 KB · Besök: 85
Två skruvar av i ramen
Borra. Så stor borr som möjligt och från baksidan om du kommer åt. Har du tur så lossnar den av borrmomentet. I annat fall kan du prova att slå i en lämplig torx.

Senast ändrad:
Två skruvar av i ramen
Borra som sagt , skiter det sig med att få ur skruven utan att förstöra gängorna är det ändå lugnt att ha skruv/mutter där .

Två skruvar av i ramen
Jag måste faktiskt fråga nu. Ungefär var bor du? Det ser ut som du brukar doppa cykeln i döda havet. Jag är ingen pedant men din cykel är makalöst elektrolytiskt sliten. Hur gör du?

Två skruvar av i ramen
Två skruvar av i ramen
Hasse#7 sa:
Jag måste faktiskt fråga nu. Ungefär var bor du? Det ser ut som du brukar doppa cykeln i döda havet. Jag är ingen pedant men din cykel är makalöst elektrolytiskt sliten. Hur gör du?

Haha. Ja stockholmssalt kräver underhåll. Den går hårt på vintrarna många mil.

Fick inte ordning på skruvarna, och 5mm borr borta...

Och nya stänkorna, pdw lyxstänkor, hade inga fästen i paketet....

Alltid skiter det sig

Senast ändrad:
Två skruvar av i ramen
Lyckligtvis är väl saltet i stort borta nu, så crossen
Får ta över. Men det är ju en kortsiktig lösning. Och inte så bra på parkering på jobbet längre, så vill inte ta crossen egentligen

Två skruvar av i ramen
Problemet är skruven. Och skärmarna. Nu får jag inte på pakethållare till väskor eller skärmar, och då går den bort i pendling. Slut också-all annan mek gick kanon, mycket service backlogg

Senast ändrad:
Två skruvar av i ramen
Borra rätt igenom och sätt genomgående som föreslagits. Vill du kan du ju borra försiktigt men det ser mer ut som en legering nu än avdragen skruv x 2.

Två skruvar av i ramen
Doctor C sa:
Salabaladala sa:
Skruvutdragare finns ju, men dom fungerar lite si och så. Ibland får man ur skruven, ibland bryter man utdragaren. Fördelen med att dra ut den är ju att du behåller gängan i hålet, men det borde ju inte vara något problem med att borra ut skruven och använda skruv och mutter.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-5-st-2000042008
Borrar man rätt så förstör man inte gängorna.

Åfan, det har jag då aldrig lyckats med. Hur gör du?

Två skruvar av i ramen
Sätt ett välriktat körnslag exakt i centrum av skruven innan borrningen påbörjas, så ökar chansen att du kommer rakt från början.

Två skruvar av i ramen
Örjan Lax sa:
Sätt ett välriktat körnslag exakt i centrum av skruven innan borrningen påbörjas, så ökar chansen att du kommer rakt från början.

Har redan borrat:-)

Ska fixa ett fem mm borr och köra mutter tänkte jag.

Inte självklar lösning, kommer gå nära minsta kuggarna. Men då får jag väl sluta använda dom:-)

Senast ändrad:
Två skruvar av i ramen
tobiascyklar sa:
Örjan Lax sa:

Har redan borrat:-)

Ska fixa ett fem mm borr och köra mutter tänkte jag.

Inte självklar lösning, kommer gå nära minsta kuggarna. Men då får jag väl sluta använda dom:-)

Stick in skruven från insidan och dra nylocmutter på utsidan så bygger det inte så mycket och lossnar inte..

Två skruvar av i ramen
johfo sa:
Gängrenoering typ Helicoil?

Jag tror att det enklaste är genomgående om det får plats. Då handlar det om en offerskruv och man slipper fortsatta bearbetningar. Helicoil blir stål i aluminium i ett vattenfall av saltlake. Ramen tar smällen vid ramens alugänga som helicoilen sitter i.

Två skruvar av i ramen
Vilken typ av försänkt skruv tänker du på?

Ska för övrigt ha en pakethållare i fästet, så vill borra så litet som möjligt för att inte påverka hållfasthet.

Två skruvar av i ramen
tobiascyklar sa:
Vilken typ av försänkt skruv tänker du på?

Ska för övrigt ha en pakethållare i fästet, så vill borra så litet som möjligt för att inte påverka hållfasthet.

En vanlig försänkt maskinskruv med insex? Man behöver ju inte försänka mer än det behövs för att det ska gå fritt heller om det är ont om gods i "örat".
Det finns ju även kullriga insexor som inte bygger lika mycket på höjden (MK6S 2,75 mm i M5), eller låga cylindriska (MLC6S 3,5 mm i M5) jämfört med en vanlig cylindrisk (5 mm i M5).

Två skruvar av i ramen
Montera bara dit pakethållaren med skruvar inifrån och ngn form av låsning på mutter .
Slipa när allting är monterat bort så mkt som behövs av skruvskallen .
Punkt ?

Två skruvar av i ramen
Slår mig att jag ju inte måste använda 5 mm skruvar, 4 mm behöver jag ju borra mindre för:-)

Om inte pakethållare och stänkarstag blir rackliga?

(Hittade fö mina stag till pdw stänkorna efter litet hjälp från HQ i Portland. Man är blind ibland:-)

Två skruvar av i ramen
Sådär. Stänkor och pakethållare på plats. Väldigt trångt. Platta skruvhuvuden, som jag hade, höll inte trycket utan huvudet gick av. I tillägg gick det inte att skruva inifrån, kom inte åt muttern utifrån för mottryck, så det spelade ingen roll.
Väldigt trångt. Inte en chans rädda minsta kuggen.

Fick ta bort brickan så inte kuggen själv skulle gå emot (alltså inte bara kedjan). Bättre lösning?

Vill ju egentligen ha tillbaka gängorna.... Men det kanske är avancerat.

Bilagor

• IMG_20190326_212838__01.jpg
    IMG_20190326_212838__01.jpg
    303.3 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
Två skruvar av i ramen
frause sa:
tobiascyklar sa:
Raggamuffin sa:
Ny gänga.

Om du tar av hjulet kan du väl dra i skruven från insidan?

Svårt komma åt men det går. Dock så är det svårt att hålla emot muttern på utsidan, eftersom den sitter inne i en plastgrej till stänkskärmarna.

En längre skruv och distans inne i plastgrejen?

Som ovan med låg skalle från insidan fastskruvad med insex innan hjulet monteras. Nylocmutter eller dubbla muttrar dragna mot varandra på utsida för att det inte skall skramla loss. Hoppas kedjan ryms på minsta sen.

Två skruvar av i ramen
konscious sa:
Härlig brukspatina!

Hylsmutter platt sådan finns på Biltema M6 modell
Annars har dom även gängsatser för rimlig peng.

tack!
konkret.
skall titta.

mest för andrahandsvärdet - 2*9 funkar ju faktiskt :-)

vadå brukspatina!!! nu är den ju tvättad med splirrans ny drivlina (utom vevaxel) :-) + annat smått och gott. Blir inte bättre!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp