Tvärbroms med skivbroms, resultat: hjul av

deluxe

Ny medlem
Hej!

Jag va ute och cyklade idag, fick göra en hastig tvärbroms för att inte bli överkörd av en bil. Jag hade kanske en 15-20km/h hastighet samt bromsade på en 50 öring så att cykeln vände 180 grader och jag hammnade på asfalten, ingen större skada skedd på kroppen men framhjulet blev deformerat samt navaxeln böjd, blev konfunderad över deformering, borde inte konstruktionen hålla även för sådana hastiga inbromsningar?

DSCF0012.JPG ht=544

vad är det för gaffel då? Det är gaffelns dropouter som bestämmer hur hårt hjulet sitter. Ocg QR:en i det här fallet. Det är den som är trasig nu, bara fixa ny och spänna lite hårdare nästa gång. Tur det gick bra.

Ser ut som ett hjul jag skall använda framöver.. Även det med krökt QR och axelröret knäckt. Bytte ut det mot en solid axel, med muttrar för fastsättningen. Blev att byta lagerkonor samtidigt, och fetta om.

Senast redigerad av en moderator:
Något säger mig att allting inte var helt rätt monterat där... Eller så är det ett måndags-ex av snabbkopplingen. Aldrig sett något liknande...

Här är ett bra exempel på varför en större skiva är bättre. Kraften som vill trycka ut hjulet ur gaffeln blir mindre ju större skivan är (beviset för det är naturligtvis att en skiva lika stor som fälgen skulle ge lika låg "uttryckningskraft" som en fälgbroms).

Det beror ju helt på vart du flyttar oket för att passa till den nya skivan.
Flyttar du det rakt uppåt, dvs mot där fälgbromsen sitter, så stämmer det.
Flyttar du det rakt bakåt ökar kraften som vill trycka ut hjulet ur dropouten. Skull man flytta det framför gaffeln skulle den trycka in hjulet i dropouten vid bromsning

Även med hjulet ordentligt fastsatt spelar det roll.

Bromsoket borde sitta på framsidan, vilket skulle dra upp hjulaxeln i gaffeln, i stället. Men nån idiot tänkte väl inte tillräckligt länge när han konstruerade det första gången. Så är det tyvärr med många saker.

En annan nästan lika bra lösning vore att ha skivbromsar på båda sidor om hjulet. Det har jag sett på en landsvägscykel. Då blir det ingen obalanserad uttryckningskraft, dvs all kraft på ena sidan av snabblåset, utan hälften så stort på båda.

Snacka om att lösa ett problem som inte finns. Dubbla skivor och ok väger ju massor, och tillför grymt mycket komplexitet till systemet helt i onödan, då lär ju en 20mm axel vara både lättare, billigare och framförallt mer driftsäker.

Oket på framsidan är fult, så kan man inte ha det :)
Köp ordentliga snabbkopplingar och montera riktigt istället, eller kör med 20mm axel om du är orolig, det gör jag

Problemet finns, och människor har skadats på grund av detta. Finns det verkligen skivbromsutrustade landsvägsgafflar/standardcykelgafflar för nåt annat än vanlig axel med snabbfäste? Knappast.

Att den här typen av diskussioner aldrig dör... De som tror att diametern på skivan är den avgörande faktorna har fel. Gilla läget! Inse att det är andra faktorer som spelar större roll. Krokig axel som på bilden ovan kan t.ex beror på för hårt dragen axel och som därför deformerats vid belastning under bromsning. Att hjul slits ut ur fästet beror 100% garanterat INTE på bromsskivan! Där kan man istället fundera på om det möjligen kan vara så att hjulet satt för löst...
Det där larviga dravlet om att t.ex 8" dödar cyklister är lite tröttsamt. I labb med orealistiska förhållanden kan säkert ett hjul provoceras att slitas ur fästet, men hur många av oss cyklar i labb? Är det teoretiska problemet verkligt? Inte en chans! Lossar hjulet satt det löst. Punkt!

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
>8" dödar
> cyklister

:O !!!! Jag har 8" både skivor och slaglängd! JAG KOMMER DÖ!

Men att det sitter löst beror i sin tur på att det gradvis dragits loss av de krafter som en för liten skiva medför, trots att det var fastsatt ordentligt från början.

Och, som sagt, problemet MINSKAR ju större skivan är, inte ökar.

Som sagt beror det HELT på hur okets adapter ser ut.
Jag håller med Plumse, det är inte skivorna som är felet.

jag kollar oftast mina snabbkopplingar innan jag sticker ut och cyklar (förvarar iofs cyklarna utan framhjul så det blir naturligt att kolla båda), tycker det känns som bästa boten..

Jo, men det finns väl ingen tillverkare som har en adapter som går rakt bakåt för en stor skiva? Det vore slöseri med material.

Jaja, snabblåset är paj hur som helst...

Hoppas du inte har många cyklar med skivbromsar geologen, det känns som du riskerar tappa hjulen när du hellere fokuser på skivdiametern än att grejerna är riktigt fastsatta ? Du får faktiskt tänka på att det finns downhillcyklar som utsätts för klart större krafter än det i deluxes fall utan att tappa hjul eller knäcka hjulaxlar... :-/ T

Jag fokuserar inte "hellre" på skivans storlek. Jag kollar självklart att allt sitter ordentligt med jämna mellanrum (kollar alltid snabblåsen när jag haft cykeln låst utomhus, t ex, så det blir nästan varje vardag på pendlarcykeln), men det förändrar inte det faktum att en större skiva ger mindre uttryckande kraft (med reservation för eventuella korkade tillverkare som slösar material genom att flytta oket bakåt i stället för uppåt).

Detta har inget med tråden att göra, men är det inte konstigt att det är så många tillverkare som envisas med att göra bromsfästena så man alltid tvingas använda sig av adapter ? Många gafflar med längre slaglängd har fästen för 160-skiva trots att det högst troligen kommer sättas en 180-skiva för den körning gaffeln är lämpad till osv... :-/ T

Det finns gafflar med oket på framsidan, t.ex. Cotic Roadrat:

complete_flat_bar_bike.jpg

Kan inte geologen frilägga krafterna vid bromsning och därmed bevisa varför kraften skulle bli mindre med större skiva? Kan geologen sen förklara varför ett antal tillverkare av gafflar har bestämmelser för största storlek, t.ex. Rockshox och Marzocchi? Om geologen nu hade haft rätt, vilket han inte har, så borde de ju förbjuda skivor under 140-180 och därmed minska risken för att hjulet trillar ur? Vad geologen inte har förstått är att hjulet vrider sig inte runt axeln utan runt bromsbeläggen när man bromsar. Större skiva - större kraft för dropouten att ta hand om.

Ja jag har ju bara läst (knappt) gymnasiefysik. Men större skiva = större hävarm = större vridmoment. Men som sagt. Vad vet jag? Jo förresten, jag vet att framhjul inte vrids ur dropouts'en när man cyklar på riktigt i verkligheten. Jag vet oxå att förvånansvärt många inte kan hantera en quickrelease på rätt sätt. Men som sagt, jag har haft fel förr - tror jag.

Vridmomentet ökar bara om bromskraften faktiskt ökar. Det är ju dock bara tillämpligt med obegränsat grepp... 160mm skiva räcker för att skicka dig över styret eller låsa framhjulet på grus osv. Andra faktorer begränsar mao.

Dessutom flyttar väl div. adaptrar oket radiellt vilket gör att kraftens riktning är den samma oavsett skivstorlek?

Så, om kraften inte kan öka (tillgängligt grepp för däcket är begränsat, och 160mm skiva räcker för att låsa hjulet) och kraftens riktning inte ändras. Då kan väl inte större skiva leda till urbromsade hjul?

I vilket fall vet jag att det i praktiken inte "går" att bromsa ur ett korrekt monterat hjul. Mååånga åk utför Åreskutan utan att röra snabbkopplingen talar för att problemet inte finns i praktiken.

Jag skulle tro att snabbkopplingen i det här fallet var för löst åtdragen så hjulet har börjat halka ur dropouten, sen har den hakat i lawyer-tabsen och därmed böjts. Kanske?

Igen då.. jag bytte till solid axel med muttrar, efter lekfarbrorn på cykelaffär´n. Inte lika tufft som 20 mm sugrör, men det funkar.

19 May, 2006 Efter att ha upptäckt en potentiell säkerhetsrisk återkallar Shimano snabbkopplingar till framhjul levererade efter 1 november 2005. Här följer all nödvändig information du behöver veta om berörda hjul och hur du ska gå tillväga om du skulle vara i ägo av en snabbkoppling som återkallas.

"Meddelande om frivillig återkallelse av Shimanos snabbkopplingar till cykelframhjul, levererade efter 1 november 2005

Shimano har upptäckt en potentiell säkerhetsrisk med en snabbkoppling som monterats i framhjul på vissa landsvägscyklar och mountainbikes. I en del fall när snabbkopplingen har låsts i sitt läge kan det hända att axeln på snabbkopplingen går av utan förvarning.

Om detta händer under en cykeltur kan man tappa kontrollen över cykeln och skada sig allvarligt. Shimano strävar alltid efter att deras produkter skall uppfylla högsta industristandard. Som en förebyggande åtgärd och i syfte att ställa konsumenternas säkerhet i första rummet har man därför beslutat sig för att frivilligt återkalla samtliga berörda snabbkopplingar.

De berörda snabbkopplingarna används i vissa av Shimanos nav och i hjul som är tillverkade av Shimano. Shimano och dess auktoriserade återförsäljare har sålt dessa till cykeltillverkare för montering i nya cyklar och som tillbehör. Ett mindre antal snabbkopplingar har också sålts
som reservdelar.

Några rapporter om olycksfall som inträffat på grund av det här problemet har inte inkommit. Den frivilliga återkallelsen gäller endast snabbkopplingar med en silverfärgad axel som levererats efter 1 november 2005.

De Shimano-nav som kan komma ifråga har följande koder tydligt tryckta på naven:

HB-5501 (105) HB-5600 (105) HB-6600 (ULTEGRA)
HB-7800 (DURA-ACE) HB-M756 (XT) HB-M760 (XT)
HB-M765 (XT) HB-M960 (XTR) HB-M965 (XTR)
DH-2N71 (Sport Dynamo) DH-3N71 (Sport Dynamo) DH-3D71 (Sport Dynamo)

HB-HF08 (Tandem)

Det kan hända att dessa nav har monterats i hjul som tillverkats av andra tillverkare än Shimano.

De Shimano-hjul som kan komma ifråga har följande koder tydligt tryckta på naven:

WH-7801 (DURA-ACE) WH-7801C (DURA-ACE) WH-7801C50 (DURA-ACE)
WH-7801SL (DURA-ACE) WH-M965 (XTR) WH-R600 silverfärgad

SNABBKOPPLINGAR FRÅN SHIMANO SOM INTE BERÖRS AV DEN FRIVILLIGA
ÅTERKALLELSEN:

- Snabbkopplingar till framhjul med svart istället för silverfärgad axel;
- Snabbkopplingar till framhjul som levererats före 1 november 2005;

- Snabbkopplingar till framhjul som levererats efter 1 november 2005 men märkts med en “ok”-etikett eller en etikett med en “tvåbokstavs-kod” på insidan av snabbkopplingens spak och/eller en röd/rosa punkt i den smidda änden av snabbkopplingens axel;

- Snabbkopplingar till bakhjul.

Om man har en cykel med en snabbkoppling som berörs av återkallelsen, eller om man är osäker på detta, får man absolut inte använda cykeln längre.

Istället skall man demontera snabbkopplingen och lämna in den till närmaste cykelhandlare som säljer Shimano-produkter.

Här kommer man då att byta ut snabbkopplingen utan extra kostnad. Om man inte själv kan kontrollera snabbkopplingen kan man ta med sig cykeln (MEN UTAN ATT CYKLA PÅ DEN!)
till närmaste Shimano-butik för att se om snabbkopplingen behöver bytas ut. Detta sker då också kostnadsfritt.

Mer information och nyheter om den frivilliga återkallelsen finns även på Shimanos webbplats: http://cycle.shimano-eu.com

Och varför böjs QR:en? Axelröret borde ha gått av/ böjts. Det är ju på det tyngden ligger, om hjulet är ordentligt inskjutet i gaffelöronen? Åt andra hållet skulle det betyda att hjulet har försökt dras ut med våld?

Momentet är så klart det samma oavsätt storlek på bromsskiva.
Men det är väl inte det som det handlar om, utan kraften vid axeln.

Jag tror de som anser att skivan storlek har betydelse tänker sig att om man har större skiva så blir ju hävarmen längre, således måste kraften bli mindre.

Ska man räkna på det får man nog sätta upp tre fall, glidning vid axeln, glidning vid bromsskivan och statiskt. I fallet glidning vid axeln tror jag den första förklaringen är ganska bra, men det säjer ingeting om vad som händer fram tills att den lossnar, (glidning vid bromsskivan och det statiska fallet.) Oj fyra fall borde det nog vara, kan ju vara glidning vid båda.

Ska man få fram något vettigt får man nog sätta upp sambandet och plotta det med avseende på Qr spänning, skivstorlek och bromskraft.

Tack för svaren.

När jag köpte cykeln i september bad jag handlaren byta ut dessa ”snabbkopllingar” mot något mer stöldsäkert. Den som blev krökt är den som dom ersatte detta orginal med...

DSCF0020.JPG ht=544

Fick en gratis reglering av växlar och bromsar för ungefär en månad sedan också, så jag har själv inte skruvat något.

Hjulet blev förövrigt vint, hehe. Det är väl bara att gå ner till handlaren och ta ett snack.

DSCF0019.JPG ht=544

Jag körde faktiskt av axeln i mitt framhjul. Ett LX-nav från 2005 :o

Fast det är möjligt att det var felmonterat och sedan så smällde jag i ett betongrör hyggligt hårt(läs jävligt hårt). Axeln gick av på båda sidor precis där lagerkonan slutar.

Lite vint, jo jag tackar ;)

Shimano XT snabblås är tillförlitlig, om du vill ha något lite tuffare skulle jag satsat på Hope. Stöldsäkert alternativ finns inte riktigt.

Det handlar ju inte om hur stor kraften är, utan i vilken riktning den kommer att peka vid axeln.
Om oket sitter rakt bakom dropouten(bakom som parallellt med marken i motsatta färdriktningen för att räta ut alla frågetecken) så kommer kraften när man bromsar peka i princip rakt neråt (vinkelrätt mot marken alltså) dvs ut från dropouten.

Nu är det ju inte så oket sitter, utan det sitter snett ovanför/bakom dropouten, viket riktar kraften mer bakåt och mindre neråt (alltså snett bakåt neråt) dvs mindre "rakt ut" från dropouten.

Jag tror det Geologen menar är att om man har en större skiva så sitter oket mer "uppåt" och mindre "bakåt" och därför kommer kraften vid axeln att peka mer bakåt och mindre neråt. Tänk extremfallet (som geologen även tog upp tidigare) att man har en jättestor skiva och oket sitter uppe vid styrröret, dvs i princip lodrätt ovanför axeln.
Då kommer kraften att peka rakt bakåt, och inte vilja dra ur axeln alls.
Hoppas detta åskåddliggör vad jag menar (och det jag tror geologen menar)
Jag orkar tyvärr inte föra bilder i paint nu.

Min poäng här är att det i huvudsak inte är kraftens storlek som ändras, utan dess riktning

Sen att hjulet ska sitta kvar om allt är riktigt monterat och prylarna är hela gör ju att detta inte ska spela ngn roll alls.

/Martin, som har läst en hel del fysik

Hursomhelst så ska du gå tillbaka med det där hjulet och få det fixat, både hjulet och navet/axeln verkar ju vara i tvivelaktigt skick. Har du föresten kollat om dropoutsen i gaffeln har klarat sig?

Atlas skrev:
> Lite vint, jo jag tackar ;)
>
> Shimano XT snabblås är tillförlitlig, om du
> vill ha något lite tuffare skulle jag satsat på
> Hope. Stöldsäkert alternativ finns inte riktigt.

Tjena!

Shimano XT har alltid varit det bästa snabblåset på marknaden, ditt andra alternativ är däremot ett av de sämsta.. Hope kan inte göra snabbkopplingar, men bromsar är dom bra på..

Kneecap skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite vint, jo jag tackar ;)
> >
> > Shimano XT snabblås är tillförlitlig, om du
> > vill ha något lite tuffare skulle jag satsat
> på
> > Hope. Stöldsäkert alternativ finns inte
> riktigt.
>
> Tjena!
>
> Shimano XT har alltid varit det bästa snabblåset
> på marknaden, ditt andra alternativ är däremot
> ett av de sämsta.. Hope kan inte göra
> snabbkopplingar, men bromsar är dom bra på..

Håller med. Hopes QR är pimp. Men f-n helt värdelösa i funktion.

Balans skrev:
> ett långt inlägg om återkallelse

...av helt andra nav än det som det är problem med.

Fan här har man gått och trott att man satsade rätt till yetin... Nåväl bakhjulet sitter iallafall där det sitter även om jag märkt visa problem när man skall öppna det. Då får det bli XT i fortättningen med.

Sernevi skrev:
> :O !!!! Jag har 8" både skivor och slaglängd!
> JAG KOMMER DÖ!

Jag har 8" fram och ingen fjädring. Är det värre eller bättre? :D

Calle F skrev:
> Sernevi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > :O !!!! Jag har 8" både skivor och slaglängd!
> > JAG KOMMER DÖ!
>
> Jag har 8" fram och ingen fjädring. Är det
> värre eller bättre? :D

Cykeln kommer explodera, vänta du bara.

Hur fanken kan hjulet ha blivit skevt? Kan det verkligen ha blivit så bara genom själva inbromsningen? ???

Tillbaka
Topp