Tvätta cykeln med muc off

Mtb nisse

Aktiv medlem
Ja sitter kasst till så jag kan inte leta så det går fortare att fråga.

Jo kan man lägga det på hela cykeln eller ska man hålla bort det från vissa delar? Kommer väl ändå överallt sen när man sköljer av det.

Jag drar det över hela cykeln. Bromsar och allt. Sen kör jag över med en av deras mjuka bromsar. Inte haft några problem hittills.

Finns väl olika muc-off-lösningar, och beroende på var man läser så kan det vara mindre bra eller kanon.

Argumenten mot brukar vara att det tränger in och löser, så fettade delar måste fettas om oftare. Finns också de som tycker lacken blivit ful.

Jag använder muc-off ibland då jag är lat. Annars mest vatten, yes och babywipes. :)
Har kört nån Bike Cleaner från LBS också, men då bara på geggig kasset och kedja (som raskt sköljts av, torkats och oljats igen).

Generellt så tror jag på att tvätta efter smutsigare åkning, men inte mer än nödvändigt. :)

Senast ändrad:
Tvätta? Det är väl smidigare att låta det torka och sen skaka av den? Med undantag för dämpare och drivlina då.

Njq där jag var nu så va det jobbig småsand som sätter sig överallt. Och jag gillar arr ge mig ut på en fin cykel för att sen smutsa ner den igen :)

Jävlig noob fråga nu hur skulle det komma i i lagrena :) tänker all skit som flyger runt kommer det inte i lagrena? Eller det är mer om man sprutar in det direkt? Typ lagrer i kassett? Jag kan inte sånt här alls. Nybörjare och gillar och cykla men inte mekbiten. Riktigt kass på det!

Jag spolar av cykeln med slangen efter smutsigare tur, torkar torr med lämplig trasa.
Är cykeln inte så smutsig så torkar jag av den med babyservetter.

Efter varje tur så tvättar jag kedjan med en kedjetvätts pryl med en skvätt avfettning i och låter det verka en stund, sköljer sedan kedjan i kedjetvätten med lite vatten,kanel och apelsintvål(det som finns hemma just nu ), Efter det så torkar jag kedjan torr och på med lite pfte spray som driver ut den sista fukten ur kedjan sen smörjer jag kedjan. Dämparna får en skvätt olja på innerbenen sen komprimerar jag dämparna och torkar sedan bort oljan och eventuell smuts som fastnat i oljan.

Har vaxat cykeln för att smutsen ska åka av lättare :)

ibland tar denna rutin längre tid än själva cykelturen :) dock så gillar jag både att cykla och att fixa

Senast ändrad:
Jag brukar krångla till det ytterligare.

Steg 1 är att spraya på avfettning på kedjan
Steg 2 är alkaliskt "avfettning" på hela hojen.
Steg 3 spola av kedjan med högtryckstvätt
Steg 4 spola av övriga cykel med vattenslang
Steg 5 svampa hojen med bilshampo, sedan spola av med slang.
Steg 6 är att torka hojen ren, även torka kedjan torr samt blåsa ut vatten som samlats i kedjan.
Steg 7 smörj kedjan.

Enkelt va? :D
När man är van vid proceduren tar de inte mer än 15min att tvätta hojen.

Muc off tycker jag inte gör riktigt rent.

Senast ändrad:
Marsan sa:

Steg 6 är att torka hojen ren, även torka kedjan torr samt blåsa ut vatten som samlats i kedjan.
Steg 7 smörj kedjan.

Appapap glöm inte kassetten ;)

Rydell sa:
Marsan sa:

Steg 7 smörj kedjan.

Självklart tas även den. :)

Marsan sa:
Rydell sa:
Marsan sa:

Steg 7 smörj kedjan.

Självklart tas även den. :)

+100

Jag har också provat muc-off och det funkar ju. Men lite miljömuppigt undrar jag vad som gör det effektivt? Och det borde ju finnas billigare med annan etikett.

Mest nytta är det att vaxa ramen regelbundet med bilvax, bra på både mtb och lvg. Skiten rinna av bättre.

/Andreas

(Tyvärr är jag lat och gör det bara tre ggr så ofta som jag vaxar bilen. Dvs cykeln vaxad vart 2år...)

xdr sa:
Tvätta? Det är väl smidigare att låta det torka och sen skaka av den? Med undantag för dämpare och drivlina då.
Jag gör samma med drivlinan. Dämparna kan få lite specialbehandling ibland.

Är det grisigt ute slangar jag av cykeln snabbt först så att den inte släpper allt för mycket skit på golvet i vardagsrummet.

Här är en bra tvättguide på youtube!

Jag kör den vanliga muc offen på hela cykeln och deras drivetraincleaner på drivpaketet, funkar kanon. Cykeln ser helt ny ut efteråt!

Hej
Återupplivar denna tråd..

Någon som har testat Muc-offs senast högtryckstvätt med batteri lösning?
har en makita 2x36 volt högtryckstvätt. den ger 80 bar och det räcker långt. när batterierna laddat ur efter en kvart slänger man dit nya. samma batterier som funkar på resten av en arsenal trädgårdsredskap och verktyg.

praktiskt slippa dra fram mer än en hink eller slang. men den kommer inte i närhet av en cykel. högtryckstvätt är ett bra recept för snart haveri av diverse lager i hjul, fjädring och vevparti. mucoff som sprutas in gör det hela så mycket värre.

använd helllre liknande produkter på en trasa eller med borste, och skölj av med stilla stril.

Tillbaka
Topp