Tvekampen: 9 eller 10-delat?

Känner du att det saknas en växel per klinga? Om så är fallet, är det ekonomiskt försvarbart? Om så är fallet, klart du ska ha 10 delat. :P

Hur du än gör kan du byta senare...
Skillnaden är kedja, kasett och reglage.
Bodyn är lika bred, och bakväxeln rör sig lika långt mellan extremlägena på 9 resp 10.
Så, om det ena är för mkt eller för lite så kostar det ett reglage, kassett och kedja och lite mektid.

Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner du att det saknas en växel per klinga? Om
> så är fallet, är det ekonomiskt försvarbart?
> Om så är fallet, klart du ska ha 10 delat. :P

Det saknas alltid rätt växel. Alltingen får man mjölksyra eller så blir det för tungt. Men jag drar sällan på för höga växlat för den sakens skull :p

Christer skrev:
> Hur du än gör kan du byta senare...
> Skillnaden är kedja, kasett och reglage.
> Bodyn är lika bred, och bakväxeln rör sig lika
> långt mellan extremlägena på 9 resp 10.
> Så, om det ena är för mkt eller för lite så
> kostar det ett reglage, kassett och kedja och lite
> mektid.

nix, tydligen funkar det inte med 9delad bakväxel o 10delade mtb reglage, men 10delade landsvägsreglage ska gå fint. var nått med hur mycket vajer de drog, går säkert o få det o fungera med en massa meck men ska vara lite marigt. Jag var i valet o kvalet då jag helst vill ha Twisters men ska ju tydligen finnas moddade reglage som ska funka på 10delat, så får satsa på ett par såna istället om gitarrfingrarna tar stryk av triggersen.

Säker på detta?
Ovan info fick jag från en bra cykelbutik i Stockholm.
Förutsättningarna är som med 9-delat, dvs. SRAM-> SRAM och Shimano->Shimano, inte blanda.

Vad har du tänkt ha för vevar, 2 x 10 eller... Jag kör ett år till med 2 x 9 på min XC, när jag byter så är blir det 10-delat.

Christer skrev:
> Säker på detta?
> Ovan info fick jag från en bra cykelbutik i
> Stockholm.
> Förutsättningarna är som med 9-delat, dvs.
> SRAM-> SRAM och Shimano->Shimano, inte blanda.

som sagt tror att det säkert gå o få till, men att det inte blir lika exakt. Det märkliga är dock att 10vxl lvg´s växlar lirar perfekt ihop med 10vxl mtb reglage. Googlade det för ett tag sen o då var det nån som hade gått igenom o testat allt.

Christer skrev:
> Säker på detta?
> Ovan info fick jag från en bra cykelbutik i
> Stockholm.
> Förutsättningarna är som med 9-delat, dvs.
> SRAM-> SRAM och Shimano->Shimano, inte blanda.

Med Shimano kan du blanda 9 och 10-delat men inte på Sram. 9-delade har lite annan vajerdragning eller något så de passar inte ihop med de 10-delade. Däremot passar Srams 10-delade lvg och mtbdelar fint ihop hur man nu vill blanda.

Har hittills kört 3x9. Har dock funderat på 2x9/10 men inte kommit till skott, om det nu har någon betydelse vad gäller 9 eller 10.

Storklingan brukar klara sig som bashguard och som storklinga, så jag är rätt nöjd med trippel nu när jag tänker på detta i skrivandets stund.

Hur mkt dyrare är 10-del? Du kör ju i blötteborg, jag antar att geggan kan äta en del drivlina, hur stor är prisskillnaden för att hålla 10-del levande?

Jag skulle köra 1*10 om prisskillnaden var försumbar, 32 fram och 11-36 bak ger ett sjysst klätterregister och räcker till på toppen för mig. Givetvis bash och styrare.
Det skulle ge en kort kedja och minimalt med oväsen och fladder när det är stökigt.

marran skrev:
> Hur mkt dyrare är 10-del? Du kör ju i
> blötteborg, jag antar att geggan kan äta en del
> drivlina, hur stor är prisskillnaden för att
> hålla 10-del levande?
>
> Jag skulle köra 1*10 om prisskillnaden var
> försumbar, 32 fram och 11-36 bak ger ett sjysst
> klätterregister och räcker till på toppen för
> mig. Givetvis bash och styrare.
> Det skulle ge en kort kedja och minimalt med
> oväsen och fladder när det är stökigt.

...oväsen, där sade du något. Kör 3x9 och det skramlar som f*n. Fick skämmas extra mycket när jag cyklade med erikh och ville som hade singlespeedare.

Fast jag gillar ju växla, och priset är lågt om jag köper SLX-grupp på Merlin, så det är inte där skon klämmer.
Har bara inte bestämt mig. Känner mig tvehågsen. Kan ju vara bra att ha samma som på DH om man vill plundra kasset eller reglage i ren desperation.

marran skrev:
> Jag skulle köra 1*10 om prisskillnaden var
> försumbar, 32 fram och 11-36 bak ger ett sjysst
> klätterregister och räcker till på toppen för
> mig. Givetvis bash och styrare.
> Det skulle ge en kort kedja och minimalt med
> oväsen och fladder när det är stökigt.

+1 givet att du inte tänker ta cykeln på alp-klättringar. För normala Sverige-förhållanden (jodå, inkl. extreme-big-mountain-Göteborg) räcker det finfint för mig. I senaste Dirt skriver de en hel del om den här setupen.

Såvitt jag minns går det inte att blanda 9 och 10-delade Shimano MTB-komponenter eftersom Shimano har ändrat mängden kabel som dras mellan 9-delat och 10-delat för MTB-prylar (ökad den till samma som Sram kört sen länge). Lite sökande gav att http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=646014 verkar hålla med om det.

Fast hur icke-kompatibla 9 och 10 är med varandra är inte så allvarligt för mig.
Huvudsaken är att man vet om att köpa rätt utbytesdel sinom tid när något går sönder. Nu vet man att inte blanda.
Nu gäller det att växlingskvaliteten blir bra, helst bättre. Framväxleriet har ju inte alltid varit så himla kul genom tiderna. En annan sak är att det blir längre med 10-delat att växla från stor kugge till liten i kassetten. Det blir ett jäkla klickande.

Fast skillnaden mellan 9 och 10-del är ju att kassetten har ett till större drev, dvs det är lika många klick att byta mellan två olika utväxlingar, du får bara en extra växel innan du måste byta framklinga

Obed skrev:
> Är det dumt att avstå från 10-delat när man ändå ska köpa nytt?

Vänta nu. Först måste jag välkomna dig till 2000:talet och sedan är det inte frågan om du ska ha 9 eller 10-delat. Nej frågan är om du ska ha 10 eller 11:delat och inget annat.

http://www.bike24.net/1.php?content=7;navigation=1;menu=1000,4,26;mid=1

Men dom här skulle jag välja.

http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1;product=17358;page=1;menu=...

"These go to eleven"

Jag kör 1*9 (32 fram 11-34 bak) bash och styrare så klart. Gbg all-hill!

Kör samma prylar på både dh och am (större klinga på dh) vilket ju gör att man alltid har reservdelar till hands ifall man glömt handla på sig :)

Har inte lurat så mkt på 10 dela mer än att de borde vara känsligare att ställa in?

Pebben skrev:
> Obed skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det dumt att avstå från 10-delat när man
> ändå ska köpa nytt?
>
> Vänta nu. Först måste jag välkomna dig till
> 2000:talet och sedan är det inte frågan om du
> ska ha 9 eller 10-delat. Nej frågan är om du ska
> ha 10 eller 11:delat och inget annat.
>
>
>
>
> http://www.bike24.net/1.php?content=7;navigation=1
> ;menu=1000,4,26;mid=1
>
> Men dom här skulle jag välja.
>
> http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1
> ;product=17358;page=1;menu=...
>
> "These go to eleven"

Idot.

Appel skrev:
> Finns det något skäl att köpa 9-delat???

Finns många billiga delar. Annars, nej.

Hur brett ska du köra? :-) 11-36 låter ju bra om du vill slippa framväxeln. Vad du än väljer fram till det så funkar det, 32, 34 eller 36. 36 x 11-36 låter som en trevlig kombo för Göteborg, kör just nu 22/36/bash x 11-34.

/Leo

Pebben skrev:
> Obed skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det dumt att avstå från 10-delat när man
> ändå ska köpa nytt?
>
> Vänta nu. Först måste jag välkomna dig till
> 2000:talet och sedan är det inte frågan om du
> ska ha 9 eller 10-delat. Nej frågan är om du ska
> ha 10 eller 11:delat och inget annat.
>
>
>
>
> http://www.bike24.net/1.php?content=7;navigation=1
> ;menu=1000,4,26;mid=1
>
> Men dom här skulle jag välja.

Super record skulle sitta fint det. Mums som Maria Montesami säger.
>
> http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1
> ;product=17358;page=1;menu=...
>
> "These go to eleven"

Får la prova 10-delat. Diggar 34-kasseten jag haft. Kanske dags att prova 36 bak så slipper man harva med lillklingan så ofta, om ens någonsin. Beror på formen. Säkert svintung kasset om man köper Slx.

Tillbaka
Topp