Bästa nya 9-delade bakväxeln?

Jag vill ersätta mina sneda Altus med en ny 9-delad bakväxel som XT eller Deore, men hittar inga 9-delade att köpa. Varför inte? Några tips på vad jag ska köpa?

nu har jag inte koll på eventuella avvikelser för altus 9, men ofta är 9 och 10 samma växel.

antalet växlar sitter inte i växeln utan i handtaget. men kolla upp att kabeldragningen mm per växel är kompatibel..

Sora finns som 9-delat
Sunrace har också 9-delat på programmet men om de är kompatibla vet jag inte.

Sen är väl frågan om en 9s XT är så mycket bättre.

nästa fråga är varför du ska ha just 9s. Vill du bara byta växen så byt till altus eller acera. de fungerar bra

Tror shimano slutat tillverka bakväxlar som funkar till dina reglage.
Googla på shimano bakväxlar med 1.7 pull ratio så ser du vad som funkar om du skall leta begagnat.
Edit: Det går nog att få tag på nya Acera, Altus eller Alivo som funkar.

nu känner jag att det är dags att den här tråden blir en byggtråd av clutchförsedd bakväxel för 9-delat
1340312397_r1.webp

Ja, det blir kul.

Inte för att jag visste det men det för oss tillbaka till rekommendationen att antingen skita i XT eller byt hela linan eller i alla fall växel + reglage till moderna grejor.

Det finns ingen anledning att tro att en modern 9s inte fungerar. Clutch saknas men det gör det på 9s xt också.

Nu vet inte jag om jag missar något skämtande eller så men jag har för mig att rapid rise funkar med vanliga reglage? Tvärtom vet jag fungerade i alla fall. Bara så att det inte blir fel för framtida trådarkeologer.

Håller med om att reglagelösningen i sig inte var bra.

Nu vet inte jag om jag missar något skämtande eller så men jag har för mig att rapid rise funkar med vanliga reglage? Tvärtom vet jag fungerade i alla fall. Bara så att det inte blir fel för framtida trådarkeologer.

Håller med om att reglagelösningen i sig inte var bra.
Enligt sökning funkar det med vanligt men det blir omvänt

Tillbaka
Topp