Twar tog orienteringssjukan vägen?

Hoj!

Imorse kom jag att tänka på den gamla sjukdommen (?) TWAR som drabbade orienterare till höger och vänster i början av nittiotalet. Minns vagt att det smittade genom att man rev sig på buskar i naturen?

Kom att tänka på detta när jag duschade mina välrivna ben från lördagens tur i Borlänge:

file=59222

En googling gav detta: http://www.orientering.se/t2.asp?p=136589
De viktigaste punkterna är:

- Aldrig träna med infektion i kroppen
- Att alltid se till att få tillräckligt med återhämtning mellan passen
- Varierad träning
- Allsidig och bra kost
- Undvik blodsmitta. Heltäckande klädsel vid löpning i skog är den viktigaste åtgärden mot detta
Verkar vara en bakterie som heter Bartonella som är boven enligt den sidan.
Infektion med Bartonella är oftast godartad och läker hos de flesta utan särskild behandling. Symptombilden är okarakteristisk, ofta mild och kan inkludera feber, som kan vara låggradig och långvarig.

Existerade ens sjukdommen eller var det bara ett försök att beskriva varför orienterare dog av att springa med influensa och skit?

Är fortfarande helt övertygad om att det handlade om EPO. Symptomen vid dödsfallen pekade helt klart i den riktningen och väldigt lika de tidiga dödsfallen inom LVG som bara var lite tidigare. EPO brukarna hade inte full förståelse av hur man skulle utnyttja preparatet under de tidiga åren utan det exprimenterades rätt friskt, med rätt fatala följder i ett flertal fall. Vet inte om TWAR var en förklaring för att aktivt dölja fakta eller om okunskapen kring preparatet var så stor inom idrottsläkarkretsarna att man inte såg sambanden.

Mina 5 öre...

Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Är fortfarande helt övertygad om att det
> handlade om EPO. Symptomen vid dödsfallen pekade
> helt klart i den riktningen och väldigt lika de
> tidiga dödsfallen inom LVG som bara var lite
> tidigare. EPO brukarna hade inte full förståelse
> av hur man skulle utnyttja preparatet under de
> tidiga åren utan det exprimenterades rätt
> friskt, med rätt fatala följder i ett flertal
> fall. Vet inte om TWAR var en förklaring för att
> aktivt dölja fakta eller om okunskapen kring
> preparatet var så stor inom
> idrottsläkarkretsarna att man inte såg
> sambanden.
>
> Mina 5 öre...

Hahahahahahaha, du är rolig du!
Ge grabben en skopåse!

Benneth skrev:
> Det var även yngre orienterare på lägre nivå som dog!

Ungefär som fotbollsungarna senaste tiden?

Men vilken var sjukdomen som spreds bland orienterare pga rivsår och tvingade fram regler på heltäckta ben? Det var väl inte twar.

Hepatit?

Var det inte det efterföljande kelet i duschrummet som var orsaken, det det byttes bakterier kring öppna sår? Något som man slipper som cyklist

bjby skrev:
> Men vilken var sjukdomen som spreds bland
> orienterare pga rivsår och tvingade fram regler
> på heltäckta ben? Det var väl inte twar.
>
> Hepatit?

Gulsot på 60-talet

bjby skrev:
> Men vilken var sjukdomen som spreds bland
> orienterare pga rivsår och tvingade fram regler
> på heltäckta ben? Det var väl inte twar.
>
> Hepatit?

Helt korrekt. Gulsotssmitta gjorde att orienteringssäsongen 1962 ställdes in helt för att förhindra spridning.

Helt ärligt,

Om många åkare i tour av borlänge har lika rivna ben som dig
Om någon av åkarna längre upp i fältet har gulsot (hepatit)

Kan man sprida gulsot på orienteringstävlingar kan man definitivt göra det på mtbbanor likt den du cyklat, eller? Eller varför inte andra härliga farsoter som smittar via blod.

bjby skrev:
> Men vilken var sjukdomen som spreds bland orienterare pga rivsår

TWAR påstås orsakas av Bartonella vilken sprids via blod, mygg fästingar och rivsår.

Benneth skrev:
> Fotbollsungarna?

Ja, det har ju kolat en massa småungar på fotbollsträningar senaste åren. Plötsligt hjärtfel. Min personliga teori om det är att de tränar fast de är sjuka, är man inte med på träning får man inte heller spela match - har jag hört. Kan ju vara samma sak med orienteringsungar, f.ö. är doping ofta mer utspritt bland seriösa amatörer än elit (iaf. i andra sporter som styrketräning).

bjby skrev:
> Om någon av åkarna längre upp i fältet har gulsot (hepatit)

Visst kan det smitta så, men nu var jag inte ute på någon Tour de Blg utan knallade runt på ett hygge rätt lost. :)

Är inte alls oroad för egen del, blev bara nyfiken vad som hände med alla TWAR-larm.

Tobias/Frost skrev:
> Är fortfarande helt övertygad om att det
> handlade om EPO.

Alltså, jag har absolut ingen fakta som stödjer mina tankar, men jag har tänkt precis samma sak!
Det slog mig för någon månad sedan när någon elitidrottare i västra delarna i landet lämnade in efter en träning.
Det var kanske inte direkt Epo, men den tidens motsvarighet, eller nått.

När twar var aktuellt så tillhörde jag själv sverigeeliten bland juniorerna...

What the heck kind of preposterous research is this? They've determined that a) orienteers are more likely to have antibodies to this bacterium, and b) that in some cases this bacterium can damage the heart? And this is supposed to be an indication that this bacterium might be the reason why people with no signs of illness suddenly keeled over in circumstances that perfectly match the classic scenario for heart failure from abuse of EPO? Gee, I bet orienteers are exposed to more sun than other people, too. Maybe it was metastasized skin cancer that got them.
http://greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=00512y

Nu ska jag nog sova istället för att vika fler hattar av aluminiumfolie.

Om jag minns rätt var det prof Gunnar Friman, Infektionskliniken i Uppsala, som åtminstone var en av de som låg bakom TWAR-teorin (Chlamydia pneumoniae). Den har senare dementerats. Bartonella, där en variant (B henselae) orsakar cat scratch disease, resp Ljungan-virus är andra infektioner som förts fram som tänkbar orsak till orienterarsjukan.

Vad gäller hepatit är det riktigt att den (hepatit B) kan spridas genom rivsår och såvitt jag känner till måste orienterare ha heltäckande klädsel, åtminstone på benen. Smittsamheten är relativt hög. Hepatit C har en relativt låg smittsamhet medan hepatit A smittar via mat och dryck (fekal-oral smitta) och endast i enstaka fall via blod (förutsätter att viremi föreligger). Hepatit D (delta-hepatit) förutsätter hepatit B och är mycket ovanlig, hepatit E smittar som hepatit A men finns inte i Sverige (även om vissa yrkesgrupper har antikroppar mot hepatit E), hepatit F finns inte, hepatit G-virus finns men ger inte hepatit.

the_TnT skrev:
> bjby skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men vilken var sjukdomen som spreds bland
> orienterare pga rivsår
>
> TWAR påstås orsakas av Bartonella vilken sprids
> via blod, mygg fästingar och rivsår.

TWAR sägs vara en förkortning av Taiwan acute respiratory disease, har även sett förklaringen att förkortningen består av initialerna på två patienter från Taiwan som hade sjukdomen. TWAR = Chlamydia pneumoniae, en inte helt ovanlig luftvägsinfektion som inte diagnosticeras så ofta eftersom den inte växer i vanliga luftvägsodlingar. Istället används PCR för diagnostik numera, ibland serologiska test där man mäter halten antikroppar, vilket oftast förutsätter två prover med ett par veckors mellanrum.

Bartonella kallades förut Rochalimaea och har inget med TWAR att göra.

va fasen hette den där sjukan man fick i japan då? Som alla hade munskydd för LARS eller SARS någonting.

Vad hände med den?

Jilster skrev:
> va fasen hette den där sjukan man fick i japan
> då? Som alla hade munskydd för LARS eller SARS
> någonting.
>
> Vad hände med den?

Som skrivits ovan SARS eller SAL, som den kallades på svenska från början. Den hade sitt ursprung i södra Kina och spreds sedan till bl a Hong Kong, Singapore och Kanada. Den orsakas av ett Corona-virus och tros ha spridits av civetter (sibetkatter) som såldes levande på marknader i Kina för att ätas. Civetterna tros ha infekterats av fladdermöss. Alla fall isolerades för att förhindra smittspridning och vad jag vet säljs inte längre civetter som man gjorde förut i Kina. Nya infektionssjukdomar kommer dock att dyka upp så länge djurhållningen ser ut som den gör, jämför t ex fågelinfluensan. Tyvärr mörkar myndigheterna i Kina som regel utbrott av infektionssjukdomar, senast ett utbrott av Enterovirus 71 vilket dödat flera barn för några månader sedan.

Jilster skrev:
> Naturen är på något märkligt vis klurig att
> alltid ta sig runt våra skydds sköldar.

Japp, så snart har du sten innaför benskydden....

Jag pratade med några av mina orienterarvänner om det där för nåt år sen. Den allmänna uppfattningen i orienterarkretsar var att det inte fanns nån specifik bakterie/virus som kunde beskyllas utan orsaken var helt enkelt lite för hårt tränande/tävlande. Med andra ord samma visa som man såg i basket och fotboll för några år sedan.

Klubbarna gjorde förr stor sak av att kunna samla ihop så många stafettlag som möjligt vilket gjorde att inga reserver fanns och man var en svikare om man hoppade av. Vilket gjorde att löparna både tävlade och tränade med både sjukdomar, skador och mediciner i kroppen.

Idag så är klubbarna väldigt tydliga och ledarna skickar hem sjuka omgående. Stafettlagen har reserver och jag tror man får springa dubbelsträcka nu för tiden åxå.

Stalle

Vad gäller hepatitB-spridningen bland orienterarna är smitta via små rivsår från grenar med hepatitblod på teoretiskt möjlig, men rätt osannolik. Däremot smittar hepatit-B också vid sex.
Och orienterare är väl inte mer än människor. Stort tältläger med vältränade människor i fula kläder, några bira vid lägerelden = snusk.

jesster73 skrev:
> några bira vid lägerelden = snusk.

Trodde orienterare var seriösa übersvettos hela bunten, men det kanske finns fikaorienterare också. :)

ÅL skrev:
> finns det risk att få htlv3 om man lånar en
> cykel av sprutbög?

Vad är en sprutbög? Och vad tänker du egentligen göra med cykeln? Om du låter bli att föra upp den i ändtarmen behöver du nog inte oroa dig - be någon visa dig hur man använder en cykel så kommer det att gå bra.

Sedan är frågan vad du menar med HTLV-3. På åttiotalet hette HIV så innan det blev HIV. Nu används HTLV-3 för ett nyupptäckt virus som är snarlikt STLV-3.

Snarare var det väl så att gulsotsepidimin till stor del berodde på att man då (på sextiotalet) tyckte det var finemang med att ha vanligt sjöbad som tvätt efter tävling >> stor smittorisk med massa såriga ben. Sen dess är det förbjudet (tror jag) att ha bad som tvättning på OL-tävlingar, det är alltid duschar numera. Gren-till-gren-teorin var väl just en teori.

Tänkte en snabb tanke på detta efter Kolmårdsrajden förra sommaren, men sen hoppade jag i den gosiga sjön för att plaska med alla andra ändå - var ju så sjukt lerig...

jesster73 skrev:
> Vad gäller hepatitB-spridningen bland
> orienterarna är smitta via små rivsår från
> grenar med hepatitblod på teoretiskt möjlig, men
> rätt osannolik. Däremot smittar hepatit-B också
> vid sex.
> Och orienterare är väl inte mer än människor.
> Stort tältläger med vältränade människor i
> fula kläder, några bira vid lägerelden = snusk.

Kung Stalle skrev:
> Jag pratade med några av mina orienterarvänner
> om det där för nåt år sen. Den allmänna
> uppfattningen i orienterarkretsar var att det inte
> fanns nån specifik bakterie/virus som kunde
> beskyllas utan orsaken var helt enkelt lite för
> hårt tränande/tävlande.

Det är vad jag hört också, och att de inte gav sig tid att vara sjuka när de fick förkylningar etc utan fortsatte att träna. Har det överhuvudtaget belagts något dopingfall inom orienteringen? Är det någon svensk orienterare som fällts? Såvitt jag vet är svaret nekande. Men rätta mig gärna om jag har fel!

Per skrev:
> Har det
> överhuvudtaget belagts något dopingfall inom
> orienteringen? Är det någon svensk orienterare
> som fällts? Såvitt jag vet är svaret nekande.
> Men rätta mig gärna om jag har fel!

Jepp du har fel.

Minst ett fall kommer jag på i hastigheten och det var en stackare som glömt anmäla sin astmamedicin i samband med SM för typ 15 år sen och han blev avstängd. Hur länge kommer jag inte ihåg.

OdenXT skrev:
> Jepp du har fel.
>
> Minst ett fall kommer jag på i hastigheten och
> det var en stackare som glömt anmäla sin
> astmamedicin i samband med SM för typ 15 år sen
> och han blev avstängd. Hur länge kommer jag inte
> ihåg.

"En stackare som glömt anmäla sin astmamedicin" låter inte som renodlad doping, som systematiskt fuskande. Visst gäller det att vara en snabb och uthållig löpare men det är inte givet att den snabbaste och uthålligaste vinner. Orientering rymmer så mycket mer, främst förmågan att orientera, att läsa både terräng och karta och välja snabbaste vägen. Det är en verkligt klurig sport.

Tillbaka
Topp