TwoNav en spansk (!) GPS. Har någon provat?

Spacekitty

Aktiv medlem
Ja vad är det här för något? Dom verkar ha varit med ett tag, men för mig är dom helt okända.

Explore the history of TwoNav, a leader in outdoor navigation. From its beginnings in 2001 to today, they have revolutionized how we enjoy the great outdoors. Discover their milestones and achievements, from specialized software development to cutting-edge devices. Join this exciting timeline that combines technology and adventure. Welcome to the world of TwoNav.
IMG_0411.webp

Ja vad är det här för något? Dom verkar ha varit med ett tag, men för mig är dom helt okända.

Explore the history of TwoNav, a leader in outdoor navigation. From its beginnings in 2001 to today, they have revolutionized how we enjoy the great outdoors. Discover their milestones and achievements, from specialized software development to cutting-edge devices. Join this exciting timeline that combines technology and adventure. Welcome to the world of TwoNav.
Visa bilaga 825279

Låter iaf som ett intressant europeisk alternativ! Här i Little America är vi alldeles för US&A orienterade så att alternativen alldeles för ofta går under radarn.
På min motorcykeltid körde jag med nederländska TomTom som definitivt inte var sämre än de amrikanska gepeesser; finns tyvärr inte för cykel.
Lite kul att priserna är i A$. Asturiska kanske?😁
Nå det är väl din länk.
Men jag ska försöka hålla det i minnet om det blir aktuellt med en ny gps framöver!

Den stod på förvalt på A$, vet inte varför. Om jag hade behövt en nu så hade det blivit ett provköp.

Lixom bäst i test 2024 och världens mest avancerade kartor. Det är inte tillåtet och ljuga hur mycket som helst med reklamen här i Europa.

IMG_0412.webp

Den stod på förvalt på A$, vet inte varför. Om jag hade behövt en nu så hade det blivit ett provköp.

Lixom bäst i test 2024 och världens mest avancerade kartor. Det är inte tillåtet och ljuga hur mycket som helst med reklamen här i Europa.

Visa bilaga 825294
Ser de finns på Bikeinn. Med priser i SEK.
Men det är ju ett spanskt företag så det är väl rimligt.
Undrar om fästet är kompatibelt med Wahoo eller Garmin. För så'na har jag gott om 🫥
Edit, finns förstås en test på jutjube, engelsk tror jag och dessbättre textat så man slipper lyssna på pladdret 🙂
Verkar intressant på riktigt!
Undrar om den pratar med Strava?
(Orkade förstås inte titta till slutet)

Edit 2; jorå: Linking with Strava – Help center https://share.google/RQ0T40lU9ph8ba8kq

Senast ändrad:

Visa bilaga 825294
Fan ta dig! Nu beställde jag en Roc. 🙂 Verkar passa mina syften som handsken!
Hittade för €299 hos GPS Roc TwoNav https://share.google/E7zHxtoorTMK7nsn2
En Wahoo kommer nog snart på K&S...

Tror inte det finns nån linje att följa på kartorna. Troligen är det en massa streck, symboler och skit.

edit. För övrigt finns det bara ett fåtal kartkällor för en given plats så troligen använder de väl en av de som finns.

edit
TwoNav offers detailed topographic and road maps for Sweden, including official Lantmäteriet topographic maps (1:50k and 1:1M), TomTom Scandinavia road maps, and OpenStreetMap (OSM) data.

Ja, det var några av de som finns. Make sense.

Den ska ta mig genom en förutbestämd och planerad rutt! Som jag gjort i mobilen tidigare. På riktigt nu är detta en dator för orienterare eller? Varför kan man inte ställa in navigation
Du kanske bara måste hitta andra knappar att trycka på jämfört med på mobilen?
Nog för att Spanjakerna är ena lustiga typer men om de döper hela firman Nav så finns det nog en sån knapp. (or Two)

Tror inte det finns nån linje att följa på kartorna. Troligen är det en massa streck, symboler och skit.

edit. För övrigt finns det bara ett fåtal kartkällor för en given plats så troligen använder de väl en av de som finns.

edit
TwoNav offers detailed topographic and road maps for Sweden, including official Lantmäteriet topographic maps (1:50k and 1:1M), TomTom Scandinavia road maps, and OpenStreetMap (OSM) data.

Ja, det var några av de som finns. Make sense.
Det är bara att välja vilket kartunderlag man vill ha. Smart. Och till skillnad från andra cykelgepeesser.
Men jag får väl återkomma längre fram.

Kul! Du får återkomma med recension.

Instick: Garmin tillverkas i Taiwan, inte Kina. Också logiskt då Taiwan är det enda stället i världen med den mest avancerade silikonchip-tillverkning. Maskinerna till detta är dock importerade från Europa.
För mig är Taiwan inte Kina men det verkar vara den allmänna beteckningen här på Happy.
Hursom, en EU-produkt och det gläder mitt hjärta.

Kartorna verkar vara mer MTB-relaterade med topografi? Är lite annan twist, kan kanske vara bra.

För min del så verkar den sakna stöd för Garmin Varia-radar. Har köpt en sådan och efter bara några månader så vet jag att den inte kan förhandlas bort.

/A

Jag har varit datorintresserad sedan morsan fick leasa första hemmadatorn från sitt jobb inom kommunen när jag var ca 6 år gammal. När jag var runt 9 år började jag hänga med dom äldre vuxna i vårt område som var datanördar, började med att jag störde dom när dom mekade med bilar. Blev inbjuden till deras LAN och vi drog nätverkskablar mellan våra lägenheter via balkongerna så att jag kunde vara med och fildela. Dom lärde mig bygga egna datorer själv, chippa mina spelkonsoler genom att löda lite, etc. Även reparera viss elektronik då några av dom jobbade inom det och byggde egna högtalare osv osv.

Var vill jag komma med detta? Jo, när vi någon gång pratade om datordelar visade dom att den här gröna delen är gjort av silikon.

Sedan dess har jag aldrig hört det diskuteras på svenska. Bara engelska.

Så jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag råkade säga fel. Jag skyller på datornördarna jag umgicks med förr. Det får bli ett allvarligt snack med dom.

Jag har Garmin 1040, tycker navigering med kartan är väldigt primitiv där. Visst, är man på rätt spår så ser man att man ska svänga. Men är det lite rörig korsning, med även några cykelvägar, man kommer till är det ganska svårt att se vilken väg som är vilken.

Och kör man lite vilse tycker jag det är näst intill hopplöst att försöka få en överblick över var man är, och vart man ska i den kartan. Bara att zooma ut är krångligt, och kartan är så primitiv så det är svårt att översätta den till IRL. Har hänt någon gång att jag plockat upp mobilen och kollat i google Maps istället.
Enligt MHO givetvis.

Så TwoNav kanske är bättre där. Och Spanien har väl kommit igång rätt bra, deras ekonomi växer väl rätt bra jämfört med övriga Europa, om jag minns rätt.

Jag har Garmin 1040, tycker navigering med kartan är väldigt primitiv där. Visst, är man på rätt spår så ser man att man ska svänga. Men är det lite rörig korsning, med även några cykelvägar, man kommer till är det ganska svårt att se vilken väg som är vilken.

Och kör man lite vilse tycker jag det är näst intill hopplöst att försöka få en överblick över var man är, och vart man ska i den kartan. Bara att zooma ut är krångligt, och kartan är så primitiv så det är svårt att översätta den till IRL. Har hänt någon gång att jag plockat upp mobilen och kollat i google Maps istället.
Enligt MHO givetvis.

Så TwoNav kanske är bättre där. Och Spanien har väl kommit igång rätt bra, deras ekonomi växer väl rätt bra jämfört med övriga Europa, om jag minns rätt.
Jag hade samma problem innan jag satte inställningarna på den enklaste kartan utan krusiduller. Nu är det mycket tydligare.

Tillbaka
Topp