TwoNav en spansk (!) GPS. Har någon provat?

Det jag upplevt med Osm-kartor är bättre mer uppdaterade kartor. Nackdel (iaf förr) är att det inte gått att göra kartsök d.v.s söka och bygga egen rutt direkt i Garmin- enheten.
En liten nackdel till är att kartorna är väldigt detaljerade så t.ex Frankrike var i 8-9 delar men på köpet så får man med varenda kostig.

Utomlands använder jag oftast mobilappen Osmand+, köpte direkt premium, då engångskostnad idag/månad. I jämförelse med google maps så är den som natt å dag. Gränder med trappor som inte existerar på google finns som ruttval i Osmand+.
Mycket reklam för den appen haha men den stora grejen för mig var att den fungerar offline i flygplansläge vilket är suveränt i roaming-utsugarländer som Schweiz, Montenegro, Andorra och Monaco m.fl

Nu var det länge sen jag meckade med det men har för mig att det var en del bök att få in OSM i en Garminenhet?

Lite bilder från dagens runda.
Tyvärr känner jag av mitt dåliga knä igen så det fick bli standardrundan om 6 mil. Om nån undrar.
20260626_141503.webp
Zoomar man in i 100- m vyn får man upp både vägnummer och ev gatunamn. De stora vägarna, E65 o sånt, visas alltid med nummer.

20260626_124410.webp
Jag gillar att järnvägskorsningar, vattendrag, ledningsgator mm synes på skärmen. Lättare att veta var man är... (behövs givetvis inte på denna runda men ibland är jag långtbortistan)

20260626_123857.webp
Tätorter har både namn och gator.

20260626_140824.webp
Och till skillnad från min Wahoo syns skogsvägar på skärmen... ( den gula t.v.)

Nån dag när knät vill va snällt ska jag testa lite stig med månntäjnbajken. Det har inte gått med Wahoon, jag ser inte de beiga anvisningarna mot ljusblå bakgrund.

På TwoNav kan man fö byta färg och tjocklek på både det ena och det andra.

Edit; skärmen styrs både med touch och knappar.

Senast ändrad:
Lite bilder från dagens runda.
Tyvärr känner jag av mitt dåliga knä igen så det fick bli standardrundan om 6 mil. Om nån undrar.
Visa bilaga 838006
Zoomar man in i 100- m vyn får man upp både vägnummer och ev gatunamn. De stora vägarna, E65 o sånt, visas alltid med nummer.

Visa bilaga 838007
Jag gillar att järnvägskorsningar, vattendrag, ledningsgator mm synes på skärmen. Lättare att veta var man är... (behövs givetvis inte på denna runda men ibland är jag långtbortistan)

Visa bilaga 838008
Tätorter har både namn och gator.

Visa bilaga 838009
Och till skillnad från min Wahoo syns skogsvägar på skärmen... ( den gula t.v.)

Nån dag när knät vill va snällt ska jag testa lite stig med månntäjnbajken. Det har inte gått med Wahoon, jag ser inte de beiga anvisningarna mot ljusblå bakgrund.

På TwoNav kan man fö byta färg och tjocklek på både det ena och det andra.

Edit; skärmen styrs både med touch och knappar.
Ser ju rätt bra ut onekligen!

Lustigt med Wahoon och MTB. Du menar alltså att min gamla svartvita Bolt som visar rutten extremt tydligt kanske faktiskt är bättre än de nya flashigare modellerna?

Ser ju rätt bra ut onekligen!

Lustigt med Wahoon och MTB. Du menar alltså att min gamla svartvita Bolt som visar rutten extremt tydligt kanske faktiskt är bättre än de nya flashigare modellerna?
Ja!
Hade en bult som dog skärmdöden. Den brukade jag använda utanför allfarväg.
Roam2 som jag har är sämre än 1 om jag inte missminner mig. Hur 3:an är vet jag inte.

Inte alls. Funkar med Komoot och Strava samt några,jag inte hört talas om.
De försöker nog hålla sig undan jänkerna så gott det går. Men Strava lär inte gå att undvika.

Då faller den tyvärr bort för min del då Komoot är en no go för mig sen Bending spoons köpte upp dem och nästan hela arbetsstyrkan försvann...

Då faller den tyvärr bort för min del då Komoot är en no go för mig sen Bending spoons köpte upp dem och nästan hela arbetsstyrkan försvann...
Hur man än vänder sig...
Vet du om RWGPS är bättre socialt på något vis?
(Sagt utan att försvara Komoot)
Trainingpeaks heter ett tredje alternativ men vad det är har jag inte en susning.
Men rutter bygger man direkt i TwoNav. Och där finns även en community.

Hur man än vänder sig...
Vet du om RWGPS är bättre socialt på något vis?
(Sagt utan att försvara Komoot)
Trainingpeaks heter ett tredje alternativ men vad det är har jag inte en susning.
Men rutter bygger man direkt i TwoNav. Och där finns även en community.

Jag har inte utforskat den sociala biten, hoppade mest på RWGPS när jag såg att man fick rabatt som medlem hos bikepacking.com, och det var i samma veva som bending spoons köpte upp Komoot.

Det finns en funktion där man kan följa folk men hur det är med sk "fastest known times" och liknande som Strava har, inte den blekaste.
Använder mest skrivbordsvarianten för att planera mina längre turer och sen ladda ner dem till telefon när det är dags att ge sig av, eller om det blir en spontan tur, hålla koll på distans, intressanta platser osv.

Edit: Jag misstänker att de jobbar på att lägga till en del av funktionerna som har gjort Komoot så stort.

Tillbaka
Topp