tykna hundägare

Lilldykarn

Ny medlem
tykna hundägare
jag skulle ut å träna lite inför första maj loppet...
jag hade typ kört i 15min sen kommer det två gnälliga hundägare, som påstår att jag inte får lov att cykla där(på Enekullen).
jag svarar med att allemans rätten ger mig lov att cykla där.
sen påstår hon att ja kunde kört ihjäl en liten flicka lr nåt ifall hon skulle gått där..
jag svarar med att ifall det skulle komma en liten knatte på cykel å din hund skulle komma å springa i vägen för henne/honom så skulle ju hon blivit as rädd...
osv.. till slut blev jag både arg och ledsen.. jag tappade helt lusten att cykla..
vad ska man svara dom med?

/lilldykarn

tykna hundägare
Äh, inte bli arg. Lyssna på dem bara, be dem förklara, fråga hur de menar. Efter ett tag brukar det falla på sin egen orimlighet.

Träffade på en kvinna i skogen som tyckte det slet så mycket på naturen när jag cyklar där. Jag höll med och så frågade jag henne om hon inte trodde att de som går och rider inte sliter på naturen. Då fick hon hålla med. Sedan pratade hon om att det minsann inte fanns så många stigar i skogen för trettio år sedan, strax senare kom hon på att det å andra sidan säkert bodde fler människor i staden nu än för trettio år sedan också. Till sist kom vi överens om att det var trevligt att vara i skogen och uppleva den, kanske på olika sätt.

tykna hundägare
hehe bara slöseri med energi att försöka få dom att byta åsikt....

Jag bara ler glatt och hejjar när dom morrar, gapar eller hytter med näven.... givetvis saktar jag in osv..

tykna hundägare
Tappa aldrig humöret, kom överens om att ni är oense i värsta fall, visa mer hänsyn än dom, bli aldrig "bay guy". Båda sysselsättningarna är friluftsaktiviteter, framhäv det ni har gemensamt istället för de ställena där ni skiljer er åt. Ta inte åt er.

tykna hundägare
Bulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Folk som gnäller ska ha fingret. Sen bryr man sig
> inte mer.

det är just det som de inte ska ha, för det gör bara saken värre. och det är sånna som gör så som ställer till det för alla oss andra. då är det bättre o ta ett lugnt o sansat samtal med personen. ofta har de sina hundar lösa, vilket man igentligen inte heller får osv.

tykna hundägare
Nej, fel Baltazar. Lättretade människor som gärna gnäller skall man göra sitt bästa för att reta upp ännu mer. Faktiskt ett av glädjeämnena i mitt liv.

tykna hundägare
Bulan: fråga var dom jobbar innan så dom inte sitter i kommunfullmäktige eller nått i den stilen, då kommer det upp skyltar överallt på nolltid.

tykna hundägare
Bulan: ja, glädje ämne för dig, men inte lika kul för nästa person gnäll människan träffar. dessutom så sprider denna person sitt missnöje över cyklister till andra som får liknande åsikt efter det.

har jobbat inom restaurangbranchen, där äre likadant, vissa beter sig som skit mot personal osv. obefogat o allt. MEN det man vet genom statestig är att en missnöjd person sprider sitt missnöjje till ca 10 personer, en nöjd kund sprider detta till 2-3 personer. samma tror ja gäller allt som genererar missnöjje.

dessutom, som rejser säger, dåligt betende leder bara till att vi får mer o mer begränsade ytor o åka på.

Senast redigerad av en moderator:
tykna hundägare
Baltazar skrev:
> dessutom, som rejser säger, dåligt betende leder
> bara till att vi får mer o mer begränsade ytor o
> åka på.

Detta stämmer tyvärr allt för väl.
Vi var ute en tur idag och på hemvägen paserade vi över vattentornet (där lilldykarn träffade på sina två gnällspikar).
Ett äldre par vi träffade på frågade vart alla cyklande ungdommar som brukar vara där har tagit vägen. Vi svarade med att tack vare ett fåtal griniga personer så är vi inte längre välkommna att bedriva någon form av organiserad träning här längre. Även våran (Kungälvs Cykelklubbs) DM i GBG är inställt pga detta. Dom var helt frågande och tyckte detta var alldeles fel. Men tyvärr så syns och hörs gnällspikarna ofast mer än dom som tycker att det är kul att vi finns och livar upp lite i skogen. Det är ändå viktigt att inte sänka sig till dessa grinpi...ars låga nivå utan är sakliga och trevliga, hur svårt det än kan kännas när man hör alla sjuka argument till att vi inte har där att göra.

Stå på er alla XC-svetto's

tykna hundägare
Jag fick vägen (läs medelstor landsväg) framför mig avspärrad av en hundägare vars hund var kopplad med ett sånt däringa "automatiskt"-koppel.
Jag var tvungen att tvärnita, och som tur var hade jag mtb så jag kunde göra stoppsladd, om inte så hade jag slitit iväg med både hund och ägare. Men ingen sympati visades från varken hundägaren eller hunden. De tog lång tid på sig, till sist klev jag över kopplet och cyklade iväg, men höll mig från att kasta ur mig diverse svordommar.

Lite senare på rundan fick jag en ölburk kastad mot mig. Denna gången var det två "hillbillys" i en pickup, även då höll jag tyst. Men mest för att jag inte ville få huvudet avskjutet =P

tykna hundägare
Jag ogillar verkilgen automatkoppel (eller kanske de som använder dom :S). Senast jag kom i kontakt med ett så var hunden på ena sidan (lands)vägen och ägaren på andra sidan. Det var väldigt mörkt ute och jag sa åt honom att sånadär koppel är farliga och orsakar kollisioner.
Sen är det så att jag har en vän (19åring) som har tunnelseende och inte något bra mörkerseende, han hade inte alls sett den killens koppel utan kört på och ramlat. Jag orkade inte dra den historien för killen med hunden men sa att "jag själv har tunnelseende och ser knappt det där". Då sa han "se till att skaffa glasögon då!! som om han var någon omogen 4eklassare alltså!

HELT sjukt. Jag orkade inte mer utan cyklade bara därifrån, när jag kände för att slå ner honom. ARGH

tykna hundägare
Heja glatt, heja en gång till om du inte får svar, säg "vilken fin hund du har", "vilket vackert väder det är", "vad roligt det är med folk i skogen" osv...

Man kan inte omvända allas negativa inställning, men det sista man ska göra är att ta åt sig deras negativa vibbar. Att försöka få någon att "förstå" att man faktiskt får cykla i skogen tar både tid och leder oftast ingenvart.

/Leo

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp