Tysk eller begagnad tävlingsracer?

frank

Ny medlem
Hej

Ska köpa en racer för träning och vätterrundan.
Har pratat med min LBS som får hem en hel del begagnade tävlingsracers i prisklassen 10-15 kkr
De då har gått mellan en och två säsonger och har ultegra eller bättre.
Har även tittat på en del tyska sidor och hittade den här cykeln (komplett) på S-tech som verkar väldigt bra till ett okej pris 1400 euro. Är en TCR AluxX SL med ultegra rakt igenom och ritchey-hjul.

2005_TCRAluxxSlFsetYellow_0.jpg

Hur sliten är egentligen en tävlingsracer efter en säsong?
Vad skulle ni välja?

/Nisse

Senast redigerad av en moderator:
Fördel beg. : Allt är inkört.
Nackdel: Slitet? Däck, kedja , kassett mm. Rätt storlek?

Fördel ny: Allt nytt.
Nackdel: Justering...

Kan du kolla på dom begangnade cyklarna och bedömma skicket?
Lättare att köpa beg och besiktad (av dig) än att få en cykel från tyskland som är ev
dåligt ihopsatt...
Risk för frakt skador från tyskland.
Å andra sidan så är blänket från en flång ny cykel trevligt =D

Support your local bikeshop...

>Hur sliten är egentligen en tävlingsracer efter en säsong?

Svårt att säga utan att se cykeln. Jag köpte en begagnad MTB från en som tävlade, där fick jag byta slitdelar och eftersom det var XTR blev det lite merkostnader. Plus att jag kort därefter bytte ut delar som passade mig bättre. När jag tittar på potentiella begagnade köp så räknar jag alltid in att få betala extra för slitdelar; kedja, kassett, framdrev, vajers, bromsklossar/belägg.

Begagnat? Ja, men då ska det vara något extra. En begagnad svensksåld racer m standard "made in Taiwan" aluram och komplett -04 Ultegra för 12-15000 kr kanske låter sådär när man vet att en motsvarande racer går att få ny med -05 Ultegra för knappt 1000 euro, 9200 kr.

Den här affären/säljaren har bra begagnade racercyklar, rekonditionerade ramar och genomgångna komponenter. De skeppar till Sverige, Europa. Med tull, moms blir en dollar ungefär 10-10.50 kr för snabb priskoll.

<http://stores.ebay.com/preownedbikes_W0QQssPageNameZl2QQtZkm>

Största fördelen med att köpa nytt är att man får välja ramstorlek. Sedan tillkommer garantier (gäller bara första köparen i de flesta fall).

Risk för fraktskador finns alltid, om man så köper cykeln från svensk postorder eller från Tyskland. Tyska firmor kan också göra specialdeals precis som vilken affär som helst, hjul/komponentbyte om något inte passar t ex.
En polare köpte en Radon (den för under 10 tkr med full Ultegra, utom hjulen) från Bike-Discount. Eftersom han väger mer än 75 kg avrådde Bike-Discount honom från att ta de hjul som satt på original (Shimanos färdigbyggda i 500 serien). Utan extra kostnad tog han då ett par handbyggda istället, billigare nav och fälgar vilket kompenserade extrajobbet med att ta av hjulen på Radonracern och få fram ett nytt par istället.
Gratis SPD-pedaler fick han också, han glömde köpa det vid cykelbeställningen och Herr Hans sade, när han ringde igen för att köpa pedaler, att den nya beställningen underskred minimivärdet, de kunde inte ta ordern/debitera kortet. "Men vi tar och packar ner ett par pedaler i din Radoncykelkartong när vi ändå håller på", ska han visst ha sagt enligt min kamrat.

Det är förmodligen den här Radon-cykeln som TommyE nämner ovan: http://www.bike-discount.de/www/nav...ehrinfo&ArtikelID=8622&Kategorie1=sonderbikes

BOA_LTD-05.jpg

999 EUR är ungefär 9030 SEK. Frakten kostar 45 EUR, så för sammanlagt 9435 SEK får du den hemkörd till dörren.

Vill man ha litet finare hjul så finns den här: http://www.bike-discount.de/www/nav...ehrinfo&ArtikelID=8869&Kategorie1=sonderbikes
Den har Mavic Ksyrium Elite-hjul och litet finare framgaffel.

BoaLitening-052.jpg

Kostar 1299 EUR vilket är ungefär 11 740 SEK.

Jag skulle ha väldigt svårt att köpa en begagnad racer istället för någon av dessa.
De är helt enkelt synnerligen prisvärda.

Jo precis. Det är den svarta jag talar om. Han är i alla fall mycket nöjd med sitt exemplar & servicen han fick därifrån innan köpet blev av. Tänker som sagt inte klippa in mailen som gick mellan mig, han och Herr Hans på Bike-Discount, men man kan sammanfatta det som att B-D är måna om att man ska få rätt storlek på racern och rätt prylar till sin egen kroppsvikt (de avrådde som sagt honom och andra som är över 75 kg från de där hjulen som är på den svarta racern längst upp i bild). Själv var det första gången jag hörde talas om att de där systemhjulen från Shimano, som ändå är ganska tunga i sig, har en rek. viktgräns på 75 kg.

Tillägg: det ska visst inte vara någon klarlack över dekalerna på den svarta Radonhojen, och säkert inte de andra heller. Man kan ta bort "Radon" om man inte vill synas med det märket. Eftersom den svarta Radoncykeln är ganska lätt, 8.6 kg utan pedaler, så kan inte ramen vara ett blyankare som Radon MTB visst är. Okej, det är inte som en CR1 eller Ghisallo, men i jämförelse med andra kompletta cyklar i 9000 kr klassen är den nog ett fynd.

Senast redigerad av en moderator:
Har tittat på Radoncyklarna innan och komponentvalen är ju riktigt bra.
Någon som cyklat och vet hur ramen är? Finns det någon recension från någon cykeltidning?
Man blir ju lite osäker då det är ett ganska, iallafall för mig, okänt märke.

/Nisse

Jag kör på en Radon Boa LTD (racer) från 2003 med Ultegra.
Helt okej, det enda man isåfall man ev. kan anmärka på är att ramen är kanske lite väl stum, men det är ju en smaksak.
Däremot så misstänker jag starkt att det är samma ram på alla deras modeller, även om dom uppger lite olika värden (tror även att Cube åker med i samma tillverkning).
Jo förstås, ett stort minus är ju om man jagar statusen av att ha ett visst märke, Radon tillhör ju inte "dreggelfaktor" No.1 direkt.

Har precis fått hem min radon boa litening 5.0, alltså den som visas lite längre upp i tråden med ksyrium elite hjulen. Har bara hunnit avverka ca 15 mil, men första intrycket är väldigt bra. Nya ultegra gruppen, ultegra pedaler och ksyrium elite hjul hem till dörren för ca 12 500 kr är inget att klaga på! Byggkvalitén finns det inget på mitt ex. att anmärka på.

Åkmässigt är cykeln väldigt stabil, dock lite väl styv kan bli lite stötigt på dåligt underlag. Ramen är inte den lättaste som gud skapat, men övriga komponenter är hyffsat lätta så sammanlagt är det inte så farligt. Geometrin är det svårt att säga nått allmänt om, men den funkar för mig.

Så för alla hobby-racercyklister kan jag inte göra annat än rekomendera!

Mattias

Vad som skulle oroa mig var huruvida måtten stämmer om jag skulle beställa från Tyskland. Det är alltid tryggare att testa en racer för att veta om den passar som handsken, vilket den ju måste.

Köp nytt. Hur kul är det med använda saker. Satsa på Gianten med Ritchey hjulen, om du inte är lång och tung. Lite mjuk ram för långa eller tunga personer. Hjulen är byggda med standard ekrar och fälgarna är eliptiska, det vill säga att ekrarna inte sitter på mitten av fälgen. Det är bra om man råkar ut för ekerbrott, för alla ekrarna på bakhjulet eller framhjulet är lika långa. Fram hjulet är rak ekrat och där gäller samma sak som med ramen, man får inte väga för mycket. Gianten är estetiskt tilltalande tycker jag och utrustad med bra komponenter. När det gäller storleken så går det att räkna ut men gör det innan du bestämmer dig för en ny eller begagnad racer. Om du inte är säker på sin storlek och vad du vill ha, så kommer det bli fel oberoende var köpet sker.

Skiljer 5000-6000 kr på Radon med "fulramen" made in Taiwan mot "finramarna" från Giant et al made in Taiwan.

För de pengarna kan han ju få en sprillans ny -05 Salsa La Raza (True Temper OX Platinum Steel i huvud triangeln och Butted CrMo i bakgaffeln) från CycleComponents. Iofs är den säkert robotsvetsad i Taiwan, men ska han ha något exklusivt från USA, Italien eller England så kostar ju bara ramen lika mycket som hela hans cykelbudget.

Så... varför inte en Radon för 9000 kr. Släng iväg ramen för en femhundring och köp en Salsa La Raza från CC för knappt 6000 kr. Då har du en fin stålracer för 15000 kr.

Sedan när är det ett problem att justera sin nyinköpta cykel? En guldklimp i vår tillvaro att pilla på sin nyinförskaffade hårdvara!

TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
> Så... varför inte en Radon för 9000 kr. Släng iväg
> ramen för en femhundring och köp en Salsa La Raza
> från CC för knappt 6000 kr. Då har du en fin
> stålracer för 15000 kr.
>

Tanken har slagit mig. Bara komponenterna på cykeln kostar ju mer att köpa här hemma än hela cykeln komplett.
Och så gillar jag ju känslan av nytt, kan inte förneka det :o)
Tack för all hjälp/

Frank

Jag kom just på att jag häromdagen såg att Cykel City i Stockholm rear ut sina Columbus Pinta. Till exempel kan man köpa en Pinta med komplett Campa Veloce-uppsättning för under 9 000:-. Har de råkat köpa in för många inför Vättern?

Satsa på en tyskracer! Det är dags att våra kära cykelhandlare i Sverige fattar vad konkurrens innebär. Jag får lust att ge cykelcity en rak höger varje gång jag synar deras priser. För övrigt kan aldrig en ram vara för styv. Om du har problem, skaffa vekare styre, styrstam, sadelstolpe och mjukare sadel.

Jag håller med på sätt och vis, alexcykel. Cykel City är dyra och nätbutiker kan vara billigare beroende på en massa faktorer såsom att nätbutikerna inte har utgifter för innerstadslokalhyror och andra kostnader kring det, papperskatalog, lagerhållning, ett antal butiksanställda. Nätbutiken kan en person nästan sköta hemifrån ettan i Skärhomen..

Många (alla?) av de nätbutiker som är populära här på Happy har även butik med anställda och verkstad.

Ta som ex H&S Bikediscount. En stor butik i Bonn (kanske inte innerstad vad vet jag), 20-talet anställda, verkstad och stooora lager (grejer skickas nästan alltid direkt). Alla de faktorer som ovan räknas upp som fördyrande. Men ändå har de priser låångt under de svenska.

Just det, glömde papperskatalogen. Men inte heller den är något unikt för svenska butiker.
Ta Roseversand som ex. Där kan vi snacka om katalog (och låga priser).

Att momsen i utlandet är lägre, är inte heller ett hållbart argument. Prisskillnaderna är mycket större än de ca 10 % som momsen diffar.

Nä, nåt skumt är det :-)

/Anders

Förmodligen är Bike-Discount & co så stora att de kan förhandla till sig övermänskligt låga priser på Taiwanramar, Shimano och andra komponenter. Man kan från Tyskland få en komplett (med färdiga hjul byggda på XTR nav, Mavic 717, DT Comp) XTR grupp för 1140 euro. Lägg till 150 euro så har du skivbromsar och skivbromshjul. Nu är det väl ingen i Sverige som kan sälja för de av generalagenten rek. utpriserna, men ligger inte XTR vevpartiet på 5000 kr nånting?

Hej, har köpt en Boa Ltd för några månader sen och det jag kan säga är att cykeln fungerar klockrent. Ett tips som föreslagits ovan är att köpa en fultysk med helt nya komponenter och sen uppgradera eftersom med ram, styre etc. Men som sagt som en träningsracer fungerar det över mina förväntningar. Är 182 cm lång och tog en storlek 58. Passar utmärkt. Sen har jag ebayat hem en fin ram som borde komma snart...

Jag ringde ner och bad dem uppgradera hjulen på cykeln och efter lite snack så gick dom med på att sätta dit ett par Cosmic Elite istället för Shimano WH-R 550 vilka jag har hört inte ska vara dom bästa hjulen.

Så mitt tips är köp Tyskfulingen och uppgradera eftersom om du anser att det behövs!

Måste bara lyfta den här tråden igen då jag hade en till fråga.
Vad jag undrar är om komponenter såsom lager, gaffel, sadelstolpe mm. är av standarddimensioner på landsvägscyklar. Kan ju trots allt bli en dyr affär om jag bestämmer mig för att byta ramen och att komponenterna då inte passar.
Ha det bra/

Nisse

AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Att momsen i utlandet är lägre, är inte heller ett
> hållbart argument. Prisskillnaderna är mycket
> större än de ca 10 % som momsen diffar.
>
> Nä, nåt skumt är det :-)

I databranchen finns saker ofta förpackade i "Bulk" (OEM) eller "Retail"-utförande. Verkar vara samma sak med hojprylar. Var tvungen att köpa en framväxel i butik i Sverige - kom i flashig kartong med massa shims manualer och annat skit. Komponenter man köper från H&S kommer kemiskt befriat från förpackningar... inlindade i tejp och bubbelplast i bästa fall. Samma sak är det med gafflar till exempel.... Tror att H&S helt enkel kränger (bulk-)komponenter som de själva använder för sina hojbyggen.... därmed inköpta till helt andra priser än vad min LBS får betala Hallmans... Det är ju inte alla grejor som är så sjukt mycket billigare än i Sverige.

Bara en teori...

/Jonas

H&S vet jag inte nåt om, men jag har köpt nya tjusiga pedaler (Ultegra PD-6610) nu från www.bicycles.de, €54, och de kom i kartong, med manual. Roseversand skickade Dura Ace bar end shifters i kartong (liksom alla andra prylar jag köpte samtidigt, styrdelar). Det varierar nog var man får OEM.

CRC verkar också köra en hel del OEM, har nog aldrig fått något i kartong därifrån.

att man inte får kartonger kan jag förstå då de är hutlöst stora.. jag baxnade när jag såg vevparti kartongen till ht2 vevpartier.. de är _enormt_ stora.. så jag förstår att de byter kartonger när de skickar grejjer.. billigare att skicka och enklare att hantera (för både dem och posten) än har inget jag beställt gått sönder eller varit trasigt vid leverans..

Tillbaka
Topp