[Tyskt hempul] Extra luftkammare i Pike!

Swoop

Aktiv medlem
Hittade detta: http://forums.mtbr.com/all-mountain/my-canyon-strive-al-991800.html om att nån tysk hobbypulare har gjort en konvertering där man byter ut tokens och topcap i sin Pike mot en till luftkammare! Verkar intressant, A+ för effort som man säger.
ScreenShot2015-10-27at15.34.06.png

ScreenShot2015-10-27at15.34.06.png

Tysken kallar det "AWK doppelkammersystem", http://www.mtb-news.de/forum/t/awk-doppelkammersystem.728967/ .

Bilagor

• Screen Shot 2015-10-27 at 15.34.24.png
    Screen Shot 2015-10-27 at 15.34.24.png
    54 KB · Besök: 31
Du glömde det intressanta! ;)

"This is probably the most exciting mod.
a german hobbyist made a topcap replacement for the Pike.
its a piston on a rod which replaces the tokens and creates a second high pressure air chamber.
i can now control ramp by air pressure on that upper chamber and significantly reduce the pressure in the main chamber.
This prevents the fork from sagging mid travel even on steep technical decents while running less pressure than usual, which make it a lot more responsive on small hits.
sounds too good to be true but isnt.

one valve fills the main air chamber, one fills the so called AWK (AusWeichKammer or Squeeze chamber)
the length of the AWK travel is just short enough to prevent collision of the internal parts when bottomed out.
"

The more the merrier, med många luftkammare är ju ett rent h-e att få till inställningarna om man inte vill lägga hur mycket tid som helst. Tipsar hugade om Marz 66SL-tråden, fyra luftkammare borde räcka till vem som helst!

:)
Lösningen ovan liknar väl nåt som Manitou har infört på sina gafflar.
Jag kommer dock inte ihåg vad det heter, TheBrand borde veta!

/Den som har nyligen skaffat en 66SL :D

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> :)
> Lösningen ovan liknar väl nåt som Manitou har
> infört på sina gafflar.
> Jag kommer dock inte ihåg vad det heter, TheBrand
> borde veta!
>
> /Den som har nyligen skaffat en 66SL :D

Nej det gör det inte. Manitous HBO är en hydraulisk lösning, mer kompression djupt i slaget helt enkelt.

Däremot är det rätt en gammal Marzocchi Marathon SL jag hade (även ägd av oxr kanske? Den hade en gul plastbit istället för returratt i alla fall), och det funkade rätt bra i den.

marran skrev:

> Nej det gör det inte. Manitous HBO är en
> hydraulisk lösning, mer kompression djupt i
> slaget helt enkelt.

Verkar ju vara en smartare lösning än progressiv fjäder så slipper man fucka upp returdämpningen!

TK skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Nej det gör det inte. Manitous HBO är en
> > hydraulisk lösning, mer kompression djupt i
> > slaget helt enkelt.
>
> Verkar ju vara en smartare lösning än progressiv
> fjäder så slipper man fucka upp
> returdämpningen!

HBO är grejjen hela dagen! IRT har jag inte än, men jag hoppas att jag kan ge ett utlåtande snart :)

(Jag tycker Manitou beskriver det ganska bra, har du problem med att gaffeln dycker vid lastförskjutningar, öka HSC. Om du har problem med att den ligger för lågt i slaget, justera fjäderkurvan)

Tillbaka
Topp