[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Intressant läsning av Cecilia Naucler, professor vid KI. Man får hoppas att hennes beräkningar inte slår in, men hittills har de gjort det. Framåt helgen borde vi veta.
Om jag läser statistiken på FHMs sida rätt var det idag 317 intensivvårdade i Stockholm att jämföra med uppskattningen i det länkade dokumentet som låg på 1713 (=1360*2^(1/3)). Så, lyckligtvis, visade sig den prognosen inte hålla.

Skärmklipp.JPG

[UÄ] Coronatråden 4
Om jag läser statistiken på FHMs sida rätt var det idag 317 intensivvårdade i Stockholm att jämföra med uppskattningen i det länkade dokumentet som låg på 1713 (=1360*2^(1/3)). Så, lyckligtvis, visade sig den prognosen inte hålla.

Visa bilaga 410265
Aha, ja jag har nog inte kollat det på nån vecka, tror det började spåra ur redan på nästa sampel efter hon publicerade dokumentet.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är lite besviken att ingen på Happy har kunna redovisa en uppskattad siffra på hur många som haft Covid-19 hittils i STHLM området. Häromdagen redovisades 2,5 procent sittsamma under ett testintervall 27 mar - 3april.
Givet vad som övrigt är känt bode det räcka för att räkna ut ett estimat. Ingen?

[UÄ] Coronatråden 4
Ok. Min hobbygissning:
1,28 + 3,2 + 8 +.20 + 50 + 50 = 132,5 (ca)
Utveckling sthlm fr v 10 och framåt. I början med 2,5 fr veckan före. Sen 1.
Det bör ge typ 132 000 pers i sthlm genomlevt corona tom vecka 14. Dvs 132,5/2300 el ca 5,8% immuna i Sthhlm till vecka 15.
Inte särskilt högt el bra.
Hoppas jag har fel.

[UÄ] Coronatråden 4
15% immuna i Gangelt tydligen.

Tegnell menar att 5-10% i Stockholm har det just nu

[UÄ] Coronatråden 4
En skillnad är att influensa generellt bara drabbar en liten del av befolkningen varje säsong, eftersom de flesta har nån form av immunitet, antingen för att de nyligen haft samma influensavariant, eller för att de fått vaccin. Därför vet man ungefär hur många som kommer att drabbas, och ungefär under vilken tidsperiod. Det är rätt förutsägbart alltså. Visst, det kanske är 500 ett år och 2000 året därpå, men det är inte plötsligt 15 000 under två månader.

Detta är alltså allmänt känt? Så känt att en virusexpert också borde känna till det?

[UÄ] Coronatråden 4
Vår kompetenta och seriösa blaska Expressen har som vanligt alla svaren.
.
c2.JPG

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hörde på nyheterna att en miljon textilarbetare i Bangladesh blivit arbetslösa pga Covid-19, och i samma reportage sades att viruset backar utvecklingen i u-länderna med 30 år. OXFAM tror jag nämnde det om Bangladesh.
Hur som helst blir det väldigt mycket annorlunda i framför allt u-länderna framöver.

Hur mycket ska vi i Sverige oroa oss för att vi behöver isolera oss, när viruset påverkar så mycket i hela världen?

Jag har inte läst någon happytråd om Covid-19, tycker det spårar ur i sociala medier ganska snabbt, men nu är det sidan 37, så det verkar vara god ton här. Härligt...fortsätt med det.

Själv ska jag ut och cykla idag. Blir en långpanna på kanske 12 mil.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hörde på nyheterna att en miljon textilarbetare i Bangladesh blivit arbetslösa pga Covid-19, och i samma reportage sades att viruset backar utvecklingen i u-länderna med 30 år. OXFAM tror jag nämnde det om Bangladesh.
Hur som helst blir det väldigt mycket annorlunda i framför allt u-länderna framöver.
Ja, jag såg också det.
Miljönissarna jublar ju över att luften ser renare ut nu när världen ”står stilla”. Men att det samtidigt innebär att uppemot en halv miljard (tror jag det var) människor riskerar tvingas tillbaka in i fattigdom med allt vad det innebär när tillväxten stannar verkar de blunda för. Skrämmande.

[UÄ] Coronatråden 4
Har HM hunnit flytta sin produktion ifrån Bangladesh ännu? De påbörjade flytten till Etiopien för några år sedan.

[UÄ] Coronatråden 4
det är vad epidemiologi handlar om. vi har skrivit om det i tråden...
OK, skrev ni något om eller ännu bättre hänvisade ni till några källor som behandlar hur många som behöver intensivvårdas en svår influensasäsong?

Enligt Socialstyrelsen dör varje år i genomsnitt 90 000 människor per år i Sverige. Hur hemskt det än är med 870 döda i covid-19 borde det inte rymmas inom den normala årliga variationen än sålänge? Visserligen har dessa dödsfall inträffat under drygt två veckor men ändå.
Å andra sidan så verkar det fortfarande vara så att antalet dödfall följer en trend som indikerar fortsatt exponentiell tillväxt enlig https://aatishb.com/covidtrends/?data=deaths&location=Sweden , om man är otimistiskt lagd kanske man kan se att den möjligen är på väg att brytas.
Jag försöker dels skaffa mig insikt angående vilka experter det är värt att lyssna på och dels skaffa mig en bild av vad som kan förväntas hända framåt. Ytterligheterna verkar vara, det kommer att bli värre i tre veckor men sen är det mer eller mindre klart, lite oklart exakt vad värre i tre veckor exakt innebär i antal som behöver vård och antalet dödsfall men samme expert har tidigare menat att covid-19 blir som en svår influensasäsong och då åt andra hållet en 12 till 18 månaders händelse, såvida inger vaccin hinner blir klart innan dess, och hälften av befolkningen smittas, 10 % av smittade behöver sjukhusvård och 1% av smittade dör.

[UÄ] Coronatråden 4
Förra veckan ökade antalet inskrivna på arbetsförmedlingen med 25 350 personer. Samma vecka ökade antalet arbetslösa i Norge med 21 000. Procentuellt är detta en enormt mycket större katastrof i Norge jämfört med Sverige och det kommer leda till ökad psykisk ohälsa, ökade alkoholproblem och fler självmord över en lång tid framåt. Det kommer slå brett i samhället, och inte bara bland riskgrupper. Det kommer bli jävligt i Sverige och än värre i Norge (som tur är för norrmännen, finns det i alla fall ganska mycket pengar i det norska systemet).

[UÄ] Coronatråden 4
OK, skrev ni något om eller ännu bättre hänvisade ni till några källor som behandlar hur många som behöver intensivvårdas en svår influensasäsong?

Enligt Socialstyrelsen dör varje år i genomsnitt 90 000 människor per år i Sverige. Hur hemskt det än är med 870 döda i covid-19 borde det inte rymmas inom den normala årliga variationen än sålänge? Visserligen har dessa dödsfall inträffat under drygt två veckor men ändå.
Å andra sidan så verkar det fortfarande vara så att antalet dödfall följer en trend som indikerar fortsatt exponentiell tillväxt enlig https://aatishb.com/covidtrends/?data=deaths&location=Sweden , om man är otimistiskt lagd kanske man kan se att den möjligen är på väg att brytas.
Jag försöker dels skaffa mig insikt angående vilka experter det är värt att lyssna på och dels skaffa mig en bild av vad som kan förväntas hända framåt. Ytterligheterna verkar vara, det kommer att bli värre i tre veckor men sen är det mer eller mindre klart, lite oklart exakt vad värre i tre veckor exakt innebär i antal som behöver vård och antalet dödsfall men samme expert har tidigare menat att covid-19 blir som en svår influensasäsong och då åt andra hållet en 12 till 18 månaders händelse, såvida inger vaccin hinner blir klart innan dess, och hälften av befolkningen smittas, 10 % av smittade behöver sjukhusvård och 1% av smittade dör.
Inte så haj på länkar men så här...
Folkhalsomyndigheten.se > statistik o rapportering > statistik a-ö > smittsamma sjukdomar > influensa... Sen får du massa olika länkar till rapporter från de senaste 4 säsongerna... Alternativt googla "Influenza in Sweden 2017–2018" så kommer du direkt till den rapporten som är ganska intressant... Happy reading!

[UÄ] Coronatråden 4
10% sjukhusvård och 1% dödlighet av tot antal smittade är för högt.
Om vi inte ser till att få in covid 19 i samtliga äldreboenden och alla övriga 80+ oxå.

[UÄ] Coronatråden 4
Förra veckan ökade antalet inskrivna på arbetsförmedlingen med 25 350 personer. Samma vecka ökade antalet arbetslösa i Norge med 21 000. Procentuellt är detta en enormt mycket större katastrof i Norge jämfört med Sverige och det kommer leda till ökad psykisk ohälsa, ökade alkoholproblem och fler självmord över en lång tid framåt. Det kommer slå brett i samhället, och inte bara bland riskgrupper. Det kommer bli jävligt i Sverige och än värre i Norge (som tur är för norrmännen, finns det i alla fall ganska mycket pengar i det norska systemet).

Nästan helt uteslutande är de där 21000 permitterade 100% och har förhoppningsvis ett jobb att komma tillbaka till.
Permittering här är full lön i en månad betalat av staten, sedan 62,4% av max 600k. Det klarar sig de flesta på.

[UÄ] Coronatråden 4
Nästan helt uteslutande är de där 21000 permitterade 100% och har förhoppningsvis ett jobb att komma tillbaka till.
Permittering här är full lön i en månad betalat av staten, sedan 62,4% av max 600k. Det klarar sig de flesta på.
Är du säker på att de permitterade i Norge är de som skrivit in sig som arbetssökande hos NAV? Permitterad är inte samma sak som arbetssökande. Och, i alla fall i Sverige, kan du inte vara permitterad och samtidigt inskriven hos arbetsförmedlingen.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, du måste vara inskriven hos Nav för att kunna få dagpenger från den dagen arbetsgivarens lönnsplikt är slut, alltså från dag 21 av permitteringen.

[UÄ] Coronatråden 4
En Andreas Wladis, professor i traumatologi och katastrofmedicin, intervjuas idag på svt.se. I intervjun hävdar han att de "påtalat de här bristerna i den katastrofmedicinska beredskapen gång på gång i olika kanaler, inom akademin, i möten med myndigheter och i kontakt med sjukvården. Kunskapen har funnits där i många år om att det här skulle komma, och konsekvenserna har vi också känt till".

När jag tittar på detta, https://www.pubfacts.com/author/Andreas+Wladis , hittar jag inget där han varnar om detta och de konsekvenser det skulle föra med sig. Någon som lyckas bättre än jag (min tanke var att detta borde varit rätt hög prio att publicera så det borde hittas med en snabb sökning)?

[UÄ] Coronatråden 4
En Andreas Wladis, professor i traumatologi och katastrofmedicin, intervjuas idag på svt.se. I intervjun hävdar han att de "påtalat de här bristerna i den katastrofmedicinska beredskapen gång på gång i olika kanaler, inom akademin, i möten med myndigheter och i kontakt med sjukvården. Kunskapen har funnits där i många år om att det här skulle komma, och konsekvenserna har vi också känt till".

När jag tittar på detta, https://www.pubfacts.com/author/Andreas+Wladis , hittar jag inget där han varnar om detta och de konsekvenser det skulle föra med sig. Någon som lyckas bättre än jag (min tanke var att detta borde varit rätt hög prio att publicera så det borde hittas med en snabb sökning)?
Att dålig krisberedskap är kasst för förmågan att hantera en pandemi, är kanske ingen ny kunskap och därmed inget man publicerar vetenskapligt?
Däremot rimligt att signalera till myndigheter och de som styr, men det sker väl i andra kanaler som han säger.

Såg att statsministern nu iaf erkänner att beredskapen var dålig (tvärtemot vad ansvarigt statsråd påstod i slutet av februari - blir det därmed några konsekvenser för henne som inte hade koll?), men skyller samtidigt ifrån sig på ”alla partier”.

[UÄ] Coronatråden 4
Att dålig krisberedskap är kasst för förmågan att hantera en pandemi, är kanske ingen ny kunskap och därmed inget man publicerar vetenskapligt?
Däremot rimligt att signalera till myndigheter och de som styr, men det sker väl i andra kanaler som han säger.

Såg att statsministern nu iaf erkänner att beredskapen var dålig (tvärtemot vad ansvarigt statsråd påstod i slutet av februari - blir det därmed några konsekvenser för henne som inte hade koll?), men skyller samtidigt ifrån sig på ”alla partier”.

Om flera har ansvaret har ingen ansvaret, det är väl det som är grejen?

[UÄ] Coronatråden 4
Med tanke på att beredskapen väl monterats ner under ganska lång tid bör de flesta riksdagspartier ha en del av ansvaret.

I slutänden faller det väl i någon mån också tillbaka på oss alla som medborgare då vi uppenbarligen inte hårdare drivit på för att undvika sådan nedrustning.

[UÄ] Coronatråden 4
Så de 21 000 är alltså inte permitterade utan arbetslösa.
Jag tror att betydelsen av ordet permittering är olika i våra länder. Min sambo är permittert och är en del av statistiken som inskriven på Nav. Men hon har med väldigt stor sannolikhet ett jobb att gå tillbaka till när vi tillåts ha patienter igen från den tjugonde april. Hennes situation liknar många andras.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att betydelsen av ordet permittering är olika i våra länder. Min sambo är permittert och är en del av statistiken som inskriven på Nav. Men hon har med väldigt stor sannolikhet ett jobb att gå tillbaka till när vi tillåts ha patienter igen från den tjugonde april. Hennes situation liknar många andras.
Jag har för mig att både SAS och Norwegian också klagat på att Sverige har sämre permitteringsmöjligheter (företaget måste ta större del av kostnaden, mer byråkrati, etc) än Norge och Danmark, därför använder man permittering där medan det i Sverige blir varsel (i norwegians fall). Har även läst en del om det i DI, där arbetsrättsjurister (lite mer neutrala än företag) uttalat sig med samma innebörd.

[UÄ] Coronatråden 4
Vanligtvis, pre-Corona, har man 15 dagar "lönnspliktsperiode" med full lön som startar permitteringen som arbetsgivaren måste betala. Nu är den ändrad till 20 dagar varav arbetsgivaren bara betalar 2.

[UÄ] Coronatråden 4
Med tanke på att beredskapen väl monterats ner under ganska lång tid bör de flesta riksdagspartier ha en del av ansvaret.

I slutänden faller det väl i någon mån också tillbaka på oss alla som medborgare då vi uppenbarligen inte hårdare drivit på för att undvika sådan nedrustning.
Självklart är det så att ansvaret inte bara ligger på den nuvarande regeringen, det här har pågått sedan 90-talet.
Däremot anser jag att medierna har ett långt större ansvar än medborgarna då det ska vara dom som skall granska makten någonting som dom knappt gör.

Det kan inte längre förtigas, vi har sett vid de tidigare skogsbränderna hur illa ställt det är.
Lilla Kroatien har tydligen 12 brandbekämpningsplan, vi inget.
Däremot har vi byggt om en av flygvapnets Hercules till luftankningsplan, vad vi nu ska med det till.
Hade hellre sett att man byggde om dom så att dom kunde släcka skogsbränder.
Ryssen har ett antal Il76:or som kan utrustas med vattentankar.
Dom används som vanliga fraktflygplan under större delen av året men görs om sommartid till vattenbombare.
Borde inte vara så svårt för oss att göra samma sak med befintliga flygplan.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Självklart är det så att ansvaret inte bara ligger på den nuvarande regeringen, det här har pågått sedan 90-talet.
Däremot anser jag att medierna har ett långt större ansvar än medborgarna då det ska vara dom som skall granska makten någonting som dom knappt gör.

Det kan inte längre förtigas, vi har sett vid de tidigare skogsbränderna hur illa ställt det är.
Däremot har vi byggt om en av flygvapnets Hercules till luftankningsplan, vad vi nu ska med det till.
Dom används som vanliga fraktflygplan under större delen av året men görs om sommartid till vattenbombare.

Ifrågasätt inte den svenska modellen om du inte vill stämplas som rysk spion alt ngt annat.

[UÄ] Coronatråden 4

MSB har faktiskt nu, sent omsider, köpt in två Saab-plan:
Men att ingenting hände mellan 2014 och 2018 är en stor skandal som naturligtvis borde ha granskats och grävts i mycket mer. Där finns heller ingen annan att skylla på.

[UÄ] Coronatråden 4

Kroatien och EU-budgeten 2018:
  • EU-bidrag till Kroatien – 1,120 miljarder euro
    (motsvarande 2,22 % av Kroatiens ekonomi)
  • Kroatiens EU-avgift – 0,451 miljarder euro
    (motsvarande 0,89 % av Kroatiens ekonomi)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp