[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det beror väl helt på om man vill ha kvar någon industri efter åt eller inte och självklart på hur man tror marknaden reagerar på "vi har ingen jävla aning". Är man sugen på att rädda några 100k jobb kanske man ändå ska vika sig för marknadskrafterna och formulera nåt lite mer slagfärdigt budskap. Eller så kan vi "vänta och se" till i augusti.
Är det bättre att låtsas som man har en aning? "Allt är som vanligt 26:e Maj. Då kör vi som vanligt." Och är det inte marknadskrafterna som verkar när de slår ut företag som inte klarar ett par veckors karantän (jag tycker naturligtvis det är trist att företag far så illa av ett virus)?

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det beror väl helt på om man vill ha kvar någon industri efter åt eller inte och självklart på hur man tror marknaden reagerar på "vi har ingen jävla aning". Är man sugen på att rädda några 100k jobb kanske man ändå ska vika sig för marknadskrafterna och formulera nåt lite mer slagfärdigt budskap. Eller så kan vi "vänta och se" till i augusti.
Men frågan är hur mycket svensk industri kan producera när stora delar av Europa går på sparlåga?

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Med tanke på att de tagit tredjeplatsen på mycket kort tid säger väl sitt...

Visa bilaga 407326
Den där statistiken säger inte mycket annat än möjligtvis antal döda eller antalet som är i behov av avancerad sjukvård.
Vissa länder testar mycket mer än andra och får då helt naturligt fler sjukdomsfall.
I USA:s fall handlar det om att man nu börjat masstestat folk, tidigare hade precis som hos oss brist på testkit någonting som man nu åtgärdat där borta.
Tyskland har som statistiken säger nästan lika många coronafall som Spanien men bara 1/20 del så många döda.
Helt klart är att tyskarna testat fler personer här.

[UÄ] Coronatråden 4
Är det bättre att låtsas som man har en aning? "Allt är som vanligt 26:e Maj. Då kör vi som vanligt." Och är det inte marknadskrafterna som verkar när de slår ut företag som inte klarar ett par veckors karantän (jag tycker naturligtvis det är trist att företag far så illa av ett virus)?
Har du läst artikeln? Det är just det, ett par veckor kanske man klarar, men inte flera månader. Nu får de ingen guidning alls av myndigheterna.

Men visst, alla andra länder har fel och Sverige har rätt. Vi lyssnar ju bara på experterna (som f.ö. inte alls verkar vara överens). Sakine Madon hade en bra ledare i UNT idag om det (tyvärr bakom betalvägg). Men visst, jag tycker också att vi ska lyssna på experterna. De ekonomiska t.ex. när det gäller vilket skattetryck som är lämpligt. Eller är det bara i vissa frågor vi ska ha expertstyre?

[UÄ] Coronatråden 4
– Man ska riskera aktiviteter som gör att smitta sprids, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigheten

Glasklart sa Bull

[UÄ] Coronatråden 4
– Man ska riskera aktiviteter som gör att smitta sprids, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigheten

Glasklart sa Bull
Man får en ny respekt för politiker när man ser hur fan experterna kommunicerar. Det kan alltid bli värre.

Fast nu finns det tydligen en tidsplan. Igår var hon helt förtvivlad

[UÄ] Coronatråden 4
Nu missade jag träffpressen.

Tydligen
Endast bordsservering tillåts på restauranger och caféer framöver.

Uppmaning att ställa in påskfirandet. Vad innebär det?

[UÄ] Coronatråden 4
Inga ägg, inga korsfästningar.
Va fan. Jag måste väl få koka ett ägg till sillen?

Jag tänkte närmast på Åre & Sälen. Det verkar inte som det blir en generell stängning än så länge.
Bara man kan ta sig till storstaden för egen maskin. Läs är bilburen. Verkar ju verkligen inte jämlikt.

Edit. Ja,det var inte mer än så. Servering vid bordet. Adolf är helt förtvivlad stackaren.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Buffé hade de inte tänkt på tokarna. (Jag kollar fortfarande ifatt på sändningen)

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är det presskonferens igen!

Själv har jag bunkrat öl, så nu klarar jag nog en månads lock down.

[UÄ] Coronatråden 4
Och är det inte marknadskrafterna som verkar när de slår ut företag som inte klarar ett par veckors karantän (jag tycker naturligtvis det är trist att företag far så illa av ett virus)?

Jag vet inte om jag skulle kalla politiska interventioner för "marknadskrafter"...

[UÄ] Coronatråden 4
1585055407324.png

[UÄ] Coronatråden 4
Fast nu finns det tydligen en tidsplan. Igår var hon helt förtvivlad
Är det först nu hon har uppfattat att Kina har det hela under kontroll? Men visst, ett par månader med stenhårda åtgärder tog det där (och nu framöver obligatoriskt med mask/munskydd), Hur lång tid kommer det ta med de åtgärder som används i Europa resp Sverige?

[UÄ] Coronatråden 4
Vad var dåligt med 2019?

För min del är det på det personliga planet. Min fru gick bort i höstas, inte fyllda 50, i sviterna av sin cancersjukdom hon kämpat mot i fem år. Kvar blev jag och min 14 åriga dotter och ett avgrundsdjupt hål av saknad.

Efter att inte haft annat planerat än behandlingar och läkarbesök de sista 5 åren så hade jag nu på det nya året så smått börjat se fram emot att faktiskt kunna planera för att göra lite roliga saker igen men då dimper den här skiten ner.

men men det är vad det är. Det är väl bara att krypa tillbaka till det hål man varit i senaste 5 åren tills det här är över.

[UÄ] Coronatråden 4
För min del är det på det personliga planet. Min fru gick bort i höstas, inte fyllda 50, i sviterna av sin cancersjukdom hon kämpat mot i fem år. Kvar blev jag och min 14 åriga dotter och ett avgrundsdjupt hål av saknad.

Efter att inte haft annat planerat än behandlingar och läkarbesök de sista 5 åren så hade jag nu på det nya året så smått börjat se fram emot att faktiskt kunna planera för att göra lite roliga saker igen men då dimper den här skiten ner.

men men det är vad det är. Det är väl bara att krypa tillbaka till det hål man varit i senaste 5 åren tills det här är över.
Ok, då förstår jag, väldigt trist att höra.
Jag fick intrycket att 2019 generellt skulle ha varit dåligt.
Hoppas det ordnar sig, och hoppas vi kommer igenom det här så snabbt som möjligt!

[UÄ] Coronatråden 4
.

Det lät tungt. Beklagar situationen och sorgen. Snart kommer det ljusare stunder corona till trots. Hang in there.

[UÄ] Coronatråden 4
Stockholmarna ska hålla sig hemma, men de vågar inte uppdra åt militären att upprätta vägspärrar vid länsgränsen så därför kommuniceras det så här istället.

Jag tror det är svagare än så. Buffén & Baren är av, resten är på.

Inte ett spår av oron att belasta akuten med benbrott som verkar vara prio på happy.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror det är svagare än så. Buffén & Baren är av, resten är på.

Inte ett spår av oron att belasta akuten med benbrott som verkar vara prio på happy.

Det är nu som högafflarna ska plockas fram! Härjedalingarna och Jämtarna ställer sig vid länsgränsen och hänvisar noll(ått)orna tillbaka sydostvart ovänligt och bestämt.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Har du läst artikeln? Det är just det, ett par veckor kanske man klarar, men inte flera månader. Nu får de ingen guidning alls av myndigheterna.

Men visst, alla andra länder har fel och Sverige har rätt. Vi lyssnar ju bara på experterna (som f.ö. inte alls verkar vara överens). Sakine Madon hade en bra ledare i UNT idag om det (tyvärr bakom betalvägg). Men visst, jag tycker också att vi ska lyssna på experterna. De ekonomiska t.ex. när det gäller vilket skattetryck som är lämpligt. Eller är det bara i vissa frågor vi ska ha expertstyre?
Jo, jag läste artikeln. Och det är ju redan kaos, efter bara ett par veckor. Vad tycker du är lämplig guidning från myndigheterna?

Och alla länder är inte lika. Ska Sverige göra som andra (bara för att inte sticka ut) eller ska Sverige göra det som är lämpligast för Sverige, när det är lämpligast? Vad tycker de (jag antar att de är eniga) ekonomiska experterna att Sverige borde göra?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag misstänker att GoranS julkalender i 2020 års upplaga ligger i farozonen också?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet inte om jag skulle kalla politiska interventioner för "marknadskrafter"...
Dessa interventioner drabbar ju alla företag i samma brancher lika. Så det är ju lika för alla. Jag vet inte om du anser det varit bättre att vi inte haft några interventioner?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag misstänker att GoranS julkalender i 2020 års upplaga ligger i farozonen också?
Nejdå. Jag har redan börjat förbereda mig och logga spinningpassen hemma i vardagsrummet. Kommer att bli en julkalender väl i linje med den allmäna upplevelsen av året i övrigt.

Skämt åsido så verkar det ju tyvärr bli marigt med resor i år. Ett alternativ skulle kunna vara att plocka material från gamla resor som jag inte skrivit RR:ar för tidigare.

[UÄ] Coronatråden 4
Dessa interventioner drabbar ju alla företag i samma brancher lika. Så det är ju lika för alla. Jag vet inte om du anser det varit bättre att vi inte haft några interventioner?

Så om det drabbar alla företag lika är det OK menar du? Jaja, marknadskrafter är det hursomhelst inte.

[UÄ] Coronatråden 4
Så om det drabbar alla företag lika är det OK menar du? Jaja, marknadskrafter är det hursomhelst inte.
Tror inte någon tycker det är ok så som detta drabbar företag högt och lågt. Det får nog mer ses som ett nödvändigt ont.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har aldrig sagt att det är okej. Detta drabbar inte bara vissa restauranger, tex. Hur fungerar konkurrens och marknadskrafter? Vilka företag överlever?

[UÄ] Coronatråden 4

Beklagar sorgen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp