[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
För att passa på att killgissa med knänen brett isär:
Efter den där 1000 smittade per bekräftad fadäsen från FHM så kom det väl ändå ut att de beräknar att per smittad så finns det 75 obekräftade fall.

Nu är statistiken från igår att 21 520 bekräftade fall har rapporterats. Det skulle då innebära ca 1 600 000 eller 16% av befolkningen. Nu har ju spridningen minskat vad jag förstått, men den kan ju lika gärna öka i takt med bättre väder, låt säga att spridningstaketen är relativt oförändrad framåt, då borde vi ju ca 3-4 månader innan halva populationen är smittad. Helt killgissat här och helt utan att bry sig om R0-tal och ökad immunitets påverkan på spridningen.
Dock så har man ökat testningen senaste veckan, bl.a. av vårdpersonal, så den där faktorn 75 är nog lägre nu.

[UÄ] Coronatråden 4
Tänker inte tjafsa om det men det har varit ett antal nyhetsinslag där man redogjort hur många restauranger man kontrollerat i både Stockholm, Malmö och Göteborg och exakt hur många man stängt ner så jo det har varit i media en hel del sista tiden.

Sen spelar det ingen roll om det är en restaurang som skött sig eller inte, folk passar på att gnälla vitt och brett oavsett. Framför allt på sociala medier där det är mer regel än undantag att hjärnan kopplas bort innan man skriver nåt.
Ja, jag sa inte att det inte har varit i media, men jag tycker det är motiverat att det rapporteras om att tillsyn görs och framförallt när restauranger inte sköter sig.

Vad folk gör på sociala media skiter jag fullständigt i, och media kan ju inte hålla på och anpassa sin rapportering efter hur folk eventuellt kan råka bete sig på sociala media baserat på vad de rapporterar.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror inte det fenomenet handlar om godhet. Jag tror det handlar om en trygghet/gemenskap att utse en "fiende" och få "rasa" ohämmat. Det har ju hänt långt innan Covid-19. Det verkar som att det ger vissa människor en kick av att hänga ut andra, och tro att problemet löses med hat.
Någonstans känns det som hatet mot alla som besöker uteserveringar är samma mekanism som hatar cyklister. "J*vla 40+ män i lycra....etc"
Svepande o obehagligt. (det går säkert att rada upp en massa andra fenomen som hamnar i hatzonen...tyvärr)

[UÄ] Coronatråden 4
Dock så har man ökat testningen senaste veckan, bl.a. av vårdpersonal, så den där faktorn 75 är nog lägre nu.
Jag tror faktorn är högre än 75. Varför?
-R-talet är lägre än 1 enligh FHM.
- Antalet vårdade på sjukhus och IVA har redan börjat sjunka inom region Stockholm.
- med faktorn 75 skulle antalet hittills smittade i Stockholm ligga på drygt 600K eller 26%
- 26% immunitet räcker inte för att redan ge vikande tal enligt ovan - alltså måste det vara mer än 26%, och faktorn större än 75!

[UÄ] Coronatråden 4
- Antalet vårdade på sjukhus och IVA har redan börjat sjunka inom region Stockholm.
- med faktorn 75 skulle antalet hittills smittade i Stockholm ligga på drygt 600K eller 26%
- 26% immunitet räcker inte för att redan ge vikande tal enligt ovan - alltså måste det vara mer än 26%, och faktorn större än 75!
Andelen immuna är bara en av flera faktorer som minskar spridningen. Minst lika viktigt är restriktioner och efterlevandet av dem. Det är bara att titta på Norge som har långt färre smittade men har ändå de senaste veckorna haft en minskning i spridningen.

[UÄ] Coronatråden 4
Med det resonemanget måste ex.vis Norge ha extremt många smittade eftersom de fick ner R0-talet till 0.7 för ett par veckor sedan.
Naturligtvis har restriktioner och social distansering en stor inverkan på R0-talet.

Edit: tvåa på bollen.

[UÄ] Coronatråden 4
Andelen immuna är bara en av flera faktorer som minskar spridningen. Minst lika viktigt är restriktioner och efterlevandet av dem. Det är bara att titta på Norge som har långt färre smittade men har ändå de senaste veckorna haft en minskning i spridningen.

Vänta nån vecka efter att dom har släppt lite på restriktionerna, så får vi se vad som händer

• Gilla
Reactions: DH
[UÄ] Coronatråden 4
Någonstans känns det som hatet mot alla som besöker uteserveringar är samma mekanism som hatar cyklister. "J*vla 40+ män i lycra....etc"
Svepande o obehagligt. (det går säkert att rada upp en massa andra fenomen som hamnar i hatzonen...tyvärr)
Jag tror absolut det är samma mekanism. Det går att "rasa" mot alla. Man kan såklart tycka vissa beteenden är mer eller mindre dumma/farliga men det är oftast enskilda idioter som står för bedrifterna. Det finns "jävla 40+ män i lycra" som cyklar som idioter. Det beror dock inte på kön, ålder eller klädval. Och det finns idioter bakom ratten också. Folk som kör cross i naturreservat. Osv. Och folk som trotsar rekommendationerna vid uteserveringar. Lösningen är dock inte att gå till personangrepp och skicka hatmejl. Men jag antar att det känns bra att hålla i en högaffel tillsammans med många andra. Säkert, liksom. Syndabockar (skyldiga eller inte) har alltid haft sin funktion i historien.

[UÄ] Coronatråden 4
Med det resonemanget måste ex.vis Norge ha extremt många smittade eftersom de fick ner R0-talet till 0.7 för ett par veckor sedan.
Naturligtvis har restriktioner och social distansering en stor inverkan på R0-talet.

Edit: tvåa på bollen.
FHM har indikerat de första resultaten på litet bredare antikroppstester under veckan 11-17 maj.
Det blir intressant.
Norge har sannolikt bara skjutit problematiken framåt i tiden. De får sin andel tids nog.

[UÄ] Coronatråden 4
FHM har indikerat de första resultaten på litet bredare antikroppstester under veckan 11-17 maj.
Det blir intressant.
Norge har sannolikt bara skjutit problematiken framåt i tiden. De får sin andel tids nog.
Det återstår att se. Men det som diskussionen gällde nu är att ett lågt R0-tal inte alls är nån indikation på nån slags immunitet. Även Sverige skulle få betydligt fler fall om folk började bete sig som "normalt" igen. Att vi är där vi är är ju för att många tagit sitt ansvar och följt restriktionerna, dvs hållit sig undan fr att bli smittade. Skillnaden mot Norge är att där har man haft ett tvång.

Nu tror Tegnell f.ö. att även resor inom landet är att glömma i sommar:

[UÄ] Coronatråden 4
T.o.m. duvorna kör numera med social distansering!
Duvor.png

[UÄ] Coronatråden 4
"Någon form av motorburen ungdom, sedan vet jag inte om man ska kalla dem för raggare eller inte, säger Morten Gunneng."

[UÄ] Coronatråden 4
Ska ner på jobb i Tyskland nästa vecka. Då blir det Corona-test för samtliga som ska in på området. Bra tycker jag!

[UÄ] Coronatråden 4
Ska ner på jobb i Tyskland nästa vecka. Då blir det Corona-test för samtliga som ska in på området. Bra tycker jag!
Intressant.
Vad ör det för test?
Om det.är tops i näsan för att kolla om du bär på smitta nu - då tar det minst 8h att få ett resultat?
Eller är det antikropptest? ...verkar osannolikt.

[UÄ] Coronatråden 4
Intressant.
Vad ör det för test?
Om det.är tops i näsan för att kolla om du bär på smitta nu - då tar det minst 8h att få ett resultat?
Eller är det antikropptest? ...verkar osannolikt.
Jag har ingen aning vad det är för sorts test. Vi ska sättas i karantän i ett dygn i väntan på provsvar iallafall, innan vi får godkänt att skickas ut på jobb.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har ingen aning vad det är för sorts test. Vi ska sättas i karantän i ett dygn i väntan på provsvar iallafall, innan vi får godkänt att skickas ut på jobb.
Då är det pinne i näsan antagligen.

På det temat: på åtminstone ett stort sjukhus i Sverige testade ca 30 procent av de som var inlagda med typiska Covidsymtom negativt. De behandlades och betraktades givetvis som Covidsjuka ändå. Skulle gissa att det är likadant överallt. Rätt dåligt sätt att kolla med andra ord. Men det är ju för all del det vi har än så länge, men att testa symtomfria med ett test med den bristande förmågan att påvisa sjukdom känns i bästa fall meningslöst.

[UÄ] Coronatråden 4
De kanske tappar av lite blod.
Så kan det vara kanske. Tillgången på validerade antikroppstester är väl inte så lysande dock. Och om syftet är att INTE få in smittan i landet/företaget så blir det ju ännu konstigare i så fall.
Ska alla som testar negativt få åka hem och endast de som kan ”bevisa” att de redan varit smittade genom ett positivt antikroppstest släppas in? Det är ju de som minst sannolikt sprider smitta just vid testtillfället om vi förutsätter att alla är symtomfria.
Den tidiga kinesiska metoden med kroppstemperaturmätning känns i jämförelse ungefär lika listig men betydligt billigare....

[UÄ] Coronatråden 4
Jag gissar att de är extra noggranna med tester på denna arbetsplats (det kan skifta lite i mitt arbete) då alla som befinner sig på platsen bor, äter och jobbar tätt inpå varandra under en längre period. Och utomstående har ingen större möjlighet att kunna träffa eller påverka de som jobbar där.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu har de blodprover för coronatester som KTH-forskare skickade ut till stockholmare före påsk kommit tillbaka och analyserats.
Medelprovtagningsdagen var den 11 april (av de 446 st godkända provsvaren). Eftersom det dröjer att utveckla antikroppar efter egen smitta - visar testet hur situationen var i slutet av mars.
Svar:10 procent.
Betyder det att smittan är spridd till 25% av befolkningen en månad senare? (FHM har tidigare beräknat) Eller är det fler?

[UÄ] Coronatråden 4
Nu har de blodprover för coronatester som KTH-forskare skickade ut till stockholmare före påsk kommit tillbaka och analyserats.
Medelprovtagningsdagen var den 11 april (av de 446 st godkända provsvaren). Eftersom det dröjer att utveckla antikroppar efter egen smitta - visar testet hur situationen var i slutet av mars.
Svar:10 procent.
Betyder det att smittan är spridd till 25% av befolkningen en månad senare? (FHM har tidigare beräknat) Eller är det fler?
Eller färre? Enl Tegnell låg R0-talet på 1 då, och sedan 21 april under 1. Högst var det i månadsskiftet februari/mars då det var över 3.

Ingen idé att spekulera längre, det här kommer pågå länge än. Jag räknar med hemmajobb fram till semestern, samt att reseavrådan (utrikes och inrikes) ligger kvar över sommaren som Tegnell indikerade i intervjun i helgen. Framåt hösten kanske det försiktigt kan börja normaliseras igen.

Och egentligen inte mig emot. Social och fysisk distansering är ju kanon. Skönt att slippa pendla och slippa tjänsteresor kors och tvärs i världen. Enda kruxet är väl att det ibland är lite trist att jobba hemma, och att börsen börjat falla igen.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det här blir jobbigt vid deklarationen nästa år, jag kommer ju inte ha några reseavdrag att göra ☹️

[UÄ] Coronatråden 4
Eller färre? Enl Tegnell låg R0-talet på 1 då, och sedan 21 april under 1. Högst var det i månadsskiftet februari/mars då det var över 3.

Ingen idé att spekulera längre, det här kommer pågå länge än. Jag räknar med hemmajobb fram till semestern, samt att reseavrådan (utrikes och inrikes) ligger kvar över sommaren som Tegnell indikerade i intervjun i helgen. Framåt hösten kanske det försiktigt kan börja normaliseras igen.

Och egentligen inte mig emot. Social och fysisk distansering är ju kanon. Skönt att slippa pendla och slippa tjänsteresor kors och tvärs i världen. Enda kruxet är väl att det ibland är lite trist att jobba hemma, och att börsen börjat falla igen.
Börsen är tråkigt. Om europa nu börjar öppna upp så borde de se till att skicka en stark signal till industrin.
Jobba hemma är guld. Jag har äntligen börjat komma igång med träningen och får mer tid med barnen.

[UÄ] Coronatråden 4

Och att en jäkla massa svenskar förlorar jobbet men det är ju bra att det inte är ngt du verkar bekymra dig för.

[UÄ] Coronatråden 4
Personligen börjar jag bli less på att jobba hemma. Har inget emot att ha möjlighet att göra det någon gång emellanåt men jag trivs uppenbarligen bättre med att ha lite live-kontakt med kollegorna. Olika typer av mjukvaror gör att det arbetsmässiga funkar skapligt och vi har t.o.m. någon gemenasam "socialfika" emellanåt, men det är något som går förlorat av att inte vara på samma fysiska plats.

[UÄ] Coronatråden 4
Och att en jäkla massa svenskar förlorar jobbet men det är ju bra att det inte är ngt du verkar bekymra dig för.
Jag är faktiskt mer bekymrad över de som dött och dör i förtid. Jobb kommer alltid nya, det blir tufft ett tag men efter krisen kommer nya möjligheter kanske i mer bärkraftiga branscher. Lite skrämmande är det ju dock hur mycket av ekonomin som bygger på förhållandevis "simpel" konsumtion som att folk käkar lunch/middag ute, fikar, att företag åker på konferenser, etc.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är faktiskt mer bekymrad över de som dött och dör i förtid. Jobb kommer alltid nya, det blir tufft ett tag men efter krisen kommer nya möjligheter kanske i mer bärkraftiga branscher. Lite skrämmande är det ju dock hur mycket av ekonomin som bygger på förhållandevis "simpel" konsumtion som att folk käkar lunch/middag ute, fikar, att företag åker på konferenser, etc.

Det är vi nog alla. Var nog mer att du nämnde börsen men inte de förlorade jobben som fick min uppmärksamhet.

[UÄ] Coronatråden 4
Personligen börjar jag bli less på att jobba hemma. Har inget emot att ha möjlighet att göra det någon gång emellanåt men jag trivs uppenbarligen bättre med att ha lite live-kontakt med kollegorna. Olika typer av mjukvaror gör att det arbetsmässiga funkar skapligt och vi har t.o.m. någon gemenasam "socialfika" emellanåt, men det är något som går förlorat av att inte vara på samma fysiska plats.
För egen del gör jag mest självständigt arbete, och den mesta kontakten sker med kollegor i andra länder och på andra företag. Så arbetsmässigt spelar det inte så stor roll att sitta hemma, men socialt blir det lite tråkigt att inte kunna "slänga käft" med kollegerna på kontoret.

[UÄ] Coronatråden 4
Hemmajobb är fasen bättre än mitt hattande till att försöka resa. Hotellen är så gott stängda. Sjukhusen vill att vi ska komma, men vi får knappt vara där ändå. Hattigt är ordet.

Men, stort men. Jag har jobbet kvar, det är jag ytterst tacksam för.

[UÄ] Coronatråden 4

För oss på 60+ är nog inte arbetsmarknaden helt öppen efter 41 år inom industrin. Att gå i pension nu ger ju inte så mkt heller. Tillhör tyvärr inte dom som kunnat sätta av till egen pensionsförsäkring.

[UÄ] Coronatråden 4
Årskort på SL verkar ha varit en rätt kass idé detta år. Normalt utnyttjande i ca 2,5 månader och sen inte en resa.
I gbg gav de sent om sider upp och tillät återköp av periodbiljetter. Jag blev glad för jag hade för första gången i livet just köpt ett kvartalskort när det blev hemmjobb för hela slanten.

[UÄ] Coronatråden 4
I gbg gav de sent om sider upp och tillät återköp av periodbiljetter. Jag blev glad för jag hade för första gången i livet just köpt ett kvartalskort när det blev hemmjobb för hela slanten.
Skulle SL komma med någon form av återbetalning så blir det en "kul present" men är inget jag räknar med.

[UÄ] Coronatråden 4
Hon kanske är så täppt i näsan att hon inte kan andas genom de!? Då kan det ju inte behövas något andningsskydd över den. ;-)

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Enligt svt: "85 nya dödsfall har rapporterats in det senaste dygnet." Någon som sett någon uppgift om hur lång fördröjningen i inrapportering kan vara? Under helgerna är det ju bevisligen en påtaglig underrapportering. Det jag funderar på är denna graf från FHMs sida:

Skärmklipp.JPG

Den indikerar ju en tydligt avtagande trend. Att den inte korrekt skildrar antal dödsfall de senaste dagarna är ju rätt klart. Frågan är hur långt tillbaka i tiden kan de dödsfall som rapporteras idag ha skett i verkligheten, d.v.s. hur långt tillbaka i tiden fylls staplarna fortfarande på i någon betydande grad. Om det är en vecka så är det ju trots allt så att vi ligger på en lägre nivå än vid topparna. Är det två veckor är läget sett från den grafen mindre tydligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp