[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
sen kan man ju undra om det verkligen var ett misstag, eller om det fanns en dold agenda att faktiskt släppa in och runt smittan efter sportlovet?

hursom, barriären mot äldreboendena är svår att hålla, och även där kan man undra om man inte varit lite loj i hanteringen med flit.
Nja, jag tror inte man var så cyniska. En sådan sak skulle läcka ut och det skulle bli en stor fet skandal.
Däremot kan man undra om det inte fanns nån ekonomisk hänsyn till resebranschen inblandad i UD:s reseavrådan. En kollega hade en skidresa till Lombardiet inbokad i mitten på mars, och fr mitten på februari när man insåg varåt det barkade satt han och väntade på en reseavrådan så att han skulle kunna avboka med full återbetalning. Men UD hade länge undantag för just skidorterna i sin avrådan, i princip hela Lombardiet samt delar av Piemonte och Veneto avrådde man från, men skidorterna påstods vara ok att resa till. Det var först när Italien stängde ner helt som man avrådde även fr skidorterna (och resten av Italien).

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Angående Epxressen-artikeln hade jag tyckt det varit intressant om de under punkt 2 dels hade problematiserat testningen och vad man kan säga utifrån utfallen och dels om de hade kunnat komma fram till vilka orsakerna till att testningen inte har ökats i den takt som utlovats. T.ex. har det väl sagts att det rådit brist på reagenser. Om Sverige inte tillverkar sådana och det inte är enkelt att sätta upp produktion i brådrasket skulle det kunna vara så att det helt enkelt inte gått att få fram fler tester och att då säga att vi skulle ha testat mer är ju i stort sett att önskedrömma. Då är det mer intressant om vi använt testerna på bästa tänkbara sätt som är relevant. Om det å andra sidan är "saktfärdigt beslutsfattande" som ligger bakom även efter 31/3 hade det varit intressant om de avhandlat på vilken front det brustit?

• Gilla
Reactions: H.
[UÄ] Coronatråden 4
Hurra, nu meddelar statsministern att man får göra "resor som motsvarar en till två timmar med bil från hemorten".
Men bara om resorna görs "under stor försiktighet".
Så, nu vet alla vad som gäller!

[UÄ] Coronatråden 4
Aj aj, 2h med bil, det betyder att jag måste köra i minst 500 km/h, kan bli svårt. Men jag ska campa i skogen och inte träffa någon, så det blir nog bra. Duckar igen :cool:

[UÄ] Coronatråden 4
Jag såg det. Oklart varför det ska mätas i timmar och inte mil som annars är brukligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Screenshot_20200513_185138.jpg

Jag kommer till Järvsö, men cyklister från Stockholm kommer inte hit till Falun. Känns som bra beslut av regeringen, man har helt enkelt optimerat min tid i liftkö.

[UÄ] Coronatråden 4
Hinner man 30mil till Järvsö på under 2 timmar om man har en skitsnabb bil som går tryggt och säkert i höga farter?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hör 2h från Skåne....hörseln är inte vad den varit.

Nu är Tegnell igång igen. Man smittas inte på flyg...evidens saknas. Självklart helt idiotiskt att skydda sig innan nån bevisat det självklara.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hör 2h från Skåne....hörseln är inte vad den varit.

Nu är Tegnell igång igen. Man smittas inte på flyg...evidens saknas. Självklart helt idiotiskt att skydda sig innan nån bevisat det självklara.
Hahaha, ”det finns inga kända fall att covid-19 smittat på flyg i Europa”.
Nä, klart som fan att det inte finns när det knappt gått några flyg eller nån flugit sen det hela bröt ut. Man baxnar!

[UÄ] Coronatråden 4
Hahaha, ”det finns inga kända fall att covid-19 smittat på flyg i Europa”.
Nä, klart som fan att det inte finns när det knappt gått några flyg eller nån flugit sen det hela bröt ut. Man baxnar!
Vad krävs för att bevisa det? En person som sitter i karantän i 2 veckor, flyger, därefter karantän i ytterligare 2 veckor under vilka han blir sjuk.

[UÄ] Coronatråden 4
Hinner man 30mil till Järvsö på under 2 timmar om man har en skitsnabb bil som går tryggt och säkert i höga farter?
Om en Cyklist kör sin bil jäkligt fort pga regeringens regel, men det där med säkert inte riktigt går som tänkt, kommer då hans död i trafiken att räknas som Covid-relaterad?

[UÄ] Coronatråden 4
Vad krävs för att bevisa det? En person som sitter i karantän i 2 veckor, flyger, därefter karantän i ytterligare 2 veckor under vilka han blir sjuk.
Fråga Tegnell!
Det börjar nästan bli komiskt hur han konsekvent sågar alla åtgärder nån annan vidtar med ”finns ingen evidens”. Att ta det säkra före det osäkra, oavsett hur liten åtgärd det är, verkar inte existera i hans värld...

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
1- 2 timmar från hemorten?
Superbra! Då kan jag åka från Hisingen till Kållered om jag vill.
Handen upp alla som klarar av att ta det där på allvar.

~~~
⊙⊙
_/|\_
__|__

[UÄ] Coronatråden 4
I Aktuellt ikväll rapporterade från en antikroppsstudie på 90.000 pers i Spanien, ett av de absolut hårdast drabbade länderna i världen, med nästan dubbelt så högt dödstal per capita som Sverige. 5% hade antikroppar.
"Det här är inte goda nyheter för Sverige", sade experten i studion.

[UÄ] Coronatråden 4
I Aktuellt ikväll rapporterade från en antikroppsstudie på 90.000 pers i Spanien, ett av de absolut hårdast drabbade länderna i världen, med nästan dubbelt så högt dödstal per capita som Sverige. 5% hade antikroppar.
Om jag uppfattar den rätt så indikerade den alltså ca 2,3 miljoner Spanjorer smittade fram till 15 april (tar det 2 el 3 veckor att utveckla antikroppar?).
Då har man haft fullständig lockdown sen början av mars. Låter rätt smittsamt.

[UÄ] Coronatråden 4
Rätt stor variation mellan olika provinser, från någon enstaka procent upp till 14%.

• Gilla
Reactions: H.
[UÄ] Coronatråden 4
Rätt stor variation mellan olika provinser, från någon enstaka procent upp till 14%.
Ja, det är ju i linje med t.ex. Italien där norra delarna och främst Lombardiet drabbats stenhårt, medan södra klarat sig bra. Samma med Kina. Även Sverige där främst Stockholm drabbats. Tester där visade ju dessutom stora skillnader mellan stadsdelar. Det är nog som Björn Olsen säger, att det är en klustersmitta, vilket gör det jättesvårt att uppnå flockimmunitet.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Om jag uppfattar den rätt så indikerade den alltså ca 2,3 miljoner Spanjorer smittade fram till 15 april (tar det 2 el 3 veckor att utveckla antikroppar?).
Då har man haft fullständig lockdown sen början av mars. Låter rätt smittsamt.
Nä, sen mitten av mars (14 mars). Och fullständig vet jag inte, man har ju bl.a. fått åka till/från jobbet (dvs jobba).
Men smittsamt, ja. Man inser ju att det skulle gått fullständigt åt skogen om de inte stängt ner. Vi ska nog vara glada att vi lever i ett glesbefolkat land och även i vanliga fall relativt socialt distanserade.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Jag är tveksam. Spanien och flygplansteorier oaktat. Det vi ser i Stockholm verkar stämma med teorin förstärkt av en möjlig 2a våg i utlandet.
Vi är veckor från att se om/hur det slutar i Stockholm. Jag väljer att vara fortsatt positiv.

Speciellt som kritiken mot Sverige går ut på att brist nedstägning gjort att många dött MEN nästan ingen har varit smittad. Kanske eller nåt.

Sanningen är väl att äldrevården fuckat upp det big time. Den slutsatsen verkar i alla fall sossarna dragit.

[UÄ] Coronatråden 4
Att många dör på äldreboenden måste inte bara bero på att äldrevården är ”fucked up” även om delar av äldrevården förstås fungerar dåligt.
För övrigt är Norges andel av döda från äldreboenden högre än Sveriges. Danmark bara lite mindre andel än Sverige.
För övrigt undrar jag lite över varför det skulle vara extra dåliga nyheter för Sverige om andelen som har påvisade antikroppar är lägre än vad många trott/hoppats på? Det borde väl vara ännu sämre nyheter för alla andra?
Lyssnkngstips: Tom Britton samtalade med Ivar Arpi i SvDs ”ledarredaktionen” igår. Det var ganska intressant.

[UÄ] Coronatråden 4
Att det beskrivs som dåliga nyheter för Sverige är väl att det finns förhoppningar att Sverige skulle ha en förhållandevis hög andel med antikroppar, men naturligtvis är det dåliga nyheter för alla.
Är Tom Britton / Ivar Arpi samtalet publikt tillgängligt, eller ligger det bakom betalvägg?

[UÄ] Coronatråden 4
Angående Spanien stod det så här idag på aftonbladet:

Under torsdagsförmiddagen dök det dock upp frågor om vilka slutsatser som egentligen kan dras utifrån den spanska studien. Bland annat är det osäkert om fem procent med påvisade antikroppar är liktydigt med att fem procent av den totala befolkningen har varit coronasmittade.
– Den stora frågan är om testerna som använts i den här studien fångar alla som haft infektionen. Det råder en osäkerhet kring det, säger Jan Albert, professor i klinisk mikrobiologi vid Karolinska universitetssjukhuset till SVT som även menar att det finns en osäkerhet kring hur pass tillförlitliga dagens antikroppstester är.”

[UÄ] Coronatråden 4
Ooms: podden är fritt tillgänglig.

Bilagor

• 2A11071C-0FB7-406F-95D0-BAA1955247BE.png
    2A11071C-0FB7-406F-95D0-BAA1955247BE.png
    63.2 KB · Besök: 74
[UÄ] Coronatråden 4

Under torsdagsförmiddagen dök det dock upp frågor om vilka slutsatser som egentligen kan dras utifrån den spanska studien. Bland annat är det osäkert om fem procent med påvisade antikroppar är liktydigt med att fem procent av den totala befolkningen har varit coronasmittade.
– Den stora frågan är om testerna som använts i den här studien fångar alla som haft infektionen. Det råder en osäkerhet kring det, säger Jan Albert, professor i klinisk mikrobiologi vid Karolinska universitetssjukhuset till SVT som även menar att det finns en osäkerhet kring hur pass tillförlitliga dagens antikroppstester är.”
Slår man lite snabbt på räknaren så skulle dödligheten i Spanien vara runt 1% om 5% har varit smittade. Det är högt om man jämför med den tyska studien ( ingen källa tyvärr) som kollade på en hel by. Där kom dom fram till dödlighet runt 3 promille. Om inte spanjorerna skiljer sig från tyskarna så skulle det medföra att 15% av befolkningen haft corona.

[UÄ] Coronatråden 4
Slår man lite snabbt på räknaren så skulle dödligheten i Spanien vara runt 1% om 5% har varit smittade. Det är högt om man jämför med den tyska studien ( ingen källa tyvärr) som kollade på en hel by. Där kom dom fram till dödlighet runt 3 promille. Om inte spanjorerna skiljer sig från tyskarna så skulle det medföra att 15% av befolkningen haft corona.

Eller att en jäkla massa människor i den tyska byn snart ska dö? :)

[UÄ] Coronatråden 4
Men lågt om man tittar på nåt av kryssningsfartygen som isolerades. Svårt att dra slutsatser från en isolerad plats. Men generellt har det väl talats om att dödligheten ligger i intervallet 0.2-1%, och många tror på 0.4%. Men vad det blir i slutändan, återstår naturligtvis att se. Rimligtvis lär man sig med tiden hur sjukdomen ska behandlas, vilket borde sänka dödligheten.

[UÄ] Coronatråden 4
Att många dör på äldreboenden måste inte bara bero på att äldrevården är ”fucked up” även om delar av äldrevården förstås fungerar dåligt.
För övrigt är Norges andel av döda från äldreboenden högre än Sveriges. Danmark bara lite mindre andel än Sverige.
För övrigt undrar jag lite över varför det skulle vara extra dåliga nyheter för Sverige om andelen som har påvisade antikroppar är lägre än vad många trott/hoppats på? Det borde väl vara ännu sämre nyheter för alla andra?
Lyssnkngstips: Tom Britton samtalade med Ivar Arpi i SvDs ”ledarredaktionen” igår. Det var ganska intressant.
Om man vilt antar att andelen av norrmän och danskar som bor på äldreboenden är dansamma som i Sverige skulle de klart högre dödstalen i Sverige betyda att en mindre andel av de på äldreboenden i Danmark och Norge dött än i Sverige, vilket jag kan tycka är ett rimligt mått på om man lyckats skydda de som bor på äldreboenden.

[UÄ] Coronatråden 4
I princip alla som bor på svenska äldreboende är multisjuka och kan inte vårdas i hemmet.
Jag vet inte ifall det är likadant i Norge och Danmark.

[UÄ] Coronatråden 4

Han och även Giesecke har ju investerat rätt mycket prestige i att Sverige (eller åtminstone Sthlm) skulle ha en ganska hög andel smittade i maj, så det är inte så förvånande att han lyfter fram de tvivel som finns. Men läser man SVT-artikeln så lägger han nu även in brasklappar kring sina egna tidigare estimat. Samma sak kan man ju även se från Giesecke, att siffrorna har "backats ner" med tiden.

[UÄ] Coronatråden 4
Om man vilt antar att andelen av norrmän och danskar som bor på äldreboenden är dansamma som i Sverige skulle de klart högre dödstalen i Sverige betyda att en mindre andel av de på äldreboenden i Danmark och Norge dött än i Sverige, vilket jag kan tycka är ett rimligt mått på om man lyckats skydda de som bor på äldreboenden.
Jag hänger inte med... 60 procent av de Coronadöda bodde på äldreboenden i Norge. Ca 50 procent i Sverige. Ca 30 procent i Danmark. Då har vi ju procentuellt lyckats bättre med ”att skydda de äldre” än åtminstone Norge?(Inte i absoluta tal förstås, men det kan man ju hävda har med grundstrategin att göra.)
Edit: fattar vad du menar, fler döda gamla i Sverige = större andel av de gamla har dött sammanlagt.

[UÄ] Coronatråden 4

Angående otillförlitlighet så borde den väl i detta läge snarast ge en överrapportering än en underrapportering. Om man ska få en underrapportering krävs att antalet falska negativa är fler än antalet falska positiva. Om man talar om att runt 5% är positiva handlar det om att testet måste ha >=20 ggr högre risk att ge ett falskt negativt än att ge falskt positivt svar för att man ska få en underrapportering.

Sen kan man ju förvisso hoppas/anta att de korrigerar för specificitet & sensitivitet innan de presenterar aggregerade värden.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Jag hänger inte med... 60 procent av de Coronadöda bodde på äldreboenden i Norge. Ca 50 procent i Sverige. Ca 30 procent i Danmark. Då har vi ju procentuellt lyckats bättre med ”att skydda de äldre” än åtminstone Norge?(Inte i absoluta tal förstås, men det kan man ju hävda har med grundstrategin att göra.)
Edit: fattar vad du menar, fler döda gamla i Sverige = större andel av de gamla har dött sammanlagt.
För att nyansera lite: Jag tycker det är en flytande gräns mellan vilket som är det bästa måttet. Med väldigt olika dödstal tycker jag inte att en rent procentjämförelse ger hela bilden. Säg (rent hypotetiskt) att fem personer dött i Covid-19 i Norge och tre av dessa på äldreboenden. Då tror jag få skulle säga att Norge varit sämre på att skydda sina äldre än Sverige (givet likartat andel av befolkningen på äldreboenden och med likartad sjukdomsbild). Om det däremot varit liknande dödstal känns en procentjämförelse såsom du gör ytterst rimlig.

[UÄ] Coronatråden 4
Att det beskrivs som dåliga nyheter för Sverige är väl att det finns förhoppningar att Sverige skulle ha en förhållandevis hög andel med antikroppar, men naturligtvis är det dåliga nyheter för alla.
Är Tom Britton / Ivar Arpi samtalet publikt tillgängligt, eller ligger det bakom betalvägg?

Men Spanien införde väl karantän och utegångsförbud? Det kommer såklart begränsa smittspridningen.
Hade man legat på siffror på säg 40% så hade ju det varit ett tecken på att isolering inte fungerar och att källan är typ 5G eller ett gudomligt straff, voodoo eller annat.
Den andra slutsatsen man kan dra av låg andel med antikroppar är väl att spridningen varit lägre, vilket tyder på ett lägre spridningstal. Nu tror jag i.o.f.s att det lägre spridningstalet främst beror på de åtgärder som införts.

Något jag är lite nyfiken på är om en del av befolkningen har immunitet mot viruset exempelvis genom att man har antikroppar mot ett annat virus.

[UÄ] Coronatråden 4
Men Spanien införde väl karantän och utegångsförbud? Det kommer såklart begränsa smittspridningen.
Hade man legat på siffror på säg 40% så hade ju det varit ett tecken på att isolering inte fungerar och att källan är typ 5G eller ett gudomligt straff, voodoo eller annat.
Den andra slutsatsen man kan dra av låg andel med antikroppar är väl att spridningen varit lägre, vilket tyder på ett lägre spridningstal. Nu tror jag i.o.f.s att det lägre spridningstalet främst beror på de åtgärder som införts.

Något jag är lite nyfiken på är om en del av befolkningen har immunitet mot viruset exempelvis genom att man har antikroppar mot ett annat virus.
Jo, klart nedstängning begränsar smittspridning. Dock så har de ju än idag en dödlighet per capita som är nästan dubbelt så hög som Sverige. Då bör ju den relativa andelen smittade vara ungefär likvärdiga också, såvida inte Sverige av nån anledning skulle ha avsevärt lägre dödlighet. Skillnader kan naturligtvis finnas (överlastad sjukvård, relativt sett fler äldre(?), etc) men så stora har jag svårt att se. Dvs när de stängde ner bör de redan ha haft en så stor allmän smittspridning, att Sverige kanske inte ens nått dit än idag trots att vi bara haft en "soft" nedstängning. Det är min tolkning av det hela.

[UÄ] Coronatråden 4
Den stora frågan på allas läppar är väl ändå: Hur kan Ryssland ha så många smittofall men så få dödsfall?! Föga förvånande att det är just Ryssland som har den typen av statistik dock. :P

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp