[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror inte det går att tolka eftersom informationen är incomplete och ej jämförbar mellan länder. Dessutom är länderna långt ifrån homogena.
Spanien har kanske 5% smittade baserat på 90 000 tester av okänd kvalitet och på för mig okänt urval.
De har dubbel dödlighet.

Ja, vad betyder det? Vi har antingen högre eller lägre spridning? Har vi högre spridning har vi än bättre dödlighets siffror. Har vi ännu lägre spridning än 5% i Stockholm vilket förefaller helt absurt så har världen stängt ner helt i onödan och jag förstår inte varför det skulle vara dåligt för sverige.

Eller vad missar jag?

[UÄ] Coronatråden 4
Apropå testning så ska myndigheterna i Wuhan nu, efter att några nya fall upptäckts, testa hela befolkningen, dvs 11 miljoner, på 10 dagar. Där finns det resurser :-)
Sverige ligger väl på ca 30.000 i veckan nu, och totalt ca 150.000 sedan start i februari.

[UÄ] Coronatråden 4
Kan det ha att göra med att de är en av de ledande tillverkarna av reagenser? Borde i så fall vara dåliga nyheter för resten av världen då det rimligen innebär sämre möjligheter att importera dessa från Kina.

[UÄ] Coronatråden 4
Ryssland har inte så många coronarelaterade dödsfall men antalet döda till följd av kraftig lunginflammation / organsvikt har ökat...

OBS, raljering.

[UÄ] Coronatråden 4
20200514_135556.jpg

Handlingskraftigt, försiktigt. Hellre en hel generation med psykiska men för livet än 1 på miljonen som avlider.

[UÄ] Coronatråden 4
Många dör av att hjärtat stannar har jag hört. Kanske kan finnas nåt i de siffrorna.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu var det en bikepark tjej på pressträffen som frågar om tex 3h är ok. Hon ser ut som hon har ett liftkort som brinner i fickan.
Man behöver inte stoppa bilen efter 2h visar det sig utan att det handlar om att kunna ta sig hem vid sjukdom.

EDIT
I övrigt är det viktigaste att flockimmunitet INTE är strategin. Det råkar bara vara konsekvensen av allt vi gör samt där det med nödvändighet kommer att sluta. Viktigt att alla fattar det.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hoppas fake. Det hade väl varit samma färg på linjerna om det var på riktigt....

[UÄ] Coronatråden 4
Nu var det en bikepark tjej på pressträffen som frågar om tex 3h är ok. Hon ser ut som hon har ett liftkort som brinner i fickan.
Man behöver inte stoppa bilen efter 2h visar det sig utan att det handlar om att kunna ta sig hem vid sjukdom.

EDIT
I övrigt är det viktigaste att flockimmunitet INTE är strategin. Det råkar bara vara konsekvensen av allt vi gör samt där det med nödvändighet kommer att sluta. Viktigt att alla fattar det.
Ja, 1-2 timmar är väl vad de flesta klarar att köra utan att ta paus och därmed riskera blanda sig med andra. Vissa klarar säkert lite mer, men befinner man sig 50-100 mil bort är det nog svårt att sträck-köra hem utan att behöva ta paus och riskera smitta andra.

Att flockimmunitet inte är strategin har de ju tjatat om länge så det har nog många (inte alla) förstått. Däremot finns det ju de som (baserat på uttalanden fr personer som står FHM nära) tror/hoppas att vi snart ska ha uppnått det, åtminstone i Sthlm. Det är nog viktigt att alla fattar att det kanske inte alls är så, och även om det skulle vara så så är detta långt ifrån över. Försiktighetsåtgärder kommer att behövas en lång tid framöver.

[UÄ] Coronatråden 4
Ryssland har inte så många coronarelaterade dödsfall men antalet döda till följd av kraftig lunginflammation / organsvikt har ökat...

OBS, raljering.
Nu har ju ryssland en medellivslängd för män på 68 år, så dom verkar ha en begränsad mängd människor i riskgruppen...

[UÄ] Coronatråden 4
Att nå flockimmunitet kan inte kallas en strategi, vi kommer hamna där hur vi än gör. Skillnaden i strategi kommer påverka hur lång tid det tar innan vi når dit däremot.

[UÄ] Coronatråden 4
Gillar inte att FHM är otydliga kring hur man tänker kring testning och förståelse kring immunitet i samhället.
Även om det "inte ingår i strategin" att uppnå flockimmunitet så är ändå graden av immunitet mycket viktigt för det fortsatta arbetet, strategival, rekommendationer etc.
Varför begär inga journalister på pressträffarna mer tydlig info om detta?
Om vi leker med tanken att man helt ignorerade information och därmed testning av immuniteten i samhället - hur skulle man då kunna ge rekommendationer kring resande både inom och utifrån sverige?
Det skulle inte heller kunna gå att ge några vettiga besked hur länge pandemin förväntas fortsätta ...hur länge vi har kvar dagens situation..etc
Att bara passa och backa kring frågor kring immunitet i samhället - kan inte fortsätta.
Infon är alldeles för vag och svag - och journalisterna gör inte sitt jobb. Fan.

[UÄ] Coronatråden 4
Att i dagsläget gå ut och ge en prediktion angående hur länge pandemin förväntas fortsätta känns väldigt vanskligt. Om man ger ett värde lär det vara problematiskt låg sannolikhet att det landar inom rimlig närhet av detta. Om man istället ger ett intervall lär intervallet vara så stort att det knappast gör någon speciellt mycket gladare givet att man vill ha en rimlig konfidensgrad.

[UÄ] Coronatråden 4
Att i dagsläget gå ut och ge en prediktion angående hur länge pandemin förväntas fortsätta känns väldigt vanskligt. Om man ger ett värde lär det vara problematiskt låg sannolikhet att det landar inom rimlig närhet av detta. Om man istället ger ett intervall lär intervallet vara så stort att det knappast gör någon speciellt mycket gladare givet att man vill ha en rimlig konfidensgrad.
Ja, men om man ansträngt sig och kunde med gott samvete meddela att immuniteten i region xyz var 5% el 15% el 23% så vore det ju väldigt viktig info både för att utvärdera vad som skett hittills och för det fortsatta arbetet.
Det går liksom inte att fortsätta att ducka för detta och låtsas som det inte är viktigt. Egentligen.

[UÄ] Coronatråden 4
Jämför med att du åker ett randonélopp, VR eller liknande. Viss vill du veta hur långt du åkt och hur långt du har kvar.
"Nej, min strategi är att trampa så effektivt som möjligt och undvika punktering. Hur lång vi har åkt och hur långt det är kvar är inte något jag kommer fokusera på."
Typ så?

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, 1-2 timmar är väl vad de flesta klarar att köra utan att ta paus och därmed riskera blanda sig med andra. Vissa klarar säkert lite mer, men befinner man sig 50-100 mil bort är det nog svårt att sträck-köra hem utan att behöva ta paus och riskera smitta andra.

Att flockimmunitet inte är strategin har de ju tjatat om länge så det har nog många (inte alla) förstått. Däremot finns det ju de som (baserat på uttalanden fr personer som står FHM nära) tror/hoppas att vi snart ska ha uppnått det, åtminstone i Sthlm. Det är nog viktigt att alla fattar att det kanske inte alls är så, och även om det skulle vara så så är detta långt ifrån över. Försiktighetsåtgärder kommer att behövas en lång tid framöver.

Eller så är det snart klart i Stockholm. Den är ändå den prognosen som verkar minst belastad med uppenbart nonsens. Även om det kanske är hårfint efter de senaste uttalandena....

Pisstävlingen om hur långt vi kan köra utan att stanna har vi redan i annan tråd. Mer än 2 timmar klarar t.o.m mina barn utan vidare.

[UÄ] Coronatråden 4
Jämför med att du åker ett randonélopp, VR eller liknande. Viss vill du veta hur långt du åkt och hur långt du har kvar.
"Nej, min strategi är att trampa så effektivt som möjligt och undvika punktering. Hur lång vi har åkt och hur långt det är kvar är inte något jag kommer fokusera på."
Typ så?

Fast om du åker ett randonnélopp med okänd sträckning kanske den strategin inte är så dum.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hörde att om man inte vet var man ska så är det svårt att veta om man cyklar åt rätt håll. Men bra att trampa effektivt.

[UÄ] Coronatråden 4
De flesta verkar ju också vara överens om att flockimmunitet är ingenting man uppnår över en säsong (möjligtvis på enstaka platser eller inom begränsade grupper), utan det kommer krävas några vändor innan man når det på befolkningsnivå. Om man nu skulle nå det i Sthlm på den mängd människor som är "ute som vanligt", lär det ju öka om man s.a.s. släpper på för fullt igen. Samma sak ute i landet, där smittspridningen naturligt är mycket långsammare.
Vi får väl se vilka rekommendationer de kommer med till sommaren, om de vågar sig på regionala rekommendationer, men de har ju iaf tidigare sagt (när det var tal om att sätta Stockholm i karantän) att det inte var lagligt att göra så.

[UÄ] Coronatråden 4
om de vågar sig på regionala rekommendationer, men de har ju iaf tidigare sagt (när det var tal om att sätta Stockholm i karantän) att det inte var lagligt att göra så.
Det hävdar jag, utan att begripa nåt om lag, är komplett nonsens. De har också tidigare löst sånt som dagen innan varit omöjligt under en fredagssittning riksdagen och ändå hunnit fika kl 14:00. Bla skolstängning var totalt omöjligt.

Det skulle inte gå att villkora restriktioner och rekommendationer så att det i praktiken blir per län?

Troligen kan vi inte lagligen spärra av Stockholm fysiskt, vilket man absolut bör titta över av många anledning, men inget annat är heller fysiskt avspärrat. Inte ens landets gränser.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, men om man ansträngt sig och kunde med gott samvete meddela att immuniteten i region xyz var 5% el 15% el 23% så vore det ju väldigt viktig info både för att utvärdera vad som skett hittills och för det fortsatta arbetet.
Det går liksom inte att fortsätta att ducka för detta och låtsas som det inte är viktigt. Egentligen.
Om man tänker sig en "ideal" (utopisk) provtagningssituation så testar man alla medborgare varje dag och man gör det med ett test utan falska negativa och falska positiva svar. Om man har denna situation måste man fortfarande bestämma hur man ska använda informationen. I verkligheten är vi dock naturligtvis långt ifrån den ideala testsituationen p.g.a. brist på prover, personal som ska ta proverna och analysera dem, utrustning för att analysera, att testerna inte är perfekta, etc. Med dessa begränsningar kommer man i att få jobba med skattningar av immuniteten. Rimligen är man intresserad av hur det hela utvecklas över tiden vilket leder till ett behov av tidsdisktretisering. Därmed handlar det om att man per region och tidsintervall vill skaffa sig en skattning av immuniteten. Det rimliga är att man då kan få fram någon typ av konfidensintervall för immuniteten i en viss region vid en viss tidpunkt. Frågan är vilken geografisk och tidsmässig finmaskighet man kan uppnå utan att konfidensintervallet blir så stort att det är svårt att dra några vettiga slutsater från.

Detta inte sagt som ett argument för att man inte ska testa utan varför jag tycker testning/teststrategi under begränsade resurser verkar vara ett rätt knepigt problem. Och då är jag helt säker på att jag som lekman missat en hel drös av ytterligare komplikationer. Ffa tror jag dock att det är viktigt att man utgår från vilka frågor man vill ha svar på och att detta ska vara frågor vars svar faktiskt kan påverka beslut.

Angående randoliknelsen är min farhåga att situationen är sådan att avståndsmätaren genererar värden med en sådan osäkerhet att jag får veta att jag på en 60-milare med 95% sannolikhet cyklat mellan 20 och 40 mil. Inte helt lätt att veta vad jag ska göra med den informationen.

[UÄ] Coronatråden 4
Den stora frågan på allas läppar är väl ändå: Hur kan Ryssland ha så många smittofall men så få dödsfall?! Föga förvånande att det är just Ryssland som har den typen av statistik dock. :P

Inte utan att den misstanken kan riktas både mot Norge och Singapore för att ta några exempel, tror att det kan ha stor del i hur man testar/skattar dödsorsak av gamlingarna.

Antingen är smittspridningen inte alls så omfattande som vi räknat med, illa för oss bättre för de som stängt ner, och ett problem för alla för då är dödligheten riktigt hög.
Eller så är smittan vitt spridd, men våra test protokoll för antikroppar fortsätter att vara kassa, men då är dödligheten så låg att vi kommer ha svårt att försvara karantänsåtgärder, ingen vill säga att vi är trötta på 40-talister så vi låter naturen och ekonomin glesa ut leden.

[UÄ] Coronatråden 4
Enligt en sifo-undersökning så är det 57% som jobbar hemifrån nu. Man har ju både sett och misstänkt att det är många, men att det var över hälften av arbetskraften blev jag faktiskt förvånad över. Då inser man att det nog har varit en kraftfull åtgärd med tanke på hur många sociala kontakter (dvs potentiella smittotillfällen) det tar bort, både på arbetsplatser och i kollektivtrafik.

[UÄ] Coronatråden 4
Enligt en sifo-undersökning så är det 57% som jobbar hemifrån nu. Man har ju både sett och misstänkt att det är många, men att det var över hälften av arbetskraften blev jag faktiskt förvånad över. Då inser man att det nog har varit en kraftfull åtgärd med tanke på hur många sociala kontakter (dvs potentiella smittotillfällen) det tar bort, både på arbetsplatser och i kollektivtrafik.
Vet inte om urvalskriterierna kan ha påverkat andelen.

"De tillfrågade var mellan 25-64 år och arbetar hel/-deltid på ett företag med fler än 10 anställda. För att få delta i undersökningen måste man ha tillgång till telefon och dator från sin arbetsgivare."

Känns inte helt orimligt att det skulle kunna vara vanligare med hemarbete om man har tfn+dator från arbetsgivaren än om man inte har det. Storleksbegränsingen har jag svårare att spekulera kring inverkan av. Finns garanterat en hel del småföretag där de anställda inte kan jobba hemifrån men även en hel del mindre t.ex. IT-bolag där det går utmärkt.

[UÄ] Coronatråden 4
Vet inte om urvalskriterierna kan ha påverkat andelen.

"De tillfrågade var mellan 25-64 år och arbetar hel/-deltid på ett företag med fler än 10 anställda. För att få delta i undersökningen måste man ha tillgång till telefon och dator från sin arbetsgivare."

Känns inte helt orimligt att det skulle kunna vara vanligare med hemarbete om man har tfn+dator från arbetsgivaren än om man inte har det. Storleksbegränsingen har jag svårare att spekulera kring inverkan av. Finns garanterat en hel del småföretag där de anställda inte kan jobba hemifrån men även en hel del mindre t.ex. IT-bolag där det går utmärkt.

Aha, jag såg bara text-tv-sidan, var in och kollade hos SVT men hittade ingen utförligare artikel.
Jag tyckte som sagt det lät mycket om även butik o handel, industri, vård, etc skulle varit med. Då är nog resultaten mer rimliga.

[UÄ] Coronatråden 4
Det här lockar ju tydligen fram dålda sidor hos folk, och elaka fördommar, osv. Tråkiga elaka åsikter. Även i media. Det har jag blivit väldigt besviken över, ingen sammanhållning i Swe... Även många Lokalpolitker som uttalar sig korkat.
-- Vi vill inte ha några Stockholmare här, vi vill att sjukvården skall reserveras för dom som bor här, dom skall inte komma hit och ta plats, eller få hjälp, el hemtjänst, osv. Vad säger det om landet Sverige ???

[UÄ] Coronatråden 4
Det här lockar ju tydligen fram dålda sidor hos folk, och elaka fördommar, osv. Tråkiga elaka åsikter. Även i media. Det har jag blivit väldigt besviken över, ingen sammanhållning i Swe... Även många Lokalpolitker som uttalar sig korkat.
-- Vi vill inte ha några Stockholmare här, vi vill att sjukvården skall reserveras för dom som bor här, dom skall inte komma hit och ta plats, eller få hjälp, el hemtjänst, osv. Vad säger det om landet Sverige ???

Att folk ska stanna där de bor så att smittan inte sprids, såklart.

[UÄ] Coronatråden 4
Att det mest solidariska är att hålla sig nära hemmet, eftersom det ger sjukvården störst möjligheter att hinna med, då den är dimensionerad efter var människor bor och betalar skatt?

[UÄ] Coronatråden 4
Den s.k. Sverigebilden har fått sig en törn,,,
Det är nog bara bereda sig på att vi kommer ses som persona non grata ett tag framöver.

Tror mest det är en reaktion på att den danska självbilden fick sig en törn när svenskarna fick sitta och dricka öl på uteserveringarna under tiden de själva fick cocoona i lägenheten och titta på Netflix.

[UÄ] Coronatråden 4
Låt höra din analys av vad du tror kommer att hända om man helt släpper på rekommendationen att undvika onödiga resor. Och inte bara något happy-days-scenario utan ett fall som är rimligt men klart åt det sämre hållet. Vad skulle konsekvenserna kunna bli då? Och tycker du de konsekvenserna är acceptabla?

Och, ordentligt svar på frågorna nu. Inget handviftande om att det är tråkigt och att man inte ska deppa.

[UÄ] Coronatråden 4
Att det beskrivs som dåliga nyheter för Sverige är väl att det finns förhoppningar att Sverige skulle ha en förhållandevis hög andel med antikroppar, men naturligtvis är det dåliga nyheter för alla.
Är Tom Britton / Ivar Arpi samtalet publikt tillgängligt, eller ligger det bakom betalvägg?
På Podcaster, Acast, iTunes och Spotify.

[UÄ] Coronatråden 4
Att det mest solidariska är att hålla sig nära hemmet, eftersom det ger sjukvården störst möjligheter att hinna med, då den är dimensionerad efter var människor bor och betalar skatt?

Hade ju kanske varit en hållbar teori om man inte hade oturen att bo inom SLL's upptagningsområde där våra skattepengar går till konsultarvoden och korrupta byggherrar och knappast till fler vårdplatser. :) sorry, men sa inte ordet iaf.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är mest besviken på politiker som tex vill stoppa service och hemtjänst för dom som vill bo på sommarstället. Ganska korkat och elakt.
Jag tycker oxo det är helt fel att påstå att Visby sjukhus bara får användas av dom som bor på Gotland.

[UÄ] Coronatråden 4
Hade ju kanske varit en hållbar teori om man inte hade oturen att bo inom SLL's upptagningsområde där våra skattepengar går till konsultarvoden och korrupta byggherrar och knappast till fler vårdplatser. :) sorry, men sa inte ordet iaf.
Verkar ju ändå ligga spot-on på rikssnittet, så kanske inte så mycket att gnälla om. Det blir nog inte bättre på nationell nivå om ni åker ut och sänker sjukvården i andra regioner, snarare tvärtom.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är mest besviken på politiker som tex vill stoppa service och hemtjänst för dom som vill bo på sommarstället. Ganska korkat och elakt.
Jag tycker oxo det är helt fel att påstå att Visby sjukhus bara får användas av dom som bor på Gotland.
Du verkar inte förstå att det här är en extraordinär situation som kräver uppoffringar av oss alla för att samhället öht ska ha en chans att fungera?

[UÄ] Coronatråden 4
Ja. Nu börjar det ju klarna lite nu varför ni är ovälkomna. Det har förresten alltid varit ett helvete på Österlen med sommargäster som tvunget vill ha karré när det vara finns grishals.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp