[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
En liten detalj: Är det någon som vet hur det går med er sommarsemester? Alltså ledigheten, inte att ni inte skall åka utomlands!

[UÄ] Coronatråden 4
Så tycker vissa ända till dom blir drabbade själva.
Det är tråkigt om du själv är drabbad, men du har faktiskt ingen aning om vilka övriga i diskussionen som också kan vara det.
Många drabbas av jobbiga saker men kan klara av att resonera lite mer krasst ändå, andra blir mer berörda och klarar det inte. Men ger man sig in i en diskussion på internet med okända människor så tänker jag mig att risken finns att någon tycker annorlunda än en själv och uttrycker det på ett sätt man själv kanske inte gillar, kan man inte hantera det är lösningen inte att stänga tråden.

[UÄ] Coronatråden 4
En liten detalj: Är det någon som vet hur det går med er sommarsemester? Alltså ledigheten, inte att ni inte skall åka utomlands!
Max fyra veckor och gärna uppdelat. Inget problem för mig. De tjatar alltid att jag skall välja något. Tog två sena självmant och lät chefen välja två till utifrån bemanning. Det blev två tidiga som faktiskt hänger ihop. Det finns alltid de som har svårare att anpassa sig än vad jag har.

[UÄ] Coronatråden 4
Säffle!
Kan man få en kopp kaffe..?

images.jpeg

[UÄ] Coronatråden 4
Ska vi titta på citatet ni rasar över en gång till:

"Förmodligen kommer det att bli färre än normalt under sommaren och hösten."

Vad kan vi utläsa av detta?
- Att fler folk än normalt dör nu
- Att geologen misstänker att färre folk än normalt kommer dö senare i år

Hur kan denna information skrivet helt utan värdering, bara som ett konstaterande, vara upprörande?
Mitt ”raseri” handlar inte om det, utan det har till och från kommit uttalanden (från många, inte bara geo) i tråden med liknande innebörd som åtminstone jag läser in undertonen (jag kan ha fel) i ”det är bara gamla som dör, de skulle ha dött ändå snart, så varför ska vi anstränga oss för att rädda dem?” Vissa verkar ju inte ens vilja göra den lilla uppoffringen att lämna familjen hemma (eller i bilen) när de handlar.

[UÄ] Coronatråden 4
Mitt ”raseri” handlar inte om det, utan det har till och från kommit uttalanden (från många, inte bara geo) i tråden med liknande innebörd som åtminstone jag läser in undertonen (jag kan ha fel) i ”det är bara gamla som dör, de skulle ha dött ändå snart, så varför ska vi anstränga oss för att rädda dem?” Vissa verkar ju inte ens vilja göra den lilla uppoffringen att lämna familjen hemma (eller i bilen) när de handlar.
Så du rasar bara i största allmänhet och geologen råkade stå i skottriktningen?

[UÄ] Coronatråden 4
Du är väl en av påivrarna att fler tester borde utförs? När skulle dom gjorts isf ?
När någon misstänks vara smittad. Idag testas bara de som är så sjuka att de läggs in på sjukhus, och för det ska du vara ganska ordentligt sjuk.
Personal inom vård och äldreomsorg borde testas regelbundet.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Fast jag är tämlingen säker på att ikke test strategin bottnar i att det saknas/saknades tester...

[UÄ] Coronatråden 4
Så du rasar bara i största allmänhet och geologen råkade stå i skottriktningen?
Nån reagerade på geos uttalande, och jag höll med. Hade inte den reaktionen kommit, hade jag inte sagt nåt nu heller. Och nej, det är inte ”i största allmänhet”. Och jag ”rasar” inte.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag totalt aningslöst gissar på under 3k men över 2k. Gentlehens place your bets ;)

Hmm i bästa fall ser väl kurvan lika dan ut på andra sidan denna platå ner till noll så även då borde vi komma upp i lika många döda till. O detta är ju typ best case scenario. Tror nog på mer säg 4500 usch.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Sjukvården, omsorgen och skolan, visst kan man ha åsikter och ibland även starka åsikter hur politiker eller för den delen ledningen för dessa enheter hanterar en kris som sådan. Något som stör mig så in i h...e är det jag nu ser i vår lilla kommun från bättre vetande (mest från föräldrar som tror de är av högre rang än andra i samhället) via sociala medier ex. FB, det är en mobb med personangrepp mot kommunal personal som gör allt de kan utifrån de resurser som finns, det sker även angrepp direkt mot smittade som barn och andra föräldrar. Ungefär som de vill bli smittade på jävelskap. Det jag upplever är att dessa ganska vulgära människor verkligen tror de kan stifta egna lagar i en kris och faktiskt göra så som de vill. Jag brukar inte önska någon elände, men på riktigt ... tanken slår mig faktiskt!

[UÄ] Coronatråden 4
Hmm i bästa fall ser väl kurvan lika dan ut på andra sidan denna platå ner till noll så även då borde vi komma upp i lika många döda till. O detta är ju typ näst case scenario. Tror nog på mer säg 4500 usch.
När viruset började spridas mer okontrollerat i asien i februari konstaterade jag 2-3% dödlighet och att experter gissade 60% spridning bland befolkningen. Detta innebär runt 100 miljoner döda globalt och 150 000 i Sverige. Vi är nu uppe i 165 000 döda globalt och 1500 Sverige. Så hur hemskt det än är skulle jag säga att vi ändå just nu ser ut att klara oss rätt bra ur den här katastrofen. Betänk att SARS har en dödlighet på runt 10% och MERS 36%. Om vi kommer igenom en global pandemi där vi räknar dödsfallen i promille eller mindre är det en enorm lättnad, hur hårt det än har slagit mot de enskilda personer som drabbats personligen.

[UÄ] Coronatråden 4
Problemet är väl att det finns drabbade i alla åldersgrupper och det skrämmer upp en del och andra skiter i vilket.
De vill ha sin studentmössa och det är viktigast för dem.
Sedan har vi det vanliga gänget som vet bäst själv och som är egoister trots att de borde veta bättre.

[UÄ] Coronatråden 4
När viruset började spridas mer okontrollerat i asien i februari konstaterade jag 2-3% dödlighet och att experter gissade 60% spridning bland befolkningen. Detta innebär runt 100 miljoner döda globalt och 150 000 i Sverige. Vi är nu uppe i 165 000 döda globalt och 1500 Sverige. Så hur hemskt det än är skulle jag säga att vi ändå just nu ser ut att klara oss rätt bra ur den här katastrofen. Betänk att SARS har en dödlighet på runt 10% och MERS 36%. Om vi kommer igenom en global pandemi där vi räknar dödsfallen i promille eller mindre är det en enorm lättnad, hur hårt det än har slagit mot de enskilda personer som drabbats personligen.
Just det faktum att t ex SARS var så dödligt gjorde ju att det inte hann spridas och att antalet smittade blev en bråkdel av årets variant. Covid-19 är därför en långt värre smitta som tar livet av bra många fler än vad som skedde 2003 just för att viruset INTE är så dödligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä visst jag håller med om att det är långt bättre än vad man trott och även i hur känslan inför detta upplevts. Så på det sättet är det ju possitivt

[UÄ] Coronatråden 4
Nä visst jag håller med om att det är långt bättre än vad man trott och även i hur känslan inför detta upplevts. Så på det sättet är det ju possitivt
Å andra sidan hålls ju siffrorna nere av att många länder (inkl Sverige) infört mer eller mindre kraftiga restriktioner. Hörde häromdagen att ca 4.5 miljarder av jordens befolkning levde under nån form av restriktioner nu. Som många här är kvicka att påpeka vet vi inte vad som händer när dessa lyfts. Vissa länder börjar ju lätta på dem nu, och stockholmarna har ju på eget bevåg börjat öppna upp samhället igen, så vi får väl se om smittspridningen tar fart igen både utomlands och i Stockholm.

[UÄ] Coronatråden 4
Å andra sidan hålls ju siffrorna nere av att många länder (inkl Sverige) infört mer eller mindre kraftiga restriktioner. Hörde häromdagen att ca 4.5 miljarder av jordens befolkning levde under nån form av restriktioner nu. Som många här är kvicka att påpeka vet vi inte vad som händer när dessa lyfts. Vissa länder börjar ju lätta på dem nu, och stockholmarna har ju på eget bevåg börjat öppna upp samhället igen, så vi får väl se om smittspridningen tar fart igen både utomlands och i Stockholm.

Nä visst detta är sant det ska man inte glömma o fortsätta vara "skrämd" inför

Ja det såg tyvärr inget vidare ut i Stockholm i helgen :/

[UÄ] Coronatråden 4
Cyklade igenom sthlm igår em och skillnaden mot en normal söndag när värmen börjar komma tillbaka i april är ändå milsvid . Även om några människor va ute och tog en fika var hela Kungsträdgården nästan helt öde som övriga stan . Tror nog Aftonbladet kunnat vinklat sin artikel och tagit bilder som vittnat om en spökstad om dom velat men det låg väl inte i deras intresse...

[UÄ] Coronatråden 4
Cyklade igenom sthlm igår em och skillnaden mot en normal söndag när värmen börjar komma tillbaka i april är ändå milsvid . Även om några människor va ute och tog en fika var hela Kungsträdgården nästan helt öde som övriga stan . Tror nog Aftonbladet kunnat vinklat sin artikel och tagit bilder som vittnat om en spökstad om dom velat men det låg väl inte i deras intresse...

Ja såklart det är skillnad mot en vanlig vårdag. Vore ju förjävligt annars lr hur.
Men det var stor skillnad på mängderna människor ute och gick och lekte i parken och besökte butiker och uteserveringar igår i jämförelse med förra helgen lr helgen innan. Iaf i vasastan / östermalm där jag cyklade runt.

[UÄ] Coronatråden 4
Klart det är skillnad mot en normal vårsöndag, annars vore det riktigt illa ställt med mänskligheten. Men även Telias data visar tydligt att det är tiotusentals fler som åker in till city varje dag nu jämfört med för ett par veckor sedan (artikel i SvD i helgen). Och det relevanta är ju att jämföra med hur det såg ut då (som rimligtvis bidrog till att smittspridningen och dödsfallen nu ligger på en platå), FHM är ju tydliga med att det gäller att hålla i.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja såklart det är skillnad mot en vanlig vårdag. Vore ju förjävligt annars lr hur.
Men det var stor skillnad på mängderna människor ute och gick och lekte i parken och besökte butiker och uteserveringar igår i jämförelse med förra helgen lr helgen innan. Iaf i vasastan / östermalm där jag cyklade runt.
Ja det var några ute som sagt . Bla minst 2 från denna tråd, du och jag vad det verkar som . Så det kommer alltid va några som syndar. jag tycker iaf det var mycket mindre folk ute än vad jag väntat mig och är ok med om ni tycker det var för många andra ute , även om ni själva va ute...

[UÄ] Coronatråden 4
Ja det var några ute som sagt . Bla minst 2 från denna tråd, du och jag vad det verkar som . Så det kommer alltid va några som syndar. jag tycker iaf det var mycket mindre folk ute än vad jag väntat mig och är ok med om ni tycker det var för många andra ute , även om ni själva va ute...
Fast nu handlar det inte om att vara just ute som är problemet utan att vara nära många andra personer

[UÄ] Coronatråden 4
Ut och promenera och cykla är inget fel, men sitta på ett fik eller restaurang i trängsel är fel, väl?

[UÄ] Coronatråden 4
Tänkte ta föräldraledig från om en månad. Känns just nu sjukt vältimat.

Fritids vill ha besked. Deadline närmar sig och samtidigt tror jag besked från mitt jobb ligger långt borta. På något sätt måste det lösas, man kan ju inte trolla bort ungarna.

[UÄ] Coronatråden 4
Då kan dom skylla sig själva och sätta på pellejöns mössan.dom som inte fattar något utan tror att det är över.

[UÄ] Coronatråden 4
Ut och promenera och cykla är inget fel, men sitta på ett fik eller restaurang i trängsel är fel, väl?
Nja, att äta på restauranger som sköter det hela och glesat ut, kör bordsservering och så, är väl bara bra. Problemet är väl folk som ska in trots att det redan är trångt, bildar köer, ska nödvändigtvis tränga ihop sig, osv. Förekommer ju ofta att folk flyttar ihop bord som restaurangen flyttat isär, osv.

[UÄ] Coronatråden 4
Problemet är att de smittar andra som kan vara i riskgrupperna eller ska riskgrupperna ha någon markering, typ davidstjärna?
Det är bättre att de egoistiska korkskallarna håller sig ifrån andra människor.

[UÄ] Coronatråden 4
Nja, att äta på restauranger som sköter det hela och glesat ut, kör bordsservering och så, är väl bara bra. Problemet är väl folk som ska in trots att det redan är trångt, bildar köer, ska nödvändigtvis tränga ihop sig, osv. Förekommer ju ofta att folk flyttar ihop bord som restaurangen flyttat isär, osv.
Ja, jag skrev i trängsel, självklart är det ok om det är utglesat som det ska vara. Men men, jag har godast kaffe här i hela Sverige så fiken struntar jag i. :)

[UÄ] Coronatråden 4

Nu var jag ute o cyklade så det var nog ingen smittrisk. Dessutom var jag själv

[UÄ] Coronatråden 4
Problemet är att de smittar andra som kan vara i riskgrupperna eller ska riskgrupperna ha någon markering, typ davidstjärna?
Det är bättre att de egoistiska korkskallarna håller sig ifrån andra människor.
Riskgrupper har beordrats att hålla sig hemma. Det är nog enda lösningen. Jag är ingen riskgrupp men håller mig hemma så gott det går. Jobbar hemma, försöker handla på udda tid en gång i veckan.

Gjorde bruden skitsne när jag höll säkerhetsavstånd till henne i förrgår. Vi bor inte ihop och hon har en kompis som hon promenerat med och kompisen har symptom som kanske kanske kan vara corona. Hon blev sur på riktigt, sen fick hon stryk i Yatzy, det hjälpte inte heller, det mest spelade inlåsningsspelet för vår del.

Har ni plockat fram sällskapsspel också? Blir lite vändtia också.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tillhör riskgrupperna och tyvärr måste även jag handla.
Då handlar på udda tider men det finns par och familjer ändå i butikerna. Det verkar ändå som att det inte går in utan de måste släpa med sig partners och hela klanen när de är ute.
Folk&fä är egoistiska korkskallar.

[UÄ] Coronatråden 4
Håller nog med ML här, det handlar inte bara om att riskgrupperna ska minimera sina sociala kontakter, vi andra har också ett ansvar att hålla nere smittspridningen genom att hålla avstånd, inte samlas/träffas i onödan, inte bidra till trängsel, osv.
Ju fler som träffas, desto fler som smittas, och därmed desto större risk att det når riskgrupperna (utöver att vården belastas).

[UÄ] Coronatråden 4
Håller nog med ML här, det handlar inte bara om att riskgrupperna ska minimera sina sociala kontakter, vi andra har också ett ansvar att hålla nere smittspridningen genom att hålla avstånd, inte samlas/träffas i onödan, inte bidra till trängsel, osv.
Ju fler som träffas, desto fler som smittas, och därmed desto större risk att det når riskgrupperna (utöver att vården belastas).
Nu vet jag inte om jag missade det, men det är väl ingen som menat på att bara är riskgrupperna som ska vara försiktiga och hänsynfulla, det gäller verkligen alla, men i vårt "individualistiska" samhälle så går det inte alltid så bra. Man får försöka förstå själv också, jag tror inte någon menar illa med det, utan bara är fast i sin lilla bubbla vad den nu är.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tillhör riskgrupperna och tyvärr måste även jag handla.
Då handlar på udda tider men det finns par och familjer ändå i butikerna. Det verkar ändå som att det inte går in utan de måste släpa med sig partners och hela klanen när de är ute.
Folk&fä är egoistiska korkskallar.
Bor du i björkhagen kan jag handla åt dig.
Lägger påsen vid dörren, plingar på, går därifrån, du har kvitto i påse, du swishar mulah. :)

[UÄ] Coronatråden 4
Jag bor i soliga Södern och handlar även till några andra som inte kommer ut ens. Det är inte så enkelt efter strokes och rullstolsburna numera.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp