[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Googlade snabbt men hittade inget svar så provar här, säkert ngn som minns.

Det här dokumentet om riktlinjer hur vi prioriterar bort multisjuka eller folk med hög biologisk ålder, visst gällde detta endast när man var tvungen att prioritera mellan andra eventuella patienter vid fullbeläggning? Dvs vi har inte behövt göra några sådana bortprioriteringar av patienter iom att iva inte varit fullbelagt?

Det där beror nog på och får väl vara något som får utredas, vilket också Johan Styrud, ordförande för Stockholms läkarförening beskriver: "man har ”skruvat åt indikationerna” för vem som ska få intensivvård".

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, vad gör man inte när man inte vågar stänga på riktigt?
Men Uppsala vågade iofs inte ens göra det där, det var uppe för diskussion men de fegade ur. Istället blir det väl förfärade rubriker på 1 maj att studenterna struntade i rekommendationerna och festade som vanligt i parken...

Jäkligt konstigt faktiskt att de säger ”det är en spontan fest, vi kan inte göra nååååågonting”. Det är ju bara att skriva in i lokala ordningsstadgan att man inte får uppehålla sig i stadsparken på valborg, så är biffen löst. Men det vågar politikerna kanske inte? Ja, eller så kan man gödsla parken just den dagen. ?

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, vad gör man inte när man inte vågar stänga på riktigt?
Men Uppsala vågade iofs inte ens göra det där, det var uppe för diskussion men de fegade ur. Istället blir det väl förfärade rubriker på 1 maj att studenterna struntade i rekommendationerna och festade som vanligt i parken...
Nu har man ju faktiskt stängt hela Stadsparken, med stängsel. Men vet ju också att det knappast stoppar motiverade studenter (där dessutom rätt många är blötörade gymnasister). Bättre då att slänga in ett ton hönsskit än att försöka bära bort studentajävlarna när det redan är för sent.

[UÄ] Coronatråden 4
Lite angående antikroppstester och att det enligt källan är en hel del av dessa som verkar vara av undermålig kvalitet. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manga-antikroppstester-ar-fortfarande-opalitliga
Nu är jag ju inte helt förvånad att just hon, som ligger bakom det här testet fr KTH som användes bl.a. på Danderyds sjukhus och påstås ha 100% träffsäkerhet, snackar ner övriga test som finns på marknaden. Ligger nog både ära och ev en hel del pengar i den vågskålen.

När Tegnell fick frågan på pressträffen häromdagen sade han också att de som finns inte är nåt de rekommenderar, men han sade även att ”om de visar positivt så har man med största sannolikhet haft Corona, däremot hittar de inte alla”. Då kan jag tycka att då visar de ju ändå fel ”åt rätt håll”, värre vore ju om de visade positivt trots att man inte alls har några antikroppar.

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Nu är jag ju inte helt förvånad att just hon, som ligger bakom det här testet fr KTH som användes bl.a. på Danderyds sjukhus och påstås ha 100% träffsäkerhet, snackar ner övriga test som finns på marknaden. Ligger nog både ära och ev en hel del pengar i den vågskålen.

När Tegnell fick frågan på pressträffen häromdagen sade han också att de som finns inte är nåt de rekommenderar, men han sade även att ”om de visar positivt så har man med största sannolikhet haft Corona, däremot hittar de inte alla”. Då kan jag tycka att då visar de ju ändå fel ”åt rätt håll”, värre vore ju om de visade positivt trots att man inte alls har några antikroppar.
Nu var det ju inte bara hennes ord som nämndes i artikeln utan t.ex. nämndes även en studie där amerikanska forskare utvärderat 14 tester och kommit fram till att 11 inte höll måttet. I NY Times-artikeln som länkas finns följande citat som är lite tankeväckande:

The proportion of people in the United States who have been exposed to the coronavirus is likely to be 5 percent or less, Dr. Hensley said. “If your kit has a 3 percent false-positive, how do you interpret that? It’s basically impossible,” he said. “If your kit has 14 percent false positive, it’s useless.”

I Stockholm och vissa andra delar av landet är det ju sannolikt mer än 5% smittade, men jag är inte säker på att det gäller i hela landet.

Jag tycker i alla fall att det visar på att bara köra på med masstestning utan att ha tänkt igenom det hela kan skapa problem.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu var det ju inte bara hennes ord som nämndes i artikeln utan t.ex. nämndes även en studie där amerikanska forskare utvärderat 14 tester och kommit fram till att 11 inte höll måttet. I NY Times-artikeln som länkas finns följande citat som är lite tankeväckande:

The proportion of people in the United States who have been exposed to the coronavirus is likely to be 5 percent or less, Dr. Hensley said. “If your kit has a 3 percent false-positive, how do you interpret that? It’s basically impossible,” he said. “If your kit has 14 percent false positive, it’s useless.”

I Stockholm och vissa andra delar av landet är det ju sannolikt mer än 5% smittade, men jag är inte säker på att det gäller i hela landet.

Jag tycker i alla fall att det visar på att bara köra på med masstestning utan att ha tänkt igenom det hela kan skapa problem.
Ja, jag säger inte att de andra testerna är bra. Däremot reagerar jag på att just hon verkar vara ute och promota sitt test väldigt mycket, även om det inte heller är godkänt av Läkemedelsverket ännu, såvitt jag förstått.

[UÄ] Coronatråden 4

WHO:s chef för krisberedskap verkar gilla vad Sverige gör.

Kanske det blir FF (föräldrafritt) när man börjar släppa på restriktionerna i de hårdast reglerade länderna. Folk kommer att balla ur helt eller?

[UÄ] Coronatråden 4
Kanske det blir FF (föräldrafritt) när man börjar släppa på restriktionerna i de hårdast reglerade länderna. Folk kommer att balla ur helt eller?

Är väl lite det han antyder. Sen säger han såklart inte att det Sverige gör är klockrent men att det kan va bra. Och föreställningen att Sverige inte gör någonting är totalt fel.

[UÄ] Coronatråden 4
nämnde david eberhardt som tidigare skrivit om överdrivet säkerhetstänk och trygghetsnarkomani sparar inte på krutet, i en svd-krönika:

• Gilla
Reactions: DH
[UÄ] Coronatråden 4
nämnde david eberhardt som tidigare skrivit om överdrivet säkerhetstänk och trygghetsnarkomani sparar inte på krutet, i en svd-krönika:

Att då använda sig av taktiken att stänga ner hela samhällen är en medicin som ger exponentiellt värre utslag än smittan i sig.

[rant]
Vad innebär att alternativ A är exponentiellt värre än B? Vad är det för fel på ordet "mycket" eller om man vill förstärka det ytterligare "extremt mycket". Kan något vara linjärt, kvadratiskt eller kanske polynomiellt värre? Hur mycket värre är det då?
[/rant]

Och, nej, det är inget försök att "vifta bort" hands budskap. Jag ogillar bara missbruk av ordet exponentiellt.

[UÄ] Coronatråden 4
Att då använda sig av taktiken att stänga ner hela samhällen är en medicin som ger exponentiellt värre utslag än smittan i sig.

[rant]
Vad innebär att alternativ A är exponentiellt värre än B? Vad är det för fel på ordet "mycket" eller om man vill förstärka det ytterligare "extremt mycket". Kan något vara linjärt, kvadratiskt eller kanske polynomiellt värre? Hur mycket värre är det då?
[/rant]

Och, nej, det är inget försök att "vifta bort" hands budskap. Jag ogillar bara missbruk av ordet exponentiellt.
Ja det är onekligen** många som blandar ihop det med exceptionellt.

**också ett poppis ord bland debattörer och happyiter.

[UÄ] Coronatråden 4
(ot) han ville väl ta i lite. oftast har förstärkande adjektiv och adverb ringa eller negativ effekt. att bara ta bort dem är ett bra alternativ.

kill your darlings

[UÄ] Coronatråden 4
Är det bara jag eller är det många rapporter om halvkändisar som går och dör nu lite lägligt. Förstår att man kanske inte alltid går ut med dödsorsak och så, men det har ju typ varit en till två halvkändisar som rapporteras om varje dag denna veckan.

[UÄ] Coronatråden 4
Har jag sagt det?
Dock hade det varit ännu intressantare om det funnits någon där med en annan uppfattning.
Nej det var en fråga.
Du kanske tyckte det var ett intressant samtal de hade, men du glömde säga det eftersom du tyckte det var ännu viktigare för diskussionen om Corona att kalla dem ryggdunkande besserwissrar?

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Men det är intressant det Giesecke säger:
"Den viktigaste delen i svenska strategin är att skydda de äldre". Ok.
"Mest smittspridning sker mellan folk som inte märker att de blir sjuka". Ok.

Samtidigt har FHM:s viktigaste rekommendation varit "stanna hemma om du är sjuk". De som frågat om munskydd etc har fått svaret att "det behövs inte om man stannar hemma när man är sjuk". Inte ens i förebyggande syfte på äldreboenden har det rekommenderats, utan återigen "det räcker om man stannar hemma när man är sjuk".
Finn ett fel, liksom...

[UÄ] Coronatråden 4
Men det är intressant det Giesecke säger:
"Den viktigaste delen i svenska strategin är att skydda de äldre". Ok.
"Mest smittspridning sker mellan folk som inte märker att de blir sjuka". Ok.

Samtidigt har FHM:s viktigaste rekommendation varit "stanna hemma om du är sjuk". De som frågat om munskydd etc har fått svaret att "det behövs inte om man stannar hemma när man är sjuk". Inte ens i förebyggande syfte på äldreboenden har det rekommenderats, utan återigen "det räcker om man stannar hemma när man är sjuk".
Finn ett fel, liksom...
Håller med, det är onekligen ett resonemang som är lite svårt att få ihop helt och hållet. Här har ju FHM backat i lite små steg och var nog lite för tvärsäkra tidigt när det kom till skyddsutrustning håller jag med om. Men många andra saker diskuterades ang vård, nerstängning, symbolåtgärder mm. En del intressant tycker jag.

[UÄ] Coronatråden 4
Nej det var en fråga.
Du kanske tyckte det var ett intressant samtal de hade, men du glömde säga det eftersom du tyckte det var ännu viktigare för diskussionen om Corona att kalla dem ryggdunkande besserwissrar?
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte det kom fram så mycket nytt. De satt mest och höll med varandra och kritiserade andra åsikter och tillvägagångssätt.

[UÄ] Coronatråden 4
Håller med, det är onekligen ett resonemang som är lite svårt att få ihop helt och hållet. Här har ju FHM backat i lite små steg och var nog lite för tvärsäkra tidigt när det kom till skyddsutrustning håller jag med om. Men många andra saker diskuterades ang vård, nerstängning, symbolåtgärder mm. En del intressant tycker jag.
Jag tror kommuner och äldrevårdgivare har ett stort ansvar här också. Jag har egentligen inte sett om FHM har haft direkta rekommendationer till äldrevård, och det kan nog vara så att kommuner/vårdgivare har tolkat lite väl restriktivt med skyddsutrustning för att hålla nere kostnader eller pga brist. Men åtminstone här i Uppsala har ansvarigt kommunalråd stått och hänvisat till FHM:s rekommendationer när frågan var uppe för ett par veckor sedan.

[UÄ] Coronatråden 4
Nej så mycket nytt har väl inte kommit fram på länge. Samma grejer vevas om och om igen.
Nytt är lite nya behandlingsmetoder, tyvärr verkar det mesta hittills inte hålla vid närmare granskning även om det låter lovande först.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Har jag sagt det?
Dock hade det varit ännu intressantare om det funnits någon där med en annan uppfattning.
En generell reflektion då jag inte hunnit lyssna på intervjun ännu.

I teorin kan det nog vara bättre om man låter personer med olika ståndpunkter få argumentera. I praktiken tycker jag dock oftast att det mest blir att de debatterande avbryter varandra, ignorerar frågor från motparten/svarar på något annat, etc. Hur illa det blir beror på vilka det är som debatterar och hur mkt pondus debattledaren har.

I praktiken tycker jag ofta att det ger mer att höra de olika sidorna lägga fram sin argumentation ostört. Nackdelen är att det typiskt kommer att finnas påståenden från de olika sidorna som i någon mening är motstridiga och i en debatt skulle en debattledare kunna fånga upp detta och ställa frågor för att reda ut det hela. Jag tycker tyvärr att så sällan blir fallet utan det mer blir en tävling i vem som har den aggressivaste debattekniken och kan styra debatten.

[UÄ] Coronatråden 4
Fast, om det nu är så att de med symptom håller sig isolerade och undviker sociala kontakter så kommer de utan symptom att vara de som till större del står för smittspridningen. Detta även om de egentligen är mindre smittsamma.

[UÄ] Coronatråden 4
Vilken examen ska man ha för att jämföra risken för trafikolycka mot risken för att bli sjuk?
Det får du fråga någon som har kommit med ett påstående att man bör ha en examen för en sådan relativt meningslös jämförelse. Om du frågar om vilken examen man bör ha för att kunna dra slutsatser om försiktighetsåtgärder ("rädsla") i förhållande till risk för att bli smittad och ev medföljande komplikaitoner så bör man kanske ha någon slags natrurvetenskaplig utbildning ev. epidemiolog eller kanske smittskyddsläkare. Klart nog?

[UÄ] Coronatråden 4
Helt rätt, vår IVA har nästan 3 gånger fler platser nu, och det är ju endel av strategin, att hinna växla upp vården. Att patienter skickas till andra sjukhus är vanligt även pre-covid, och det är ju också en styrka, att hjälpas åt och se till att tillhandahålla den vård som krävs för de svårast sjuka.

Hörde att det är viss "överdödlighet" bland Covid patienter som flyttas. Är covid patienter särskillt bräkliga eller är det något som ses generellt bland IVA patienter som flyttas?

Osäker på om min fråga "makes sense" eller om "överdödligheten" är korrekt uppfattat (rapporterades på P1 så fick inte med mig någon kontext för att kolla upp det).

[UÄ] Coronatråden 4
Hörde att det är viss "överdödlighet" bland Covid patienter som flyttas. Är covid patienter särskillt bräkliga eller är det något som ses generellt bland IVA patienter som flyttas?

Osäker på om min fråga "makes sense" eller om "överdödligheten" är korrekt uppfattat (rapporterades på P1 så fick inte med mig någon kontext för att kolla upp det).

Är man i iva-dåligt skick, så är de nog aldrig bra att behöva flyttas.

[UÄ] Coronatråden 4

Som lekman och utan i ngn som helst exponentiell kontext skulle jag nog säga att flytta en IVA-patient är nog det sista man vill göra.

[UÄ] Coronatråden 4
Det får du fråga någon som har kommit med ett påstående att man bör ha en examen för en sådan relativt meningslös jämförelse. Om du frågar om vilken examen man bör ha för att kunna dra slutsatser om försiktighetsåtgärder ("rädsla") i förhållande till risk för att bli smittad och ev medföljande komplikaitoner så bör man kanske ha någon slags natrurvetenskaplig utbildning ev. epidemiolog eller kanske smittskyddsläkare. Klart nog?
Det är många som har åsikter om vilka som får ha åsikter. Det tycker jag är intressant. Vilken examen är lämpligt krav för det jobbet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp