[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Enligt svt: "85 nya dödsfall har rapporterats in det senaste dygnet." Någon som sett någon uppgift om hur lång fördröjningen i inrapportering kan vara? Under helgerna är det ju bevisligen en påtaglig underrapportering. Det jag funderar på är denna graf från FHMs sida:

Visa bilaga 414793

Den indikerar ju en tydligt avtagande trend. Att den inte korrekt skildrar antal dödsfall de senaste dagarna är ju rätt klart. Frågan är hur långt tillbaka i tiden kan de dödsfall som rapporteras idag ha skett i verkligheten, d.v.s. hur långt tillbaka i tiden fylls staplarna fortfarande på i någon betydande grad. Om det är en vecka så är det ju trots allt så att vi ligger på en lägre nivå än vid topparna. Är det två veckor är läget sett från den grafen mindre tydligt.

Hörde 9 dagar på en presskonferens för nån vecka sedan.

[UÄ] Coronatråden 4
Hörde 9 dagar på en presskonferens för nån vecka sedan.
Samma fråga fast för intensivvårdade kan man, om jag fattat det rätt, se på SVTs site.
De grå staplarna är vad som adderats senast om jag fattat det rätt. Det brukar vara utsmetat över fler dagar än det är just nu.

[UÄ] Coronatråden 4
Hon kanske är så täppt i näsan att hon inte kan andas genom de!? Då kan det ju inte behövas något andningsskydd över den. ;-)
Då är ju ett alternativ om man inte är täppt någon form av nässkydd endast om man verkligen kommer ihåg att inte munandas. Kanske ihoptejpad mun och lite kaffefilter i näsborrarna?

[UÄ] Coronatråden 4
Haha, nu sitter TV4-kvinnan där på pressträffen igen med andningsskyddet bara över munnen, inte över näsan ? ? ?
Och fingrar frenetiskt på munskyddet och uppe runt ögonen... Ett bra svar på varför det inte är rimligt att rekommendera användning av allmänheten...

[UÄ] Coronatråden 4
Och fingrar frenetiskt på munskyddet och uppe runt ögonen... Ett bra svar på varför det inte är rimligt att rekommendera användning av allmänheten...

Att det kanske är relativt menlöst för allmänheten är väl en sak, men att det inte är obligatoriskt i äldrevården är ändå konstigt.

[UÄ] Coronatråden 4
Enligt svt: "85 nya dödsfall har rapporterats in det senaste dygnet." Någon som sett någon uppgift om hur lång fördröjningen i inrapportering kan vara? Under helgerna är det ju bevisligen en påtaglig underrapportering. Det jag funderar på är denna graf från FHMs sida:

Visa bilaga 414793

Den indikerar ju en tydligt avtagande trend. Att den inte korrekt skildrar antal dödsfall de senaste dagarna är ju rätt klart. Frågan är hur långt tillbaka i tiden kan de dödsfall som rapporteras idag ha skett i verkligheten, d.v.s. hur långt tillbaka i tiden fylls staplarna fortfarande på i någon betydande grad. Om det är en vecka så är det ju trots allt så att vi ligger på en lägre nivå än vid topparna. Är det två veckor är läget sett från den grafen mindre tydligt.
Bästa statistiken på detta har jag funnit här:
Här kan man bland annat se att den 30 april rapporterades det in ett dödsfall som var 30 dagar gammalt. Det är alltså sista dagen för att vederbörande borde ha blivit begravd enligt gällande lagstiftning.
Man hinner alltså få ner liket i jorden innan det rapporteras in.

[UÄ] Coronatråden 4

Visa bilaga 414793

Rent generellt tycker jag rapporteringen av statistik och siffror är ganska usel.
Rapporteringen av döda är inget undantag. Rapporterar man X döda borde det samtidigt meddelas hur antalet X födelar sig på senaste dygnet och vilka andra datum bak i tiden som avses ink antal/datum.
FHM rapporterar "antal nya bekräftade" fall på sin dagliga presskonferenser. Men, hur många av dessa är sådana att de belastar sjukvården, och hur många är bara nya fall som upptäckts genom ökad testning?
När får vi veta flödet in och flödet ut från sjukvården? Likaså IVA. Hur många friskförklaras alt skrivs ut?
Jag är förvånad att den data som presenteras är såpass oklar.
Jag hoppas man även snarast börjar prata om verkligt antal smittade i samhället och hur många som beräkas redan ha haft sjukdomen. Per region etc.
Tester borde snart kunna ge lite hård fakta. Hoppas jag.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Ni som tolkar statistik, hur ser SCBs siffror ut? Vad jag förstår ger den inte specifikt hur många dött av covid-19, men visar på överdödligheten.

Nä, den visar totalt antal döda, så det blir ju överdödligheten.
Om det nu stämmer att toppen var vecka 15, så verkar det som att Sveriges ”nedstängning” varit effektiv. De som dog vecka 15 bör väl ha smittats 3-4 veckor tidigare, vilket är ganska precis när rekommendationer om hemmajobb, förbud mot folksamlingar, etc, infördes och folk började hålla sig hemma. Högst troligen är det detta som gör att det nu stabiliserats i Sverige eller t.o.m. börjat vika lite, inte att vi skulle vara nära nån flockimmunitet som en del tror/hoppas. De breda tester som gjorts på allmänheten (mitten/slutet av april, av Uppsala universitet resp KTH) visade att 7-10% i Sthlm hade antikroppar. Troligen ännu lägre i resten av landet. Dvs långt under de 60% som sägs krävas för flockimmunitet.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
det är en högre dödlighet nu än föregående år, med 50-100 per dag. dock skall man kunna förmoda att det följs av en period med lägre dödlighet efter epidemin, när i sammanhaget känsliga individer dött av.

det har uppskattats av britton och andra att covid-19 hittills tagit en färdedel eller femtedel av de som är i farozonen, andra framhåller att inledningsvis drabbas särskilt känsliga, så att det i början av dylika epidemier alltid är högre dödlightet än vad det blir senare i förloppet.

DDC30DE6-CD29-4F95-93AC-0EECE4F822AA.png

[UÄ] Coronatråden 4
I Sverige har vi en avancerad vård av alla som behöver det. Inte säkert att andra länder har det och har därför ett mindre antal gamla som redan ligger på gränsen.

[UÄ] Coronatråden 4
der är nog ungefär samma, skillnaden kan vara att våra känsliga är äldre?

länder med kort medellivslängd och stor ung befolkning borde ha en fördel när det gäller dödlighet uttryckt i procent.

[UÄ] Coronatråden 4
De gamla på vårdboende är ofta i mycket dåligt skick.
Det ser man om man är där någon gång.
De som är i dåligt skick får hjälp i hemmet.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, den visar totalt antal döda, så det blir ju överdödligheten.
Om det nu stämmer att toppen var vecka 15, så verkar det som att Sveriges ”nedstängning” varit effektiv. De som dog vecka 15 bör väl ha smittats 3-4 veckor tidigare, vilket är ganska precis när rekommendationer om hemmajobb, förbud mot folksamlingar, etc, infördes och folk började hålla sig hemma. Högst troligen är det detta som gör att det nu stabiliserats i Sverige eller t.o.m. börjat vika lite, inte att vi skulle vara nära nån flockimmunitet som en del tror/hoppas. De breda tester som gjorts på allmänheten (mitten/slutet av april, av Uppsala universitet resp KTH) visade att 7-10% i Sthlm hade antikroppar. Troligen ännu lägre i resten av landet. Dvs långt under de 60% som sägs krävas för flockimmunitet.

De tester jag såg, som det sen räknades på, sa väl snarare att man trodde att 26% av stockholmarna skulle ha haft viruset 1a maj vilket ändå låter ganska mkt mer utbrett än så som du formulerar det ovan. Fortf långt ifrån 60% förvisso.

[UÄ] Coronatråden 4
De tester jag såg, som det sen räknades på, sa väl snarare att man trodde att 26% av stockholmarna skulle ha haft viruset 1a maj vilket ändå låter ganska mkt mer utbrett än så som du formulerar det ovan. Fortf långt ifrån 60% förvisso.
Det var inga tester, det var en modell.
Dock gjordes tester på Danderyds sjukhuspersonal som visade 20%, men de är rimligtvis ingen bra representation för allmänheten då en del av dem är extremt utsatta för smittan, och alla av dem rör sig ute i samhället (åtminstone) på väg till/från jobb. De missar således den stora mängd människor som jobbar hemifrån och i övrigt håller sig (relativt) isolerade.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Sen verkar det ju inte spela så särskilt stor roll hur vi räknar fram och tillbaka. Inte om man får tro Giesecke i alla fall.
Om hans resonemang stämmer så är det bara att sikta på flockimmunitet så fort som det går - och sjukvården hinner med!!! Obs.
https://www.svd.se/giesecke-de-flesta-kommer-att-smittas
Nu vet jag inte hur mycket man ska tro på honom, men visst är det så att det viktigaste är att se till att sjukvården hinner med. Och där är ju både myndigheter och regering nu allt tydligare med att detta blir långvarigt, med reseavrådan och restriktioner som säkert ligger kvar över sommaren. Även om vissa tätbefolkade regioner nått längre än andra i epidemin, är det ju då hål i huvudet att lätta på restriktioner med risk att folk därifrån sprider smittan till mindre drabbade regioner med mycket lägre sjukvårdskapacitet. Nä, det är bara att inordna sig i ledet och göra hemmakontoret så bra som möjligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Eller göra en roadtrip med bilen i Swe, cykla, paddla, vandra och campa i skogen. Det är min sommarplan iallafall. Duckar & kommer inte argumentera -- :cool:

[UÄ] Coronatråden 4
Gör en massa research nu, efter kul grejor att rafta och vandra, och andra alternativ. Ska bli så kul. Så sluta deppa. Måste nog besöka civilization ibland, tex tanka, Bolaget, Ica, men det är nog ok.

[UÄ] Coronatråden 4
Gör en massa research nu, efter kul grejor att rafta och vandra, och andra alternativ. Ska bli så kul. Så sluta deppa. Måste nog besöka civilization ibland, tex tanka, Bolaget, Ica, men det är nog ok.
Du har väl en egen camping- & rafting-tråd, där kan du tipsa likasinnade om sånt.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, jag hoppas göra många liknande saker i sommar & höst, och utveckla det mer. Men jag skriver bara RRs efteråt...

Men en poäng här som många missat är att sluta deppa och försöka hitta på roliga saker efter förmåga & vad som är möjligt - Otroligt viktigt !!

[UÄ] Coronatråden 4
I Sverige har vi en avancerad vård av alla som behöver det. Inte säkert att andra länder har det och har därför ett mindre antal gamla som redan ligger på gränsen.

Sverige har en dålig vård åtminstone i jämförelse med resten av EU:s länder.
Få respiratorer, dåligt med verksamma läkemedel och en läkarkår som inte tar lärdom av andra länders framgångar.
I Gävleborgs län får covid drabbade gamlingar inte ens syrgas på äldreboenderna utan bara diverse smärtstillande preparat i väntan på döden.
Vi är enligt statistiken världens sjunde värst drabbade land sett till dödsfall per capita om man undantar små stater som San Marino och Andorra.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Få respiratorer, dåligt med verksamma läkemedel och en läkarkår som inte tar lärdom av andra länders framgångar.
I Gävleborgs län får covid drabbade gamlingar inte ens syrgas på äldreboenderna utan bara diverse smärtstillande preparat i väntan på döden.
Vi är enligt statistiken världens sjunde värst drabbade land sett till dödsfall per capita om man undantar små stater som San Marino och Andorra.
Jag vet inte riktigt vart du får din information i jämförelse från, men blir lite fundersam när du antyder att vi skulle ha sämre läkemedel mot covid än andra. Känns som om det är ganska jämnt i det loppet. Sen har vi ju rätt bra med resperatorer per capita i jämförelse med de flesta länder, dock ont om personal som kan sköta dessa på önskvärt sätt, och då är vi ändå topp 7 över läkare per capita.
Finns det någon info om Gävleborg som jag missat? Saknas det syrgas?

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Även om det skulle vara så, vilket jag inte alls är övertygad om att det stämmer, att vi har sämre sjukvård än övriga länder i Europa, så behöver det ju inte betyda att vi har dålig sjukvård.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Har upplevt sjukvård i olika länder och även om det endast är mina upplevelser så är åtminstone jag av den uppfattningen att svensk sjukvård får ett ganska blandat omdöme i jämförelse.

I internationella undersökningar får vi ett ganska medelmåttigt betyg (har ej sparat på källor). Min rädsla ligger dock i om jag får vård överhuvud taget eller om jag fastnar i vårdkön.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är du nog ute och cyklar... Från SKLs rapport, Svensk sjukvård i internationell jämförelse 2018:

Bilagor

• _20200506_183751.JPG
    _20200506_183751.JPG
    143.4 KB · Besök: 255
  • _20200506_183715.JPG
    _20200506_183715.JPG
    134.3 KB · Besök: 253
[UÄ] Coronatråden 4
Give me some sources!

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, jag hoppas göra många liknande saker i sommar & höst, och utveckla det mer. Men jag skriver bara RRs efteråt...

Men en poäng här som många missat är att sluta deppa och försöka hitta på roliga saker efter förmåga & vad som är möjligt - Otroligt viktigt !!
Den springande punkten här är nog bedömningen av vad som är "möjligt".

Både i detta fall och då du rekommenderade en barnfamilj att ge sig ut på cykelsemester i Europa verkar du mest se till vad som går att åstadkomma för stunden inom lagens råmärken och inte fundera så mycket på ansvar, konsekvenser eller risker. I detta fall verkar det t.ex. som att du tycker det är viktigare att få ha lite kul än att följa FHM:s rekommendationer vad gäller resor och möjliga konsekvenser av att bryta mot rekommendationerna. För mig känns "Måste nog besöka civilization ibland, tex tanka, Bolaget, Ica, men det är nog ok." (min fetstilsmarkering). som ett försök att rationalisera bort riskerna som jag misstänker just är en av anledningarna till reserekommendationen.

I fallet med barnfamiljen tror jag att de kunnat fått en rätt trasslig och inte särdeles angenäm upplevelse om de fastnat i karantän i Mellaneuropa, något som inte alls känns osannolikt om de följt ditt råd.

Om du har tillgång till bil bör det ju f.ö. inte vara några problem att göra kortare turer och inte så långt hemifrån där du har med allt och inte behöver in och proviantera under resans gång. Visst, det kanske inte blir en lika häftig upplevelse som om du kan resa vartsomhelst i landet, men med rätt inställning är jag helt säker på att man kan hitta trevliga saker att göra utomhus i sin näromgivning varhelst i Sverige man befinner sig. Tuffast är det nog för de som bor i centrala delar av våra större städer och som inte cyklar eller har tillgång till bil.

[UÄ] Coronatråden 4
Idag har jag varit på en IVA avdelning, eller ja, i anslutning till. Där låg patienter i respiratorer. Personalen var hela tiden närvarande, vid gott mod och kämpar på. Långt ifrån alla platser var upptagna heller.

[UÄ] Coronatråden 4

Ingen motsäger väl det, och jag tror inte det är så många här som ”deppar”. Självklart ska man hitta på roliga saker, men man måste ju vara så pass solidarisk att man gör det inom ramen för de rekommendationer och restriktioner som finns. Hur skulle det se ut om alla struntar i dem och reser runt kors och tvärs i landet? Då har vi snart en ohanterbar situation.

[UÄ] Coronatråden 4
Har upplevt sjukvård i olika länder och även om det endast är mina upplevelser så är åtminstone jag av den uppfattningen att svensk sjukvård får ett ganska blandat omdöme i jämförelse.

I internationella undersökningar får vi ett ganska medelmåttigt betyg (har ej sparat på källor). Min rädsla ligger dock i om jag får vård överhuvud taget eller om jag fastnar i vårdkön.
Ja, jag tror många lever i tron att vi har ”världens bästa välfärd” fortfarande, men så är absolut inte fallet. Det är självklart inte dåligt, men absolut inte bäst heller, utan som du säger; medelmåttigt.
Ja, jag är inte alls säker på att det allmänna kommer att kunna ge mig den vård jag behöver och framförallt i rätt tid. Därför har jag också en privat sjukvårdsförsäkring.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är du nog ute och cyklar... Från SKLs rapport, Svensk sjukvård i internationell jämförelse 2018:
Intressant det där med rapporter o statistik. SKL, Sveriges kommuner o landsting?

Beroende på i vilket land man bor och var rapporter publiceras så är det egna landet oftast i topp.

T ex bor jag 3 km från ett av världens bästa allmäna universitetssjukhus (Torrevieja, Spanien). Visst är det bra men jag kan omöjligt säga om det är bland det bästa i världen. Jag tar alla "rapporter" med en stor nypa salt.

[UÄ] Coronatråden 4
Tydligen har "vi" lyckats skaka fram tillräckligt med platser i alla fall. Så där har nån gjort sitt jobb. Oavsett tur eller skicklighet.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja? Hur ska man kunna ta höjd för att lösa något liknande detta, samtidigt som allt pågår som vanligt.
De skatterna vill nog ingen betala.
Det jag försökte säga är att vi har långa vårdköer med folk som dör i väntan på vård redan innan corona (d v s vi är underbemannade/överbefolkade). Läget med corona är som det är, det kan vi inte ta höjd för ekonomiskt på förhand.

Vi vet ju inte resultatet än men så här i halvtid(?) vet jag inte om vi står oss så väl mot t ex övriga Norden? Vi får hoppas att vi redan har tagit den största smällen.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Vi har inte den högsta skatten i världen.

Jag skulle inte vilja bo i Spanien. De verkar ha stora problem med sin vård och sin befolkning. De som kan har ju åkt till andra länder om möjligt.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp