[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att en majoritet av befolkningen ännu inte fattat att för att skydda de svaga kommer alla andra behöva ta en kula för de verkliga riskgrupperna. Och då är skolstängning tex direkt kontraproduktivt. Så länge spridningen inte går för fort är smittspridning bland unga friska något positivt.

Tjena!

Jag har nog tagit en kula. Alla symptom stämmer så förhoppningsvis så smittar jag inte om en dryg vecka.. Än så länge är det inte i närheten av en mancold, får hoppas det håller sig där.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att en majoritet av befolkningen ännu inte fattat att för att skydda de svaga kommer alla andra behöva ta en kula för de verkliga riskgrupperna. Och då är skolstängning tex direkt kontraproduktivt. Så länge spridningen inte går för fort är smittspridning bland unga friska något positivt.
Med Sveriges strategi är det så, ja. Norge har en annan strategi, "hammaren och dansen". Vilken som visat sig bäst vet vi först om ett par år, brukar det heta.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Verkar vara ngn slags förvirring krin siffror igen. Tom Britton har i sin stora vishet kommit fram till att Sveriges dödlighet kommer att bli ca 12 000 döda innan detta är över.
Jag vet inte hur många som måste ha smittats innan man kan blåsa faran över. Men, om det är 60% så är dödligheten isf 2 promille eller om det är 100% så blir dödligheten 1,2 promille.
Kanske någonstans där emellan?
I samma artikel har Tom Britton kommit fram till 0.39% el 3,9 promille dödlighet(??) - eller tror han man kan säga smittan slutas spridas redan vid 3 miljoner smittade i Sverige?

[UÄ] Coronatråden 4
Verkar vara ngn slags förvirring krin siffror igen. Tom Britton har i sin stora vishet kommit fram till att Sveriges dödlighet kommer att bli ca 12 000 döda innan detta är över.
Jag vet inte hur många som måste ha smittats innan man kan blåsa faran över. Men, om det är 60% så är dödligheten isf 2 promille eller om det är 100% så blir dödligheten 1,2 promille.
Kanske någonstans där emellan?
I samma artikel har Tom Britton kommit fram till 0.39% el 3,9 promille dödlighet(??) - eller tror han man kan säga smittan slutas spridas redan vid 3 miljoner smittade i Sverige?

Jag är kass på matte och borde nog inte svara på mattefrågor. Dessutom har jag inte läst någon länk från Britton, men...
Är det räknat på nya siffra där det sägs att smittan bromsar (viss flockimmunitet) redan vid 40%?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är kass på matte och borde nog inte svara på mattefrågor. Dessutom har jag inte läst någon länk från Britton, men...
Är det räknat på nya siffra där det sägs att smittan bromsar (viss flockimmunitet) redan vid 40%?
Eftersom den tidigare magiska gränsen om 60% för flockimmunitet var beräknad från ett R0 värde på 2,5, så menar man nu när man kunnat pressa ner R0 värdet till <1 att flockimmunitet kan uppstå i Sverige redan vid 40% även om detta såklart påverkas av regionala skillnader.

Jag ser gärna detta som en god nyhet, men kanske lite för optimistiskt. Skulle ju enligt honom betyda att vi har flockimmunitet i Sverige innan årets slut.

[UÄ] Coronatråden 4
Blir kul att se om nåt år vilka av experterna som får krypa undan med svansen mellan benen. Jag vet iaf vilka jag tror det blir...

[UÄ] Coronatråden 4
Börjar komma lite expertutlåtanden kring ekonomin nu också.
Ja, det är i så fall counter intuitive deluxe. Vi kanske ska stänga ner helt och hållet och bli rika som troll?

Antal döda oaktat får vi väl se vem som skrattar i vinter när det gäller ekonomin.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är i så fall counter intuitive deluxe. Vi kanske ska stänga ner helt och hållet och bli rika som troll?

Antal döda oaktat får vi väl se vem som skrattar i vinter när det gäller ekonomin.
Nja, jag skulle väl snarare säga att som litet exportberoende land så tjänar man inte så mycket på att vara "kärringen mot strömmen", även om man utifrån teorin "gör rätt". Det är väl ungefär det experterna i artikeln säger. Jag misstänker också att vi via EU kommer att få vara med och betala de eknomiska skadorna i Europa, troligtvis relativt sett mycket mer än vad vi själva "orsakade".

[UÄ] Coronatråden 4
Nja, jag skulle väl snarare säga att som litet exportberoende land så tjänar man inte så mycket på att vara "kärringen mot strömmen", även om man utifrån teorin "gör rätt". Det är väl ungefär det experterna i artikeln säger. Jag misstänker också att vi via EU kommer att få vara med och betala de eknomiska skadorna i Europa, troligtvis relativt sett mycket mer än vad vi själva "orsakade".
Jo så blir det. Sen är nog det stora hotet om usa får stora icke övergående problem. Inget som jag har någon insikt i men man blir orolig bara gubben öppnar käften.

[UÄ] Coronatråden 4
Börjar komma lite expertutlåtanden kring ekonomin nu också.
Lite smalt synsätt tycker jag.
Jag tror att Sverige har sparat massor av psykisk ohälsa och andra följdverkningar genom att hålla skola och annat öppet.
Varje elev som kan examineras i den årskull som det var tänkt, måste vara en enorm besparing.

[UÄ] Coronatråden 4
Med den osäkerhet som råder kring hur detta kommer att utvecklas får man nog ta alla förutsägelser med en stor skopa salt.

[UÄ] Coronatråden 4
Citat från Tegnell enligt https://www.svd.se/sverige-betraktas-som-ett-smittfarligt-land

– Immuniteten verkar öka snabbt i stora delar av befolkningen och det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre.

Är det fastslaget att detta virus trivs sämre och sprids sämre när det blir varmare?
Nä, det tror jag inte.
Men när människor är mer utomhus och naturligt är mer distanserade - då blir det svårare för viruset att spridas.
Det sprids enklare o snabbare inomhus än utomhus - typ så tror jag det ska tolkas.

[UÄ] Coronatråden 4
Citat från Tegnell enligt https://www.svd.se/sverige-betraktas-som-ett-smittfarligt-land

– Immuniteten verkar öka snabbt i stora delar av befolkningen och det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre.

Är det fastslaget att detta virus trivs sämre och sprids sämre när det blir varmare?

”Det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre, säger Anders Tegnell till TT”

[UÄ] Coronatråden 4
Det är återigen nåt FHM tror, alltså? På samma sätt som en av huvudanledningarna att de inte starkare rekommenderar mask/andningsskydd i äldrevården är ”att det kan ge falsk säkerhet”. På fråga på pressträffen förra veckan om det fanns nån evidens kring det blev svaret: ”Nä, det är nåt som kom upp när vi diskuterade det här...”

[UÄ] Coronatråden 4
Det är återigen nåt FHM tror, alltså? På samma sätt som en av huvudanledningarna att de inte starkare rekommenderar mask/andningsskydd i äldrevården är ”att det kan ge falsk säkerhet”. På fråga på pressträffen förra veckan om det fanns nån evidens kring det blev svaret: ”Nä, det är nåt som kom upp när vi diskuterade det här...”

fast lite så är det ju, ingen verkar ju veta säkert om mycket. Eller jo, många hemma i soffan som är ”experter” verkar veta hur saker är och bör skötas. ??

[UÄ] Coronatråden 4
fast lite så är det ju, ingen verkar ju veta säkert om mycket. Eller jo, många hemma i soffan som är ”experter” verkar veta hur saker är och bör skötas. ??
Jag tyckte mest det var kul då de är väldigt bra att avfärda saker som andra (både experter och länder) föreslår eller vidtar med mantrat ”det finns ingen evidens för det”. Väldigt mycket av det de själva säger finns det inte heller evidens för, så det var skönt att en journalist äntligen gjorde sitt jobb och ställde en obekväm fråga. Och fick ett ärligt svar.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad jag vet minskar influensa på sommaren fast det är varmare i Sahara. Eller har jag fått även det om bakfoten?

[UÄ] Coronatråden 4
På ett allmänt plan är det väl ändå en viss skillnad att ha farhågor kring negativa biverkningar av en behandling kontra att inte ha stöd för att behandlingen är verksam. Normalt sett i medicinska sammanhang ligger ju bevisbördan på den som vill införa en behandling att visa att man har tänkbara risker ”under kontroll”. Att vända på det vore att per default tycka att det är ok och kräva att för att stoppa behandlingen så måste det finnas evidens för att den är skadlig.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad jag vet minskar influensa på sommaren fast det är varmare i Sahara. Eller har jag fått även det om bakfoten?
Enligt https://www.google.se/amp/s/amp.cnn...rholm-coronavirus-interview-bergen/index.html

”And of the last 10 influenza pandemics, two started in the winter, three in the spring, two in the summer and three in the fall. We have no evidence from what we know about influenza to suggest that COVID-19 will subside with summer in the Northern Hemisphere.”

[UÄ] Coronatråden 4
Har det inte nåt med luftfuktigheten att göra också? Torr luft (som Sverige typiskt har i januari-mars) gör att virus och skit ”fastnar” lättare på våra slemhinnor, än när luftfuktigheten är högre som på sommaren. Har för mig att nån av ”linslus-experterna” sagt nåt sånt, kanske Wold.

[UÄ] Coronatråden 4
Har det inte nåt med luftfuktigheten att göra också? Torr luft (som Sverige typiskt har i januari-mars) gör att virus och skit ”fastnar” lättare på våra slemhinnor, än när luftfuktigheten är högre som på sommaren. Har för mig att nån av ”linslus-experterna” sagt nåt sånt.
Detta har jag hört även pre-Corona. Betyder ju inte att det är sant iofs men låter väl inte orimligt.

[UÄ] Coronatråden 4
det har iaf hävdats att människor i tropikerna är inomhus på sommaren och i ökad utsträckning smittar varandra med diverse luftburna agens inklusive influensa.

förstås sprids smittan hela tiden då hit, men det ’tar’ inte som en epidemi betraktat förrän vi börjat cocoona i november och framåt.

i reportage från wuhan i srt sägs
att det gick åt helbete i början av inlåsningen; först när man aktivt lyfte ur alla sjuka och placerade dem i idrottsanläggningar och sjukhus minskade smittan i befolkningen.

[UÄ] Coronatråden 4
i reportage från wuhan i srt sägs
att det gick åt helbete i början av inlåsningen; först när man aktivt lyfte ur alla sjuka och placerade dem i idrottsanläggningar och sjukhus minskade smittan i befolkningen.
Jag tror det snarare har att göra med hur tätt inpå man är andra människor än att det skulle vara nån remarkabel skillnad på inomhus vs utomhus. De gånger jag har varit i Kina har jag haft mest avstånd till människor inomhus på mitt hotell, utomhus hade man folk nära runtomkring sig hela tiden. I Sverige har vi bättre möjligheter att hålla avstånd, och jag är f.ö. inte alls säker på att vi är utomhus mer än tidigare. Att smittspridningen avtagit beror på att folk håller sig borta fr trängsel (stan, kollektivtrafik, kontor, köpcentrum, restauranger, osv).

Att separera sjuka från friska är ju a och o, det är väl bl.a. det som fallerat på många äldreboenden i Sverige.

[UÄ] Coronatråden 4
Hör nu att Dan Eliasson, av alla, börjar undra om myndigheter och regering verkligen agerade tillräckligt snabbt i början, eller om de underskattade det hela. Kors i taket!

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Har det inte nåt med luftfuktigheten att göra också?

Det är flera faktorer som spelar tillsammans när det gället minskningen på sommartid. Mer UV, mer utomhus som tidigare sagts. Angående luftfuktigheten så har vi känsligare slemhinnor i torr luft som du sade. Men dessutom blir aerosoler med virus i mindre i torr luft. De kan då hänga kvar länge i luften samt hamna längre ner i lungorna om man andas in dem.

Hur mycket detta gör för just Corona vet ingen. Dock är det ju så att arabländer har en torrare luft som sommaren än vi har, så hoppas kan man ju.

[UÄ] Coronatråden 4
Sydkorea har tidigare hyllats i denna tråd för sin överlägsna hantering av pandemin o covid-19.
Men, de verkar ha en knepig väg framför sig:
Det är väl ganska väntat. Det intressanta är ju hur väl de klarar av att slå ner de nya utbrott som uppstår. Det är ju deras strategi.
I stora delar av Kina verkar det hittills ha gått bra, trots att de hade ett ganska omfattande resande i samband med 5-dagarsledigheten runt 1 maj. Hade möte med kollegor i Shanghai i fredags, och de berättade då att lokala regeringen beslutat att ta bort tvånget på mask fr.o.m. helgen som gick.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Det svåra när man öppnar upp är ju att man då står där vi stod för 2 månader sedan, såvida inget botemedel framkommit sedan dess. vilket det ju inte har. möjligen att man hunnit bygga upp sjukvård snabbare och inte medans det händer så att säga, så man kan vara mer beredd.

[UÄ] Coronatråden 4
Det svåra när man öppnar upp är ju att man då står där vi stod för 2 månader sedan, såvida inget botemedel framkommit sedan dess. vilket det ju inte har. möjligen att man hunnit bygga upp sjukvård snabbare och inte medans det händer så att säga, så man kan vara mer beredd.
Eller så har de återtagit kontrollen, och kan slå ner de små utbrott som dyker upp. Det är det som är hela meningen med strategin ”hammaren och dansen”.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Eller så har de återtagit kontrollen, och kan slå ner de små utbrott som dyker upp. Det är det som är hela meningen med strategin ”hammaren och dansen”.

Det vet vi ju inte om de lyckas med, det kan vi ju inte förrän efter allt detta är över. Därför är det ju lite dumt att stå o peka finger nu mot vad som är rätt eller fel. Ska man stå och slå ner tills dess att vaccin kommer?

[UÄ] Coronatråden 4
Det vet vi ju inte om de lyckas med, det kan vi ju inte förrän efter allt detta är över. Därför är det ju lite dumt att stå o peka finger nu mot vad som är rätt eller fel. Ska man stå och slå ner tills dess att vaccin kommer?
Nä, precis, det är det vi inte vet. Det jag ville påpeka är att de använder en annan strategi än Sverige, så därför går det inte att säga att de ”står där vi stod för två månader sedan”. Det vi vet är att de hittills lyckats betydligt bättre om man jämför döda per capita. Samt att man (inkl Sverige) på denna korta tid lärt sig en hel del hur man ska behandla, det finns lovande tester av medicinmixer, etc. Hur det blir i slutändan vet vi om nåt år.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, precis, det är det vi inte vet. Det jag ville påpeka är att de använder en annan strategi än Sverige, så därför går det inte att säga att de ”står där vi stod för två månader sedan”. Det vi vet är att de hittills lyckats betydligt bättre om man jämför döda per capita. Samt att man (inkl Sverige) på denna korta tid lärt sig en hel del hur man ska behandla, det finns lovande tester av medicinmixer, etc. Hur det blir i slutändan vet vi om nåt år.

Det vi även vet är ju att de har färre som haft det och därmed troligen färre som kan byggt upp en immunitet. Hörde tex att Finlands motsvarighet till Tegnell var lite rolig för just detta

[UÄ] Coronatråden 4
hammaren o dansen - man kan ju bara gissa vad det kan kosta i resurser (både personal och pengar) att smittspåra när smittan brett ut sig. även detta pyttteutbrott är inte att leka med om man ska försöka hamra ned. min gissning det är helt utsiktslöst i långa loppet.

[UÄ] Coronatråden 4
Som sagt, vi vet ju om nåt år hur det gått. Även Sverige kommer ju att få leva med försiktighetsåtgärder och restriktioner under överskådlig tid, t.o.m. Giesecke säger ju att även om man uppnår s.k. flockimmunitet på vissa ställen i samhället så är det långt ifrån över.

[UÄ] Coronatråden 4
Eftersom den tidigare magiska gränsen om 60% för flockimmunitet var beräknad från ett R0 värde på 2,5, så menar man nu när man kunnat pressa ner R0 värdet till <1 att flockimmunitet kan uppstå i Sverige redan vid 40% även om detta såklart påverkas av regionala skillnader.

Jag ser gärna detta som en god nyhet, men kanske lite för optimistiskt. Skulle ju enligt honom betyda att vi har flockimmunitet i Sverige innan årets slut.
Om R0 är under 1 råder per definition flockimmunitet.

[UÄ] Coronatråden 4
Oj, så fel det blev där.
2A608B48-72D3-4390-B45B-AB8355138408.png

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Är det förresten ngn som vet när FHM pulicerar sina egna resultat av immunitet i befolkningen? Jag vill minnas det skulle komma denna vecka...

[UÄ] Coronatråden 4
Visst, man kan titta på hur ekonomin utvecklats under de två senaste kvartalen. Vilken bäring det har på de långsiktiga ekonomiska konsekvenserna känns dock mkt oklart.

Med tanke på hur långt före oss Kina låg i smittspridning under kvartal 1 vore det nog f.ö. rimligare att jämföra deras fall kvartal 4 till kvartal 1 med vårt mellan kvartal 1 oh kvartal 2.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp