GoranS
Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Kineserna verkar spekulera i en andravåg och börja bunkra varor. https://www.svd.se/ny-virusoro-far-kina-att-uppmana-till-bunkring/i/senaste
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
BetalväggDet är inte så lätt som att bara testa...
![]()
Vem är sjuk, vem har varit sjuk – och varför testar vi inte fler?
För att stoppa covid-19 behövs test som hittar smittade och test som hittar dem som blivit friska. Logistik och kvalitetssäkring begränsar testkapaciteten.www.dn.se
Pris 0 kr just nu.Betalvägg
Jag värderar mina person- och kontaktuppgifter högre än 0 kr. Inget jag tänker ge bort till DN.Pris 0 kr just nu.
+1Jag värderar mina person- och kontaktuppgifter högre än 0 kr. Inget jag tänker ge bort till DN.
I alla fall om man är en hamster i bur bredvid andra hamstrar i en annan bur.Kors i taket, forskare har kommit fram till att mask minskar smittspridningen med mer än 60%.
![]()
The news hub
As a leading global news agency, AFP offers quality multimedia content in video, text, photo and graphics in six languages.www.afp.com
Nästan som kontorslandskap.I alla fall om man är en hamster i bur bredvid andra hamstrar i en annan bur.
Sant! Om man flyttar alla skrivbord så nära varandra som möjligt och sedan sätter gigantiska munskydd mellan varje bord så har man en miljö som liknar den testade skapligt. Sen in med hälften av medarbetare med konstaterad smitta och resten friska. Undrar om man får etiskt godkännande på det studieupplägget.Nästan som kontorslandskap.
Kontorslandskap borde inte vara godkänd arbetsmiljö.Sant! Om man flyttar alla skrivbord så nära varandra som möjligt och sedan sätter gigantiska munskydd mellan varje bord så har man en miljö som liknar den testade skapligt. Sen in med hälften av medarbetare med konstaterad smitta och resten friska. Undrar om man får etiskt godkännande på det studieupplägget.
Ja, om man sätter munskyddsväggar mellan sätena och inte i ansiktet på klåfingriga människor..Men ett flygplan kanske det kan liknas vid? Där sitter man ju ganska mitt upp i varandra.
Hostade hamstrarna i armvecket eller inte?I alla fall om man är en hamster i bur bredvid andra hamstrar i en annan bur.
Finns det evidens för att vi européer är klåfingrigare än asiater?Ja, om man sätter munskyddsväggar mellan sätena och inte i ansiktet på klåfingriga människor..
Kontorslandskap borde inte vara godkänd arbetsmiljö.
Det var en j-a massa människohamstrar i matbutikerna i mars!+1000. Men du är ju bara en resurs som skall kosta så lite space som möjligt -:) För övrigt så undrar jag hur lika människors och hamstrars beteende är. Har aldrig mött en hamster i fikahörnan ---
Det var en j-a massa människohamstrar i matbutikerna i mars!
Ja och det är ett sanslöst korkat argument, håller helt med! Och i bästa fall får man någon effekt av munskyddet oavsett om man är asiat eller europé... Studien du länkade till känns dock inte överförbar till människa, mer än att den visar på munskyddets förmåga att avvisa droppar. Men det förstod du nog också. Och bäst vore väl om vi fortsätter att låta bli att klämma ihop oss på flyg och liknande trånga utrymmen ett tag till.Finns det evidens för att vi européer är klåfingrigare än asiater?
Å andra sidan var väl argumentet mot munskydd på flygplan att ingen smittats av covid-19 på nåt flygplan...
Och bäst vore väl om vi fortsätter att låta bli att klämma ihop oss på flyg och liknande trånga utrymmen ett tag till.
Sverige har nästan 3700 döda att jämföra med drygt 1100 för de andra fyra nordiska länderna totalt och där står Danmark för hälften.Sådärja, nu har även Norge sagt rakt ut att de inte vill ha med oss att göra när gränserna öppnas.
![]()
Norge pekar ut Sverige som ett problem | Sveriges Radio
Sverige pekas nu ut som ett problem av både Finland och Norge när de båda länderna stegvis lättar på sina restriktioner. Den 15 juni tänker Norge öppna gränserna mot omvärlden, men enligt Frode Forland, direktör för norska Folkhälsoinstitutet, kan det bli så att man inte öppnar gränsen mot Sverige.sverigesradio.se
Det kan mycket väl bli så att den svenska strategin med en "soft" nedstängning för att hjälpligt skydda ekonomin och ganska omfattande smittspridning blir ett ordentligt antiklimax. Övriga länder som tagit kontroll över smittspridningen kan nu öppna upp gränserna mot varandra som du skriver, få igång sin turism lagom till sommarsäsongen, och även kicka igång sina ekonomier med internationellt resande och utbyte. Allt medan vi får sitta vid sidan av och titta på.Sverige har nästan 3700 döda totalt att jämföra med drygt 1100 för de andra fyra nordiska länderna totalt och där står Danmark för hälften.
Island som drabbades hårt tidigt har nu i princip besegrat viruset och har inga nya fall alls.
De baltiska staterna ska nu öppna upp gränserna mot varandra, de tre länderna med en total befolkning av nära Sveriges tal har lite över 100 döda totalt.
I många länder ser det nu ganska bra ut faktiskt och det kan dom tacka deras kompetenta beslutsfattare för.
Därom tvista de lärde. Eller ja, det finns olika sätt att få den att "köra slut på sig". Läs vad Frode Forland sade i SvD-intervjun igår, speciellt det om historiska modeller och gamla teorier (och även om hur svenska medier agerar)På en lite högre nivå så gillar jag Swe metoden. Vad jag förstått så finns inget sätt att stoppa smittan innan den kört slut på sig själv.
+1000. Men du är ju bara en resurs som skall kosta så lite space som möjligt -:) För övrigt så undrar jag hur lika människors och hamstrars beteende är. Har aldrig mött en hamster i fikahörnan ---
Hehe, jag gissar att många av "storpratarna" tycker det är jobbigt med hemmajobbandet nu. Det syns mer vad respektive individ egentligen producerar dåHoppas Corona tar död på kontorslandskapen... Kontorslandskap är bra för dom som pratar mkt och tänker lite, men en katastrof för dom som tänker mkt och pratar lite![]()
..och få igång sin coronaspridning igen...Det kan mycket väl bli så att den svenska strategin med en "soft" nedstängning för att hjälpligt skydda ekonomin och ganska omfattande smittspridning blir ett ordentligt antiklimax. Övriga länder som tagit kontroll över smittspridningen kan nu öppna upp gränserna mot varandra som du skriver, få igång sin turism lagom till sommarsäsongen, och även kicka igång sina ekonomier med internationellt resande och utbyte. Allt medan vi får sitta vid sidan av och titta på.
Vi får hoppas det inte blir så illa, men den som lever får se.
Riktigt absurt blir det när vissa danska politiker tycker att man kan släppa in svenskar från Skåne eftersom smittspridningen där till och med är lägre än i Köpenhamnsområdet.
Men hur skulle det gå till? Ska det utfärdas särskilda lokala Skånepass?