[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Angående de ryska dödstalen: https://www.svd.se/laga-ryska-dodstal--liknas-vid-tjernobyl (bakom betalvägg)

Huvudtesen är att man nog bör multiplicera de officiella siffrorna med en faktor tre eller fyra. T.ex. nämns att av drygt 1800 fler döda i Moskva i april jämfört med april i fjol har ungefär en tredjedel som rapporterats som Coronafall. I St Petersburg har under de senaste 2,5 månaderna rapporterats 11 gånger så många döda i lunginflammation som i Covid-19.

I artikeln framförs att det för att få en mer rättvisande bild är rimligare att vänta tills året är slut och då se på överdödligheten på årsbasis jämfört med tidigare år.

• Gilla
Reactions: H.
[UÄ] Coronatråden 4
Kors i taket, forskare har kommit fram till att mask minskar smittspridningen med mer än 60%.

[UÄ] Coronatråden 4
Det låter ju rimligt men vet inte vad FHM stance är för masker? Har de verkligen menat att masker inte skyddar?
Lr har de menat att man inte vet hur mkt de faktiskt hjälper i vardagen när man redan har ett avstånd på 1.5 meter lr mer mellan varandra?

I detta exempel har ju burar med smittad och friska hamstrar stått brevid varandra med en fläkt som blåser den virusdrabbade hamsterns utandningsluft mot den buren med friska hamstrar med masker imellan lr inte som jag förstår det.
Detta avstånd är ju då långt kortare än vad som rekommenderas av fhm och dessutom inomhus med en fläkt. Jag förespråkar verkligen inte för att inte använda masker men man kan ju undra hur annorlunda datan skulle se ut i ett mer verkligt scenario.

[UÄ] Coronatråden 4
Sådärja, nu har även Norge sagt rakt ut att de inte vill ha med oss att göra när gränserna öppnas.

[UÄ] Coronatråden 4
Kors i taket, forskare har kommit fram till att mask minskar smittspridningen med mer än 60%.
I alla fall om man är en hamster i bur bredvid andra hamstrar i en annan bur.

[UÄ] Coronatråden 4
Nästan som kontorslandskap.
Sant! Om man flyttar alla skrivbord så nära varandra som möjligt och sedan sätter gigantiska munskydd mellan varje bord så har man en miljö som liknar den testade skapligt. Sen in med hälften av medarbetare med konstaterad smitta och resten friska. Undrar om man får etiskt godkännande på det studieupplägget.

[UÄ] Coronatråden 4
Men ett flygplan kanske det kan liknas vid? Där sitter man ju ganska mitt upp i varandra.

[UÄ] Coronatråden 4
Sant! Om man flyttar alla skrivbord så nära varandra som möjligt och sedan sätter gigantiska munskydd mellan varje bord så har man en miljö som liknar den testade skapligt. Sen in med hälften av medarbetare med konstaterad smitta och resten friska. Undrar om man får etiskt godkännande på det studieupplägget.
Kontorslandskap borde inte vara godkänd arbetsmiljö.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, om man sätter munskyddsväggar mellan sätena och inte i ansiktet på klåfingriga människor..
Finns det evidens för att vi européer är klåfingrigare än asiater?
Å andra sidan var väl argumentet mot munskydd på flygplan att ingen smittats av covid-19 på nåt flygplan...

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Kontorslandskap borde inte vara godkänd arbetsmiljö.

+1000. Men du är ju bara en resurs som skall kosta så lite space som möjligt -:) För övrigt så undrar jag hur lika människors och hamstrars beteende är. Har aldrig mött en hamster i fikahörnan ---

[UÄ] Coronatråden 4
Vi ska väl inte raljera för mycket om hamsterstudien, så klart bra att man försöker undersöka munskyddsfrågan, men det är ju lite vanskligt att dra slutsatser från hamstrar rakt av till människor tyvärr.

[UÄ] Coronatråden 4
Finns det evidens för att vi européer är klåfingrigare än asiater?
Å andra sidan var väl argumentet mot munskydd på flygplan att ingen smittats av covid-19 på nåt flygplan...
Ja och det är ett sanslöst korkat argument, håller helt med! Och i bästa fall får man någon effekt av munskyddet oavsett om man är asiat eller europé... Studien du länkade till känns dock inte överförbar till människa, mer än att den visar på munskyddets förmåga att avvisa droppar. Men det förstod du nog också. Och bäst vore väl om vi fortsätter att låta bli att klämma ihop oss på flyg och liknande trånga utrymmen ett tag till.

[UÄ] Coronatråden 4
Så bra. Synd bara att det inte finns några munskydd att köpa eftersom typ 4 miljarder människor som tidigare aldrig haft något behov av ansiktsmasker plötsligt blivit tvungna att köpa.

Så vad ska vi göra med den lilla begränsade mängd som går att uppbringa? Låta konsult-kenny, 35 år, köpa upp alla han hittar, eller låta dem gå till sjukvårdsanställda och de inom äldrevården?

Eller är det som vanligt så att det viktiga inte är att vara realistisk kring förutsättningarba utan att kritisera svenska myndigheter och svartmåla sverige? Med lite hederlig negativism.

[UÄ] Coronatråden 4
Och bäst vore väl om vi fortsätter att låta bli att klämma ihop oss på flyg och liknande trånga utrymmen ett tag till.

Yep, i sommar blir det roadtrip med bil & camping.
Har för mig att jag läste någonstans att det numera några månader senare finns tusentals studier av Corona, men när man läser media så fattar man ändå ingenting. Oklart alltså, och inga sanningar än så länge.

På en lite högre nivå så gillar jag Swe metoden. Vad jag förstått så finns inget sätt att stoppa smittan innan den kört slut på sig själv.

[UÄ] Coronatråden 4
Sådärja, nu har även Norge sagt rakt ut att de inte vill ha med oss att göra när gränserna öppnas.
Sverige har nästan 3700 döda att jämföra med drygt 1100 för de andra fyra nordiska länderna totalt och där står Danmark för hälften.
Island som drabbades hårt tidigt har nu i princip besegrat viruset och har inga nya fall alls.
De baltiska staterna ska nu öppna upp gränserna mot varandra, de tre länderna med en total befolkning av nära Sveriges tal har lite över 100 döda totalt.
I många länder ser det nu ganska bra ut faktiskt och det kan dom tacka deras kompetenta beslutsfattare för.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Sverige har nästan 3700 döda totalt att jämföra med drygt 1100 för de andra fyra nordiska länderna totalt och där står Danmark för hälften.
Island som drabbades hårt tidigt har nu i princip besegrat viruset och har inga nya fall alls.
De baltiska staterna ska nu öppna upp gränserna mot varandra, de tre länderna med en total befolkning av nära Sveriges tal har lite över 100 döda totalt.
I många länder ser det nu ganska bra ut faktiskt och det kan dom tacka deras kompetenta beslutsfattare för.
Det kan mycket väl bli så att den svenska strategin med en "soft" nedstängning för att hjälpligt skydda ekonomin och ganska omfattande smittspridning blir ett ordentligt antiklimax. Övriga länder som tagit kontroll över smittspridningen kan nu öppna upp gränserna mot varandra som du skriver, få igång sin turism lagom till sommarsäsongen, och även kicka igång sina ekonomier med internationellt resande och utbyte. Allt medan vi får sitta vid sidan av och titta på.
Vi får hoppas det inte blir så illa, men den som lever får se.

[UÄ] Coronatråden 4
På en lite högre nivå så gillar jag Swe metoden. Vad jag förstått så finns inget sätt att stoppa smittan innan den kört slut på sig själv.
Därom tvista de lärde. Eller ja, det finns olika sätt att få den att "köra slut på sig". Läs vad Frode Forland sade i SvD-intervjun igår, speciellt det om historiska modeller och gamla teorier (och även om hur svenska medier agerar)

[UÄ] Coronatråden 4
Ett annat senario är att vi håller oss i Sverige i sommar, dit ingen annan vill komma.. Under tiden delar övriga Europa pengar och virus med varandra.. Lagom till hösten kan vi trampa på på vår platå, medan övriga länder börjar bestiga nästa topp... Men som sagt, den som lever får se...

[UÄ] Coronatråden 4
+1000. Men du är ju bara en resurs som skall kosta så lite space som möjligt -:) För övrigt så undrar jag hur lika människors och hamstrars beteende är. Har aldrig mött en hamster i fikahörnan ---

Hoppas Corona tar död på kontorslandskapen... Kontorslandskap är bra för dom som pratar mkt och tänker lite, men en katastrof för dom som tänker mkt och pratar lite :cool:

[UÄ] Coronatråden 4
Hoppas Corona tar död på kontorslandskapen... Kontorslandskap är bra för dom som pratar mkt och tänker lite, men en katastrof för dom som tänker mkt och pratar lite :cool:
Hehe, jag gissar att många av "storpratarna" tycker det är jobbigt med hemmajobbandet nu. Det syns mer vad respektive individ egentligen producerar då :sneaky:
Det är en spaning fr mitt företag iaf ?

[UÄ] Coronatråden 4
D7.JPG

[UÄ] Coronatråden 4
Från SVTs rapportering:

"Kina, som pekats ut som virusets ursprungsland, anser att det är för tidigt att inleda en utredning om varifrån smittan kommer. Ett liknande besked från utrikesdepartementet i Peking kom redan förrförra veckan, samtidigt som man lovade att samarbeta med en WHO-ledd utredning i framtiden, när pandemin är över."

Varför vänta med att försöka spåra ursprunget? Jag kan förstå att man inte vill göra utvärderingar kring pandemin som sådan eller sätt att hantera den innan den är över då resultaten kan kullkastas. Att vänta lär dock knappast göra det enklare att hitta ursprunget.

[UÄ] Coronatråden 4
Bara Storpolitik. Jag tycker inte att man kan lägga skulden på Kina här, det blev som det blev.... A freak of nature, hitting back.

[UÄ] Coronatråden 4
4AD45858-AA45-4C1D-9980-AA115572D2EB.png

[UÄ] Coronatråden 4
Det kan mycket väl bli så att den svenska strategin med en "soft" nedstängning för att hjälpligt skydda ekonomin och ganska omfattande smittspridning blir ett ordentligt antiklimax. Övriga länder som tagit kontroll över smittspridningen kan nu öppna upp gränserna mot varandra som du skriver, få igång sin turism lagom till sommarsäsongen, och även kicka igång sina ekonomier med internationellt resande och utbyte. Allt medan vi får sitta vid sidan av och titta på.
Vi får hoppas det inte blir så illa, men den som lever får se.
..och få igång sin coronaspridning igen...

[UÄ] Coronatråden 4
Vilket föredöme! Sitter i tv och skryter om att han bryter mot reglerna också.

[UÄ] Coronatråden 4
Riktigt absurt blir det när vissa danska politiker tycker att man kan släppa in svenskar från Skåne eftersom smittspridningen där till och med är lägre än i Köpenhamnsområdet.

Men hur skulle det gå till? Ska det utfärdas särskilda lokala Skånepass?

Nu verkar det som dansken besinnar sig.

Jag tror inte aftonbladet ska bekymra sig. Det är väl bara att ställa ett par kontrollfrågor vid gränsen "Kan du köra en rullebör udan o ramla me den sau allt va darr e pou flaged flyer å?" tex.

[UÄ] Coronatråden 4
Duger vi inte i europa så håller vi inne på våran avgift till EU så får
vi se hur det låter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp