[UÄ] Coronatråden 4

Loftberg

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Skönt att se att jag iallafall inte är helt ensam i att behöva uppsöka arbetsplatsen. Imorgon är det dock en helt ny sådan som, väntar, så det är spännande på fler än ett plan...

fiskarn

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tjänar hyfsat och har rätt låga omkostnader om jag vill. Jag är betydligt mer orolig för samhället än mig själv. Men hoppas det löser sig för de flesta jag känner. Det kommer knappast gå bra för "alla" om jag får gissa.

Jobbar på jobbet än så länge. Hoppas det fortsätter så.

Domestique

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Har normalt rätt många grejer på gång. Jobbar med marknadskommunikation inom besöksnäringen för bl a Swedish Lapland och Kittelfjäll - skulle besökt Sthlm under cykelturismdagen men det blev ju inställt. Har flyttat hem kontoret och passar på att göra en del content, dvs ute och fotar/filmar osv. Kunde lägga in några fatbikerundor på snö som contentskapande och det är ju rätt chill.. :cool:

Är dock även delägare i ett bryggeri och en restaurang, samt restaurangchef/sommelier på Arctic Bath och där har det ju till stor del tvärbromsat även om det också initialt droppat in en del gäster på Arctic Bath på grund av coronan men det har ju mattats av avsevärt nu.

Har anmält mitt intresse att jobba inom vården om skiten träffar fläkten här i Norrbotten. Jag jobbade 2001-2009 inom laboratoriemedicin på blodcentral och skulle nog ganska snabbt kunna hoppa in i det praktiska runt blod/plasma/trombocyt-tappning och tillverkning av blodkomponenter och därmed lösgöra andra för jobb med laboratorieanalyser, som jag inte har samma erfarenhet av.

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Sedan har jag förstått det som att ex.vis Scania och Volvo permitterar nästan hela personalstyrkan, dvs även nästan alla tjänstemän inkl R&D. Produktion är ju en sak, men R&D förstår jag inte alls. Både utvecklingsprojekt och forskning är ju långsiktiga och borde inte påverkas av denna (förhoppningsvis) relativt kortvariga kris. Eller sitter man så pyrt till att man måste få ner kostnadsstocken så mycket det bara går även om det innebär att utvecklingsprojekt försenas?
För att minska smittspridningen?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
I fredags kom första dödsfallet nära. En människa vi träffar varje dag. Ca 30 år. Då kröp Corona in under skinnet. Mycket olustigt.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Verkar snarare vara de södra delarna som ännu inte är så hårt drabbade. Ser man inte vad covid ställer till med har man nog ganska liten förståelse för de långtgående åtgärderna också. Sedan är det ju staden gammalt stora motsättningar mellan norra och södra Italien. Norra är mer som Mellaneuropa (Tyskland, Österrike, etc) med ganska mycket industri och ganska hög levnadsstandard, medan södra sedan länge är härjat av maffian med resultat att det inte finns så många företag, många är arbetslösa, ganska fattiga, och försörjer sig mycket på kriminalitet (åt maffian). Med ökad polis- och miltärnärvaro (för att övervaka karantänen) blir det svårare, och är de redan fattiga och inte förstår varför de ska genomlida detta för de norra delarnas skull så...
Eller så börjar de bli hungriga

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Som boende ganska rakt under inflygningen till Landvetter (utom vid nordliga vindar) måste jag säga att jag saknar planen en hel del. Borde jag kanske inte göra, men gör det ändå!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Rackarns, nu har vi lyckats boka biljett hem för grabben hem från down under. Med restriktionen om max två och två ute (de är fyra) blev resan okul. Bokning med avbokningsförsäkring...

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vad visar egentligen y-axeln?

Jag kollar dagligen på en trackingsida, och för en månad sen brukade det toppa på ungefär 13 000 plan samtidigt. Runt 3000 nu. Förstår inte vad 350 skulle vara i ditt diagram...
Antal plan per dygn som min mottagare "hör" Jag har aldrig sett så få flygplanröresler ovan min skalle sedan jag började lyssna för tre år sedan...

Storklas

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ojojoj, för en lekman (dvs jag) låter det som typ science fiction och att du nu rimligtvis är immun mot allt, tål radioaktivitet, har röntgensyn samt kommer överleva en håkärring :-)
Lekman var ordet sa Bull. Annars hade jag förmodligen inte satt nålen i min egen hand. Enda superkraften hade nog varit att jag lyst grönt i UV ljus.

Såg första personen ute i fullmundering idag dvs glasögon, någon slags ansiktsmask och gummihandskar. Såg lite overkligt ut men samtidigt blev svärföräldrarna (som bor utomlands) inte insläppta i den lokala mataffären då de inte hade munskydd och handskar.

Loftberg

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Lätt surrealistiskt att komma in på Kastrup. Som en j*vla krigszon. Tungt beväpnade poliser i fullt kroppsskydd överallt. Allting var tejpat med gula band. Varningslappar satt i hela flygplatsen. Public announcements spelades upp i högtalarna med varningar och regler till resenärer. Vårt plan verkade vara det enda som hade kommit dit då. Fler vakter än passagerare och man blev dirigerad fram till säkerhetskontrollen för att få komma in i landet. Tejpen i marken skulle visa hur man skulle stå för att hålla avstånd. SAS-plan stod uppradade längs asfalten så långt ögat kunde nå.
20200329_144953.jpg
20200329_144410.jpg
20200329_143227.jpg

Allroad

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Känns så sjukt bra, på alla sätt att planen står på marken.

Tänk om detta är livet efter klimatomställningen. Mer friluftsliv och mindre konsumtion 👍🏻

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Tänk om detta är livet efter klimatomställningen. Mer friluftsliv och mindre konsumtion 👍🏻
Tjena.
Att du överhuvudtaget kan ha cykel som en förströelse och samtigt ett liv med social omsorg, skola, vård och ett fungerande samhälle...är att det finns en riktig ekonomi i botten.
Klimatomställning med en fortsatt fungerande ekonomi är ingen enkel ekvation. Det kommer ta tid.
Tanken att vi alla plötsligt ska sluta flyga känns inte så lite naiv.

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tjena.
Att du överhuvudtaget kan ha cykel som en förströelse och samtigt ett liv med social omsorg, skola, vård och ett fungerande samhälle...är att det finns en riktig ekonomi i botten.
Klimatomställning med en fortsatt fungerande ekonomi är ingen enkel ekvation. Det kommer ta tid.
Tanken att vi alla plötsligt ska sluta flyga känns inte så lite naiv.
På vilket sätt behöver vi flyget? Många saker skulle bli omständigare, men nog skulle samhället kunna fungera även utan flyg.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är lätt att sitta bortskämd i (relativt) välmående Sverige, som redan skördat stora frukter i form av ekonomisk tillväxt, och haspla ur sig såna här saker...

Cpt01

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Tänk om Arktis blir isfritt, kan vi frakta våra cyklar med båt istället för flyg! Enligt media är det nära nu!

Klimathot och klimatomställning är ett stort humbug. Något positivt som kan komma ur rådande situation är att folk prioriterar om när de får uppleva ett bristsamhälle(på lightnivå) - det var inte så romantiskt och mulligt som man trodde.

Som ooms är inne på(vi har det bra) - tror du att fattiga människor världen över, vill ha:
1. Mer eller mindre tillgång till billig och effektiv energi?
2. Mer eller mindre tillgång till allmänt välstånd?
3. Tror du på allvar att det går att uppnå med en förindustriell ekonomi?

Använder du ordet "klimatsmart" i vardaglig tal och får en sådär varm och mysig känsla i magen av det?

Allroad

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tänk om Arktis blir isfritt, kan vi frakta våra cyklar med båt istället för flyg! Enligt media är det nära nu!

Klimathot och klimatomställning är ett stort humbug. Något positivt som kan komma ur rådande situation är att folk prioriterar om när de får uppleva ett bristsamhälle(på lightnivå) - det var inte så romantiskt och mulligt som man trodde.

Som ooms är inne på(vi har det bra) - tror du att fattiga människor världen över, vill ha:
1. Mer eller mindre tillgång till billig och effektiv energi?
2. Mer eller mindre tillgång till allmänt välstånd?
3. Tror du på allvar att det går att uppnå med en förindustriell ekonomi?

Använder du ordet "klimatsmart" i vardaglig tal och får en sådär varm och mysig känsla i magen av det?
Humbug säger du. Är det alltså jobbigt att ditt sätt att leva idag blir ifrågasatt?

Kasta ett öga på det här så ser du väl ändå svart på vitt och även i grafisk form med rörliga bilder att vårt leverne idag gör skillnad. Att en pandemi ska vara någon form av ögonöppnare för somliga bildade är bara tröttsamt.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fattiga vill naturligtvis ha billiga flygresor och Kinaprylar. De bryr sig inte om att klimatet ställer till det lite (de behöver ju inte ens hamstra toapapper). Om ett virus får världsekonomin att hamna i respirator, vad ska då hända med ekonomin om/när klimatet börjar påverka oss på riktigt?
Coronavirusets ekonomiska effekter kommer vi förhoppningsvis hämta oss ifrån då vi fixat ett vaccin.

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Humbug säger du. Är det alltså jobbigt att ditt sätt att leva idag blir ifrågasatt?

Kasta ett öga på det här så ser du väl ändå svart på vitt och även i grafisk form med rörliga bilder att vårt leverne idag gör skillnad. Att en pandemi ska vara någon form av ögonöppnare för somliga bildade är bara tröttsamt.

Om man sätter stora delar av samhället på sparlåga och inför karantän som kraftigt begränsar människors rörlighet så att en hel del saker fungerar klart mycket sämre är det naturligt att man får sänkta utsläpp. Sannolikt är det dock få som skulle tycka att nuvarande funktionssätt för samhället skulle vara acceptabelt i längden.

Det som länken visar är väsentligen att det finns ett tillstånd med kraftigt sänkta utsläpp som människor enligt mitt förmenande i gemen inte kommer att acceptera. Intressantare är om man kan finna vägar till sänkta utsläpp som är acceptabla. De lär ha avsevärt större chans att kunna realiseras.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer