UCI Road World Championships 2013

a.svensson skrev:
-------------------------------------------------------
> På slutet spelade spanjorerna ut Nibali men
> glömde Costa, dessutom hade säkert Valverde
> dubbla lojaliteter där (lagkamrat med Rui Costa i
> Movistar).

Tveksamt då Rui Costa kör för Lampre nästa år.
Valverde klantade sig bara rejält.

Mästerligt av Costa! Gött att han kunde klå Purito. Sånt där fjantigt trashtalk som spanjoren höll på med på slutet är bara irriterande. Kul lopp!

/Dag

a.svensson skrev:
> Det känns alltid bra att världsmästaren är en
> riktig cyklist och inte en frambogserad spurtare.

Vad är en "riktig cyklist"? Som jag ser det finns det ett antal olika typer av endagarslopp - platta för rena spurtare, gatstenslopp/platta kantvindslopp som mer gynnar råstarka åkare, lopp med många korta backar typ RvV, lopp med lite längre backar typ LBL och lopp med riktiga berg (även om de kanske inte är på den riktiga topplistan vad gäller prestigefyllda endagarslopp).

Då det inte finns ett VM för varje bantyp så är det väl vettigt att man försöker variera bantyp så att de olika typerna av lopp representeras på VM emellanåt. Det jag möjligen kan sakna är banor för rena klättrare. Kan dock förstå att det är svårt att få till en bra varvbana om man ska ha en backe på en mil med 10% snittlutning.

Om man vill veta vem som är starkast på att trampa på egen hand är det ju bara att kika på tempoloppen. Där kan man inte bli frambogserad.

En riktig cyklist skulle ju också kunna definieras som den som kommer först över mållinjen, d v s att man inbegriper taktik och inte enbart watt. Eller, vore det för radikalt?

dag skrev:
> Mästerligt av Costa! Gött att han kunde klå
> Purito. Sånt där fjantigt trashtalk som
> spanjoren höll på med på slutet är bara
> irriterande. Kul lopp!
>
> /Dag

Jaså? Vad sa han då? Och var det i sådant fall bara en monolog?

Verkar som lövet förutom vurpan även lyckades lägga av kedjan. Enligt SvD:
"– Det var stenhårt. Det var riktigt hårt. Regnet gjorde stor skillnad. Mycket krascher, säger han till TT.

I en av dem drogs han med och tvingades jaga ikapp klungan.

– Sedan tappade jag kedjan och fick jaga mycket igen. Det finns inte riktigt den bufferten. Får man göra två sådana ansträngningar, det är det lilla som kan göra skillnaden, säger Löfkvist.

– Jag har verkligen försökt. Jag har verkligen vridit ur trasan också, för jag är helt slut."

Sen undrar man ju vad de pysslar med:

"Under den sista av de 27 milen gjorde fyra åkare upp om guldet: Joaquim Rodríguez och Ernesteo Valverde från Spanien samt italienaren Vincenzo Nibali och portugisen Rui Costa."

Vem tusan är Ernesteo?

Edit: cut-and-paste-typo.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp