Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej verkligen inte, tyvärr. Samtidigt är det kul att i realtid följa karriären för någon som är på väg att bli en av cykelhistoriens största. Lite kluvna känslor.Inte bra för Tour de france spänningen det där...
Du är inte mkt för att backa dina grannarHaha, och där knäckte han danskjäveln idag oxå. 10 sek sedan var det över![]()
Haha, och där knäckte han danskjäveln idag oxå. 10 sek sedan var det över![]()
Nja, hade han kommit ikapp eller tagit in nåt hade jag hållit med dig. Men han var helt chanslös vid rycket och sedan växte det sakta men säkert tills Pogacar slog av sista biten in mot mål.Idag knäckte han inte honom. Det här gav nog Vingegaard blodad tand inför touren, till skillnad från igår.
Klart mindre överlägsen idag. Sen blir han ju fortfarande ifrånkörd en del. Lite skönt att det inte blev 1-2 minuter idag.Idag knäckte han inte honom. Det här gav nog Vingegaard blodad tand inför touren, till skillnad från igår.
Nej, håller med.Dauphiné slut. Är ju inte direkt med taggad på Touren efter det här.
www.cyclingnews.com
Min tanke var annars att det kunde passa dels då cyklister som normalt tävlar på den högsta internationella nivån deltar och dels då det finns ett "osv." i trådtiteln som öppnar för att inkludera även nationsmästerskap.Alla nationella mästerskap räknas ju numera som professionella tävlingar så det bör väl vara på rätt plats i den här tråden
Har inte alls kollat men jag skulle kunna tro att de vill att olika delar av landet ska få stå som arrangörer av mästerskapen. Misstänker också att det inte är som i Sverige där det ju ibland känts som att förbundet fått "truga på" någon klubb att arrangera SM.Intressant plats för spanska mästerskapen. Nu kommer väl den extrema värmen dit lite senare under sommaren, men borde inte direkt ovanligt med de här temperaturerna i juni heller antar jag.
Nej du har ju rätt. De skulle ju kunna köra det i Galicien varje år, om de vill ha bäst förhållanden. Men de är väl inte som i Sverige förstås, där SM alltid blir i Uppsalatrakten nuförtiden.Har inte alls kollat men jag skulle kunna tro att de vill att olika delar av landet ska få stå som arrangörer av mästerskapen. Misstänker också att det inte är som i Sverige där det ju ibland känts som att förbundet fått "truga på" någon klubb att arrangera SM.
Granada är förvisso varmt, men jag skulle tro att det skulle diskvalificera ganska många orter i Spanien om man skulle plocka bort pga risk för värme. Granada ligger visserligen inte vid kusten men i alla fall runt 700 möh, vilket gör det inte fullt lika varmt som orter som Sevilla och Cordoba om man ska ta några större ställen i inlandet i Andalusien. Extremadura är också varmt och även på Mesetan kan det bli svettigt så t.ex. Madrid skulle nog också få uteslutas.
(Citerar dig då frågan gäller ämnet men frågan är till samtliga läsare)Om det nu även är plats för nationella mästerskap här i tråden så startar herrelitens linjelopp kl 11, sändningen kl 10:40
Snyggt, stort tack! Då förstår jag hur det funkar bättre. Såklart var det kortbane-SM vi såg på SVT och inte tempo! Följdfråga: Varför är kortbana-SM inget ”riktigt” nationellt mästerskap? Är det ett svenskt påhitt?Ja. SM är framförallt linjeloppet och tempoloppet. När kommer till landsväg. Finns ju även kortbane-SM, men det är inte ett nationellt mästerskap i samma bemärkelse
Det är reglerat via UCI hur mästerskapen ska genomföras. Finns visst utrymme för egna anpassningar, som tex detta att i Sverige har det sedan en tid ofta varit så att svenska mästerskapet är samma som Skandisloppet i Uppsala.
Såvitt jag vet får alla deltaga på SM som är medlem av i en SCF-ansluten cykelklubb och innehar tävlingslicens för seniorklassen. Tror inte det finns någon begränsning av antal cyklister från resp. klubb.
SM är alltså endast en årlig tävling i grenarna tempo (ensam mot klockan) respektive linjelopp (gemensam start, där först över mållinjen vinner). Vinnaren av resp. lopp ska bära Svenska mästartröjan (anpassad av sitt proffslag/klubb) på officiella lopp i resp. gren fram till nästa års mästerskap. Förutsatt att man inte också innehavare av en annan högre rankad tröja (Europamästare eller Världsmästare).
Jag gissar att kortbane-SM är konstruerat för att få vara med på SM-veckan och få lite publicitet.Snyggt, stort tack! Då förstår jag hur det funkar bättre. Såklart var det kortbane-SM vi såg på SVT och inte tempo! Följdfråga: Varför är kortbana-SM inget ”riktigt” nationellt mästerskap? Är det ett svenskt påhitt?
Just nu känns det nästan som att en annan skulle kunnat hänga med.Om det nu även är plats för nationella mästerskap här i tråden så startar herrelitens linjelopp kl 11, sändningen kl 10:40