UCI World Tour (och WWT, .Pro osv)

Reuser och Vollering i särklass i Schweiz runt.

Andersson, 33:a, +7:32
Borgström, 42:a, samma tid

På temat "nära ögat":
1749749343879.webp

Dags för GC-åkarna i Dauphiné att idag börja bekänna färg vad gäller hur klätterbenen funkar.
1749797194558.webp

Kan Remco försvara gula tröjan?
Var Pogis insats i tempot ett tecken på svag form eller kommer han att vända på steken idag?
Fortsätter Vingegaard i samma offensiva anda som på etapp 1?

Idag knäckte han inte honom. Det här gav nog Vingegaard blodad tand inför touren, till skillnad från igår.
Nja, hade han kommit ikapp eller tagit in nåt hade jag hållit med dig. Men han var helt chanslös vid rycket och sedan växte det sakta men säkert tills Pogacar slog av sista biten in mot mål.

Påminner om att kolla på reprisen av Dwars door het Hageland om ni inte såg det live. Riktigt brutalt race! Härligt att se. Tyvärr verkar Eurosport ha lagt upp versionen med finska kommentatorer så jag förstår inte ett skit.

Edit: Insåg lite för sent att det visst gick att välja i appen…

Edit2: Ingen aning om vilken någon i racet är men det spelar ingen roll. Dammigt, grusigt, buckligt och jävligt är det! Och det sladdas upp på vägsidorna (någon slags inverterade diken). Galet underhållande!

Senast ändrad:
Idag knäckte han inte honom. Det här gav nog Vingegaard blodad tand inför touren, till skillnad från igår.
Klart mindre överlägsen idag. Sen blir han ju fortfarande ifrånkörd en del. Lite skönt att det inte blev 1-2 minuter idag.

Remco verkar inte vara närmare i år än på touren i fjol, snarare möjligen lite längre ifrån.

Undrar vad det kan bli av Seixas om några år. Fransmännen behöver en riktig etapploppscyklist.

Lätt bisarr avslutningsetapp i Schweiz runt. Niewiadoma i täten med Reusser och Vollering tillsammans bakom. Med Reusser i totalledning borde det väl rimligen vara hon som jagar, men icke. Istället lägger sig Vollering och bränner sig genom att jaga ikapp polskan bara för att direkt när hon jagat ikapp bli attackerad av Reusser och inte kunna gå med.

I övrigt, känns som variansen i utförskörningskapacitet är större på damsidan än på herrsidan. En del är duktiga men vissa ser verkligen inte bekväma ut i utförskörningarna och får bränna mkt energi på att jaga ikapp på platten och uppför, t.ex. Zigart som ändå lyckade bli femma totalt.

1750044972899.webp

Andersson 32:a i totalen, knappt 18 minuter efter Reusser. En sjundeplats på 3:e etappen som bäst.

Borgström 50:e, 24 minuter efter. 19:e på 3:e etappen var hennes bästa etapplacering.

Att Reusser var en jäkel på dunka på platten visste man ju före den här säsongen, så var ju lite spännande att se vad hon skulle kunna göra som kapten när hon sluppit från SD Works. Men om någon sagt att hon skulle vara så jäkla bra, och kunna ställa av Vollering uppför, hade det nog varit få som trott på det. Kan bli en spännande dam-tour i år

Första av två etapper med ordentliga klättringar som avslutning i årets Giro Next Gen såg regerande mästaren Jarno Widar vinna etappen och ta över den rosa tröjan.

Norske f.d. längdskidåkaren Nordhagen försökte sig på en attack med 5,6 km kvar. Höll i knappt tre km innan han blev upphunnen och några hundra meter senare ifrånkörd. Kom i mål som åtta precis bakom vinnaren i U23:ornas PR, dansken Withen Philipsen.

Totalställningen efter etappen:
1750191854951.webp

Snyggt kört av Almeida i Schweiz runt idag. Solokörning sista fem milen och etappseger. Avancerade 11 placeringar i totalen till 7:e plats, men fortsatt drygt två minuter efter totalledaren Grégoire. Två linjeetapper med målgång uppför + avslutande bergstempo kvar att jobba med för portugisen om han vill vinna loppet.

1750276815379.webp

Senast ändrad:
Konstig Giro Next Gen-etapp med rejäla omkastningar i totalen. Tidigare trean, australiensaren Tuckwell, kom som en del av en grupp fram mot målet knappt två minuter före tidigare ledaren Vidar som föll till fjärde plats.

1750360911629.webp

Kan tipsa om att kolla SM i kortbana, finns på SVT play. Korta och actionspäckade, även om man kan nöja sig med första och sista 5 minuterna om man är sån. Damernas kan man kolla från 8 minuter, och sista 1-2 varven.

Herrarnas var full fart från början rakt igenom, damernas lite mer avvaktande (troligen för att klungan var 20 för damerna och 75 för herrarna). Mellandelen i damernas lopp var inte jättespännande, men avslutet desto mer!

Önskar att målrakan var längre eller att den lilla backen var längre/brantare.

Riktigt läskig krasch på damernas linjelopp i italienska mästerskapen med upplåst bakhjul i en utförskurva. Kastades av cykeln men landade lyckligtvis innanför stenmuren. Hade hon inte gjort det kunde det ha slutat väldigt illa då det var ett antal meters stup på andra sidan muren.

Edit: Låter som att det inte blev några allvarliga skador.

Senast ändrad:
Intressant plats för spanska mästerskapen. Nu kommer väl den extrema värmen dit lite senare under sommaren, men borde inte direkt ovanligt med de här temperaturerna i juni heller antar jag.

Alla nationella mästerskap räknas ju numera som professionella tävlingar så det bör väl vara på rätt plats i den här tråden
Min tanke var annars att det kunde passa dels då cyklister som normalt tävlar på den högsta internationella nivån deltar och dels då det finns ett "osv." i trådtiteln som öppnar för att inkludera även nationsmästerskap.

Intressant plats för spanska mästerskapen. Nu kommer väl den extrema värmen dit lite senare under sommaren, men borde inte direkt ovanligt med de här temperaturerna i juni heller antar jag.
Har inte alls kollat men jag skulle kunna tro att de vill att olika delar av landet ska få stå som arrangörer av mästerskapen. Misstänker också att det inte är som i Sverige där det ju ibland känts som att förbundet fått "truga på" någon klubb att arrangera SM.

Granada är förvisso varmt, men jag skulle tro att det skulle diskvalificera ganska många orter i Spanien om man skulle plocka bort pga risk för värme. Granada ligger visserligen inte vid kusten men i alla fall runt 700 möh, vilket gör det inte fullt lika varmt som orter som Sevilla och Cordoba om man ska ta några större ställen i inlandet i Andalusien. Extremadura är också varmt och även på Mesetan kan det bli svettigt så t.ex. Madrid skulle nog också få uteslutas.

Tittar på SM (via tuben-länken ovan). Presentation nu. Vem är killen i EF-tröja? Visste inte att det fanns en svensk i deras utvecklingslag (antar måste vara, för i WT-teamet finns ju vart fall ingen).

Ok hittade nog svaret själv, Linus Larsson. Bör vara han

Har inte alls kollat men jag skulle kunna tro att de vill att olika delar av landet ska få stå som arrangörer av mästerskapen. Misstänker också att det inte är som i Sverige där det ju ibland känts som att förbundet fått "truga på" någon klubb att arrangera SM.

Granada är förvisso varmt, men jag skulle tro att det skulle diskvalificera ganska många orter i Spanien om man skulle plocka bort pga risk för värme. Granada ligger visserligen inte vid kusten men i alla fall runt 700 möh, vilket gör det inte fullt lika varmt som orter som Sevilla och Cordoba om man ska ta några större ställen i inlandet i Andalusien. Extremadura är också varmt och även på Mesetan kan det bli svettigt så t.ex. Madrid skulle nog också få uteslutas.
Nej du har ju rätt. De skulle ju kunna köra det i Galicien varje år, om de vill ha bäst förhållanden. Men de är väl inte som i Sverige förstås, där SM alltid blir i Uppsalatrakten nuförtiden.

Om det nu även är plats för nationella mästerskap här i tråden så startar herrelitens linjelopp kl 11, sändningen kl 10:40
(Citerar dig då frågan gäller ämnet men frågan är till samtliga läsare)

Förlåt min okunskap men hur funkar mästerskapen? Har förstått att det är SM i olika grenar och ”subgenrer” till grenarna. Tex SM i linjelopp och tempolopp. Tempoloppet var väl det vi såg på SVT här om dagen tex? Och nu detta linjelopp.

Men hur kvalificerar man sig, är det likt PBP där man måste köra sanktionerade rando-lopp i olika storlekar året innan, fast X antal sanktionerade lvg-tävlingar då? Blir man inbjuden, eller kan vem som helst ställa upp genom anmälan (förutsatt kvalificering)? Är det verkligen bara ETT lopp där man tar guldet som krävs för att titulera sig svensk mästare? Eller är det en serie lopp som en cup tex där man ska plocka hem totalen?

Är det upplagt på samma sätt i alla länder pga UCI eller är det tex det svenska, norska, polska etc förbundet i varje land som får styra och bestämma regler och kriterier för det nationella mästerskapet själv?

Tyvärr gav Wikipedia-sidan inte så mycket när jag försökte googla, och jag är oinsatt i hur sport och tävlingar funkar generellt.

Ja. SM är framförallt linjeloppet och tempoloppet. När kommer till landsväg. Finns ju även kortbane-SM, men det är inte ett nationellt mästerskap i samma bemärkelse

Det är reglerat via UCI hur mästerskapen ska genomföras. Finns visst utrymme för egna anpassningar, som tex detta att i Sverige har det sedan en tid ofta varit så att svenska mästerskapet är samma som Skandisloppet i Uppsala.

Såvitt jag vet får alla deltaga på SM som är medlem av i en SCF-ansluten cykelklubb och innehar tävlingslicens för seniorklassen. Tror inte det finns någon begränsning av antal cyklister från resp. klubb.

SM är alltså endast en årlig tävling i grenarna tempo (ensam mot klockan) respektive linjelopp (gemensam start, där först över mållinjen vinner). Vinnaren av resp. lopp ska bära Svenska mästartröjan (anpassad av sitt proffslag/klubb) på officiella lopp i resp. gren fram till nästa års mästerskap. Förutsatt att man inte också innehavare av en annan högre rankad tröja (Europamästare eller Världsmästare).

Ja. SM är framförallt linjeloppet och tempoloppet. När kommer till landsväg. Finns ju även kortbane-SM, men det är inte ett nationellt mästerskap i samma bemärkelse

Det är reglerat via UCI hur mästerskapen ska genomföras. Finns visst utrymme för egna anpassningar, som tex detta att i Sverige har det sedan en tid ofta varit så att svenska mästerskapet är samma som Skandisloppet i Uppsala.

Såvitt jag vet får alla deltaga på SM som är medlem av i en SCF-ansluten cykelklubb och innehar tävlingslicens för seniorklassen. Tror inte det finns någon begränsning av antal cyklister från resp. klubb.

SM är alltså endast en årlig tävling i grenarna tempo (ensam mot klockan) respektive linjelopp (gemensam start, där först över mållinjen vinner). Vinnaren av resp. lopp ska bära Svenska mästartröjan (anpassad av sitt proffslag/klubb) på officiella lopp i resp. gren fram till nästa års mästerskap. Förutsatt att man inte också innehavare av en annan högre rankad tröja (Europamästare eller Världsmästare).
Snyggt, stort tack! Då förstår jag hur det funkar bättre. Såklart var det kortbane-SM vi såg på SVT och inte tempo! Följdfråga: Varför är kortbana-SM inget ”riktigt” nationellt mästerskap? Är det ett svenskt påhitt?

Snyggt, stort tack! Då förstår jag hur det funkar bättre. Såklart var det kortbane-SM vi såg på SVT och inte tempo! Följdfråga: Varför är kortbana-SM inget ”riktigt” nationellt mästerskap? Är det ett svenskt påhitt?
Jag gissar att kortbane-SM är konstruerat för att få vara med på SM-veckan och få lite publicitet.

Du kan fortfarande anmäla dig till tempo-sm på tisdag, kostar en tusing 👍

Tillbaka
Topp