Ulnaristråden

JonJ

Ny medlem
Ulnaristråden
En beskrivning av mina erfarenheter vid inklämning av ulnarisnerven efter långcykling. Det finns fler trådar i samma ämne i forumet.

Symptomen är känselbortfall på lillfinger och ringfinger, kraftbortfall och motoriskt bortfall. Läkare säger att det ofta läker av sig själv med tiden. Men om det inte är återställt efter två år är chansen liten att det läker alls.

Jag hade varit ute på en långcykling med rakt styre, ca 660km under 5 dagar med tung last på flaket. Mot slutet av cyklingen märkte jag att jag inte orkade klämma på drickaflaskan med vänster hand. Efter research både i happyforum och på akademiska sidor gissade jag att det var ulnarisnerven som var klämd. Många andra cyklande hade liknande upplevelser, och att det kunde läka med tiden. Jag träffade en husläkare på Tjörn som bekräftade inklämning av ulnarisnerven i handleden. Han sa att möjligen kan inflammationsdämpande tabletter under en vecka underlätta återhämtning, tex naproxen eller diklofenak. Hemma i Sthlm träffade jag en ortoped som också bekräftade Ulnaris. Nerven återfår ofta sin funktion med tiden, det kan ta upp till två år. Om funktionen inte återfås efter två år är sannolikheten liten att den alls återfås. Jag kontaktade även arbetsterapeut, som också bekräftade att det är bara att vänta. Möjligen kan man använda enkelt handledsstöd, för att minska belastningen på handen. Och givetvis undvika ytterligare belastning på handleden som när man cyklar, och speciellt inte vinkla händerna uppåt. Händerna ska vara raka i förhållande till underarmen, som om man lägger upp underarmar på ett bord och slappnar av.

För min egen fortsatta cykling har jag ful-anpassat styret genom att vända styrstammen bakåt, och klämt på barends som pekar bakåt. Jag har nu en helt upprätt sittställning, och nästan ingen vikt på styret alls från överkropp och händer. Jag kan även hålla i styret med några fingrar på undersidan av styret, längst ut på en barend. Eller variera och styra "med handflatan uppåt".

[Edit 1] Har tidigare cyklat flera Vätternrundor, med bockstyre, och hade inga problem alls med ulnarisnerven. Inte heller på MTB-långlopp. Som förebyggande tror jag definitivt på alla förslag om ergohandtag, och kanske även tempo-tillsats så trycket hamnar på underarmarna istället. Men nu när jag redan har en betydande inklämning av ulnarisnerven gäller det att inte belasta nerven över huvud taget. Hade jag känt till risken med ulnaris innan min långcykling hade jag givetvis monterat ergohandtag direkt. Även för vardagscyklingen. Glömde dock fråga ortopeden om och hur ålder påverkar risk för ulnaris. (född 65) Eller om det finns andra variabler. Rimligen borde känslighet för inklämning av ulnaris variera även mellan olika individer.

[edit 2,3] Det finns ju andra nerver som kan krångla med andra typer av symptom, och andra specifika trådar om det. I detta fall är det en diagnos på inklämning av ulnarisnerven, och tråden handlar specifikt om det.

Senast ändrad:
Ulnaristråden
Hade också problem med domningar av i första hand lill- och ringfiner. Bytte först till Specialized-handtag med större yta (liknande Ergon) vilket förbättrade situationen. bytte sedan till "riktiga" Ergon-handtag vilket var kanon. Rätt justerad dämpning, gelinlägg i cykelhandskarna samt lite finlir med vinkeln på handtagen är definitivt värt att testa omedelbart.

Vad jag inte testat men kanske även det är bra är att köra med lätt kolfiberstyre. Placeboeeffekt är trots allt även det en effekt;)

Senast ändrad:
Ulnaristråden
Ja just det - så hette det! Fick massa bra övningar av arbetsterapeut samt "recept" på stödskenor jag skulle ha på mig på natten ... Jättetråkiga övningar, obekvämt med stödskenor men till slut blev det bättre. Första gången jag fick de här problemen löste det sig med byte av handtag men i höstas var jag tvungen att köra med stödskenor och göra de här övningarna. Kändes bra att slippa operation även om jag fick remiss för det - nu blev det såpass bra att jag skippade operation.

Vad du beskriver låter väldigt dramatiskt - skulle nog kolla med en annan läkare

Ulnaristråden
(bump)

Jahapp. Så var det färdigcyklat för ett tag. Efter gårdagens morgonpendling kom tydliga och typiska symtom på ulnariskompression (nervinklämning) i vänster hand. Domningar och känselbortfall i lillfinger och ringfinger, försämrad motorik, svagt handgrepp... Hempendling 22 km med en hand på styret, och ja, jag har talat med läkare som säger "vi får vänta ett tag och se men undvik belastning och bär stödskena". Jag har ju inga långt gångna symtom.

Orsaker? Köpte en ny cross i vintras och styret på den satt vid köp mer framåtvinklat än vad jag brukar ha. Lät det vara så för att kunna sitta liiite mer aero men det ger mer tryck i handflatorna när jag håller händerna på hoodsen. Detta tillsammans med dålig vaddering i gamla cykelhandskar, några vårtida distanspass i skidhandskar (ingen vaddering) och att jag tränat på att ligga i bocken långa perioder, vilket trycker på handkanten, har bedömt varit en olycksbådande set-up. Droppen blev nog 8 timmar på cykeln under förra helgens 20-mila brevet (sensmoral: ligg inte ute lång tid som jag gjorde - det ger belastningsskador. Kör hårt och snabbt istället!). Jag sitter i övrigt bra på cykeln och behöver inte stödja mig hårt på händer/armar för att sitta kvar på sadeln. Kan utan problem cykla långa sträckor med bara en fingertopp på styret.

Styrvinkeln är nu åtgärdad, jag googlar handskar som f-n, och medicinskt får jag väl vänta och se då, undvika belastning och bära stödskena. Men frågan är ju vilka erfarenheter av detta problem som går att fiska upp ur happykollektivets djupa brunn av vishet och klokskap. Ni (om någon alls?) som har haft samma problem, hur har det förlöpt? Vad har ni ändrat/anpassat på cykeln? Hur lång tid tog det innan symtomen försvann och ni kunde fortsätta cykla "vanligt" igen?

Ulnaristråden
Jag började vardagscykla efter några månader, med helt upprätt ställning och ergohandtag.
Nu efter 1,5 år känns det som om symptomen av inklämd ulnarisnerv är borta. De försvann gradvis, och då finns ju en liten risk att jag delvis vänjer mig vid delar av symptomen. Helt klart är dock att kraftbortfall inte alls är lika påtagligt, nu kan jag hålla och klämma på vattenflaskan som vanligt känns det som.

Ulnaristråden
Förutom att jag sen 2014 lärt mig skillnad på karpaltunnelsyndrom och guyan-/ulnartunnel så har jag även råkat ut för att få problem med den senare efter en längre runda, se http://happyride.se/forum/read.php/1/2717564. Inbillar mig att fingerstretch och byte till handskar gjorde susen.

Försöker numer tänka på att flyttar runt handen och inte bli så statisk i cyklingen, lättare sagt än gjort dock.

Ulnaristråden
Ah, där var ju tråden jag borde ha googlat fram! Får gå en självstyrd kurs i "googla på happy" i helgen. Tycker dock att "ulnaristtråden" var ett roligt namn på en tråd om nervtrådar...

Jag har cyklat en del långcykling förut utan problem, så frågan nu blev ju vad som var annorlunda denna vår. Ett statiskt vänstergrepp är också en del av problemet. Jag är så extremt högerhänt att allt fippel med GPS, ryggfickor m.m., sker med höger, liksom att med högern växlar man mer. Vänstern blir mer kvar i ett och samma grepp längre perioder.

Får helt enkelt nyttja läget och öva diverse fippel med vänstern istället, då den handen nu inte bör vila på styret för mycket. Blir väl problem med högern istället...

@JonJ: kul att det blev bättre och att du kan cykla igen.

Tillbaka
Topp