Ultegra di2 framväxel ?

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
Ultegra di2 framväxel ?
Vad har hänt på produktutvecklingsavdelning hos shimano?
Har precis byggt ihop en allroad med "nya" 12s di2 men kabel till framväxel sitter otroligt konstigt . Eller finns det fler portar ..?
Illa nog att den sitter vänd mot värsta däcksprutet .
Men än värre är att det är 1/2 mm till däcket, jag som hade hoppats på ännu lite bredare däck i ramen .

Kan möljtvis nya grx framväxeln va kompatibel ? Borde ju ha bättre lösning om den ska sitta på gravels . Någon som har koll på det eller annan lösning..?

Bilagor

• 20240613_181213.jpg
    20240613_181213.jpg
    508.3 KB · Besök: 238
Ultegra di2 framväxel ?
Fnular på att fila upp framväxelfästet i hålen borde jag kunna få fram den några mm och lägga in några brickor mellan fäste och ram borde jag även ut den några mm..

Ultegra di2 framväxel ?
Kolla med ram-/cykeltillverkaren vad som specas till max däckstorlek också, en av anledningarna till att köra 1x är ofta att man får plats med mer utan att kompromissa med längre kedjestag. Eller så ser man det som en kompromiss i däcksval ...

Ultegra di2 framväxel ?
Ramen har kineserna specat till 38mm och det är 38mm däck på bilden men mäter nog närmare 40mm. Vilket inte är så ovanligt på andra märkesramar nu förtiden heller som säljs med 2× ultegra .
Och själva växelkroppen klarar sig så lite extra irriterande att det är sladden som tar första smällen ..

Senast ändrad:
Ultegra di2 framväxel ?
Maxade växelförsjutningen i appen och Stoppade in 3 brickor , 4.5mm mellan fästet och ramen och verkar växla bra i stället .. iaf 5mm mellan däck och sladd nu ..

Ultegra di2 framväxel ?
Maxade växelförsjutningen i appen och Stoppade in 3 brickor , 4.5mm mellan fästet och ramen och verkar växla bra i stället .. iaf 5mm mellan däck och sladd nu ..

Samma lösning som jag fått göra på min cykel, dock behövde jag inte lika många brickor.
Jag har har en ”kabelspiral” utanpå Di2-sladden och även fäst den med ett buntband för att den inte ska hänga löst.

Ultegra di2 framväxel ?
GRX växeln är ju flyttad x mm ut så den ska ge mer rum för däcket, enligt Shimano ska du också ha GRX-vevparti för bästa växling. Porten sitter där för man ska kunna "gömma undan kabeln på ett bra sätt, på racern är det ju inget problem med mindre däck.

Tillbaka
Topp