Ultegra di2 strul

Rikand

Medlem
Ultegra di2 strul
Hej!

Kör med Ultegra di2-växlar sedan en tid tillbaka och har ett litet (mycket) störande problem.

Klingan fram fungerar fint, men växla upp på kassetten strular allt som oftast. Jag behöver växla upp två hack för att det ska hända något, sedan måste man alltså växla ner en för att hamna. Inte alls störande.

Vid en grundligare undersökning så verkar det som att det är front derailleurn som inte rör sig vid singeltryck. Medan RD däremot fungerar fint.

Har uppdaterat mjukvaran men det verkade inte hjälpa ändå.
Tips på åtgärder mottages tacksamt! ??

Ultegra di2 strul
Din felrapport är typ obegriplig. I ena meningen säger du att bakväxeln inte gör det den ska, i nästa att den fungerar fint. Sedan börjar du prata om att framväxeln "inte rör sig vid singeltryck" vad det nu det har att göra med bakväxeln…

Läs manualen eller titta på någon av alla de YouTube-videos som finns hur man justerar systemet. Fungerar det fortfarande inte korrekt skulle jag gissa att ditt växelöra inte är rakt.

Ultegra di2 strul
Din felrapport är typ obegriplig. I ena meningen säger du att bakväxeln inte gör det den ska, i nästa att den fungerar fint. Sedan börjar du prata om att framväxeln "inte rör sig vid singeltryck" vad det nu det har att göra med bakväxeln…

Läs manualen eller titta på någon av alla de YouTube-videos som finns hur man justerar systemet. Fungerar det fortfarande inte korrekt skulle jag gissa att ditt växelöra inte är rakt.

Jo, något otydligt var det nog.
Kortfattat. När jag växlar upp på kassetten så ska både RD och FD justera kedjan vad jag förstår. Men av någon anledning så hamnar RD i rätt läge men inte FD. Och då ligger kedjan snett och ’orkar’ inte hoppa rätt.
Oklart om det direkt blev något tydligare.

Ultegra di2 strul
När jag växlar upp på kassetten så ska både RD och FD justera kedjan vad jag förstår. Men av någon anledning så hamnar RD i rätt läge men inte FD. Och då ligger kedjan snett och ’orkar’ inte hoppa rätt.

Nja. Framväxeln flyttar sig (vid växling bak) endast när så behövs för att kedjan inte skall skrapa mot buren. Den har absolut ingenting att göra med huruvida kedjan klarar av att vandra över kassetten.

Följ videon inlänkad ovan och gör om justering av bakväxeln från grunden.

Ultegra di2 strul
Nu vet jag inte om det skiljer mellan generationerna, men på mitt 6870-system flyttar framväxeln sig bara vid var tredje (tror jag) steg på bakväxeln.
Det finns utmärkt beskrivning fr Shimano hur man justerar in ändlägena och växlingen, steg för steg. Efter att jag följt den fungerar allt perfekt.

Ultegra di2 strul
Jag har en helt ny cykel och den borde vara korrekt justerad, men det är kedjeskrap med stora klingan fram och från mitten på kassetten och alla större kugghjul.
Jag ska se om jag lyckas få till detta själv, men annars är det väl bara åka tillbaka till affären med cykeln. (Men det är en bit att åka, så jag provar själv först).

Ultegra di2 strul

Jag tycker också det låter konstigt.
Framväxeln "auto-trimmar" (om man kan säga så på svenska) för att undvika kedjeskrap. Det borde inte påverka bakväxelns förmåga att flytta kedjan ett steg på kassetten. Jag gissar att du bara behöver microjustera bakväxeln några hack.
Återkom gärna när du fått ordning på allt, kan vara kul att höra.

Tillbaka
Topp