Ultegra Di2 växlar inte

KjellF

Aktiv medlem
Ultegra Di2 växlar inte
Hej,
Jag har en ny cykel med Ultegra Di2 12-växlar. Cykeln har fungerat helt perfekt i 2000 km men helt plötsligt växlar den bara på de två minsta dreven bak. Vad kan vara fel och hur fixar jag det? Jag har laddat batteriet och det hjälpte inte.

Ultegra Di2 växlar inte
Jag kanske gör något fel men det hjälpte inte. Den enda knapp jag har nåbar är på bakväxeln men då kommer jag inte till blinkade rött och cykeln börjar inte växla. En annan sak, motorn är inte frånkopplad som det blir vid krasch. Växlandet fungerar fint på de två minsta.

Ultegra Di2 växlar inte
Saxat från Google. Någon snubbe med liknande problem som det löste sig för genom:

Took it into my LBS this morning on the way to work and he said the same, we unwrapped the bar tape and freed the wire from the electrical tape Hilding it to the bar and took the wire out of the connector in the shifter and then clicked it back in. He then placed a small loop of the wire on the side of the shifter before taping it down to the bars again and hey presto this worked! Apparently the twisting on the var tape when climbing can un-click the cable enough for it to break the circuit so by adding this small loop it allows for any pressure etc.

It now works fine so I am going to do the same to the left shifter when I get home.”

Ultegra Di2 växlar inte
Saxat från Google. Någon snubbe med liknande problem som det löste sig för genom:

Took it into my LBS this morning on the way to work and he said the same, we unwrapped the bar tape and freed the wire from the electrical tape Hilding it to the bar and took the wire out of the connector in the shifter and then clicked it back in. He then placed a small loop of the wire on the side of the shifter before taping it down to the bars again and hey presto this worked! Apparently the twisting on the var tape when climbing can un-click the cable enough for it to break the circuit so by adding this small loop it allows for any pressure etc.

It now works fine so I am going to do the same to the left shifter when I get home.”

Tjena!

Nu har han ju inte några kablar under styrlindan eftersom han har 12-delat Di2.

Har inte skruvat tillräckligt med nya Di2 för att känna igen felet.
Prova att köra igenom växeln med appen, gör du en framväxeljustering så använder den bakväxeln genom hela kassetten. Kanske är så att det ligger en ny programvara

Ultegra Di2 växlar inte
Tjena!

Med mina erfarenheter så krånglar Di2/AXS mindre än mekaniska.
Sen om jag tycker det är värt priset är en helt annan sak. Jag kör själv på urgamla DuraAce (med torklinor) fortfarande.
Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv med grejor och som man enkelt kan ha hemma på lager. Man slipper ringa support eller bängla med hämtning och lämning, eller (ännu värre) vara av med cykeln i månader medan verkstaden väntar på grejor med osäker leveranstid pga komponentbrist/ krig/ farsot/ båt på grund i Suezkanalen/ allmän djävla kollaps...

Ultegra Di2 växlar inte
Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv med grejor och som man enkelt kan ha hemma på lager. Man slipper ringa support eller bängla med hämtning och lämning, eller (ännu värre) vara av med cykeln i månader medan verkstaden väntar på grejor med osäker leveranstid pga komponentbrist/ krig/ farsot/ båt på grund i Suezkanalen/ allmän djävla kollaps...
Du menar att du har en extra uppsättning av växelkomponenter hemma på hyllan? Även STI-reglage? Eller åtminstone lite fjädrar och plastdetaljer och annat som brukar ryka ur dem med jämna intervaller?

Det är väl inget som hindrar att du har en extra uppsättning av allt till en DI2/AXS-drivlina hemma också? Som börsen går just nu, och cykelpriserna drar iväg, kan det nog tom vara en god affär… ;-)

Ultegra Di2 växlar inte
Sen får man ju se hur det utvecklas. Om elväxlar blir de facto-standard på racercyklar kanske reservdelar till mekaniska racerväxlar blir obskyr specialbeställningsvara.

Ultegra Di2 växlar inte
Du är kanske i mikrosteg-mode. Du har kanske ställt ändlägesskruvarna helt fel. Växelörat kan vara riktigt böjt. Annars inga uppslag. Är det likadant om du växlar till lilla klingan fram?

Ultegra Di2 växlar inte

Tjena!

Alltså programvaran för både Di2 och AXS är tillgänglig för alla. Finns på både Google Play och App-Store. Så varför man behöver ringa support förstår jag inte.
Det är lika stor brist på delar till mekaniskt som till elektriskt just nu. Eller nej förresten, igår fick jag hem två AXS grupper, men får inte tag på mekaniska.

Ultegra Di2 växlar inte
Om cykeln är ny borde cykelbutiken fixa felet. Mecka inte sönder något som annars hade gått på garantin. Jag säger detta ur en position av gedigen erfarenhet av att göra just det felet.

Ultegra Di2 växlar inte
Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv

Den bild jag har är att elektroniska växlar numera är ganska tillförlitliga (har dock ingen egen erfarenhet). Trots det skulle jag inte vilja ha elektroniska växlar under tex en cykelresa. Med mekaniska finns det en rimlig chans att fixa ev strul, men elektroniska är risken att man kör fast helt.

Ultegra Di2 växlar inte
Den bild jag har är att elektroniska växlar numera är ganska tillförlitliga (har dock ingen egen erfarenhet). Trots det skulle jag inte vilja ha elektroniska växlar under tex en cykelresa. Med mekaniska finns det en rimlig chans att fixa ev strul, men elektroniska är risken att man kör fast helt.

Som exempel?
Vid långtur har jag med en extra kabel, verktyget är alltid i sadelväskan.

Byta en wire är ju enkelt (fast varför skulle de gå sönder? man reser ju alltid iväg med nya monterarat), vad mer skulle kunna gå sönder och vara lagningsbart vid sidan av vägen?
Man kan spänna upp wiren och välja växel vid haveri där Di2 lägger sig i mitten. Hur ofta har detta gjorts?

Ett handtag eller en växel som dör interndöden är lika död oavsett vad som får dem att röra sig.

Ultegra Di2 växlar inte
Jag har kanske missförstått, men den bild jag har fått av mekaniker sen tidigare är att ibland behöver man dyra specialverktyg för att felsöka elektroniska växlar. Under tex en alpresa skulle jag säga att det finns en rimlig chans att fixa strul med en mekanisk växel själv eller mha en liten verkstad. Lite beroende på felets art så kan en mekanisk växel vara hjälpligt funktionell även vid "interndöd". Jag har ett sånt fel på ett reglage fn. Hade det varit elektroniskt tror jag att det hade varit kört.

Jag minns inte detaljerna, men en bekant lyckades vid felväxling låsa de elektroniska växlar. Av hens beskrivning lät det som något som sannolikt inte hade inträffat med mekaniska alternativt hade varit möjligt att fixa själv.

Ultegra Di2 växlar inte
De (få) problem jag har haft med mekaniska växlar genom åren har varit relaterade till wire/ hölje eller kärvande reglage. Wire/ hölje köps på metervara, och ändhylsor batchvis. Själva reglagen har typiskt sett levt lika länge som själva hojen med lite rundsmörjning och typ fräscha hoods efter ett några år.
De (få) problem jag haft med hydraulbromsar har varit på ok, inte reglage.

Ultegra Di2 växlar inte
Med tanke på att många av de bästa och mest erfarna ultracyklisterna väljer elektroniskt numer så får man nog anta att det finns fördelar (eller iaf inga nackdelar) när det gäller tillförlitligheten...

Jag har kört Di2 sedan 2015 och haft noll problem. Justerat in allt en gång, sedan bara går och går allt med perfekta växlingar varje gång. Inga vajerbyten, ingen justering av vajerspänning eller annat jox. Så nära fit-and-forget man kan komma.

Ultegra Di2 växlar inte
Jag har kanske missförstått, men den bild jag har fått av mekaniker sen tidigare är att ibland behöver man dyra specialverktyg för att felsöka elektroniska växlar. Under tex en alpresa skulle jag säga att det finns en rimlig chans att fixa strul med en mekanisk växel själv eller mha en liten verkstad. Lite beroende på felets art så kan en mekanisk växel vara hjälpligt funktionell även vid "interndöd". Jag har ett sånt fel på ett reglage fn. Hade det varit elektroniskt tror jag att det hade varit kört.

Jag minns inte detaljerna, men en bekant lyckades vid felväxling låsa de elektroniska växlar. Av hens beskrivning lät det som något som sannolikt inte hade inträffat med mekaniska alternativt hade varit möjligt att fixa själv.

Har man telefonen med sig så räcker det.
Jag tror mest det handlar om en känsla att en wire går att ta på och elektroniskt är man utelåst ifrån.

Ultegra Di2 växlar inte
Mekanik är inte heller helt säkert. Jag har en cykel som är oanvändbar för en så enkel sak som att mekaniken i växlingshandtagen är utsliten. Senast jag prövade kunde min LBS inte ens beställa nya.

Ultegra Di2 växlar inte
Jag har råkat ut för någon form av ”chain suck” ett par gånger med di2. Hade cyklat ca 600 mil innan det hände första gången och överbelastningsskyddet i bakväxeln löste ut. Stod vid vägen och hade inte en susning om vad som hänt. Efter ca 30 minuter lyckades jag finna lösningen på problemet via mobilen.

Andra gången skedde efter ytterliggare ca 200 mil och nu sögs kedjan in i framväxeln vilken började skrapa i ena vevarmen. Efter lite googlade kom jag fram till att växelföraren var böjd och med lite handkraft böjdes den till ett läge den åter fungerade.

Mekaniska växlar måste med jämna mellanrum justeras något vilket ger en viss rutin.
Elektroniska växlar fungerar bra under långt tid och helt plötsligt inträffar ett haveri. Du har aldrig haft orsak att läsa manualen eller praktisera. 11 vxl di2 utan BT har bara kontrollboxen för information om systemet via blinkande morselampor och en knapp som kan hållas intryckt olika lång tid för olika funktioner.
Med dålig mobiltäckning eller dåligt mobilbatteri är man rökt.

Ultegra Di2 växlar inte
Dagens uppdatering. Jag lämnade in cykeln på Sportson i Farsta och för en löjligt låg summa pengar fixade de felet. Meken rengjorde och växlade förbi minsta drevet och plötsligt fungerade växlarna. Den 12 växlade verkar ha en mekanisk kopplingsliknande överbelastningsskydd som nollställdes mekaniskt.

Ultegra Di2 växlar inte
Dagens uppdatering. Jag lämnade in cykeln på Sportson i Farsta och för en löjligt låg summa pengar fixade de felet. Meken rengjorde och växlade förbi minsta drevet och plötsligt fungerade växlarna. Den 12 växlade verkar ha en mekanisk kopplingsliknande överbelastningsskydd som nollställdes mekaniskt.
Mycket bra information. Tackar!

Tillbaka
Topp