Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Saxat från Google. Någon snubbe med liknande problem som det löste sig för genom:
”
Took it into my LBS this morning on the way to work and he said the same, we unwrapped the bar tape and freed the wire from the electrical tape Hilding it to the bar and took the wire out of the connector in the shifter and then clicked it back in. He then placed a small loop of the wire on the side of the shifter before taping it down to the bars again and hey presto this worked! Apparently the twisting on the var tape when climbing can un-click the cable enough for it to break the circuit so by adding this small loop it allows for any pressure etc.
It now works fine so I am going to do the same to the left shifter when I get home.”
Hmm. Stärks i min tro att det finns en framtid också för mekaniska växlar...
Slipper ringa pc supporten?Tjena!
Ja för dom krånglar ju aldrig.
Sällan, och billigt och enkelt att fixa.Tjena!
Ja för dom krånglar ju aldrig.
Sällan, och billigt och enkelt att fixa.
Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv med grejor och som man enkelt kan ha hemma på lager. Man slipper ringa support eller bängla med hämtning och lämning, eller (ännu värre) vara av med cykeln i månader medan verkstaden väntar på grejor med osäker leveranstid pga komponentbrist/ krig/ farsot/ båt på grund i Suezkanalen/ allmän djävla kollaps...Tjena!
Med mina erfarenheter så krånglar Di2/AXS mindre än mekaniska.
Sen om jag tycker det är värt priset är en helt annan sak. Jag kör själv på urgamla DuraAce (med torklinor) fortfarande.
Du menar att du har en extra uppsättning av växelkomponenter hemma på hyllan? Även STI-reglage? Eller åtminstone lite fjädrar och plastdetaljer och annat som brukar ryka ur dem med jämna intervaller?Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv med grejor och som man enkelt kan ha hemma på lager. Man slipper ringa support eller bängla med hämtning och lämning, eller (ännu värre) vara av med cykeln i månader medan verkstaden väntar på grejor med osäker leveranstid pga komponentbrist/ krig/ farsot/ båt på grund i Suezkanalen/ allmän djävla kollaps...
Sen får man ju se hur det utvecklas. Om elväxlar blir de facto-standard på racercyklar kanske reservdelar till mekaniska racerväxlar blir obskyr specialbeställningsvara.Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv med grejor och som man enkelt kan ha hemma på lager. Man slipper ringa support eller bängla med hämtning och lämning, eller (ännu värre) vara av med cykeln i månader medan verkstaden väntar på grejor med osäker leveranstid pga komponentbrist/ krig/ farsot/ båt på grund i Suezkanalen/ allmän djävla kollaps...
Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv med grejor och som man enkelt kan ha hemma på lager. Man slipper ringa support eller bängla med hämtning och lämning, eller (ännu värre) vara av med cykeln i månader medan verkstaden väntar på grejor med osäker leveranstid pga komponentbrist/ krig/ farsot/ båt på grund i Suezkanalen/ allmän djävla kollaps...
Glömde det viktigaste: Enkla och billiga att fixa själv
Den bild jag har är att elektroniska växlar numera är ganska tillförlitliga (har dock ingen egen erfarenhet). Trots det skulle jag inte vilja ha elektroniska växlar under tex en cykelresa. Med mekaniska finns det en rimlig chans att fixa ev strul, men elektroniska är risken att man kör fast helt.
Jag har kanske missförstått, men den bild jag har fått av mekaniker sen tidigare är att ibland behöver man dyra specialverktyg för att felsöka elektroniska växlar. Under tex en alpresa skulle jag säga att det finns en rimlig chans att fixa strul med en mekanisk växel själv eller mha en liten verkstad. Lite beroende på felets art så kan en mekanisk växel vara hjälpligt funktionell även vid "interndöd". Jag har ett sånt fel på ett reglage fn. Hade det varit elektroniskt tror jag att det hade varit kört.
Jag minns inte detaljerna, men en bekant lyckades vid felväxling låsa de elektroniska växlar. Av hens beskrivning lät det som något som sannolikt inte hade inträffat med mekaniska alternativt hade varit möjligt att fixa själv.
Mycket bra information. Tackar!Dagens uppdatering. Jag lämnade in cykeln på Sportson i Farsta och för en löjligt låg summa pengar fixade de felet. Meken rengjorde och växlade förbi minsta drevet och plötsligt fungerade växlarna. Den 12 växlade verkar ha en mekanisk kopplingsliknande överbelastningsskydd som nollställdes mekaniskt.
Inte RD protection reset på sidan 19?Den 12 växlade verkar ha en mekanisk kopplingsliknande överbelastningsskydd som nollställdes mekaniskt.