Ultegra kassett på Dura Ace

perhan67

Ny medlem
Hej,

Har Shimanos Dura Ace 9000 (11-delat) komponenter och nu verkar det vara dags att byta kassetten bak. Kör med 11-23 och funderar nu på att sätta dit en Ultegra kassett istället för Dura Ace. Den största anledningen är att jag helt enkelt inte hinner få hem en Dura Ace kassett innan nästa helg (Vättern), men finns det någon som talar emot eller för att jag sätter dit Ultegra kassett istället för Dura Ace?

/Per

Du behöver inte vara orolig, skillnaden kommer inte att vara märkbar!

Fördel är att Ultegra är billigare än Dura Ace. Nackdelen är placeboeffekten som främst du kommer att vara medveten om :).

Kolla samtidigt så att inte kedjan behöver bytas...

Har precis bytt kedjan, men kassetten har nu gått ca 1500 mil. Ni andra som har Dura Ace 9000, efter hur många mil har ni bytt kassetten?

Är det inte samma kedja för dessa två serier? Ska inte kedjan till Dura Ace 9000 (11-delad) fungera ihop med Ultegras 11-delade

Ok, jag går med andra ord på "övertid". Jag har tidigare bytt oftare (förra racern), men vad får man för fenomen när man kör "för länge" på en kassett och bara byter kedjan (vilket jag nu gjort)? Mätte upp den nya kedjan med den gamla och det skilde ca 5 mm i längd.

Själv har jag svårt att justera växlarna då jag vid hård belastning (framför allt när jag står och trampar) vill bakre växeln "hugga". Det fenomenet uppkom då jag nu "snålade" och bara bytte kedjan.

perhan67 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, jag går med andra ord på "övertid". Jag har
> tidigare bytt oftare (förra racern), men vad får
> man för fenomen när man kör "för länge" på
> en kassett och bara byter kedjan (vilket jag nu
> gjort)? Mätte upp den nya kedjan med den gamla
> och det skilde ca 5 mm i längd.
>
> Själv har jag svårt att justera växlarna då
> jag vid hård belastning (framför allt när jag
> står och trampar) vill bakre växeln "hugga". Det
> fenomenet uppkom då jag nu "snålade" och bara
> bytte kedjan.

Högre kedjeslitage och risk att det börjar rappa över. Byt kassett och kedja samtidigt! Och kör ett kedjebyte efter en 300-500 mil. När denna kedja är slut så byte kassett och kedja nästa gång igen. Kedja två upplever jag håller lite kortare, men gränsen för vad som är slut är lite flytande så svårt att säga något exakt.

Ha alltid kedja och kassett hemma så kan du byta utan väntan när det går sönder eller är för slitet. Samt att du då kan köpa hem slitdelarna i samband med att dy köper andra cykelprylar. Kassetter är dessutom ibland slut om man har otur.

Verkar skilja lite i vikt, materialet i det största dreven och framförallt i pris:

Så du kan nog lugnt sänka dig till Ultegra :)

perhan67 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har nu varit och handlat Ultegra-kassett med
> påföljande byte. Så nu blir det att provcykla
> så snart regnet lättat :-)

Har inte hört något om att Ultegradelar inte tål regn... :)

Dura Ace 9000, men nu avviker jag med Ultegra (11-25 T) på kassetten. Körde tidigare med 11-23 T och DA. Jag har som många andra, inte haft problem med ljud från min gamla DA kassett.

Tillbaka
Topp