Ultegra till 1x11
Strax före jul sa vinterpendlaren till slut ifrån och vägrar fortsätta om den inte får lite uppgraderingar.
Status på den befintliga Ultegra-gruppen:
* Skivbromsarna funkar utmärkt och skulle kunna bli reservdelar till finracern.
* Framväxeln sitter helt fast. Går kanske att rädda med en nedmontering och uppsmörjning. Bakväxeln funkar, men inte superbt, trots ny vajer.
* Kassett och kedja i bra skick.
* Klingorna fram börjar bli slitna nog för byte.
* Höger vevarm har spruckit och är nu halvt av.
Jag har redan tidigare funderat på att göra en budget-1x11-konvertering, men efter sprickan i veven undrar jag om jag inte ska satsa på en billig Sram-grupp, men har ett par funderingar jag hoppas få hjälp med.
* Håller en svetsad vevarm, eller ska man i alla lägen satsa på en ny?
* Är det några problem att konvertera en Ultegra-grupp till 1x11? Tänker väl närmast på om bakväxeln orkar hålla kedjan tillräckligt spänd.
* Hur står sig Srams billigare 1x11-grupper mot de dyrare bortsett från vikten?
* Vad behöver man för vevlager om man nu har ett Shimano-lager av typen https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ultegra-sm-bb72-pressfit-86-bottom-bracket-cups? Ska man ha en GXP- eller en BB30-grupp?
* Är Tyskland enda vettiga alternativet för inköp om plånboken egentligen inte tycker det här är nån superidé?
Hoppas nån har lite erfarenhet så jag hinner åtgärda det här innan jag får köpa nytt skärp till byxorna. :|
Status på den befintliga Ultegra-gruppen:
* Skivbromsarna funkar utmärkt och skulle kunna bli reservdelar till finracern.
* Framväxeln sitter helt fast. Går kanske att rädda med en nedmontering och uppsmörjning. Bakväxeln funkar, men inte superbt, trots ny vajer.
* Kassett och kedja i bra skick.
* Klingorna fram börjar bli slitna nog för byte.
* Höger vevarm har spruckit och är nu halvt av.
Jag har redan tidigare funderat på att göra en budget-1x11-konvertering, men efter sprickan i veven undrar jag om jag inte ska satsa på en billig Sram-grupp, men har ett par funderingar jag hoppas få hjälp med.
* Håller en svetsad vevarm, eller ska man i alla lägen satsa på en ny?
* Är det några problem att konvertera en Ultegra-grupp till 1x11? Tänker väl närmast på om bakväxeln orkar hålla kedjan tillräckligt spänd.
* Hur står sig Srams billigare 1x11-grupper mot de dyrare bortsett från vikten?
* Vad behöver man för vevlager om man nu har ett Shimano-lager av typen https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ultegra-sm-bb72-pressfit-86-bottom-bracket-cups? Ska man ha en GXP- eller en BB30-grupp?
* Är Tyskland enda vettiga alternativet för inköp om plånboken egentligen inte tycker det här är nån superidé?
Hoppas nån har lite erfarenhet så jag hinner åtgärda det här innan jag får köpa nytt skärp till byxorna. :|
Senast ändrad: