Ultimata jobbpendlarcykeln - koncept

Ratbike med mycket rost där det inte gör något, sprayfärg här och var, halvtrasig sadel med silvertejp på, mismatchade delar, duomatic bak, skivbroms fram, Rene herse däck, fula skärmar med gigantiska lappar fram och bak, perfekt vaxad kedja, lampor som man tar med in. Bock eller plattstyre är valfritt.

Detta har varit uppe i flera trådar; skivbromsar är en av dom saker tjuvarna tittar efter och man kan anta att det är ett säkert sätt att göra cykeln rejält mer stöldbegärlig.
Jag tänker att man kan gå på alla stöldbegärliga delar och skada dem estetiskt utan att funktionen tar skada.

Cykeln till jobbet ska vara praktisk, spelar mindre roll om den är snabb och lättkörd de där 20 minuterna.
Krav är därför stänkskärmar så att man håller kläderna hyffsat rena även om det är några vattenpölar. Nästa krav är pakethållare bak för cykelkorg så att man kan få med sig jobbdatorn, träningskläder och handla lite mat på hemvägen. Att ha en ryggsäck gör att man lätt blir svettig och det vill man undvika när man ska till jobbet eller cykla till fritidsaktiviteter.

Navdynamo så att man alltid har med sig lyse är förbaskat trevligt. Likaså skivbromsar som funkar bra om det är några cm snö. Fälgbromsar är inte kul om det är mycket snö.

Några växlar är trevligt men det räcker med 3-5 st.

Senast ändrad:
Alltså det ni snackar om är ju mer nåt slags 'sleeper' koncept; en cykel som man själv tycker är ball samtidigt som ingen annan (inkl tjyvar) höjer på ögonbrynen. Tycker bara att det är rätt långt mellan detta och 'funktionell jobbpendling'...

motsatsen en posörcykel är väl inte per automatik mer anpassad....?

en sleeper skall iaf vara både snabb och anpassad för uppgiften. annars är det inte en sleeper.

om man nu vill ha en sådan. inte för alla. men det finns onekliga fördelar om den skall lämnas parkerad på gatan.

Trek zektor, har funnits med remdrift och skivbromsar. Ta den ramen i nån omodern färgsättning (gärna vit så den smutsas ned ordentligt). Remdrift och alfine 11 nav, kan målas om i nexus grått eller bara skitas ned tills det inte syns vad det e. Några äldre shimanobromsar på det, kanske xt tvåfingers, viktigaste är iallafall att dem är rejält skavda och solblekta. Valfria bromsok på det och bh-90 slangar. Utrusta resten med så missmatchade delar som möjligt, med en massa cykeldator och lamp och skärmfästen som inget är monterat på
Mission accomplished ?

skeppshult.jpg

Gå lite hårt åt lacken och icke-vitala delar på en sjuväxlad Skeppshult V så har du något praktiskt för pendling du nog får behålla.

Vad som är stöldbegärligt beror nog väldigt mycket på tjuven... Min första pendlare var en treväxlad monark från mitten av förra århundradet, lackad i matt rosa och lila. Rullade året om med minimalt underhåll och såg ut därefter. Den blev stulen efter två år; jag hittade den några dagar senare en kilometer hemifrån utan framdäck och med söderbrutna stänkskärmar... Polisen sa att jag kunde ta med cykeln hem direkt, ingen skulle försöka bluffa sig till en så ful cykel ? Ett år senare gick ramen av på tre ställen...

Anledningen till att ha ett hyffsat lås - oavsett - är att det alltid finns någon desperat person som behöver något att komma iväg på.
Men annars är det alltid försäljningsvärdet som bestämmer. Monark Karin - världen bästa valuta.

Utseende 0/10
Funktion 10/10

Kommentarer?
Tio år på järnvägsstation och utstuderad strategi för utseende 0 blev den stulen i helgen, med Hexlox på tre ställen (dock ej bakhjul, missade det vid däckskiftet).
Rost och custom-målad med modellfärg i brun/orange hjälpte inte. Kanske var 10/10 i funktion det som lockade tjuven. Svårt att dölja det.

Tio år på järnvägsstation och utstuderad strategi för utseende 0 blev den stulen i helgen, med Hexlox på tre ställen (dock ej bakhjul, missade det vid däckskiftet).
Rost och custom-målad med modellfärg i brun/orange hjälpte inte. Kanske var 10/10 i funktion det som lockade tjuven. Svårt att dölja det.
10 år är väl en habil livslängd.

Tänker på reaktionen hos försäkringsbolaget när du skickat bilder på cykeln och bedyrat att den är i nyskick.

OT, men tänk så mycket potential som slumrar i alla misskötta gamla 80-90-talare som har tillåtits becka igen och rosta sönder i cykelställ utanför landets alla resecenter.

Alla delar förstås varken min önskan eller Velovins förmåga att väcka den potentialen till liv, men man kan sådär farbroderligt förnumstigt fråga sig vad som kommer att finnas kvar att väcka till liv i de cyklar som har ersatt de här finingarna.

Yes, nya cyklar är bra och många gamla as kräver både tid, kunskap och ett lass med nygamla komponenter för att bli ens hälften så fina som denna Marvil. Men när det inte längre finns 26-tumsdäck att frambringa så kommer jag sitta på fälgarna på mina byggen och smacka med löständerna och säga ”vad var det jag sa?”.

Snygg jonne @velovin!
Börjar bli rätt bökigt att hitta delar till äldre cyklar. Trumbromsar till en gammal DBS eller vinterdäck i strl 635 är inget man plockar upp på XXL direkt...

Tillbaka
Topp