Ultimata pendlarhojen?

• Trådstartare Trådstartare guz
  • Start datum Start datum

guz

Ny medlem
Ultimata pendlarhojen?
Jag skulle vilja ha lite hjälp och vägledning inför ett cykelköp. Hojen ska huvudsakligen användas till pendling till och från jobbet. Jag bor i Solna och jobbar på Gärdet i Sthlm så det är mest cykelbanor som gäller men även lite bök med groppiga vägar och trottoarkanter. Hojen ska även klara av slask och snö. Jag vill gärna kunna cykla ganska fort så den ska väl helst inte väga mer än 10-11 kg heller. Eftersom jag inte har plats för en cykel till i lägenheten kommer den få bo i cykelrummet i källaren och där vill jag inte ställa något som kostar mer än max 6000-7000 kr. Har ni några idéer om vad som skulle passa mig?

Ultimata pendlarhojen?
Lätt, billig och hållbar?? Hmmmm, vad går en sån där bad boy på? dom ser ju rätt hållbara ut och väger nog inte så mycket.. Frågan är ju vad dom kostar...

Ultimata pendlarhojen?
Leta rätt på en bättre begagnad MTB.

Skivbromsad och singlespeedad så behövs minimalt med underhåll. Montera på skärmar och kanske en praktisk cykelkorg. Schwalbes Big apple däck på sommaren och något lite grövre, kanske dubbat, på vintern.

//j

Ultimata pendlarhojen?
Min bad boy 700 kostade tio för ett år sen ca... men dom håller riktigt bra, (tål att man är elak=)) och med ett par cx-däck klarar man snö o slask ganska bra.

Ultimata pendlarhojen?
jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
> Leta rätt på en bättre begagnad MTB.

+1 på den.

Fast mitt tips är ändå V-bromsar, av den enkla andedningen att den blir mindre stöldbegärlig i stan. Och för att det finns massor av fina äldre mtb utan skivbromsar, som annars nog är svårsålda.

/Leo

Ultimata pendlarhojen?
Jag är supernöjd med min Kona Paddywagon, det får plats antingen skärmar eller 37mm W106 dubbdäck, inte båda.
Kör den fixed sommartid och SS vintertid när det blir för mycket snö, har inte orkat byta till SS i vinter ännu dock.. Så kul att skidda i snön!

Men det är klart, vill man ha växlar så är den ju inge vidare. :)

Edit: Och ska den vara ultimat så ser jag inte hur man skulle kunna va utan en pakethållare fram, grymt skönt att få hem typ vad som helst utan att behöva ha ryggsäck eller påsar på styret..

Senast redigerad av en moderator:
Ultimata pendlarhojen?
Även om SS/fixed är coolt så skulle jag rekommendera växlar för pendling. Det är inte alltid benen orkar trampa på lika bra och Solna har ändå en del backar. Speciellt den här årstiden så går det lite långsammare och då kan det vara skönt att ha en lägre växel.

Ultimata pendlarhojen?
varför inte peak flatroad?
skivbromsar, alivio växlar, plats för dubbdäck, alu ram och stel gaffel; 4000 kr för allt. bra vinterpendlare imo.

Ultimata pendlarhojen?
Helnöjd med min scott sub 20 har 2,4 mil enkelresa till jobbet på cykelvägar mest men även lite kuperat som trotoar kanter spårvagns spår m.m , på rea nu kostar dom runt 7000 .

Ultimata pendlarhojen?
Jag skulle också satsa på en oväxlad eller navväxlad crossliknande hoj. Stora hjul kommer du att värdesätta när du vill cykla fort och du kommer också att uppskatta det minimala underhållsbehovet som single speed cyklar har jämfört med en "vanlig" cykel. Jag skulle säga att en Specialized Langster passar in på alla dina krav förutom ett och det är inte ett oviktigt krav, särskilt så här års, nämligen plats för skärmar och dubbdäck. Jag kör en Langster Las Vegas hela den is/snö fria perioden och är supernöjd med den. Det är skitkul att köra singlespeed och jag upplever att det är bra träning också. Tyvärr är det alldeles för tight med utrymme fram för att få in vare sig dubbdäck eller skärmar, jag lyckades pressa in 32 mm däck inför retarden förra året men dom drog i gaffelbenen så till den milda grad att det blev djupa märken i gaffeln. Men den är billig i inköp och drift, kul, och det är inte många som kör om mig heller :-) Lycka till!

Ultimata pendlarhojen?
ÄÄhhh

Jag trodde man skulle få se den ultimata pendlar hojjen här. Denna tråd borde heta "lagom bra hoj för att pendla med under 8000kr".

Jag trodde man skulle få se en everti odyssey med nya hemliga campa hydrauliska disc bromsar, eller nåt...

Ultimata pendlarhojen?
Everti_Odyssey.jpg ht=365

THE ULTIMATE PENDLINGSHOJ!

Ultimata pendlarhojen?
Begagnad mtb eller kina-plastraket dito. Enkelkinga i fram, 9-delat i bak med räjserkassett. Begagnat vevparti. Jag har en SRAM Rival med 11-26 på och ett X9 reglage på min DH som har hållit precis hur bra som helst i Åre hela sommaren, så den lätta lilla billiga kombon funkar nog gott i stadsbruk. Bra nya fälgbromsar kostar nästan ingenting. Ett par schyssta begagnade hjul kostar inte heller så mycket.

Bygg själv helt enkelt! Det hade jag gjort och behöver du hjälp så finns det hur mycket som helst här på forumet. =) Själv hade jag baserat det på en kul ram i kolfiber ifrån E-bay! Du kommer lätt undan med 6-7000kr om du fyndar några av sakerna, typ hjul, bromsar och vevparti.

Ultimata pendlarhojen?
alltså, i "ultimata" ingår ju även prisvärd och ngt som man inte gråter blod över när saltslasket har ätit sönder prylarna. Man skall även kunna ta att det skrapas och bucklas lite lack. Därav inga Pure Blood...

Ultimata pendlarhojen?
Tips på "enkel klinga fram", jag håller på att bygga ihop det ni pratar om och har just kommit till denna punkt. Har upptäckt att strippa ett tredelad MTB vevparti inte direkt funkar, dålig kedjelinje och chainsuck som heter duga väldigt lätt! Sitter en enkelt fyrkants vevlager i hojen just nu.

/Stefan

greblleM skrev:
> Begagnad mtb eller kina-plastraket dito.
> Enkelkinga i fram, 9-delat i bak med
> räjserkassett. Begagnat vevparti. Jag har en SRAM
> Rival med 11-26 på och ett X9 reglage på min DH
> som har hållit precis hur bra som helst i Åre
> hela sommaren, så den lätta lilla billiga kombon
> funkar nog gott i stadsbruk. Bra nya fälgbromsar
> kostar nästan ingenting. Ett par schyssta
> begagnade hjul kostar inte heller så mycket.
>
> Bygg själv helt enkelt! Det hade jag gjort och
> behöver du hjälp så finns det hur mycket som
> helst här på forumet. =) Själv hade jag baserat
> det på en kul ram i kolfiber ifrån E-bay! Du
> kommer lätt undan med 6-7000kr om du fyndar
> några av sakerna, typ hjul, bromsar och vevparti.

Ultimata pendlarhojen?
SteffoN skrev:
> Tips på "enkel klinga fram", jag håller på att
> bygga ihop det ni pratar om och har just kommit
> till denna punkt. Har upptäckt att strippa ett
> tredelad MTB vevparti inte direkt funkar, dålig
> kedjelinje och chainsuck som heter duga väldigt
> lätt! Sitter en enkelt fyrkants vevlager i hojen
> just nu.
>
> /Stefan

Sitter den kvarvarande klingan i mellanpositionen? Funkar för mig i alla fall.

För övrigt föredrar jag att ha en 44-46:a i mellanposition + en 26-30 som granny. Spenderar 95% av tiden på "mellanklingan" som funkar fint tvärs över kassetten. Förr eller senare vill man ha en kedjestyrare - då kan man lika gärna ha framväxel och en "bail out-klinga".

Tycker lilla jag.

Ultimata pendlarhojen?
Som föregående säger, använd mellanklingans läge bara. Funkar precis hur bra som helst för mig i alla fall. Se till att ha en så kort kedja som möjligt så att spänningen håller den på plats. Annars finns det enkla kedjestyrare.

Ultimata pendlarhojen?
Ok, fast mellanklingan är ju en fjantig 32'a vilket är alldeles för litet och att flytta "stora" 44'a till mitten passar inte (eller så gör jag fel, inte omöjligt)

Ultimata pendlarhojen?
Precis, en 32:a är för liten för cykling i annat än uppförsbackar. Storklingan brukar passa för det mesta. Jag har bara varit med om att den inte passat en gång, det var ett billigt Shimano vevparti. Vill man inte ha en så pass stor klinga så går det utmärkt att köpa en bättre anpassad, t.ex en DH-klinga på 38t som saknar rampar och allt annat för växling.

Ultimata pendlarhojen?
Jag kör fixerad 80 talsräser större delan av året, 2 mil enkel resa.

På vintern vill jag ha dubbdäck och skärmar, det köpte jag en Ciclib skivbromscross för. Den skulle fungera grymt året om och man går inte i konkurs för att man köper en och gråter inte blod om den skulle repas lite.

MVH
Magnus

Ultimata pendlarhojen?
Var och en har väl lite egen syn på den perfekta pendlaren men mitt recept skulle vara en Surly Karate Monkey med Alfine 8 (eller 11), skivbromsar, skodd med Big Apple. Och gärna med en Wald-korg för bolagskassen. Garanterat ett riktigt bojsänke till hoj men jag har inte så bråttom.

Ultimata pendlarhojen?
Charge mixer finns på wiggle för typ 6000 (nedsatt från 9000-10000). Skivbromsar, alfine och stora hjul. Skulle tro att det finns plats för skärm. Tycker den ser himla fin ut!

Ultimata pendlarhojen?
En beg MTB funkar alltid och man behöver inte vårda den så hårt. Men om det är nyköp som gäller så satsa på en Bad Boy. Jag känner två som har bad boy varav den ena lägger ca 600 mil per år på sin. De är supernöjda.

Ultimata pendlarhojen?
Benne skrev:
> http://www.bike-discount.de/shop/k647/a15957/ltd-c
> ls-pro.html

den såg ju prisvärd ut!
Funderar på att köpa en till min fru i julklapp. HAr lite dålig koll på storlekar på trekkingcyklar, eller vad man nu ska kalla den här modellen. Nån som vet vilken stl som kan passa en kvinna som är 171cm? Finns tydligen någon dammodell också, finns det egentligen någon fördel med en sådan? (hon har en gammal damcykel hon kan använda om hon ska ha kjol på sig...)

Ultimata pendlarhojen?
Instämmer med alla som sagt beggad mtb, du får lätt en för under 2000, lägg ev överblivna pengar på finhojjen eller va ledig o gör nåt skoj.
Den bästa pendlarhoj jag haft var en Kona Hahanna från tidigt 90tal, kostade 1300:- o jag gråter blod över att jag sålde den bara för att bakfälgen gick sönder (nerbromsad).

/T

Ultimata pendlarhojen?
Efter flera år av vardagscykling på olika hjälpligt anpassade landsvägscyklar tröttnade jag på allt meck och köpte en 7-växlad sån här: http://www.pilencykel.se/site/sv/lyx för 6400 kr.

Inte så sportig, vulgärt tung, gubbig sittställning, men bekväm, praktisk och förmodligen snabbare än de gamla om man ser till hela "processen". Då har jag visserligen inte så långt att pendla (~5 km enkel väg). Att slippa montera lysen, linda fast låsvajrar, vika in byxben och balansera fram om packningen är mer än en liten väska känns... värdigt!

Tillbaka
Topp