Ultimata stigpansarvagnen? [29+ fully]

floors

Aktiv medlem
Säsongen är inställd 2016 - because hookplatta - men nu börjar försäkringspengarna rulla in och därmed även drömmarna om säsong 2017. Jag har bara n antal cyklar och jag inser att jag behöver +1. I stallet står just nu en finfin 27,5-tums enduro/AM-cykel med 150 i slag men jag börjar tro att jag vill ha något ännu mera överjävligt stigsväljarmonster i linje med 29+ och heldämpat. Vilka cyklar finns det att välja på och varför?

Senast ändrad:
Specialized Levo FSR Expert 6Fattie. 6Fattie, 250Watt elmotor i vevpartiet, 150mm slag, 3" däck, Pike, Sram X01, Guide bromsarna. Helt sjuk i skogen och sväljer det mesta utan att bli seg :D

Cykla på grusväg istället? Vad är poängen med att köra en stig om alla ojämnheter bara ska jämnas ut och sväljas?

Cyklarnas pansarvagn:

NicolaiColourSpecShots2.jpg

R-P sa:

Så, nu börjar vi närma oss, men helst heldämpad. Och temat för cykeln jag tänker mig är att alla hinder bara ska upphöra med cykeln - ergo pansarvagn - och anpassat för Hellasterräng så den bör kunna klättra också. Den här cykelns syfte är att lyfta cyklistens ego och göra svår terräng lätt utan elkraft. Alla tips om grusväg och el m m. hörde inte riktigt till frågan.

floors sa:
R-P sa:

Så, nu börjar vi närma oss, men helst heldämpad.

Den är heldämpad. Lenz är väl de enda som faktiskt tillverkar en heldämpad 29+ just nu. Det har knappt funnits några passande gafflar tidigare så det kanske kommer flera heldämpade nu när det kommit lite fler plus-gafflar.

Luthman Photography sa:
Jag tror att en Behemoth kommer att kännas ungefär som att cykla på en vetedeg.

+1 men hen skulle ju få ståta med en av planetens fulaste cyklar... O troligen en av dom mest otrendiga geometrierna också! Undrar vad den har för reach :/ (orkar inte ens google på mobilen...)

pnkcow sa:
floors sa:
R-P sa:

Så, nu börjar vi närma oss, men helst heldämpad.

Den är heldämpad. Lenz är väl de enda som faktiskt tillverkar en heldämpad 29+ just nu. Det har knappt funnits några passande gafflar tidigare så det kanske kommer flera heldämpade nu när det kommit lite fler plus-gafflar.

Ahh.. bommade det när jag tittade snabbt.

Jag har en Specialized Stumpjumper 6Fattie (27,5+). Är grymt nöjd!
Kan varmt rekommenderas för stigcykling i stockholm om du jagar grepp och komfort men inte vill tappa för mycket fart.

150mm slag.

Inga problem att cykla med 29"-cyklisterna.

/Johan

Jag är ute efter en monstertruck så jag är verkligen ute efter 29 ++ och väntar ihärdigt. Min vanliga 27,5 AM funkar alldeles tillräckligt i övrigt.

floors sa:
Jag är ute efter en monstertruck så jag är verkligen ute efter 29 ++ och väntar ihärdigt. Min vanliga 27,5 AM funkar alldeles tillräckligt i övrigt.

Gissningsvis har tillverkarna fullt upp med att lansera 27,5+ modeller och få dessa att slå. Tror du är lite tidigt ute med heldämpad 29+ :)

Ska vi gissa att detta blir 2018-modellerna som det kommer som ett alternativ.

Hm, jag skulle kunna tänka mig att en TREK Farley EX skulle funka ganska bra. Rum för 27.5x4.0.. Men det står ju TREK på den...

floors, hoppas axeln är bättre nu så du kan börja provköra:)

har 29/3,0 bombolonis på 40i eastonfälgar och kört dom i sommar på min helfjädrade kålhoj, så ungefär konceptet du efterfrågar.

och ja dom är ju tyngre, men dom rullar väldigt fint på rotmattor och stenrösen. är det brant uppför på sånt underlag märks skillnad. passar väldigt bra i hellas!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    395.9 KB · Besök: 19
kais01 sa:
floors, hoppas axeln är bättre nu så du kan börja provköra:)

har 29/3,0 bombolonis på 40i eastonfälgar och kört dom i sommar på min helfjädrade kålhoj, så ungefär konceptet du efterfrågar.

och ja dom är ju tyngre, men dom rullar väldigt fint på rotmattor och stenrösen. är det brant uppför på sånt underlag märks skillnad. passar väldigt bra i hellas!

Du har inte lust att mäta hur brett däcken är över kantdobbarna?

Paco, bombolisarna mäter med 40i fälgar 74 mm mönsterbredd, 70,5 mm stombredd, med knappt 1 kg i däcken. dom kan gärna köras lite lägre än så. är rätt elastiska, ökar ett par mm vid 1,4, men knappast aktuellt att köra med så hårt tryck annat än på transportsträckor på asfalt.

har 80mm gaffelbredd, valde då att smalna av ytterdubbarna så dom går jämnt med stommen.

Tillbaka
Topp