Ultimata XC-AM-cykeln - säljångest!!!!

Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja men Westman byter ju hojjar som andra kalsonger
> ;)

Haha! Ja, utförshojar har bytts var 1,5e år de 3 senaste hojarna. Nu har jag både en AM-hoj och DH-hoj jag är nöjd med så satsar på att underhålla/uppgradera dom istället. Det är farligt att testa massa nya dyra cyklar och saker hela tiden!!

Ontopic så ser Ibis Mojo också ut som ett bra val, ifall man vill ha kolfiber.

Vi testade Orange Five i Skottland och det var en mycket trevlig upplevelse. Kändes lite nättare och mer åt trail-hållet än min SC Heckler. Man ska inte luras av den fula och feta baksvingen.
Eftersom jag själv kör en Heckler så måste jag ju rekommendera en sådan också. Går att bygga hyfsat lätt.

//Per

Heckler tycker jag ser riktigt fin ut också, +1 på den.
Oroväckande om man inte kan ha Big Betty bak i Mojon, då är det inte mkt till AM i min mening.

/Martin, som cyklat på bara 2,5" däck i över ett år.

toke skrev:
> Lapierre Zezty. Välj modell efter plånbok.
> Lätt, snygg, och enligt WhatMTB grymt bra
> funktion.
>
> http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierre/all-mount
> ain-bike/2010/zesty-914-2010

Blev förvånad att ingen nämnt Zestyn tidigare, har en 514 och är verkligen supernöjd. Smidig, lätt, effektiv och snygg! 2010 modellerna är lite annorlunda än 2009 och har kolfibersving till 514 modellen (till i stort sett samma pengar som 09:an med alusving) Häggs tar in på beställning och är sjysst att ha att göra med. Dessutom e den så snygg att man blir tokig! Kan starkt rekomenderas iaf!
0434.jpg ht=293

Lite förvånad att denna hoj inte kommit upp ännu.
Rumblefish från GF. En vill ha hoj.

Bilagor

• Rumblefish_II.jpg
    Rumblefish_II.jpg
    59.5 KB · Besök: 13
Offe skrev:
>Lite förvånad att denna hoj inte kommit upp ännu.
>Rumblefish från GF. En vill ha hoj.

Det beror på att den är ful och medioker. Närå, smaken e som baken.

sting-hpc-team.jpg

sting eller stereo. eller kanske ams 125.
Deras länkage känns vettigt i mina ögon med krafter o dylikt. Känns som man får en bra utdelning där.

Om du ska åka Cube så ska det inte vara en AMS iaf, inte om du tänker kalla den AM nån gång ibland.
Orimligt hög tyngdpunkt för en hoj som ska åkas utför ibland.

Sting och Stereo är mycket bättre ur det avseendet, samt ett par till.

Man kan ju inte säga vad den ultimata AM hojjen är då en cykel bör byggas efter cyklistens stil och komfort ;)

Rätta mig om jag har fel :P

Mitt val hade ju vart en Cube Stereo :D
stereo-black.jpg ht=481

JLarsson skrev:
> Va, "ingen" som rekommenderat Bullit än?

+1, konstigt?

OskarH skrev:

> Orimligt hög tyngdpunkt för en hoj som ska åkas
> utför ibland.

Pfft...

kikat rätt friskt på Sunn Kern och kikat lita på att köpa direkt från frankrike. där verkar de ligga på cirka 2000euros ungefär för en helt ny, de tar 28-35 000 här hemma.. rätt friskt påslag. om man hittar en begagnad sunn i frankrike tar de cirka 1000-1200euros men frågan är om man vågar köpa begagnat från frankrike via internet... men å andra sidan kan jag köpa 3st begagnade sunn för priset av en ny här i sverige så..

Nyförälskad som jag är så måste jag rekommendera den här:

p1030331m.jpg

Högerklicka -> visa bild.

Inte gjord för downhill men eftersom det var XC-AM som efterfrågades borde den passa som handen i handsken.

110-150mm slag om jag inte missminner mig, lämpad för 140mm gafflar.

nyacks skrev:
> kikat rätt friskt på Sunn Kern och kikat lita
> på att köpa direkt från frankrike. där verkar
> de ligga på cirka 2000euros ungefär för en helt
> ny, de tar 28-35 000 här hemma.. rätt friskt
> påslag. om man hittar en begagnad sunn i
> frankrike tar de cirka 1000-1200euros men frågan
> är om man vågar köpa begagnat från frankrike
> via internet... men å andra sidan kan jag köpa
> 3st begagnade sunn för priset av en ny här i
> sverige så..

Vi tog 22.000sek för den enklaste modellen av Kern, nu är den slut visserligen, men 2010 kommer ligga runt samma pengar. Och vi följer bara rek-priset, så bör vara samma hos alla som säljer Sunn.

Lånar tråden lite, jag håller också på funderar lite på AM-cykel, är inne på Reign 1, Stereo the One eller liknande men funderar på storleken. jag är 175 så jag lutar åt en small på båda modellerna, någon som har några andra åsikter?

//Kristoffer

Dr Gugge skrev:
> Lånar tråden lite, jag håller också på
> funderar lite på AM-cykel, är inne på Reign 1,
> Stereo the One eller liknande men funderar på
> storleken. jag är 175 så jag lutar åt en small
> på båda modellerna, någon som har några andra
> åsikter?
>
Jag skulle nog mer rekommendera att du prövar en medium och monterar en kortare styrstam om det behövs. Det blir en roligare cykel att köra fort samt klättra med än en med för kort topprör och hjulbas.

Länka gärna till geometri, storlekarna kan vara väldigt olika för olik märken.
Min Prophet i Small ordentligt mycket större än min Chameleon till exempel, den är till och med längre än en Chameleon i medium.
http://www.cannondale.com/bikes/06/geo-6.html
http://www.santacruzbicycles.co.uk/bicycles/geom/chameleon06.html

Propheten är nog egentligen lagom för mig (med 50mm styrtapp), jag är 175cm lång.

Jag skulle säga att effektiv topprörslängd är viktigast, men man får nog vara lite aktsam, t.ex. cube stereo har väl ett sadelrör som börjar en bit framför vevpartiet och sluttar ordentligt bakåt, då får man ta hänsyn till det också, eftersom reachen kommer att bli längre när du höjer sadeln.

Köper man en för liten ram finns ju även risken att sadeln hamnar väldigt långt bak, vilket kanske ger lite trista klätteregenskaper med vikten så långt bak, och även en mindre effektiv position att sitta och trampa i.

Funderar du på en sån cykel hade iaf jag försökt provcykla, då det är lite svårare att bedöma hur sittställningen egentligen kommer att bli.

marran skrev:
> Funderar du på en sån cykel hade iaf jag
> försökt provcykla, då det är lite svårare att
> bedöma hur sittställningen egentligen kommer att
> bli.

Jo, det känns ganska förnuftigt, få se till att pröva lite olika storlekar o modeller först...

//Kristoffer

Senast redigerad av en moderator:
Har precis gått i samma tankar som dig, för min del är hammarbybacken det närmsta "mountain" jag kommer inom rimligt avstånd, så jag valde att gå lite mer mot XC än AM hållet (även om AM verkar vara the shit nuförtiden!!). min filosofi är att de flesta AM cyklar är byggda för alperna och kanske är lite för kralliga för svensk terräng, jag är iofs lättviktare. Åker jag till åre kommer jag att vilja ha en DH och hyra de gången man pallrar sig dit! Mitt val föll till slut på en Trek Fuel EX9. 120 mm gung bak och 130 mm fram. Tyvärr är talasfunktionen få fox-gaffeln borttagen i år, vilket hade gjort den lite mer 'versatile', å andra sidan får du plattforms funktionen även på gaffeln!

Kolla in dealen:
http://www.fun-corner.de/index.php?...003563&sidDEMOSHOP=55r5i721hg7206jmvq1d7cdcb4

Har bara kört ca 20 mil hittills med min men är nöjd. Hojen är grym.

Menar du All-mountain som i hela berget, både upp och ner så gäller det att ha slack geometri nerför och brant geometri uppför. Finns ungefär ett märke som levererar det http://www.bionicon.com/standard.xml?vpID=518&SID=1256325857_21dc0000000006fd594d :

siteos.servlet.ImageServlet

150mm slaglängd, 11,5kg och jag är jäkligt sugen på att prova en.

Annars är jag rätt övertygad om 29" förträfflighet men där finns det inte så många alternativ. Niner W.F.O 9 är inressant

http://www.ninerbikes.com/fly.aspx?layout=bikes&taxid=93

Vad jag skulle vilja ha är en hoj i kolfiber, ca 150mm slag slag fram och bak, 29" hjul, Bionicons geometrisystem och gearbox med ca 10 växlar och 400-500% spridning, låg standover och en vikt på under 10 kg. Dit är det dock ett tag kvar.

Fint sätt att skriva mitt 4000:e inlägg förresten, tack för allt happy!

Fredrik Larsson skrev:

>
> Annars är jag rätt övertygad om 29"
> förträfflighet men där finns det inte så
> många alternativ. Niner W.F.O 9 är inressant
>
> http://www.ninerbikes.com/fly.aspx?layout=bikes&ta
> xid=93
>
> Vad jag skulle vilja ha är en hoj i kolfiber, ca
> 150mm slag slag fram och bak, 29" hjul, Bionicons
> geometrisystem och gearbox med ca 10 växlar och
> 400-500% spridning, låg standover och en vikt på
> under 10 kg. Dit är det dock ett tag kvar.
>
> Fint sätt att skriva mitt 4000:e inlägg
> förresten, tack för allt happy!

Håller helt med dig där, en 29tum AM hoj vore helt enkelt perfekt

Intressant hur den här tråden utvecklades. I slutändan fick min potentielle köpare kalla fötter när han insåg att cykeln inte var gratis. När jag började förklara hur man justerade dämparna med speciell pump och ratt för returen blev han väldigt förvirrad. Lärdomen är väl att man inte skall sälja en "riktig" cykel till någon som inte ser skillnad på biltema-kvalitet och kalifornisk ingenjörskonst.

"Tyvärr" får jag nog behålla min FSR Stumpjumper ett tag till. Som belöning till att den stått ut nästan två år i Afrika skall jag lyxa till den med XT vevparti och eventuellt CK vevlager - då blir den glad eftersom den nog kände sig ratad ett tag ...

Tack för alla tips - kul läsning som jag tror inte bara jag uppskattade. Robust XC eller lätt AM är ju en intressant kategori som betyder olika för olika personer

Tja - grejen var att jag tänkte sälja av en del grejor här i Uganda i samband med att vi flyttar till Sverige. Det mesta är rejält dyrt här men kvalitetscyklar finns det ingen marknad för.

I och för sig kan jag ju sälja den i Sverige men för mig är nog en FSR Stumpjumper den perfekta cykeln. Men enda invändning är nog att M4 alu-ram är lite tung. Min prioritering är faktiskt landsväg, cx och sist mtb och nu har jag ju även ett projekt att bygga ihop den (för mig) ultimata landsvagshojen när vi kommer hem - en Planet X titanram byggd av Lynskey väntar ... ;)

Senast redigerad av en moderator:
Vad skiljer dessa två ramar åt? Känns som att en är mer prisvärd.....Annars så har ju Pitpron fått fina betyg. Men det är kanske lite för mycket XC över dom...

Bilagor

• PitproMtbNoSaint.jpg
    PitproMtbNoSaint.jpg
    40.7 KB · Besök: 17
>
>
> Vi tog 22.000sek för den enklaste modellen av
> Kern, nu är den slut visserligen, men 2010
> kommer ligga runt samma pengar. Och vi följer
> bara rek-priset, så bör vara samma hos alla som
> säljer Sunn.

syftade inte på lägsta modellerna utan evo och exo. De flesta priserna jag kikat på i Frankrike är ju iofs -09:or så det är antagligen varför de ligger mycket lägre i butikspris. Antar att det är inte samma panik i Sverige att sälja av -09 nu i slutet på säsongen då vi har en mycket mindre marknad (neo -09 är ju som sagt slutsålda redan i sverige). sett neo modellen -09 för 1300-1400euros från butik samt evo och exo för 2000 euros och lite över.

svagare euro har säkert också påverkat prisbilden då -09 prissattes var ju kronan i avsevärt sämre skick än idag..

men klart är ju att det är ju inget som slår att köpa cykel från butik där du kan känna och prova på cykeln innan och expertis från säljaren. samt mycket bättre köptrygghet med garantier och service. man får alltid vad man betalar för men är man en snål jävel som jag, som vågar riskerar att köpa internationellt så är det ju frestande =)

Bionicon hojjen var ju groteskt ful dock, vikten vart smarrig :D
Håller dock nog inte på den vikten om man skall köra AM.

Jilster skrev:
> Tycker det är för mkt handikapp hjälpmedels
> cyklar i denna tråd......
>
> http://i41.photobucket.com/albums/e276/lalbert/Evi
> l%20Sovereign/Sovereign_Luc_HS.jpg
> AM på en HT är så mkt roligare
>
> Edit: Just ja cykeln är en Evil Sovereign

Den ser riktigt fresh och kul ut att cykla på :D

Grejen med alla olika Bionicon-cyklar är ju att de jobbar med ett pneumatiskt system kopplat till framgaffel/bakdämpare som är utprovat under många års tester och med en knapp på styret ändrar man cykelns funktion genom att luta sig bakåt så får man mer /längre slaglängd på framgaffeln för FR/DH elaterad cykling och genom att luta sig framåt så sjunker gaffeln ihop för för Upphill eller vanlig XC cykling.
På det viset kan ju det vara den ultimata XC/AM cykeln.
Har "allvarliga" tankar på att lyfta hem några av deras modeller inför 2010.

Bilagor

• Bionicon Supershuttle 2010.jpg
    Bionicon Supershuttle 2010.jpg
    59.3 KB · Besök: 20
Bionicon har onekligen intressanta ideer. Det skulle vara intressant att prova i praktiken.

Hur ligger dom i prisnivå?

Fredrik Larsson skrev:
> Menar du All-mountain som i hela berget, både upp
> och ner så gäller det att ha slack geometri
> nerför och brant geometri uppför. Finns ungefär
> ett märke som levererar det
> http://www.bionicon.com/standard.xml?vpID=518&SID=
> 1256325857_21dc0000000006fd594d :
>
> http://www.bionicon.com/servlet/siteos.servlet.Ima
> geServlet?id=6066
>
> 150mm slaglängd, 11,5kg och jag är jäkligt
> sugen på att prova en.
>
> Annars är jag rätt övertygad om 29"
> förträfflighet men där finns det inte så
> många alternativ. Niner W.F.O 9 är inressant
>
> http://www.ninerbikes.com/fly.aspx?layout=bikes&ta
> xid=93
>
> Vad jag skulle vilja ha är en hoj i kolfiber, ca
> 150mm slag slag fram och bak, 29" hjul, Bionicons
> geometrisystem och gearbox med ca 10 växlar och
> 400-500% spridning, låg standover och en vikt på
> under 10 kg. Dit är det dock ett tag kvar.
>
> Fint sätt att skriva mitt 4000:e inlägg
> förresten, tack för allt happy!

Ser jäkligt bra ut på pappret, men varför kör de dubbelkronat? Och hur gör man med gaffelservice, det verkar vara deras egen gaffel.

Jag har inte räknat mer än den tyska europrislistan men där är det ju 6 % mindre moms än här samt frakten hit som diffar.
Från ca-prisnivå 2099- € , 2599- € , 2799- €, 2849- €, 2999- €, 3149- €, 3399- € osv. upp till 4699- € som mest.
Intressant är ju deras ramkit som börjar på 1849- med ram, gaffel, dämpare, styrlager, styre och stam .
En Tesla ramsats Allmountain 160 mm slag t.ex. kostar 2299- € 23450- + 6 % mer moms = 24850- + frakt hit ca 4-500- så runt 25000- kostar ett kit och typ 23-23.500- som mitt pris.

Fabriken har ju inte fått ut 2010 serien än på hemsidan men det kommer väl efterhand.

Bilagor

• Bionicon Tesla 2010.jpg
    Bionicon Tesla 2010.jpg
    63.6 KB · Besök: 13
Det var min mojo som hade problem med sadelröret så att säga. Inga problem egentligen,
IBIS skickade ny framtriangel, jag gjorde dessutom ett dubbelbyte av bakdämpare. Av någon anledning så hade jag en rp23 med high compression damping, den ska vara middle för min årgång. Av rp23 09 så fungerar low fint också. Jag fick då en ny rp23 av dem, frågade om jag fick byta den till en dhx air 5.0, det gick bra, lade bara runt 800 pix emellan.

Så, var inte rädda för ibis på grund av det. Det jag håller mot den är CHAINSUCK. Fuck den är känslig för det. Annars kalashoj. Hur fin som helst.

Dock, så har jag nu ett drivpaket som suttit på många hojjar, bytts ut ganska ofta, det ska tydligen göra chainsuckandet värre. Med helt fräscha grejer på så ska den inte vara risig vad gäller chainsuck. Men, min är det.

Kör big betty bak, ska den alltså slå i ramen när du bottnar fjädringen? Jag har provat det har jag för mig, och inte slagit i, eller var det utan däck i? Hmm, har bytt ram så mycket att jag inte minns hur och var.

Jag ska prova ikväll, dock har jag kört Big betty bak ett tag och inte märkt av det där.

Så, köp en mojo som du bygger lätt då kan du tävla med den också. Den är rejält trampvänlig och tillräckligt plush med rätt dämpare bak. Alltså en med låg kompressionsdämpning. Knappt så jag ens använder pro pedal när jag cyklar 20 minuter asfalt.

Hmm... hade egentligen accepterat att behålla min Stumpjumper men på lunchen fick jag en påringning - eventuellt är en engelsman här i Kampala nyfiken på hojen. Kanske blir en försäljning trots allt ;)

Frågan är såklart vad man kan få ut för en 4 år gammal FSR Stumpjumper Expert Disc - XT på det mesta samt F100RL fram och Float bak. Allt i perfekt skick samt numera Thomson Elite stolpe, Gobi sadel, Easton Monkeylite styre. Har min åsikt men nyfiken på vad andra tycker. Nämnas bör att här i Uganda finns det inte så mycket att välja på och det som finns är dyrt. Skall man köpa cykel får man ta sig till Johannesburg.

Tycker Mojo är riktigt snygg för övrigt

Tillbaka
Topp