Ultimata XC-AM-cykeln - säljångest!!!!

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm... hade egentligen accepterat att behålla min
> Stumpjumper men på lunchen fick jag en
> påringning - eventuellt är en engelsman här i
> Kampala nyfiken på hojen. Kanske blir en
> försäljning trots allt ;)

Ja det var väl jag som försökte promota den lite hos min lunchpolare (eg från Nya Zealand).
Han dök upp idag med nybruten arm, blodiga armbågar, ben och knän. Hade i helgen blivit påkörd av ett fyllo på motorcykel (men inget statistiskt samband har kunnat påvisas med vare sig zebralag eller australiensisk hjälmlag - än).

> Frågan är såklart vad man kan få ut för en 4
> år gammal FSR Stumpjumper Expert Disc - XT på
> det mesta samt F100RL fram och Float bak. Allt i
> perfekt skick samt numera Thomson Elite stolpe,
> Gobi sadel, Easton Monkeylite styre. Har min
> åsikt men nyfiken på vad andra tycker.

Ett "problem" är väl att de bästa köparna här är utlänningar och har "internationella" (amerikanska etc..) nypriser som referens. Men å andra sidan, cykeln finns ju körklar på plats. Och en egenimport hit till Uganda skulle nog slå det mesta i "vänta på paket" tråden

> Nämnas bör att här i Uganda finns det inte så mycket
> att välja på och det som finns är dyrt. Skall
> man köpa cykel får man ta sig till
> Johannesburg.

Och det vore därför nästan lite tråkigt om en så fin cykel inte fick stanna i Uganda, dom är ju så få här....

Så fortsätt ni med de ultimata tipsen...

TBC....

Senast redigerad av en moderator:
Snabb uppdatering - det kanske blir affar trots allt! Pa sondag kommer den potentielle koparen forbi och tittar.

Till vintern blir det till att bestamma sig for vilken cykel man skall satsa pa - det skall bli skoj!

Måste bara höra om det var någon här som stal Mojon från Cyclecomponents framför näsan på mig?! =)

Inte jag i alla fall.

Blev lite chockad over priserna pa Specialized! Fahrrad24 som skulle ha OK priser tar 3700 euros for den cykel jag skulle vilja ha! Lite dyrare an pa den rea i San Diego jag kopte min FSR Expert Disc ... Kanske maste aka pa semester till USA ;)

Kanske blir affär i alla fall som sagt. Blev precis erbjuden USD1800 for min Specialized Stumpjumper FSR EXpert Disc från 2005. Nypris i Sverige då var SEK28000 och USD1800 är cirka SEK13000.

Emellertid - för att köpa en ny cykel enligt någon av alla bra rekommendationer gör att man hamnar på SEK25-30 000 vilket innebär att jag måste pytsa in cirka SEK15 000.

Är det egentligen en bra affär att sälja min 4 år gamla cykel för att sedan skaffa en 2010 års modell och lägga till cirka SEK15 000? Har det skett så mycket egentligen på 5 år???

Har lite säljångest nu eftersom jag ändå tycker om min Stumpjumper ...

PerryE skrev:
> Kanske blir affär i alla fall som sagt. Blev
> precis erbjuden USD1800 for min Specialized
> Stumpjumper FSR EXpert Disc från 2005.

Haha, ja all ångest är väl mitt fel som förmedlat köparen :-)

Men egentligen handlar det väl inte så mycket om priset,
utan minst lika mycket om den inre drivkraften att få köpa nytt igen....
Den brukar normalt vara stark på happy, så därför: sälj!

Om jag nu skall vara ärlig betalade jag ju USA-priser i och med att jag arbetade ett tag i San Diego - men det har ju egentligen inte med saken att göra.

Just nu är jag mest sugen på en rejält pimpad Orange 5 eftersom den ser så grym ut! Tyvärr blir den ju ganska dyr med alla uppgraderingstilläggen. Intressanta frågan är ju om FSR-teknik från 2005 är sämre än Orange-teknik från 2010?

Är cykeln sämre så måste du bli bättre, så det är ju egentligen bara positivt. Killen som vann tempoetappen(!!!) runt Mälaren på OS 1912 körde ju på under 11 timmar på sämre vägar och med sämre material än de flesta här har.

Men det är ju inte det vi diskuterar, eller hur? Frågan är om du blir en bättre pappa om du får köpa en ny cykel i vinter. Och det blir du ju såklart.

Tack mzi - om jag får en finare cykel blir jag ju självklart en bättre pappa, äkta make samt bättre människa allmänt! Att vi blir finare och bättre mäniskor när vi unnar oss finare prylar är väl en universal lag???

Det gäller förövrigt den där engelska skotten från Nya Zeeland också. Unna honom att bli en bättre människa och låt honom köpa din cykel nu!

OK - helt rätt. Tänkte inte på att även den jag säljer till är en köpare och därigenom ökar sin livskvalitet. Dessutom vill han köpa vår fina espressomasking och kvarn - det blir stor förbättrning för honom där för att inte tala om när jag skall köpa nya grejor i Sverige ;)

Det är kul med prylar men jag tycker det låter som ett neråtbyte att gå från en 4 år gammal FSR till en orange. Du har en rätt bra skogscykel där redan, vilken förändring är du ute efter?

Lättare och bättre dämpning. Fram har jag Fox F100RL och bak Fox Float. Tycker i och för sig om länkaget men M4 aluramen är väldigt tung. Orange är väl inte bästa alternativet då om det är lätt man är ute efter

Jag tror ändå Orangen är rimligt lätt, med tanke på hur tålig den är.
Idel rosor i pressen också, jag tror det är en bättre hoj än FSR:en, utan att ha provat någon av dem.

Specialized Epic (Carbon), Yeti ASR samt Lapierre Zesty är ju andra alternativ - fanns ju många andra tips

Poängen är att jag inbillar mig dämparna blivit bättre när man går upp 5 årsmodeller.

Självklart har ju allting sitt pris också .....

PS Är det Fahrradnet24 som gäller vid köp av Specialized och Yeti i Europa?

Du ska definitivt sälja den om du är sugen på något nytt. Så bra betalt kommer du inte få här hemma.

Att slippa släpa hem en stor pryl när hela hushållet ska flyttas är ju förståeligt, sälj den på plats.

Bra deal på Giant där! Får du 13 för den gamla och köper t.ex. den här för 15 är det kanske värt att byta: http://www.bikestore.cc/product_info.php/products_id/16564.html

En riktigt bra och förnuftig cykel nästan utan straffdelar (fast jag vill ju alltid byta bakhjul på kompletta cyklar). Om 12,7 kg är sant är den dessutom lätt. Lite tveksam till 15mm-framaxelgrejen bara, bättre gå på 20 mm och enkelt kunna flytta runt hjul.

Bra tips dar pa Giant! Annars har val Jomper sammanfattat det bast hittills - om jag vill byta sa ar det en bra deal och battre an vad jag far for den i Sverige

En sak som jag upptackt nar jag kollat pa intressanta alternativ ar att Specialized inte ar sa pigga pa att salja cyklar over internet. Dessutom har de lite specialare pa damparna vilket tycker jag ar en begransning aven om det kanske ger lite battre funktion.

Giant med sina Trance och Anthem ar nog svarslagna pa manga satt. Emellertid kanns Specialized, Santa Cruz, Yeti samt Lapierre som roligare marken.

Vi far se i januari nar jag borjar shoppa runt pa internet alternativt overtalar familjen att aka pa semester i USA.

Mina tre favoriter just nu ar Yeti ASR (eller 575 - kanske lite val mycket dampning bara), Santa Cruz Blur samt Lapierre Zesty. Detta kommer sakert att andras ett antal ganger innan ett kop blir av .... Om vi aker en svang till USA ar saklart Specialized ocksa ett alternativ men tills vidare verkar den svar att kopa till bra priser i Europa

Jag såg senare att bikestore.cc sålde Mondraker Dune. Den såg mycket trevligt ut med modernt länkage utan "pung". Men 160mm slag är kanske för mycket?

Mondraker Dune - aldrig hort talas om tidigare! Sag OK ut - kamelpuckel a la Santa Cruz istallet for pung a la ....

Men vad ar det for ett marke egentligen??? 160 mm ar val lite for mycket dessutom. Intressant med ett marke man aldrig hort talas om!

PerryE skrev:
> En sak som jag upptackt nar jag kollat pa
> intressanta alternativ ar att Specialized inte ar
> sa pigga pa att salja cyklar over internet.

Hittar du vad du vill ha till rätt pris på evanscycles,
så har de en butik alldeles nära Gatwick flygplatsen.
De betalar t o m taxin från Gatwick, och det går även buss från Heathrow.

Sen går juvelen gratis hem (i den medtagna cykelväskan) på British Airways.
Bonus är att inte heller behöva träla i någon "vänta-på-paket-tråd".
Full koll både i "butiksänden" och sen hela vägen ända in i soffan hemma för fotografering ;-)

Tillbaka
Topp