Dessa små ultraljudstvättar är fantastiska för personer som tycker att det är roligt att ofta, kanske till och med flera gånger i månaden:
* Plocka av hjul, kedja och kassett.
* Lägga prylarna i ett litet vattenbad och lyssna till hur det surrar under fem minuter.
* Skrubba prylarna med en borste.
* Lägga tillbaks prylarna i det surrande badet några minuter till.
* Omsorgsfullt lufttorka prylarna under något dygn. Alternativt spendera 15 minuter med att minutiöst blåsa rent alla länkar med luftkompressorn.
* Ägna 15 minuter åt att varsamt fetta in alla länkar.
* Montera tillbaks allt på cykeln.
För alla andra är de ett komplett slöseri med tid, pengar och livslust.
Som tidigare sagts: "Cykla, olja in kedjan, torka av, cykla igen." Om man dessutom mäter kedjesträckningen någon gång då och då, samt byter kedja när den är sliten så har man ett komplett vårdpaket. Till det stora vårbadet kan man lika gärna lägga prylarna i avfettning något dygn.
Ja, jag köpte Kjells UL-tvätt när jag var grön och dum. Nej, jag använder den aldrig.