Ännu en som tänkt ge sig in i MTB-sporten (på en stram budget)

Johanost

Medlem
TL;DR
Jag behöver cykel till transportmedel och skogsstigar/XC/tekniskt stök. Har dåligt med cash. Är länkade nedan något vettigt?

Hejsan forumet! Jag misstänker att vissa gamla rävar här är trötta på denna typ av tråd. Samtidigt verkar det här vara något av de trevligaste forumen jag suttit och läst på, så jag vågar mig på att be om råd.

Jag behöver skaffa en cykel då min gubbhybrid a la biltema blev stulen och frugan vill ha tillbaka ensamrätten till sin damcykel. Således väcks den gamla drömmen om att få ge sig ut på frihetens stigar gränslandes en fräck mtb. Det skulle bli en bra morot att få motion och förhoppningsvis hjälpa till ett sundare liv med några tappade extrakilon. Plus att det skulle också vara cykeln som används till och från jobbet och övriga vardagsdestinationer.

Så till det trista faktumet som jag säkert tror att de många sugna på att ge sig på MTB-sporten möter. Jo prislappen på utrustningen kontra plånbokens tjocklek går inte riktigt ihop. Undertecknads penningpung är rätt platt med föräldraledighet och så vidare. Därför har jag kommit underfund med att leta begagnat i min hemort Linköping och dess omnejd.

Jag tänker mig kanske runt 3000-4000 för en begagnad XC-cykel. Min ambition är att dra ut och cykla i skogen på spännande stigar med en del stök. Snarare mer tekniskt än snabbt tror jag är min grej. Det var ungefär det jag gillade mest som grabb då jag gärna satt i sadeln på fritiden.

Jag förstår att min satta prislapp sticker i ögonen på vissa. Men bättre med något som har två hjul än inget alls tänker jag, huvudsaken att jag kommer ut och cyklar. Eller håller ni inte med om det?

Jag är 180cm lång och väger ca 100kg i dagsläget. Vad det verkar borde de flesta tillverkarnas ramar i storlek L passa.

Jag har kikat vad som finns lokalt på beg-marknaden och hittat följande. Vad kan experterna uttala om dessa kandidater?

Diamant zenith 50, 3500:- http://www.blocket.se/vi/74599015.htm
Verkar sålts i Norge på sportladorna. 25 000 nypris får jag bullshitvibbar av dock. Känns inte jätteseriöst från annonsörens sida. Priset lockar dock.

Trek X-Caliber 7, 4000:-
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=33709
Lite dyrare och i en annan kommun.

ROSE Count Solo Ht 27,5 Stl M, 5000:-http://www.blocket.se/vi/74460649.htm
Över budget men ser fin ut. Tror den låg ute även här.

Mvh Johan

Kört Biltemas X-Trail i 4 år (eller är de 5 år?) på raken nu. Enda (nödvändiga) bytta är kedja, däck och bromsklossar.
Det är alltså deras äldre 26" modell med Deore bakväxel och fälgbromsar jag pratar om.
EDIT: Kostade 3000 kr då. Dom säljer två nyare varianter med skivbroms men tråkigare bakväxel. En 27,5+" och en 29". båda i prisklassen 3500 till 4000 kr om jag minns rätt. Lätt att kolla upp!

Vart lite sparsamt med det hälsosamma livet första åren. Förra året i början av sommaren vägde jag 110 kg. I September nånstans vägde jag 92 kg. Och min ork hade nästintill fyrdubblats.
Vill lägga till att jag fortfarande är en rökare ovanpå detta.

Så i alla fall, ne man måste inte ha en dyr cykel för att komma fram i skogen och få motion.

Senast ändrad:
Av de tre länkarna går den första helt bort, en roströd kedja brukar ge en bra indikation om övrigt underhåll av cykeln.

Om valet står mellan Treken och Rosen hade jag valt den sistnämnda. Rose gör generellt bra cyklar till ett någorlunda överkomligt pris.

Jag skulle köpt Rose'n.
10-delat och 27,5
Samt prutat ner den en tusing till:-)

Hmm varför la snubben med Trek-annonsen upp en produktbild och inte ett foto på cykeln? Lathet eller ser den för skabbig ut i verkligheten?

Spännande med både Julas och biltemas cyklar som förslag. Hört så mycket dåligt om kvaliteten på dessa. Men de kanske blivit bättre? Fatbike ser skoj ut men det är nog inte riktigt för mig, men tack för tipset.

Diamanten hoppar jag nog över då, kändes lite skum.

Rosecykeln kan vara ett alternativ då. Är 5000 rimligt för den?

Edit, ja skulle jag få ner Rosen en tusing till så vore den mycket attraktiv.

Senast ändrad:
Johan1978 sa:
Hmm varför la snubben med Trek-annonsen upp en produktbild och inte ett foto på cykeln? Lathet eller ser den för skabbig ut i verkligheten?

Då gör man såhär förstår du... man kontaktar säljaren och så ber man han ta några foton på cykeln och skicka. Klart! Han kanske varken är lat eller har en skabbig cykel, han kanske bara inte är som du (eller jag för den delen).

Stalle

Kung Stalle sa:
Johan1978 sa:

Då gör man såhär förstår du... man kontaktar säljaren och så ber man han ta några foton på cykeln och skicka. Klart! Han kanske varken är lat eller har en skabbig cykel, han kanske bara inte är som du (eller jag för den delen).

Stalle
Säljer man en spelkonsol eller andra saker som inte slits på samma sätt kan jag acceptera en produktbild men när det gäller cyklar som plågas i skogen skall man ju givetvis ha ett riktigt foto på cykeln i nuvarande skick.

Att behöva be om foton på cykeln är ju bara bökigt, varför inte lägga upp riktiga foton från början liksom? Sparar tid för båda parter i slutändan :P

Senast ändrad:
Diamanten är skräp.

Trekcykeln är ok i ram/storlek men väldigt basic utrustning med Acera 3x9 vxl och okänd RS gaffel, troligtvis stålfjäder och ∅30 mm stålrör * 100 mm slaglängd. Kolla upp vad det är för gaffel! Priset är väl ok men inget klipp.

Rose 27.5" stl Medium blir nog i minsta laget, priset lite högt kan jag tycka.

Ny 29" HT på 13.1 kg med stabil och anpassningbar RS Recon Solo Air ∅32 x 100 mm slag och Shimano 3x10 vxl för 7300 kr (+frakt), finns kvar i både M och L https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-4-9.html

Fördelen med en ny cykel är att alla slitdelar är nya. Slitdelar kostar pengar. Kan man inte serva själv kostar arbetet minst lika mycket som delarna. Exempel på kostnad för delar, billigt från Tyskland.
Kassett 400 kr
Kedja 200 kr
Vxlvajerkit 200 kr
Bromsklossar 2x80 kr
Skivor 2x150 kr
Däck 2x350 kr
Gaffelservice 250 kr

Lägg därtill eventuella "problem" som rostiga/utslitna hjullager, vevlager, styrlager, repiga gaffelben, krokiga hjul, lösa/trasiga ekrar etc.

Går säkert att hitta andra cyklar med RS Recon Solo Air gafflar, beg eller nytt, till rimligt pris. Men troligtvis inte ner mot 4 K.

Två vettiga cyklar att pruta på:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=33695
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=35035

Senast ändrad:
Kung Stalle sa:
En 16"-cykel till en Large-kille. Bra rekommendation...
Och det utöver det faktum att det är en fat bike...

Stalle

Läste du ens recensionen från han som är 183 cm och väger 90 kg?
"Sykkelen var perfekt til min størrelse."

TS är 180 cm.
Men perfekt på norska kanske betyder vansinnigt fel på stockholmska?

Senast ändrad:
Tack för all input. Jag läser på rose hemsida att storlek M rekommenderas till 173-182cm så med min längd hamnar jag i M-skiktet. Så storleken är väl inte alldeles åt skogen i alla fall?

Det är fina cyklar ni tipsar om synd att de kostar mer än vad jag tänkt. Det gör ju också rose om jag inte får ner priset, men på er låter det ju som 5000 är lite högt så det är kanske inte en omöjlighet?

När det gäller att meka vill jag gärna lära mig, har även bekanta med sådana kunskaper så jag tror inte att jag kommer vara beroende av någon verkstad. Men material kostar ju det kommer man ju inte ifrån.

Hur är gaffeln på rosen, SR suntour raidon?

Finns en Scott Aspect 910 '14 för 4600:-
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=34693
Är det något att ha tro?

Senast ändrad:
Cadde sa:
Kört Biltemas X-Trail i 4 år (eller är de 5 år?) på raken nu. Enda (nödvändiga) bytta är kedja, däck och bromsklossar.
Det är alltså deras äldre 26" modell med Deore bakväxel och fälgbromsar jag pratar om.
EDIT: Kostade 3000 kr då. Dom säljer två nyare varianter med skivbroms men tråkigare bakväxel. En 27,5+" och en 29". båda i prisklassen 3500 till 4000 kr om jag minns rätt. Lätt att kolla upp!

Vart lite sparsamt med det hälsosamma livet första åren. Förra året i början av sommaren vägde jag 110 kg. I September nånstans vägde jag 92 kg. Och min ork hade nästintill fyrdubblats.
Vill lägga till att jag fortfarande är en rökare ovanpå detta.

Så i alla fall, ne man måste inte ha en dyr cykel för att komma fram i skogen och få motion.

https://happyride.se/2007/10/24/maste-det-vara-sa-javla-dyrt/

Bombmaestro sa:
Spännande med både Julas och biltemas cyklar som förslag. Hört så mycket dåligt om kvaliteten på dessa. Men de kanske blivit bättre?

Jag kan bara tala för den X-Trail jag rullar runt på tyvärr. Finns inte att köpa längre. Men spanat på deras nya ett antal gånger, fast det känns halvkass att dom snålat på vissa delar. Den jag köpte var helt klart prisvärd i tiden.
Ingenting av större vikt har strulat på den, ramen håller trots att jag misshandlat den. Fast jag gör inga drops med den dock.

De enda saker som strulat har varit framväxeln, speciellt att växelvajer går av i nuvarande konfiguration men det är för att jag bytt framdrev på ett korkat sätt. Nuff said om det.
Och efter det så knakar det lite. Inga sprickor dock, utan bara knak.
Sadeln gav upp (böjda fästen) så fick byta den. Sedan sadelstolpens fästen nyper inte på den nya sadeln jag införskaffade så fått linda cykelslang emellan så den inte lossnar. Men som sagt, jag vägde 110 kg också... Och satt ganska tungt på den i början.
Kedja fick bytas efter två år. I samma veva bytte jag vevlager (för trodde det gamla knakade, vilket det inte gjorde) och framdrev men inget av det behövdes.

Med andra ord, egentligen inga fel utan bara slitdelar och en del meck som kanske inte behövts på en "riktig" cykel.

@Bengt-re, vad för relevans har den tråden? Det är markant skillnad på den cykeln och X-Trail som jag rullar på.

Cadde sa:
Bombmaestro sa:
Spännande med både Julas och biltemas cyklar som förslag. Hört så mycket dåligt om kvaliteten på dessa. Men de kanske blivit bättre?

Jag kan bara tala för den X-Trail jag rullar runt på tyvärr. Finns inte att köpa längre. Men spanat på deras nya ett antal gånger, fast det känns halvkass att dom snålat på vissa delar. Den jag köpte var helt klart prisvärd i tiden.
Ingenting av större vikt har strulat på den, ramen håller trots att jag misshandlat den. Fast jag gör inga drops med den dock.

De enda saker som strulat har varit framväxeln, speciellt att växelvajer går av i nuvarande konfiguration men det är för att jag bytt framdrev på ett korkat sätt. Nuff said om det.
Och efter det så knakar det lite. Inga sprickor dock, utan bara knak.
Sadeln gav upp (böjda fästen) så fick byta den. Sedan sadelstolpens fästen nyper inte på den nya sadeln jag införskaffade så fått linda cykelslang emellan så den inte lossnar. Men som sagt, jag vägde 110 kg också... Och satt ganska tungt på den i början.
Kedja fick bytas efter två år. I samma veva bytte jag vevlager (för trodde det gamla knakade, vilket det inte gjorde) och framdrev men inget av det behövdes.

Med andra ord, egentligen inga fel utan bara slitdelar och en del meck som kanske inte behövts på en "riktig" cykel.

@Bengt-re, vad för relevans har den tråden? Det är markant skillnad på den cykeln och X-Trail som jag rullar på.

Relevansen är att biltema/jula/coop cyklar ofta är genomusla och att satsa på något sådant kan döda en persons cykelintresse för alltid.

Bengt-re sa:
Relevansen är att biltema/jula/coop cyklar ofta är genomusla och att satsa på något sådant kan döda en persons cykelintresse för alltid.
Fortfarande inte relevant eftersom jag just sagt att deras förra X-Trail är helt okej som ett budgetalternativ. Men det är i lägsta klassen, skulle inte rekommendera någon av deras andra modeller för stigcykling. Det är deras "toppmodell" bland MTB och den har levt upp till och även överstigit mina förväntningar.

Men igen, har inte testat deras senare modell. Skulle jag köpa en av deras nyare modeller skulle jag nog också köpt bättre växlar till dom. Då kan man ju lika gärna gå upp i prisklass i annan butik och köpa för 5.000 kr istället.

Tråden du länkade till talar om en cykel för 900 kr med de värsta av de värsta komponenterna. Det är garanterat inte varken den gamla X-Trail eller de nya.

Cadde sa:
Tråden du länkade till talar om en cykel för 900 kr med de värsta av de värsta komponenterna. Det är garanterat inte varken den gamla X-Trail eller de nya.
Dessutom vägde den 900kr-cykeln nästan 17 kilo (!) medan fatbiken väger 14,5 kg enligt Jula. Svårt (omöjligt?) att hitta en lättare fatbike eller ens "MTB/ATB" för det priset (4000). Så det är nog inte vikten som dödar intresset i det fallet, möjligen växlarna eller vajerskivbromsarna. Biltemas X -Trail för samma pris är tyngre mest pga den kassa dämpgaffeln, som däremot kan döda cykelintresset.

Senast ändrad:
"Jag behöver cykel till transportmedel och skogsstigar/XC/tekniskt stök. Har dåligt med cash. Är länkade nedan något vettigt?"
Känner igen mej på din beskrivning men jag har dock ingen hoj att rekommendera. Kan du mecka lite själv så kan ju en cykel som är lite använd men behöver lite kärlek, typ kedjebyte vara ett riktigt klipp. Vad det sedan är för märke, jamen betala för vad det är så har du ju en cykel ivf. Står det Biltema eller Jula på dem så är de ju inte värd mer än någon hundring om de behöver lite service. Sedan att de kanske inte är det mest potenta man sätter mellan benen får man ju ta i beräkning. Sedan kan man ju alltid provcykla och känna om det är något man vill ha och kanske provcykla några olika, man kan få kyssa många grodor innan man hittar rätt. Att det dyrare på en mtb att repa är hjulen och gaffeln kan man ju ha i åtanke.
Men ivf. råder jag till en hoj med skivbromsar ;D

JTF sa:
Biltemas X -Trail för samma pris är tyngre mest pga den kassa dämpgaffeln, som däremot kan döda cykelintresset.
14,8 alt 14,9 kg. Jo, det gör verkligen skillnad på 300 - 400 gram alltså! ;)
Sedan kan jag väl erkänna att framgaffeln på X-Trail både gamla och nya inte är något att hänga i granen men jag har inte direkt känt att cykelglädjen försvinner på grund av den. Det är i första hand fälgbromsar som jag har på den äldre modellen och drivlinan som gör att jag tappar glädjen ibland. Inte ofta men ibland.

Cadde sa:
JTF sa:
Biltemas X -Trail för samma pris är tyngre mest pga den kassa dämpgaffeln, som däremot kan döda cykelintresset.
14,8 alt 14,9 kg. Jo, det gör verkligen skillnad på 300 - 400 gram alltså! ;)
Sedan kan jag väl erkänna att framgaffeln på X-Trail både gamla och nya inte är något att hänga i granen men jag har inte direkt känt att cykelglädjen försvinner på grund av den. Det är i första hand fälgbromsar som jag har på den äldre modellen och drivlinan som gör att jag tappar glädjen ibland. Inte ofta men ibland.

Jo jag syftade främst på gaffeln i sig och inte viktskillnaden... :-)
Tycker alltså att i detta låga prissegment är det ofta bättre att satsa på en stel gaffel än en "dålig" dämpad. Jag började köra MTB ca 1994 och då gick det fint med helstelt som "komma i gång-hoj". 1996 köpte jag en kass billig framdämpad MTB som jag sålde några månader senare för den var så tung, "död" och klumpig och skaffade en ny helstel igen 1998. Det var en lärorik tid att lära sig teknik på stökig och teknisk stig på en odämpad cykel i alla fall.

1996 osv var väl alla dämpare tunga as? I alla fall som jag minns det.
Skulle INTE vilja ha min utan dämparen fram, hade ju haft noll kontroll i steniga partier då... Kanske en fråga om teknik men den gör ändå nytta även om den är begränsad på många sätt.

Halloj!

Brukar bara lurka runt här i forumet med popcornpåsen redo men nu måste jag ge mig in. Treken var/är i finfint skick, dock redan såld till mig i juli, annonsen kanske borde tas bort. Lyckades pruta ner den en slant och är grymt nöjd med hojen, men jag är novis så vad vet jag om hur nöjd jag borde vara? Precis som ni säger så är det vissa budgetdelar på den, dock verkar pengar ha lagts där det behövs för att ge en stabil och billig men rolig instegshoj. Lite småkul att den versionen inte heller (mig veterligen) har sålts av svenska återförsäljare.

Men med det sagt, hade jag varit i din sits så hade jag skambudat ner Rosen med 1500 kr och hållit mina tummar. Alternativt så kan du ju räkna ut hur mycket soppa du sparar på att cykelpendla och lägga till det i budgeten för att få mer flexibel budget?

Annars kanske du får hålla ut några veckor till och hoppas på rea, alternativt att sommaråkarna säljer av sina. Oavsett, lycka till och håll oss uppdaterade!

Jag ska kika på rosen hade jag tänkt. Se om den ser okej ut. Vad tycker forumet om prissättningen (5000kr)? Någon skrev, pruta ner den till 3500 och se om det går vägen. Vad tror ni?

(oj vad mycket kul läsning det finns här på forumet. Har börjat försöka nörda in mig på ämnet redan innan jag skaffat cykel. :D)

Uppdatering: Det går sådär, ännu ingen cykel. Jag har läst massa gamla trådar likt mina. Läser Sixten Fors överallt som slår ner de naiva nybörjarna med minst 32x100mm luftgafflar och minst 10 000kr cykel. Han har säkert rätt i att det är vad en vettig instegscykel kostar om man ska ge sig på mer än grusväg. Sedan har jag även läst inspirerande trådar med nybörjare som förändrar livet med hjälp av cyklingen (Jenny W i synnerhet, jäklar vad häftigt!). Jag tittar på instruerande och inspirerande youtubevideos. Blir riktigt taggad på att börja cykla och leva ett sundare liv!

Jag visade Rose-cykeln på blocket för 5000kr för frugan som och fick tyvärr den inte helt oväntade responsen att cykeln var dyr, "jag förstår inte vad du ska med en så dyr cykel till??". Ja alltså som novis har jag lite svårt att argumentera för det. "Jo men de stora cyklisterna på happy säger att jag måste ha det... annars kommer jag att slå ihjäl mig typ kanske." Ähh vilket antiklimax, får väl se om det blir någon cykel ö h t.... :(

Köp en ny helstel singlespeed 29er typ Kona Unit, Charge Cooker, GT Peace 9r.

Inget väsentligt kan bli slitet eller dåligt. Förutom att spänna kedja behöver du inte kunna någonting om att mecka.

De kostar 6-10.000 nya, du kan hitta en äldre på rea för ungefär pengarna du nämner om du har tur eller fin begagnad.

Du kommer inte att vinna endurorace men du kommer att få åratal av fin cykling i skogen.

Rejsa hade jag bara tänkt göra för mig själv. Men vem vet, kanske får blodad tand.

Ah vi får se hur det blir med det hela. Måste i så fall övertyga frun om en större budget än vad hon tycker. Hur gör man det?

Trevlig helg Happycyklare!

Bombmaestro sa:
Rejsa hade jag bara tänkt göra för mig själv. Men vem vet, kanske får blodad tand.

Ah vi får se hur det blir med det hela. Måste i så fall övertyga frun om en större budget än vad hon tycker. Hur gör man det?

Trevlig helg Happycyklare!
Argumentera för att du kommer må bättre av att cykla runt i skogen (sant) och därmed göra livet roligare för alla parter.

Kanske titta på en ny?
Inte de fetaste komponenterna men den har ok prylar för det priset.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-5.0-581914/wg_id-801

Stadium rear ut merida och occano cyklar med så de kan kanske ha nåt.
Vet att de sålde en ok Occano med xt komponenter och 29 tum för 5500 på den lokala här nyligen så kolla med dem kanske.

Senast ändrad:
Lundberg sa:
Börja helstelt. Med en bra ram kan du alltid uppgradera och frun kommer inte att märka att det sitter något nytt på den. Håll det till samma färger så funkar det ;)

https://www.rutlandcycling.com/bike...7-5-plus-hardtail-mountain-bike-silver_372560

Den här höll jag på att köpa själv. Utgående modell så man kan fynda

Den ser ju kul ut, men det är första gången jag såg Boost men med QR istället för Thru axle.
Marin sa:
Frame - Double Butted CrMo, Boost 141x9mm Dropouts
Trots bra pris ligger den ändå över TS budget. Bra idé med helstelt och +hjul annars.

Vill bara påminna alla att jag fortfarande alltså cyklar på X-Trail från Biltema som kostade mig 3000 kr och den har gått många mil i kuperat skogsterräng och fått flertalet smällar under 6+ år.
Och som sagt, ingenting viktigt har gått sönder på den. Detta trots att jag alltså vägde 110 kg en gång och numera väger 90 kg.

Men för fan, fortsätt snacka skit om alla cyklar som inte kostar 10 tusen och uppåt. Det är ju helt omöjligt för dom att paja... Eller?
Tycker jag BARA läser om hur dessa fina och dyra cyklar havererar. Även om det kanske är så att 99% av alla som ens kommer till detta forumet köpt bara sådana.

Jag har hållit på med cyklar de senaste 20 åren. Jag har cyklat på allt från äkta skit till cyklar från 35.000 kr och uppåt. Och skillnaden mellan min X-trail och en i 10.000+ kr klassen är att allting fungerar lite smidigare och att dämpet är riktigt najs. Men sedan är det knappt någon skillnad alls på själva cykeln i sig.
Viktigast för min del är fungerade bromsar, följt av ett bar bra däck och sist, en felfri drivlina. Går man på halvbilligt så är det endast dom sakerna som man tappar lite på. Inte så att det blir farligt eller tråkigt att cykla, men det ger inte lika mycket som en cykel för 10 lax och uppåt heller.

Ändå, även om jag hade 10 lax att lägga på cykel så skulle jag i första hand fundera på om inte två cyklar, en för mig och en för partnern inte skulle vara det optimala.

EDIT: Och vill inte partnern cykla med mig så skulle jag söka mig en ny partner istället.

Senast ändrad:
Ljug inte för din fru! Men du behöver ju inte heller berätta precis vad cykeln kostar. Var svävande, undvikande, smidig. Säg en siffra hon blir glad av att höra, det är bra att göra sin fru glad.

Hela Happy står bakom dig! Om du har ekonomi till en femtusenkronors cykel ska du absolut köpa en. Det är inte en excess, utan ett redskap för mycket glädje och hälsa (kolla inte mektabbe- eller misär-trådarna). Man kan argumentera för att det är smartare att handla för tiotusen på en gång, men det kommer av sig självt om några år om du fastnar för sporten.

Köp en cykel nu! Det är ok!

Tack för all respons! Angående biltema x-trail tvekar jag inte en sekund på att det är en jättebra cykel för dig Cadde. Men jag vet inte, jag läser så mycket tråkigt om biltemas cyklar och för 4000 känns det som att jag kan få mer. Men tack för tipset! :)

Tipsen om stelt är intressant, har hela tiden tänkt att jag självklart ska ha en dämpgaffel. Helst luft sådan. Måste göra lite efterforskningar på det ämnet, stel plusbike alltså. Drar mig dock för att skippa dämparen vill jag erkänna. Känner jag mig själv rätt hamnar jag lätt i uppgraderingshelvetet, ständigt sökande efter nya finesser och förfinade. Sådan är jag, farligt att ge sig in i materialsport då. Min kära fru är dock en bra stoppkloss. :D

Freddie: haha anar en gnutta motsägelser i ditt inlägg. "ljug inte men säg inte sanningen" haha! Jo jag är grymt sugen på att slå till på exempelvis Rose-cykeln jag länkade till. Fast flera har skrivit att den är för högt prissatt? Vad är den värd då ish?

Megatack alla glada cyklare!

Missta mig inte nu... Jag pratar om den som var INNAN. Och att det säkert finns några likvärdiga att finna om man är på en budget.
Som jag sagt innan så har jag kollat på den många gånger men tvekar för att det sitter många billigare komponenter på den.

PRECIS innan jag köpte min så tog en annan alternativ modell av X-Trail slut. Den hade XT bakväxel och om jag inte minns fel hade den också skivbromsar. För 4.500 kr. Jag skulle alltså köpt den istället men den sista hade gått bara några veckor innan.
Om den var så mycket bättre vet jag inte, men det var vad jag egentligen siktade in mig på när jag var tvungen att skaffa ny cykel efter mitt första inköp från 7 år tidigare, också för 3.000 kr, hade ett dyrt problem. Jag har förövrigt fixat den gamla också så jag har en i reserv om någon annan som inte har en cykel skulle få för sig att haka på ut.

Men den gamla jag hade innan har helt fel ram för mig, men det spelade ingen roll när jag inte hade råd med något annat då heller.

Tillbaka
Topp