Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet ifall Tavelsjöleden är
> cyklingsbar? Eller är den kanske uppspårad nu?

Det är ju inte jättemycket snö i terrängen, men jag vet faktiskt inte hur mycket som behövs. Annars borde den vara något hal men cyklingsbar om man dömmer utifrån hur skogen ser ut i övrigt.

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Japp!

Ska vi ses nere vid bräntis vid kl 18? Jag lovar att vara jättetrött och helt ur form efter en rejält lång dag.

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Det blir bra. Det ser ut att bli ca. -7° onsdag
> kväll, så det blir friskt men inte omänskligt
> kallt.

Det låter som ett alldeles utmärkt väder. Får se till att rikta upp mitt bakhjul bara.

Umeå-tråden Del II
Jag fick order av sjukgymnasten att ta det väldigt lugnt ikväll. Tydligen innebär det inte att cykla.
Kommer tyvärr att banga kvällens cykling.

Umeå-tråden Del II
Ok, det brukar löna sig i längden att följa sådana rekommendationer. Jag tar en tur på Gammlia ändå, så om någon vill haka på så är det bara att hojta till.

Umeå-tråden Del II
Tråkigt isigt och svårt att få något flyt på Gammlia. Hade nog varit roligare med dubbdäck idag, så istället stack jag och rekade Tavelsjöleden. Det gick att cykla hela vägen till Hampis, typ. Fast jag rekommenderar det inte ifall man inte är trött på allt annat cyklingsbart. Upp till Norra länken är det helt ok, sedan blir stigen lite mindre upptrampad och mindre förlåtande.

DSC04851.jpg

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Tog en morgontur på Gammlia, det är helt ok men tyvärr lite mosigt på sina ställen nu. Det är ganska mycket nedblåst bös på stigarna, så om det fryser på nu blir det säkert greppigt och fint. Annars får man väl hoppas att det smälter snart...
20150220_085144_RichtoneHDR.jpg

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Jag kikade lite på sofiehemsknölen igår och där var det fortfarande slask/is på stigarna. De brukar töa fram före Gammlia, så jag skulle gissa att det är lite isigt eller slaskigt.

Umeå-tråden Del II
Hm, trodde jag svarade på detta, men tydligen måste jag ha missat att skicka... Hur som helst så var jag precis i Gammliaskogen. Det är jättefint underlag, hårt och ganska bra grepp. Däremot vågade jag inte släppa på i nedförsbackarna eftersom det finns lite isfläckar här och där. I brynet mot Berghem är det lite barmark, men det känns som att det kommer dröja ett tag till innan det är snöfritt i skogen.

Umeå-tråden Del II
Halt i Gammliaskogen nu, hade suttit fint med dubbdäck. Det petar dock redan upp lite sten och rötter, så det känns inte så motiverande att byta.

Funderar på att testa Tavelsjöleden imorgon, någon som vet hur den ser ut?

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Halt i Gammliaskogen nu, hade suttit fint med
> dubbdäck. Det petar dock redan upp lite sten och
> rötter, så det känns inte så motiverande att
> byta.
>
> Funderar på att testa Tavelsjöleden imorgon,
> någon som vet hur den ser ut?

Jag har ingen som helst aning faktiskt, jag har gått i cykelide sen december ungefär.

Umeå-tråden Del II
Ollzk skrev:
> >
> Inte så haj på Umeås geografi men bakom Volvo o
> runt Umeåker? Kul stigar, men en del is här o
> där.

SKulle du kunna märka ut på karta`? Det där såg kul ut, lagom brant också.

Umeå-tråden Del II
Alexander_kyckling skrev:
> Jag har lite lösa funderingar på en tur imorgon,
> är det någon som är intresserad av sällskap?

Jag är så sjukt sugen men min axel har åkt ur led för femtioelfte gången så jag är lite konvalecent just nu. Siktar på att vara tillbaka på cykel när dödsisen försvunnit och det hoppas jag går FORT!!!

Umeå-tråden Del II
tand skrev:
> Alexander_kyckling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har lite lösa funderingar på en tur
> imorgon,
> > är det någon som är intresserad av
> sällskap?
>
> Jag är så sjukt sugen men min axel har åkt ur
> led för femtioelfte gången så jag är lite
> konvalecent just nu. Siktar på att vara tillbaka
> på cykel när dödsisen försvunnit och det
> hoppas jag går FORT!!!

Det låter inte alls så roligt, hoppas du kryar på dig. Det blir väl förhoppningsvis vår även här snart.

Umeå-tråden Del II
Efter att ha kört Gammlia idag håller jag faktiskt inte med om att dubbdäck är en nödvändighet, på sina ställen dock. Jag tyckte det funkade alldeles utmärkt att bara ta det lite försiktigt, dom flesta ställena var rätt greppiga tycker jag.

Umeå-tråden Del II
Härligt, det förändras snabbt från dag till dag nu (och även under dagen). Själv var jag ute i Holmsund en sväng. Där var det hela registret med barmark, greppis, blankis, snö och skare. Galet fint väder!
DSC04941.jpg

DSC04950.jpg

DSC04970.jpg

Umeå-tråden Del II
Känns som att den iskakan som ligger nu kommer ligga kvar rätt länge!? Är väl inte riktigt standard att vi har så mkt is i botten som detta år? Den verkar vara segsmält...

Umeå-tråden Del II
Ja, det kanske är som vanligt? Ser bara den iskaka som ligger utanför köksfönstret. Det händer ingenting med den trots sol och många plusgrader. Kommer ligga flera veckor till.

Umeå-tråden Del II
Ruggen skrev:
> Ja, det kanske är som vanligt? Ser bara den
> iskaka som ligger utanför köksfönstret. Det
> händer ingenting med den trots sol och många
> plusgrader. Kommer ligga flera veckor till.

Efter att ha kikat på bilder så verkar det ha varit rätt gott om snö kvar 11 april förra året. Vi ligger antagligen före. En anledning till att det inte tinar är nog att det är jättekallt på nätterna så det börjar om varje morgon.

Umeå-tråden Del II
Det är ju jättefin skare nån mil inåt landet, bortanför hässningberget nära bjännsjön hade någon tydligen kört mc på skaren, troligtvis samer. Blev skidor för mig idag på åkrarna/fälten vid bjännsjön, helt perfekt för att skatea.

Myrarna kring grössjön har ju haft bra skare tidigare år så kan vara värt att reka för ett närmre alternativ.

Umeå-tråden Del II
Bra idé Trampbåt. Ser ut att bli bra förutsättningar till helgen med nuvarande väderprognos. Lite tidigt att boka något än, men är det någon som är intresserad av lite lördagsmorgonscykling?

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Bra idé Trampbåt. Ser ut att bli bra
> förutsättningar till helgen med nuvarande
> väderprognos. Lite tidigt att boka något än,
> men är det någon som är intresserad av lite
> lördagsmorgonscykling?

Jag skulle gärna vilja, men jag är lite osäker på om jag har tid. Jag får återkomma när vet mer hur omfattande min hemtenta är.

Umeå-tråden Del II
Ruggen skrev:
> Jag kan vara intresserad av en tidig
> lördagmorgonscykling. Nån idé på vart? Ser ut
> att bli kallt men fint!

Ifall det är skare vid Grössjön skulle det vara fint. Annars kanske Tavelsjöleden/Kulla? Jag kör odubbat, hoppas det inte blir alltför halt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp