Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Jag tänkte ta och cykla ditåt en sväng nu, kan ju passa på att kolla då hur det ser ut i år och om det finns naturligt material i närheten att använda sig av.

Umeå-tråden Del II
Det blev en fin tur! Ujuj vad det var roligt att få köra längs leden igen, varmt och skönt var det också.
Men för att vara lite nyttig så kollade jag lite extra på de ställen där det brukar vara geggigt hela somrarna. Det finns vindfällen och avverkningsrester som jag tror skulle räcka långt för att överbygga en del av de fula lerhål som redan blivit rejält uppkörda, t.ex:

lerhl5.jpg

lerhl1.jpg

lerhl2.jpg

Umeå-tråden Del II
Så det här är nya umeå-tråden :)

Funderade vart alla inlägg tog vägen ngnstanns, fick inga mail om dem. Kul att se lite stigfoton! Nu ska bara förkylningen släppa så är jag redo också, med MuckyFuckyNutz som skydd och allt vad det är som kommer med posten till veckan!

Umeå-tråden Del II
Hej, i sommar kommer vi ha öppet varje söndag kl 10-16 med start nån gång i början av juni! Den grävde banan komer förlängas hela vägen ner till liften och troligtvis kommer början på banan förbättras också! Den svarta banan kommer öppna officiellt men det kommer hända saker även där. Sen satsar vi på att få färdigt minst ett till spår i år! Den som vill komma o gräva eller genomföra sin idé är välkommen till backen och hugga i. Hoppas vi ses!

Bilagor

• DSC_0037.jpg
    DSC_0037.jpg
    67.7 KB · Besök: 95
Umeå-tråden Del II
Sjukt bra! Ni ska ha all cred för det ni gör, hatten av. Jag ser fram emot att komma upp en sväng om jag är i stan. Svarta banan var riktigt skoj, och nästan unik i sitt slag i Sverige.

Umeå-tråden Del II
Angående Tavelsjöleden. Om jag får tid någon kväll framöver ska jag prova att göra en kavelbro i något av de allra värsta surhålen, för utvärdering.

Umeå-tråden Del II
Ah, här sitter jag på andra sidan Atlanten och trånar efter surhål i Hamptjärn.. Det kan inte vara normalt! Här ligger, konstigt nog, fortfarande för mkt snö för att det ska gå att cykla något riktigt kul. Men det finns en del fina turer även här. Jag lägger upp en bild bara för att det inte BARA ska vara jag som trånar :).

Bilagor

• IMG_1886.JPG
    IMG_1886.JPG
    63 KB · Besök: 102
Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah, här sitter jag på andra sidan Atlanten och
> trånar efter surhål i Hamptjärn.. Det kan inte
> vara normalt! Här ligger, konstigt nog,
> fortfarande för mkt snö för att det ska gå att
> cykla något riktigt kul. Men det finns en del
> fina turer även här. Jag lägger upp en bild
> bara för att det inte BARA ska vara jag som
> trånar :).

Trodde först att det var en bild på sophögen :)

Umeå-tråden Del II
Två nedfarter på sophögen på sidan av grusfallet..

IMG_1153.jpg

En led, lite uthuggen, på Rider's left..

IMG_1155.jpg

En gammal led ned tydligen, Rider's right..

Umeå-tråden Del II
Sorry, trodde inte jag ens skulle komma upp där idag :/
men hintade lite om det innan så liiite förvarning kom. Vi får hoppa nedför de små stigarna också tycker jag!

Umeå-tråden Del II
I eftermiddag vill jag cykla, vädret är ju fäntästic!

Någon som är sugen, t.ex. Tavelsjöleden från I20 och bort mot Hampis? Tid är flexibelt, allt från 4 och senare funkar nog för mig

Umeå-tråden Del II
Det märks att säsongen har kommit igång nu, jag såg inte mindre än fem mtb-cyklister (inkl. marran) längs leden och uppe vid stugan.

Umeå-tråden Del II
Fan vad peppad jag är! Ser sjukt mycket fram emot en hel MTB säsong. Nu ska bara förkylningen lämna kroppen och stugbygget bli klart, sen ska jag cykla all ledig tid jag får från familjen! :)

Umeå-tråden Del II
Insåg precis att mitt förra inlägg kan lämna frågetecken angående stugbygget. Stugan är i princip klar, innan juni är allt definitivt klart! Mycket cykelsäsong kvar då.

Umeå-tråden Del II
Röbäck är i princip helt snöfritt nu, åtminstone där jag var och svängde idag.

IMG_1830.jpg

IMG_1842.jpg

Någon som ska med ut imorgon någon gång efter 12? Funderar på Röbäck igen, och ev. se om det går att cykla till Djäknebölsklinten, eller om det är för mycket snö på vägen dit.

Umeå-tråden Del II
Ah, tänk vilken tur att någon har varit så snäll och byggt en bro precis där. Och så fint den hållit över vintern. Måste vara ett sjukt bra bygge!

Umeå-tråden Del II
Finfin cykling i Röbäck idag, aningen blött och snöigt på vissa ställen men till 90% snöfritt... tänk att det är något man prisar i mitten av maj..

Umeå-tråden Del II
Jag vill berätta att vi satsar på en MTB-cup i Örnsköldsvik i sommar med start redan nu till helgen. Sen kör vi en tävling varje månad med stor avslutning med långloppet Tolvtjärnsloppet som i år även är seedningsgrundande för cykelvasan. Ett "riktigt" långlopp blir det med 65km och 1100hm och över tre mil stig.

www.ckornen.se

Helgens lopp hittar ni dock här: http://www.ckornen.se/aktiviteter/ovikscupen-mtb-deltavling-1/

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Jepp, det var halt och mysigt i Röbäck igår. En sak jag och Emil såg var att de kört skogsmaskin i kraftledningsgatan som korsar stigen precis vid målgången av SS2 för de som var på UmBR, lite svårt att förklara annars. Kartlänk (maskinspåret är längs linjen, mer eller mindre): http://kartor.eniro.se/m/nFq0w

I maskinens spår skulle det kunna bli en rätt fin stig tror jag, om man bara dränerar lite och hojar där. Man kan ju kika och fundera lite om man ändå är där, jag och Emil scoutade lite och det såg rätt lovande ut med fina hällar på många ställen

Umeå-tråden Del II
Var ute och yrade lite idag i sm-spåret vid travet. Hade torkat upp riktigt bra där, var en del blöta stenar men bra mycket mindre än vad jag trott.

Bilagor

• Travet 1.jpg
    Travet 1.jpg
    206.1 KB · Besök: 83
  • Travet 2.jpg
    Travet 2.jpg
    126 KB · Besök: 92
Umeå-tråden Del II
Nej jag har inte varit dit och kollat nu på ett tag. Skulle gissa på att det fortfarande är ordentligt blött. Jag kan svänga förbi där någon dag nu i veckan och kolla läget. Om nu ingen annan hinner för mig.

Umeå-tråden Del II
Tjena !

Var på en tur runt röbäck + hässingeberget i dag.
Röbäck var riktigt fint, Hässingeberget var hyffsat, lite blött på sina ställen men helt klart cykelbart.

Tänkte ta mig en tur i morn åxå, dock bara röbäck, efter lunch typ 12 elr nått om någon vill hänga på.

Umeå-tråden Del II
Snurrade Umåker och Hässning idag. Stigen över Lidberget är riktigt fin, bara lite blött där det brukar vara blött vid den här tiden. Vedkastbacken är som alltid senast av allt, det ligger snö i slyskogen och det hänger återigen en massa kvistar över stigen. En liten såg hade suttit fint där.

Och Hässningberget var som rapporterat här ovan fint! Ett stycke med lite snö på vägen upp bara, annars gick det fint att cykla.

Umeå-tråden Del II
@Penntroll: Vet inte riktigt vart du kör ifrån (åker från böleäng själv) men vi kan väl mötas upp på ica böleäng´s parkering och ta oss därifrån mot röbäck.. ok ? typ klockan 12 om det funkar för dig.

Umeå-tråden Del II
Torrt, soligt och fint idag med PeAC vid Hampis. Gula stigen ner mot rv363 var ju sjukt kul också, att jag inte kört den på 4-5år är ju märkligt.

P1210493.jpg

Umeå-tråden Del II
Jag tror inte det gått så många förbi, jag tror det kommer ner ett rätt stort gäng Lars. Tyvärr inte jag, har en massa bröllop och annat ocykelrelaterat jag tydligen måste gå på.

Ni får säkert en grym dag, och vi ses väl senare till sommaren hoppas jag

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Abstinensen är för stor!
Finns det några bra stigar i skogarna här där jag kan gå lös med min dh cykel?
Gärna någonting med nedförsbackar och drop och hopp.

Tillbaka
Topp