Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Jag är lite sugen på att hoja i eftermiddag, any takers? Jag har bara lillhojen, så tempot blir lagom tramsigt. Kanske Travet-Hässningeberget-Röbäck?

Umeå-tråden Del II
Jag drar upp mot garaget nu typ snart, 1730-18 funkar utmärkt! Ids du inte rulla förbi T-backen så kan du ju slå en signal så ses vi ngn annan stans

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Bra tur i förrigår, trots regn och ståcykelovana ben.

Det viskas om cykling ikväll också, fortfarande med tramscykel. Any takers?

I övriga nyheter så tänkte jag att ett snabbt plojrejs på Gammlia vore skoj, jag har ett par stigar som skulle vara både kul och utslagsgivande. Huvudsakligen utför i vanlig ordning, både rotmattor, stenar och lite slätare partier, bra flow och kurvtagningsskills premieras. Spåren är uppskattningsvis 2-4min långa, och gör man det lite hastigt och lustigt borde man hinna bli klar med rubbet på en timme. Alltså skulle man kunna starta vid 7-8 på kvällen när antalet hundflanörer har tunnats ut lite. Visst var det någon som hade tillgång till tidtyagningssystem för orientering? Det skulle ju vara grymt, då kan man rodda tävlingen sjukt enkelt

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Hoj hoj!

Väl hemkommen till Svea igen är jag grymt pepp på att cukla. Jag jobbar så jag är begränsad till cykling kvällstid, gärna kring sju-tiden. Plats spelar mindre roll. Lite peppad på att hälsa på hässingberget och travet. Jag känner mig lite lat, så jag tänker en 2-timmars tur eller liknande.

Umeå-tråden Del II
Jag cyklar gärna en sväng ikväll. Travet och hässingberget har jag dålig koll på så det skulle vara trevligt med en tur där. När & var?

Umeå-tråden Del II
Kul!
Det verkar vara bestämt trav+hässninge. Vi ses vid 7 på gamla järnvägsbron (brogatan) och rullar ut gemensamt i kvällssolen, glada och kvittrande som små lärkor.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Med en hel del tur kan jag kanske skrapa fram tidtagningsutrustningen du pratade om marran. Kanske inte till detta men förhoppningsvis till UMBR.

Umeå-tråden Del II
Första Happyrajden sen hemkomsten från UVSA avklarad, och det med den äran. Travet och Hässingberget bjöd på snustorra rötter och en sjujävla massa mygg. Marran punkade förstås så att vi fick ynnesten att stifta närmare bekantskap med hela flocken. Vi avslutade med UST. Umeljuset är helt klart i en klass för sig. Jag har verkligen saknat att kunna vara ute till midnatt i skogen. Myggen har jag saknat mindre. Spängerna hade jag helt glömt bort.

Självklart tog jag en massa bilder, skulle ju inte vara jag annars.

IMG_4648.jpg
IMG_4658.jpg
IMG_4654.jpg
IMG_4667.jpg
IMG_4672.jpg
IMG_4681.jpg
IMG_4676.jpg

Umeå-tråden Del II
Snobbo: Ok, till UmBR är ju viktigare, vi får lösa det ändå. Fredag kväll nästa vecka kanske?

Grymma bilder Jackson! Jäklars vad jag blev kränkt av lillhojen, den biter ifrån hårt och fort när man är lite för optimistisk :) Riktigt fin tur, jag är osäker på om jag någonsin cyklat de stigarna i så torrt skick

Umeå-tråden Del II
Var och cyklade i Röbäck idag och kom fram till ett parti där det byggts en spång över ett surhål efter en enligt mig väldigt teknisk stig. Har cyklat här någon gång tidigare och aldrig klarat att cykla över spången och klarade det inte nu heller. Dock ville jag inte ge upp så lätt.

Såg att det låg några träbitar en bit bort så jag la dem framför spången för att skapa en lite mjukare kant som skulle vara lättare att ta sig över. Min vän tyckte inte det var helt ok då han innan mig klarat spången utan att, som han kallar det, fuska :-D Kolla in filmen på min fusk-åkning:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/58656227/VID-20130713-WA0000.mp4

Kan för övrigt säga att det såg mycket farligare ut i verkligheten än på film ;-)

Umeå-tråden Del II
:)
Det är jag som är initiativtagare till den spången, och byggde den tillsammans med Stok, Quid, Jackson och Marero. Jag vill minnas att det uppstod viss diskussion till just insteget på spången, där vissa ville ha det mjukare och jag ville behålla "kanten".

Mitt resonomang var att fixar man resten av den stigen fixar man även att lyfta styret upp på spången, det är ju knappast så att det är det svåraste på den stigen ändå. Dessutom byggdes den för att vara tävlingssträcka i Umeå Bike Rally, och då får det ju inte bli för enkelt. Häng med på en happyride i Röbäck så kan vi stanna där och träna, det blir alltid lättare när man ser hur andra gör tycker jag.

Idag ska det för övrigt cyklas i Tavelsjö om någon är intresserad. Avfärd från mitt garage vid 11, så jag antar att vi är därute vid 1130.

Umeå-tråden Del II
Det som gör spången svår är att det är någon sten och en rot just innan som fick mig ur balans. Den där stenen kommer t ex på bakhjulet just som man ska upp med framhjulet vill jag minnas. I övrigt väldigt rolig och utmanande stig! Kan säga att jag inte klarade alla övriga partier ;-)

Umeå-tråden Del II
Om det finns intresse kan vi köra en session på den stigen (och lite andra kluriga ställen) så man kan få lite tips om hur man tar sig förbi vissa av ställena.

Jag är lite sugen på att cykla i em/kväll, nu när skogen är nyvattnad och fin. Någon mer som är sugen? Det ryktas att det finns en del fin stig i Holmsund, kan det vara ngt?

Umeå-tråden Del II
hrmm.. Hej.
Ny här på happy.
Skulle gärna hänga med och cykla. Är nybörjare på att cykla skog/stig och min cykel är väl vad många skulle betrakta som museeföremål, men den har fyllt sitt syfte på stigarna runt Nydala iallafall. Så jag är sugen på att cykla, har nog lite svårt att ta mig till Holmsund (ingen bil) om det inte är tänkt vi ska cykla dit.

Umeå-tråden Del II
marran: Låter som en god idé att träna teknik efter den stigen och andra ställen i närheten. Bra grej med Röbäck, det verkar finnas stigar i varierande svårighet allt från släta och fina till väldigt brötiga och tekniska. Hänger gärna på någon dag då det är torrt, cyklar just nu omkring på racing ralph pacestar som känns ungefär som att ha ett par 26" tvålar på hjulen då det är blött :-D

Umeå-tråden Del II
space: Jagh ade hoppats att JonFB skulle kliva in här och erbjuda guidning i Holmsund, själv hittar jag inte där för att rädda mitt eget liv.

Det verkar som det kan bli Tavelsjöleden från I20. Vi brukar ses inne på gården på I20 och sen veva ut till Hamptjärnsstugan och eventuellt en bit till. Det finns en hel del skoj därute på hällarna.

bUs: Jag tror det är ganska torrt redan, markerna är ju sjukt torra så det rinner nog ner hyfsat snabbt. Dags att skaffa lite stadigare däck tycker jag det låter som :)

I20 kl 1900 alltså, det blir väl bra?

Umeå-tråden Del II
marran: Jo det är mycket man vill skaffa ner man håller på med denna grymma sport :-D Ett par Hans Dampf trailstar är iaf på väg från tyskland as we speak, kanske får dem innan helgen om jag tur.

Har lite ont om tid för cykling denna vecka, men tänkte ta en tur på torsdag nån gång på dagen (skulle tro vid 13-tiden). Kanske läge för en tur till Röbäck då?

Umeå-tråden Del II
Ok, men då hänger jag gärna på en sväng ikväll, men förvänta er inte några stordåd från min sida. Jag försöker vara på I20 (är det inne på kaserngården du menar) klockan 19. Ses där.

Umeå-tråden Del II
Tja!

Ny på forumet och galen i mtb-cykling. Såg tråden lite väl sent men gör ett försök att hinna hänga med, ni får väl snitta mina däck om jag är belastning. ;)Dundrar i väg med bilen nu.

Umeå-tråden Del II
Tack för en riktigt kul tur ikväll, det var fantastiskt roligt att få hänga med. Tyvärr hann jag ej få med mig extrabatteriet så kameran strejka de flesta ggr jag tog upp den för att plåta men några pix blev det från den och luren.

Premiär med Happygänget i Umeå resulterade i punka, rispiskade armar, trött kropp, blåbärskäft och ett brett leende på läpparna i bilen på vägen hem. Cykeldjefvulen är väckt igen. :D

hamptjaernsbrot_01.jpg

hamptjaernsbrot_02.jpg

hamptjaernsbrot_03.jpg

hamptjaernsbrot_04.jpg

hamptjaernsbrot_05.jpg

hamptjaernsbrot_06.jpg

hamptjaernsbrot_07.jpg

hamptjaernsbrot_08.jpg

hamptjaernsbrot_09.jpg

hamptjaernsbrot_10.jpg

hamptjaernsbrot_11.jpg

hamptjaernsbrot_12.jpg

hamptjaernsbrot_13.jpg

Umeå-tråden Del II
1000 tack för en trevlig tur igårkväll. Fantastiskt roligt att få hänga på och se och lära.
Det var precis lika skoj att cykla i skogen som jag hade hoppats och ännu roligare med sällskap av duktigt och trevligt folk.

Stort tack även till Martin *2 och Marie för bastu, öl och älvbad efteråt.
Skottar in de bilder som jag lyckades fånga med luren (hoppas de hamnar åt rätt håll, *edit* Såklart att det blev fel).

13071701.jpg
13071702.jpg
13071703.jpg
13071704.jpg

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Riktigt fina bilder Kormen!

Jag är ny här, bor sedan 2 år i Umeå och har på det senaste blivit väldigt sugen på köp av MTB. Finns det någon form av facebook-grupp för MTB-intresserade i just Umeå (med omnejd)?

Tillbaka
Topp