Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
marielyhne skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fegare ur i regnet ocksä, så i dag är mina
> ben som danska dynamittar stænger, så jag
> hänger gärna med kl. 17.30- sharp;)

Kan man hoppas på bastu? Sjukt missnöjd med att jag missade förra tillfället och är grymt jäkla pepp på att chockera strandflanörer med barrumpat dopp i älven.

Umeå-tråden Del II
Ruggigt trevlig Röbäckstur ikväll. Mycket finstig, några trixiga passager med teknikträning, mekstopp och lite blodvite. Tack alla inblandade.

Samling vid Elofssonhallen
HappyRoback_01.jpg

Marran, Jackson och paraden väntar in resten av gänget
HappyRoback_02.jpg

Stoks XT-kassett bestämde sig för att gå i bitar
HappyRoback_04.jpg

Marran to the rescue. Hojen rullade vidare som tvåväxlad
HappyRoback_06.jpg

Stigbyggarplanering i kraftledningsgatan
HappyRoback_08.jpg

Ryssvägen över Maries axel
HappyRoback_11.jpg

Paraden
HappyRoback_12.jpg

Jackson
HappyRoback_13.jpg

JMa (kvällens enda cyklist med fullstora hjul)
HappyRoback_14.jpg

Stok på sin dualspeed
HappyRoback_15.jpg

Marie med dynamit i benen
HappyRoback_16.jpg

Uppsamling av fältet strax innan UmBR-spången
HappyRoback_17.jpg

Det gick sjuukt fort här
HappyRoback_18.jpg

JMa hade lite för kul i en utförslöpa och fick laga punka. Marie plockar blåbär.
HappyRoback_21.jpg

Teknikträningsstopp vid fint steg. Marran skuttar uppför.
HappyRoback_26.jpg

Och skuttar utför
HappyRoback_28.jpg

Stok uppför
HappyRoback_29.jpg

Envisast var nog Jackson som körde flera vändor
HappyRoback_30.jpg

Paraden dr0Par
HappyRoback_31.jpg

Liksom Stok
HappyRoback_33.jpg

Putt putt...
HappyRoback_35.jpg

...som belönades med knixig utförslöpa...
HappyRoback_38.jpg

...där marran skrotade och fick ett skapligt jack i smalbenet. Tejpades för att hålla de vita bubblorna på plats.
HappyRoback_39.jpg

Mer trixträning på väg tillbaka till civilisationen
HappyRoback_43.jpg

Marran övervakar Paraden
HappyRoback_44.jpg

Hoppas att alla kom hem helskinnade.

GPS-logg finns här: http://www.endomondo.com/workouts/223971261/149858

/Johan

Umeå-tråden Del II
Lars.E skrev:
> Är det några härifrån som är sugen på hänga
> på i mystempo med ett litet snabbt fikastopp på
> 40 km slingan? Det är mestadels riktigt fin
> stigcykling i fin miljö och jag tänkte boka
> sista plats på 40 km motion.

Hej Lars.E! Vi har inte setts, men jag är nu (med stukad fot och efter viss tvekan) anmäld till 40 km-slingan och tänker definitivt hålla mig i bakre led. När du passerar ser du att jag har en blåsvart Lundhagsryggsäck, en grå hjälm och en vit heldämpad Canyon. Kanske sker det när det precis är läge för fika =) / Marit

Umeå-tråden Del II
Kul tur igår, roligt att så många satte cruxen efter några omtag! Skönt med bilder också, bra jobbat JojjeM. Det är alltid kul när du är med i skogen så man får lite variation på standardvändorna.

Jag är lite sugen på att kolla in skogsmaskinspåret i kraftledningsgatan ikväll, idealiskt skulle man ha med sig en liten hacka, spade och kratta också så man kan dränera och fixa lite. Någon som har verktyg och är sugen?

Umeå-tråden Del II
Verkligen! Jag hade ytterst roligt igår. Blir alltid lika överraskad över hur roligt det är att cykla i Röbäck, det är som att jag glömmer bort det mellan gångerna. Igår var dessutom sällskapet alldeles förträffligt, tusen tack!

Kan tänkas att mina päron har några redskap undanstoppade nånstans i garaget, men jag är inte helt säker. Kan fara och kolla efter jöbbet. Själv bor jag i en exploderad lägga och har inte ens koll på var tandborsten är :).

Umeå-tråden Del II
Blir det samma tid som igår, 1800, fast beväpnade med alla verktyg vi kan hitta? Själv är jag begränsad till yxa, såg, hammare och spik, har någon en kratta eller en hacka skulle det vara grymt

Umeå-tråden Del II
Nu vet jag inte om hela Umeå är i fjällen och lajjar runt, men jag är lite sugen på att köra en stadig heldagstur i Tavelsjö imorgon, inklusive eventuellt bad, UMBR-rek, mackor + ANNAT.
Någon som är sugen på att cykla stök?

Umeå-tråden Del II
xdr: Nära universitetet är ju alltid bra om man ska plugga. Ålidhem är väl där de flesta studenter bor men är också ganska livat. Hyreslägenheter är dock rätt svårt att få tag på generellt i närheten av universitetet om man inte har flera års kötid hos Bostaden eller lyckas hitta något privat eller hos nån av de mindre bostadsföretagen.

On topic: Någon som är sugen på att cykla imorron på dagen (vid 11-12)?? Är sugen på en lite längre tur kanske Röbäck eller Tavelsjöleden men är öppen för förslag.

Umeå-tråden Del II
Ruggen: Jag har en 36t e13 som är över.

Skrotade för övrigt också en bash igår i Tavelsjö, fast 32t. Har någon en sån över är jag intresserad.

bUs: Kollade inte tråden förrän nu, så missade helt den turen.

Umeå-tråden Del II
bUs skrev:
> xdr: Nära universitetet är ju alltid bra om man
> ska plugga. Ålidhem är väl där de flesta
> studenter bor men är också ganska livat.
> Hyreslägenheter är dock rätt svårt att få tag
> på generellt i närheten av universitetet om man
> inte har flera års kötid hos Bostaden eller
> lyckas hitta något privat eller hos nån av de
> mindre bostadsföretagen.
>
> On topic: Någon som är sugen på att cykla
> imorron på dagen (vid 11-12)?? Är sugen på en
> lite längre tur kanske Röbäck eller
> Tavelsjöleden men är öppen för förslag.

Jag menade alltså ur ett cykelhänseende och med förutsättning att man inte har bil.

Umeå-tråden Del II
xdr: Carlshem, Tomtebo och Ålidhem skulle jag säga är bra om du vill ha nära både till universitet och skogscykling. Finns riktigt bra stigar i skogen ovanför Carlshem (Grössjön) och även en del vid Nydalasjön. Finns riktigt bra cykling borta vid Röbäck också men då har ni ju väldigt långt till universitetet.

Stok, marran: Blev inget av den planerade turen, hade ingen lust att köra solo så pysslade med annat idag. Imorron vid 11 är jag dock sugen!! Någon som är på?

Umeå-tråden Del II
xdr skrev:
>
> Jag menade alltså ur ett cykelhänseende och med
> förutsättning att man inte har bil.

Umeå är smått så ni kan i princip bo överallt och ändå kunna ta er ut å cykla. Från Haga är det nära till Hampis (lite hällcykling och mkt trampa) och Gammlia (litet men naggande gott för kortare turer). Därifrån tar det typ en halvtimma att cykla till Röbäck, Umåker och Hässingberget, alla skikkeligt nydeliga skogar för trevliga cykelstunder.

Från Tomtebo/nydala/ersboda (norr om stan) är det mest nära till plattcykling (Grössjön och Nydala). Umåker och Hässingberget ligger söder om stan (teg) och erbjuder mest höjdmetrar (de är få, men trevliga).

Umeå-tråden Del II
Jag har hört att hard tail från nittitalet är det nya svarta på hampisstigen. Kung! Då hoppas jag på Hamptjärnspremiär och spångest ikväll.

Umeå-tråden Del II
När Umeå är såhär blir jag faktiskt alldelens som kär. Sjukt fint ljus och bra stig och alldeles ypperligt sällskap ikväll på Hamptjärnsberget. Marero gjorde en ytterst stark insats på sin gamla järnhäst från Dackefejden och visade att det visst går att cykla sten utan dämpare. Jag och Quid tränade på att ta stenkistor med lysande resultat om jag får säga det själv och sen jagade vi allt vad vi orkade hele vägen hem. Jag blev så exalterad att jag trillade av spången mitt upp i alltihop.

IMG_3570.jpg

Quid i en av stenkistorna på gula leden. Jag är mkt besviken på kamerans oförmåga att visa jävulskapen i denna stenpöl.

Sen måste jag faktiskt slänga in en bild från lördagens tur i Tavelsjö. Marran lyckades få den konstigaste "punka" jag nånsin har sett. Ena sidan på däcket bara släppte och lät världens fetaste slang titta ut över världen.
IMG_3542.JPG

Umeå-tråden Del II
Tänk att jag alltid sett de där stenpartierna som ocyklingsbara, så mycket jag har missat! Helt i onödan. Tack för att du öppnade mina ögon Jackson.

Umeå-tråden Del II
Då va det er jag mötte när jag va på väg mot regementet igen. Vilket kanonväder. Det var riktigt skönt att ta en liten paus vid ett av borden vid stugan och lapa lite kvällssol :)

Quid, det var förresten jag som frågade angående skor på din blogg. Men det gick upp först när ni hade kört förbi.

2 aha upplevelser idag:
1. Vågar man köra lite fortare på spängerna så går det ju betydligt lättare att hålla balansen.
2. Äntligen har jag sett själva tjärnen efter ett antal vändor vid stugan. Riktigt fin med många trollsländor i luften. Endast tack vare den röda slingan.

Man få hålla lite bättre koll i denna tråd och kanske hänga med någon lite lagom tur!

Umeå-tråden Del II
marran skrev:

> Skrotade för övrigt också en bash igår i
> Tavelsjö, fast 32t. Har någon en sån över är
> jag intresserad.

Jag har en e13 32t i någon låda hemma.

Umeå-tråden Del II
Kung! Vi skulle behöva lite verktyg, typ nån form av spade som vi kan använda för att dränera men som inte väger ettusen ton (så att vi kan cykla å). Nån som har nåt som vi skulle kunna använda?

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Jag är sugen på att cykla och har en liten
> hopvikbar Biltema-spade.

Tjohoo!! så ytterst bra!

Tillbaka
Topp