Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Marsupilami skrev:
> Du bor ju nästan granne med mig juh.
Vi kanske känner varandra... :-) Sjöråvägen bor jag på. Vita parhus.
/ Jonas

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Sojan skrev:
-------------------------------------------------------
> Marsupilami skrev:
> > Du bor ju nästan granne med mig juh.
> Vi kanske känner varandra... :-) Sjöråvägen
> bor jag på. Vita parhus.
> / Jonas

Inte riktigt.
Bor på Sjöfruvägen Boklok husen.
Har dock bara kört LVG i år.

Umeå-tråden Del II
Körde hässingberget idag, 1.2 upp och ner.
Men Lordy Lordy så skoj den var, HA!
Har bara tagit 1.7 ner tidigare och den var lite för teknisk för mig med stora stenar och sådant. Men den här var ju nästan bara att släppa på, med några mindre tjuvnyp.

Umeå-tråden Del II
Falafel skrev:
> Körde hässingberget idag, 1.2 upp och ner.
> Men Lordy Lordy så skoj den var, HA!
> Har bara tagit 1.7 ner tidigare och den var lite
> för teknisk för mig med stora stenar och
> sådant. Men den här var ju nästan bara att
> släppa på, med några mindre tjuvnyp.

Kung! 1.7:an blir roligare och roligare ju fler gånger man kör. Om de bara kunde ta bort de där förbaskade spängerna skulle 1.2:an vara episk!

Umeå-tråden Del II
Marsupilami skrev:
> Sojan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marsupilami skrev:
> > > Du bor ju nästan granne med mig juh.
> > Vi kanske känner varandra... :-) Sjöråvägen
> > bor jag på. Vita parhus.
> > / Jonas
>
> Inte riktigt.
> Bor på Sjöfruvägen Boklok husen.
> Har dock bara kört LVG i år.

Aha. Kör bara mtb. Varje år... :)

Umeå-tråden Del II
Tog en tur till Grössjön idag, väldigt halt, blött och fint! Roliga stigar som passade perfekt för en halvfet fatbikare som mig, stenigt, mycket rötter och myrmark.

Liten myrstack.
Grssjn_20131006-2036.jpg

Större myrstack?
Grssjn_20131006-2044.jpg

Blair Witch?
Grssjn_20131006-2040.jpg

Umeå-tråden Del II
En tur längs isälvsleden idag. Det finns verkligen magiska singeltracks där. God pastasallad och trevligt sällskap. Regnet kunde jag varit utan och skoöverdragen kunde jag tagit med.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Det var jag. Hade tyvärr inte tid att stanna och
> säga hej, så jag säger det nu, hej!

Hej hej.

Umeå-tråden Del II
Testade Hässingberget för första gången idag, efter inspiration från tråden. Det var ingen lätt match varken upp eller ner... jag får öva mer teknik tror jag! Fint område. Efter nedfart 1,7:an, en sväng på finfina stigar i riktning mot travet. Nytt område för mig, lär bli fler ggr!

Drickapaus på fin stig
image.jpg

Umeå-tråden Del II
Hade gärna hängt med på tisdag, men 16 är lite för tidigt för mig. Siktar istället på lamptur på torsdag ifall någon vill haka!

Umeå-tråden Del II
Sojan: Kul att du testade Hässingberget, det är helt klart bland det mest tekniska man kan hitta här omkring, och bland det roligaste!

Jag tänkte fö he mig ut och cykla efter jobbet idag. Om jag får sällskap skulle jag vilja hoja till hampis och ta gula leden tillbaka. Jag kan dra från jobbet vid halv fem, så det blir delvis dagsljuscykling och delvis pannlampa skulle jag tro. Any takers?

Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
> Sojan: Kul att du testade Hässingberget, det är
> helt Klart bland det mest tekniska man kan hitta
> här omkring, och bland det roligaste!
>
> Jag tänkte fö he mig ut och cykla efter jobbet
> idag. Om jag får sällskap skulle jag vilja hoja
> till hampis och ta gula leden tillbaka. Jag kan
> dra från jobbet vid halv fem, så det blir delvis
> dagsljuscykling och delvis pannlampa skulle jag
> tro. Any takers?

Det hade varit riktigt kul, men jag har helt döda ben sen gårdagens äventyr. Jag ska tråka mig på gymmet med core-övningar istället. Från när är det man behöver lampa ungefär?

Umeå-tråden Del II
Hur cyklar man bäst till hässingberget? Går det att cykla genom Umåker-skogen? Har försökt tidigare men inte lyckats hitta nån väg

Umeå-tråden Del II
bUs skrev:
> Hur cyklar man bäst till hässingberget? Går det
> att cykla genom Umåker-skogen? Har försökt
> tidigare men inte lyckats hitta nån väg

Det finns två alternativ, antingen cyklar man genom umåker, men då måste man kunna sin stig. Vet du var Artur Häggbladsbacken är? Nedanför den går en stig på tvärsen, den ska du inte ta. Istället ska du ta en stig som går parallellt men ligger lite längre ned. Efter den lilla träbron tar du skarpt vänster i kraftledningsgatan. Därefter kommer du in i skogen igen. Här ska du ta den andra stigen till höger. När skogen öppnar upp sig ska du ta höger igen, uppför en stenkista. Sen är det mest bara att följa stigen ett bra tag, tror jag.. Det finns ett ställe till där man, om man kör rakt fram hamnar på en myr. Det är efter en sträcka där man cyklat i typ en kraftledningsgata (ej helt säker, men det är iaf lite öppnare). Du ska hålla höger. Då kommer du in på en vägliknande stig. När den blir ännu mer till en väg ska du hålla utkik åt vänster. Det finns en stig där som du ska ta. Väljer du rätt lutar stigen svagt utför och efter en stund hamnar du vid en liten uppförsbacke som inte ser mkt ut för världen men som är jäkligt lös och därmed svår att ta sig uppför. Efter detta börjar stigen så småningom gå utför över några hällar. Efter hällarna delar stigen upp sig i ett Y. Håll höger. Då kommer du in på vedkastarbacken (sjuuukt rolig), och dimper ut på en travväg. Håll vänster på vägen. Cykla kanske 200 meter, håll utkik till höger, en liten stig går ned till vägen mellan klabbböle och skravelsjö. Du är framme vid Hässingberget.

alternativet är att köra mot klabböle och ta av åt vänster precis när du kommer ut ur skogen och in mot byn (mot skravelsjö). Då hamnar du vid foten av hässingberget. Finns skylt vid stigens början.

Annars ska jag och Tand cykla från Umåker till hässingberget i dag kl 16. Häng på så ser du hur man cyklar!

Umeå-tråden Del II
Haha, lysande beskrivning, men antagligen rätt omöjlig att följa :)

Jag tror alternativ 3 är grejen, häng på någon som hittar så ser du var man ska köra

Umeå-tråden Del II
Klockren beskrivning, men det sprack direkt på att jag inte vet var Artur Häggbladsbacken är! Jag och xdr tänkte hojja i området och ansluta vid hässing, men om ni ska cykla från Umåker kan vi lika gärna ansluta där och undvika att cykla vilse. Är det parkeringen vid Umåker kl 16 som gäller?

Umeå-tråden Del II
Kan rekommendera att fortsätta cykla i kraftledningsgatan istället för att ta vänster in på motionsspåret, efter bron alltså. Lite hälligt och mer tekniskt.

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Kan rekommendera att fortsätta cykla i
> kraftledningsgatan istället för att ta vänster
> in på motionsspåret, efter bron alltså. Lite
> hälligt och mer tekniskt.

Hm, intressant. Var hamnar man då? Dvs. var kan man ansluta till stigen sen?

Umeå-tråden Del II
Lysande, då kan jag ligga i svansen utan att ta något eget ansvar för orientering alls. Nämnde jag föresten att jag ogillar, rötter, sten, nedförsbackar, uppförsbackar, lera och spänger. Framförallt när det är blött.

EDIT: Regn! Jag glömde regnet!

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
xdr skrev:
> Lysande, då kan jag ligga i svansen utan att ta
> något eget ansvar för orientering alls. Nämnde
> jag föresten att jag ogillar, rötter, sten,
> nedförsbackar, uppförsbackar, lera och spänger.
> Framförallt när det är blött.
>
> EDIT: Regn! Jag glömde regnet!

Ha ha. Då är Hässingberget och Umåker helt perfekt för dig. Idag lär vi till och med få regn!

Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
> xdr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lysande, då kan jag ligga i svansen utan att
> ta
> > något eget ansvar för orientering alls.
> Nämnde
> > jag föresten att jag ogillar, rötter, sten,
> > nedförsbackar, uppförsbackar, lera och
> spänger.
> > Framförallt när det är blött.
> >
> > EDIT: Regn! Jag glömde regnet!
>
>
> Ha ha. Då är Hässingberget och Umåker helt
> perfekt för dig. Idag lär vi till och med få
> regn!

Jag tänkte det var lika bra att börja gnälla redan innan så man inte råkar ha för roligt för att komma ihåg det.

Umeå-tråden Del II
Min doktor ordinerade mig att cykla såphala, snirkliga trappstegsspångar för att bota min svåröverkomliga spångest. Dagens förutsättningar ser med andra ord mycket lovande ut!

Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
> Hm, intressant. Var hamnar man då? Dvs. var kan
> man ansluta till stigen sen?

Japp, man kan ta vänster in på någon av stigarna här, du känner säkert igen dig när du är där.

Umeå-tråden Del II
Fin och dimmig tur på travet och hässingberget idag, dimmigare och roligare ju längre tiden led skulle jag vilja påstå.

IMG_5318.jpg

IMG_5315.jpg

IMG_5314.jpg

IMG_5316.jpg

IMG_5317.jpg

Duktiga cyklister röjer sin stig. Tack för trevligt häng!

Umeå-tråden Del II
Jävligt kul idag. Riktigt duktiga cyklister och snyggt guidat! Det skulle vara kul att prova när det är torrt!
Edit: Det var rätt skön att duscha också, speciellt när cykeln är föredömligt ren. Gpslogg kommer.

Edit 2: Otroligt att det dessutom finns en bild med mig på en spång, jag tyckte jag mest var brevid.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Grymt kört alla!! Tack för en episk tur! Fick dock bara med mig en bild, xdr's fulmekade sadelstolpe:

Bilagor

• 2013-10-08 15.35.56.jpg
    2013-10-08 15.35.56.jpg
    104.5 KB · Besök: 167
Umeå-tråden Del II
tack för turen! det var riktigt kul att få se travet och hässinge. längtar redan tillbaka.

klättermästarn bUs fick kedjetrubbel i första backen på väg upp för hässingberget

DSC_0738.jpg

bUs på väg ner

DSC_0740.jpg

xdr köttar ht

DSC_0739.jpg

Umeå-tråden Del II
jag och några kompisar tänkte cykla flottarstigen nu på söndag om någon vill haka.

man börjar i överklinten och slutar ca 2.5 mil senare med fika hemma hos mig. vi har väl inte riktigt sagt någon tid än men det pratades om kl 10..

tydligen ska stigen vara nyröjd igen (enligt mellanbygden) så det kan ju inte annat än bli kanoners!

så här såg det ut för två år sen när stigen cyklades senast: http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/1693069#msg-1693069

och här bor jag: http://www.hitta.se/karta#center=71...ar=bäck 71 robertsfors&type=map&level=1&rlm=1

Umeå-tråden Del II
Om det är någon som åker från Umeå och har plats över så går det, annars tror jag det är lite lång transportsträcka.

Umeå-tråden Del II
Fyfasen vad trevligt! Jag är 99.9% säker på att jag hänkar! Börja vid Röbäck?

Tand: Grymt bra initiativ! Jag har dock helgat söndagen åt svampen. Ha en fin tur!

Umeå-tråden Del II
xdr skrev:
> Det är ingen som vill byta och träffa mina
> svärföräldrar så kan jag cykla på lördag?

Nej

:)

Tillbaka
Topp