Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Jamen det var ju så satans trevligt det här med kondistur och långtur! Å jäkligt tur att Falafel hade med sig en extra körv för överlevnaden, jag är dock fortfarande sjukt hungrig. Ska också försöka lägga upp lite bilder, men de hamnar nog på min hemsida.

Umeå-tråden Del II
På söndagen sken solen lika fint som dagen innan, och temperaturen hade droppat ett par grader till under nollan. Krispigt var ordet sa Bull.

IMG_5422.jpg

Vi var en glad neuflett bestående av quid + 1, AuL, Jon_FB, marran, jag, falafel, gimli_z och Cissi som hade som plan att behiva oss från väg 92 till krokarna runt Fällfors längs med Lögdeälvsleden.

Jag benämner denna tur, Uppför en kulle och nedför en ås, för så var det.

IMG_4532.jpg

1 + quid

IMG_4554.jpg

marran och Cissi

IMG_4538.jpg

Jon_FB

IMG_4562.jpg

Cissi

IMG_4574.jpg

+1

IMG_5423.jpg

Lite småkyligt var det från början. Men finns det hjärterum så

IMG_5424.jpg

marran och Jon_FB

Vi roade oss också med att köra fel några gånger. Det var bra för då fick vi sprätta lite sten och cykla lite is.

IMG_4587.jpg

IMG_4590.jpg

IMG_5426.jpg

Fika!

IMG_5428.jpg

IMG_5437.jpg

Cukla!

IMG_4605.jpg

Marran på Drakryggskammen

IMG_4620.jpg

Cissi

IMG_4635.jpg

AuL

IMG_4648.jpg

quid

IMG_4657.jpg

+1

Grilla!
IMG_5439.jpg

Vi kom fram till vår ändstation lagom till att solen började gå ned. Då hade vi bara en sisådär 2 mil att cykla tillbaka. Självklart hade vi glömt att ta med oss lampor. Men slutet gott allting gott, vi tog oss hem. Lite kalla kanske, ganska trötta kanske, och nåsåjävulskt sugna på fett, salt och i mitt fall: Folkis. Sen sov då jag iaf.

Tusen tack alla för en grymt fin helg! Tjoflöjt!

Umeå-tråden Del II
cissi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jamen det var ju så satans trevligt det här med
> kondistur och långtur! Å jäkligt tur att
> Falafel hade med sig en extra körv för
> överlevnaden, jag är dock fortfarande sjukt
> hungrig. Ska också försöka lägga upp lite
> bilder, men de hamnar nog på min hemsida.

Varannan gång jag läser detta, läser jag konditionstur och varannan konditoritur. Briljant att det blir samma i kortform tycker jag. Briljant helg var det också, sannerligen.

Umeå-tråden Del II
Meget bra helg! Skönt att alla tog sig runt, och Falafel hittade sin bil i mörkret.

Jag lurar lite på en pannlampstur imorgon, det låter väl trevligt?

Umeå-tråden Del II
Aah, vilken helg alltså!! Jag +1 hade ju försökt genskjuta er vid Hässningberget alt. Röbäck i lördags men lyckades missa er. Ni var väl för sprättiga, åtminstone av bilderna att döma!
Men Lögdeälven alltså, fantastisk tur! Och jag är ack så glad att Nedre Nyland blev min vändpunkt, ty väggen var närapå ett faktum innan bilen var nådd. Hade det då dessutom varit mörkt och kallt (kallare!) i det läget skulle jag nog ha stupat i diket och blivit liggande till våren.

Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
>cissi skrev:
>-------------------------------------------------------
>> Jamen det var ju så satans trevligt det här med
>> kondistur och långtur! Å jäkligt tur att
>> Falafel hade med sig en extra körv för
>> överlevnaden, jag är dock fortfarande sjukt
>> hungrig. Ska också försöka lägga upp lite
>> bilder, men de hamnar nog på min hemsida.
>
>
>Varannan gång jag läser detta, läser jag konditionstur och varannan konditoritur. Briljant att >det blir samma i kortform tycker jag. Briljant helg var det också, sannerligen.

Men asså, såg inte det fina i detta ord som på ett mycket trevligt vis beskriver lördagsturen, men jag syftade helt klart på konditoritur!

Umeå-tråden Del II
Jag vill uppmana alla Umeå-cyklister att gå in och tycka till om hur vi använder Stadsliden. Formatet för enkäten är kanske inte optimalt, men jag tänker att det är viktigt att vi visar att vi finns och har rätt att vistas i Gamlia:

kommunens enkät

Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
> Jag vill uppmana alla Umeå-cyklister att gå in
> och tycka till om hur vi använder Stadsliden.
> Formatet för enkäten är kanske inte optimalt,
> men jag tänker att det är viktigt att vi visar
> att vi finns och har rätt att vistas i Gamlia:
>
> kommunens enkät

Tack för heads-up! Har givetvis lämnat min ödmjuka synpunkt.

Umeå-tråden Del II
Nu grabbar och flickor är det såhär att jag och bUs ska ut och bajka imorrn. Vi tänkte rajda I röbäck vid 13-14 tiden för att slippa lampa då mitt batteri har valt att besöka sina fäders marker.

Om ni väljer att joina oss så får ni det outsinliga nöjet att se mig använda plattisar för första gången. Glatt humor och blod utlovas.

Edit: Jag har dessutom inte rört mig på en vecka så det finns risk för överladdning och dampigt humör.

Edit2: Jag glömde det viktigaste. Det är GULA plattisar... GULA liksom!
KOMSKI KOMSKI!

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Bilder på de gula plattisarna annars har det aldrig hänt :D.

Har precis upptäckt Umeå tråden - kul att det händer så mycket häruppe. Skulle vara jättekul att hänga med på en nybörjörtur nästa vår/sommar, jag har relativt ok kondition men tyvärr är jag inte något vidare när det blir knixigare/tuffare terrämg.

Umeå-tråden Del II
Scale60 skrev:
> Bilder på de gula plattisarna annars har det
> aldrig hänt :D.
>
> Har precis upptäckt Umeå tråden - kul att det
> händer så mycket häruppe. Skulle vara jättekul
> att hänga med på en nybörjörtur nästa
> vår/sommar, jag har relativt ok kondition men
> tyvärr är jag inte något vidare när det blir
> knixigare/tuffare terrämg.

Det absolut bästa sättet att utveckla sin teknik är att åka med duktigare åkare, det var på Happy Ridesen i GBG som jag började känna att jag iallafall inte ramlade överallt.

Bild!
741272_711209978908787_969317859_o.jpg

Umeå-tråden Del II
xdr skrev:
> Scale60 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bilder på de gula plattisarna annars har det
> > aldrig hänt :D.
> >
> > Har precis upptäckt Umeå tråden - kul att
> det
> > händer så mycket häruppe. Skulle vara
> jättekul
> > att hänga med på en nybörjörtur nästa
> > vår/sommar, jag har relativt ok kondition men
> > tyvärr är jag inte något vidare när det
> blir
> > knixigare/tuffare terrämg.
>
> Det absolut bästa sättet att utveckla sin teknik
> är att åka med duktigare åkare, det var på
> Happy Ridesen i GBG som jag började känna att
> jag iallafall inte ramlade överallt.
>
>
> Bild!
> https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
> frc3/741272_711209978908787_969317859_o.jpg

Jamen då hänger jag med till våren om det är ok. Min specialitet är flyga över styret :D.

Umeå-tråden Del II
hej!

Det är liten metantal tröskel att haka på med "proffsen"...vill ju inte vara en bromskloss för de som vill åka fort! ;)

är ju en grönjöling själv med...övat på egenhand....så snart...kanske...! :)

//Janne

Umeå-tråden Del II
Äh, klart ni ska hänga på. Vi är för få häruppe för att inte alla ska få hänga på. Är man bara beredd på att bli ordentligt trött i början är det ingen fara, de som är lite snabbare får ju stå och snacka skit, det är också trevligt!

Dagtid funkar tyvärr dåligt för mig, annars hade jag lätt vart på idag. Körde pannlampa igår på Gammlia, rötterna är fina nu :)

Man kanske ska köra en vända imorgon? Då är det ju helg och allt

Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
> Jag vill uppmana alla Umeå-cyklister att gå in
> och tycka till om hur vi använder Stadsliden.
> Formatet för enkäten är kanske inte optimalt,
> men jag tänker att det är viktigt att vi visar
> att vi finns och har rätt att vistas i Gamlia:

Bra. Även fast jag inte är så mycket till Umeåcyklist nuförtiden så gick jag in och fyllde i. Kompletterade i fritextfältet med att säga att det endast var stigarna, inte motionsspåren, som är intressanta och att jag hellre kallar det rekreations- eller nöjescykling snarare än "motionscykling" som var förvalt :)

/johan

Umeå-tråden Del II
lacrits68 skrev:
> hej!
>
> Det är liten metantal tröskel att haka på med
> "proffsen"...vill ju inte vara en bromskloss för
> de som vill åka fort! ;)
>
> är ju en grönjöling själv med...övat på
> egenhand....så snart...kanske...! :)
>
> //Janne

Till och med jag som nybörjad långsam fatbikare utan kondis har vågat mig med på turer med Umeåhappyproffsen, kan lova att dom är snälla :)
Sen att jag lyckades haka på dom stökigaste turerna som nybörjare får jag nog skylla mig själv för. Jag var inte snabb, men trött. :)

Umeå-tråden Del II
xdr var sjukt cool idag med sina gula pedaler och matchande gula tröja. Här på Jättstuberget just innan vi båda droppade nerför 10-metersstupet och landade perfekt (ingen bild på det dock).
2013-10-2515.12.56.jpg

Sen drog jag en vurpa på nåt halvlätt ställe och satte armbågen i en häll. Fick mig att fundera lite över det här med armbågsskydd. Tror aldrig jag sett nån som haft det och har det inte själv, men känns ju som att just armbågarna ofta får stryk när man vurpar och jag funderar därför om det är värt att skaffa. Hur resonerar ni andra kring armbågsskydd?

Umeå-tråden Del II
Om det ändå är så kallt att man inte blir för varm så why not.

Själv kör jag nästan alltid knäskydd, men typ aldrig armbågsskydd, inte ens på dh. Har inte hittat några som sitter bra nog för dh, och på stig tycker jag inte det behövs (för mig). Jag landar oftast på underarmen ändå, så armbågarna brukar klara sig

Blir det någon cykling (och kanske rent av fika) imorgon förresten?

Umeå-tråden Del II
på dh skulle jag aldrig köra utan armbågsskydd. har blivit så gammal så jag tycker det är så sjukt ovärt att slå mer än nödvändigt. tycker mina race face zero sitter riktigt bra och upplever inte att dom glider ner eller snurrar. dom skulle nog funka på stig oxå om en har likadana spinkiarmar som jag.

Umeå-tråden Del II
Skulle nog inte heller köra dh utan armbågsskydd, och på tal om dh så håller jag på och samlar på mig en del gear inför nästa säsong och tänkte bl a köpa ett par armbågsskydd för dh. Då skulle det ju vara optimalt om det gick att få tag på ett par som erbjöd tillräckligt skydd för dh men samtidigt är tillräckligt komfortabla för att använda på stig. Får kolla på Race Face Zero om det kan va nåt. Någon som har fler tips?

Umeå-tråden Del II
Jag har ett par Fox Titan Pro som jag tycker är grymt schyssta. De sitter kvar till och med på mina spagettiarmar. I somras hade jag dem när jag körde utför berg. Det skulle nog kännas lite over kill att ha dem på stig, men om det inte är för varmt tror jag iaf inte att de skulle kännas osköna eller i vägen. Jag kan gå i god för att de funkar alldeles ypperligt att glida på över stock och sten.

Fox Titan Pro elbow guards

Umeå-tråden Del II
Tänkte cykla imorgon vid typ 10-10.30 tiden, har gärna sällskap. Tänkte mig typ Gamlia, Tavelsjö leden eller något annat.

Umeå-tråden Del II
Jackson skrev:
> 10.30 borde funka! Måste fixa lite grejer på
> hojen innan bara. Ska vi ses vid tavelsjöledens
> början?

Jag skjuter gärna på det en kvart. Vid tavelsjöledens början.

NollSjuNollFemTjugoNollFemSjuttioTre är mitt nummer om det behövs annars.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Men cykla lite imorgon kanske?

Det låter väl alldeles lysande, jag och bUs pratade lite löst om tavelsjöberget.

Tillbaka
Topp