Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Är det någon som är sugen på aw cykling imorgon? Kanske en sväng på gamlia eller tavelsjöleden? Om andan faller på kan det ju eventuellt avslutas med en öl. Föreslår 16:30 med lampa.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hojar gärna i helgen. Travet + Hässninge +
> Röbäck kanske?

Det låter alldeles utmärkt faktiskt.

Umeå-tråden Del II
Tack bUs och falafel för en fin morgontur, riktigt bra cyklat. Ge det ett tag så är det helfruset :) och snabbcyklat.

Jag fick ta hett vatten idagg för att få bort den fastisade leran från cykeln...
Det börjar verkligen bli vinter :)

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Ove: Det låter ju faktiskt som en lysande ide!

xdr: Fint, jag föreslår att vi ses kl 10 vid gamla cykelbron (järnvägsgatan) och rullar därifrån tillsammans

Umeå-tråden Del II
Jag kan varken cykla på lördag eller på kvällen när det blivit mörkt. Men jag hade tänkt bege mig ut på en tur imorgon medan det är ljust. Så hojta till om det är någon som vill göra mig sällskap.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Ove: Det låter ju faktiskt som en lysande ide!
>
> xdr: Fint, jag föreslår att vi ses kl 10 vid
> gamla cykelbron (järnvägsgatan) och rullar
> därifrån tillsammans

Det låter som en bra plan, jag tänkte pannkaksladda på fredagkvällen också :) Fika?

På vilken sida av bron tänkte du dig? Stadsidan eller andra sidan av bron?

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Ove: Det låter ju faktiskt som en lysande ide!
>
> xdr: Fint, jag föreslår att vi ses kl 10 vid
> gamla cykelbron (järnvägsgatan) och rullar
> därifrån tillsammans

Du menar brogatan eller? järnvägsgatan ligger öst på stan och där finns ingen bro?
Jag är med på att cykla på lördag så länge inte regnet vräker ner.

Umeå-tråden Del II
Det där var ju riktigt fint! Lite lerigt och blött på sina ställen, vissa spänger (och broar) var förvisso inte cyklingsbara men överlag var det förvånansvärt greppigt. En OTB och nåra småvurpor och en fin på en snorhal bro blev resultatet.

Grymt cyklat alla.

Jag ska försöka gräva fram mina få gps-loggar, men vart ska jag skicka dem?

Umeå-tråden Del II
xdr skrev:
> Det där var ju riktigt fint! Lite lerigt och
> blött på sina ställen, vissa spänger (och
> broar) var förvisso inte cyklingsbara men
> överlag var det förvånansvärt greppigt. En OTB
> och nåra småvurpor och en fin på en snorhal bro
> blev resultatet.
>
> Grymt cyklat alla.
>
> Jag ska försöka gräva fram mina få gps-loggar,
> men vart ska jag skicka dem?

Om du kan plocka ut loggarna i filer så får du gärna skicka dem till umeadownhill@gmail.com
Går dem att få utritade på kartor på en gång?

Tack allihopa för en trevlig cykeltur allihopa!

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Detta gäller även till alla er andra. Umeå kommun skulle vilja få veta vart vi cyklar i och runtomkring Umeå. Dem vet att vi är många, men dem har ingen koll på vart vi cyklar. Så dem skulle vilja få in gps kordinater på de rutter som används. Så alla ni som brukar tracka turerna med GPS får väldigt gärna skicka dem till mig på mailen umeadownhill@gmail.com

Om ni inte har GPS så får ni istället gärna PMa mig och skriva vart ni brukar cykla.

Jag hade ju möte med kommunen i fredags så här kommer en lite kort sammanfattning på de större punkterna från mötet.
Det togs inga beslut under mötet utan än så länge samlar dem in synpunkter från alla som använder skogen. Beslut kommer sedan att fattas för att försöka tillmötesgå alla parter. Så inget här nedan är bestämt utan bara funderingar än så länge.

Precis som i stort sett alla skrev till mig så var alla eniga om att det måste förtydligas att vi faktiskt får cykla på stigarna i skogen. Så det kommer nog att komma upp skyltar som förtydligar detta. Det finns tyvärr ett antal cyklister som inte visar hänsyn för övriga i skogen, så det kommer nog kanske att då även skrivas in något i stil med att cyklister skall lämna företräde vid möte. Vi cyklister måste anpassa farten då vi möter folk i skogen. blir det riktigt trångt så måste cyklister kunna stanna och inte ramma folk utav stigen.

Vi pratade lite om att eventuellt bygga nya stigar som sammaflätar de befintliga stigarna så att vi skall slippa transportera oss på elljusspåret för att komma emellan de olika stigarna.
Här ser jag gärna att ni PMar mig med förslag på vart detta skulle behövas.

Dem undrade även om vi inte ville ha dedikerade cykelstigar? Detta skulle då givetvis inte innebära att vi skulle uteslutas från de övriga stigarna. utan bara att vi får dedikerade stigar där vi skulle få företräde samt som kan byggas efter våra önskemål med eventuella ojämnheter mm.

Vinterstigarna är det område som kommunen får in mest klagomål ang. här var kommunen inne på att det stundtals är för mycket trafik på det fåtal stigar som finns. Så som en framtidsvision kanske det kommer att skapas ytterligare ett område med vinterstigar. Inför ett sådant projekt så vill dem få in önskemål från oss cyklister på vart vi anser att bästa placering utifrån våra behov finns? Så PMa mig på önskemål på lämpliga områden!

Utöver dessa frågor så pratade vi mer allmänt om skogen och om WC och omklädsningsrum mm.

Sprid gärna den här infon till andra cyklister så att vi får in så många kommentarer och önskemål som möjligt. Ju mer ni engagerar er desto mer kommer vi att kunna få tillbaka från kommunen.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Lystring alla morgonpigga cyklister! Jag och xdr tänkte ta en uppfriskande morgontur runt Grössjön imorgon. Planen är att mötas utanför pizzerian på Tomtebo kl 8:30 (Nornaplatsen). Så ställ väckarklockorna, avboka eventuella möten och sjukanmäl er till jobbet så hoppas jag att vi ses där!

Umeå-tråden Del II
Det blev en riktigt fin tur idag. Lite varmare i luften och föret var riktigt fint bortsätt från någon enstaka isfläck. Ett par bilder från turen:

g1.jpg

inb4 roliga hällar

g2.jpg

mysig skog

Umeå-tråden Del II
Marsupilami skrev:
> Såg er cykla förbi här på Tomtebo när jag
> låg under täcket och myste i soffan.

Du får haka på nästa gång!

Kul att det var en bild när jag hade en fungerande sadelstolpe. Väldigt fostrande med ståtrampning i 1,5h.

Trevlig tur iallafall. Några av de där spängerna behöver göras iordning badly.

Umeå-tråden Del II
bUs skrev:
> Det blev en riktigt fin tur idag. Lite varmare i
> luften och föret var riktigt fint bortsätt från
> någon enstaka isfläck.

Grymt!

Umeå-tråden Del II
bUs skrev:
> Nymekad hoj vill cyklas! Nån som är på i
> helgen?
>
>

SÖNDAG SÖNDAG !!!

Umeå-tråden Del II
Dubbdäck: är det fullservice som behövs är det nog bara att skicka ner dem till Bikeplace i Bgb till exempel, eller TfTuned i storbritannien.

Umeå-tråden Del II
Jag kan cykla söndag kl 8. Har varken bil eller transport, men tänker att om jag börjar vid 6 så är jag framme vid 8 ;)

falafel: Jag och bUs tänkte snurra i Gamlia 10->strax innan 12

Det är bara att joina, droppa dock gärna ett mess innan så vi inte väntar i onödan.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Vi kan köra min bil på söndag, jag rymmar 6 cyklister + cyklar.

Vi ses i korsningen Gluntens väg/sofiehemsvägen, spana efter en gul Caravelle som står parkerad. Glöm inte fika heller!

Umeå-tråden Del II
marran: Grymt! Jag åker gärna med i din bil.

Och som xdr sa så tänkte vi snurra i Gammlia kl 10, ses vid foten av bräntis om nån är sugen på att hänga med

Tillbaka
Topp