Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Någon som vet om nån butik i stan kan ha gängade klingbultar, passande RaceFace N/W? Ivrig som man är tog jag för givet att de gamla skulle passa... Kollat med CM, men det gick icket.

Umeå-tråden Del II
Live från Hampis kan jag säga att Tavelsjöleden upp hit funkar lysande att cykla, utom möjligtvis pulkabacken där det är lite dold blankis.

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
-------------------------------------------------------
> Fråga i verkstaden på Intersport, jag har haft
> framgång med lite blandade småsaker där.

Cykelhandlarn Öst på stan hade en välsorterad bra-å-ha-låda, så det löste sig!

Umeå-tråden Del II
Hej på er. Som ni sett har jag lyst med min frånvaro i cykelskogen föregående säsong. Tyvärr ser jag inte ljusare på denna så jag har bestämt mig för att sälja YT'n för att ev satsa på nån utförshoj till sommarn.

Någon intresserad på min YT Wiked 150 LTD 2012 års modell.

DT dämpare fram/bak 150 mm nyservade på verkstad.
X0 komponenter rakt igenom.
Reverbstolpe
Vikt 12,5 utan pedaler enligt tillverkare.
En AM cykel som verkligen levererar! Väldigt fint skick, lite stött i vevarmar men inget över det normala.

Pris 17000kr ev billigare vid snabb affär

Umeå-tråden Del II
Jag passade på att cykla lite medan solen var framme idag. Här kommer en stigrapport, tyvärr utan bilder.
Gammliaskogen funkar bra. På vissa ställen börjar rötter och stenar redan sticka upp igen.
Stigen som går vid västra kanten av Nydalasjön samt området söder om Kinabron var också bra, i stort sett.
Stigarna som går runt Ön är helt ok, något mosigt på sina ställen.
Öberget var något otippat sämst idag. Mycket snö kvar och ganska isigt, dessutom blåste det helt galet från älvhållet. Men i och med att blidan ska hålla i sig så är det nog inte sååå långt kvar innan det är barmark där!

Umeå-tråden Del II
solen tog med sig cykelsug så jag började meka lite med da bomben, till min fasa så upptäckte jag två ordentliga sprickor i sadelröret... SURT!!

men metan är ok och redo för stig!!

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Hur såg det ut runt travet? Var en sväng längst Tavelsjöleden i söndags, första biten från I20 var helt ok, resten var mosigt och inte ens kul på fatbike.

Umeå-tråden Del II
Tråkigt att höra om sprickorna på downhill-hojen alidhojd! För övrigt kikade jag in i sofiehems-skogen/berget under kvällen och kan meddela att det är väldigt mycket barmark och torrt där. Några isfläckar finns.

Umeå-tråden Del II
"Skogen" vid Sofiehem var ren på några ställen men fortfarande rätt mycket snö kvar på andra.
Gamlia är fortfarande snöigt och det ganska löst på sina ställen, vinterstigarna är fina med några få undantag. Det ser ut att vara mycket is men det är inte alls halt.
Om man valde att inte hålla sig till vinterstigarna var det en blandning mellan pulsning och cykling på sina ställen. En annan trevlig "feature" som fanns var tvärniten om man missade det hårda underlaget och vinglade ut i det mjuka, fostrande.
Jag väljer att illustrera Gammlia såhär.
2014-03-1115.21.54.jpg

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Gick att cykla Tavelsjöleden hela vägen upp till Hampis idag, mycket tack vare att det blivit skare på stigen. Annars är det en del snö kvar än.

DSC00562.jpg

Nedfarten från gula ned på leden.

Umeå-tråden Del II
Skogen vid Gimonäs mot Grössjön var fatbikevänligt med hyfsad skare nu också. Rätt många som vandrat och trampat igenom bara, så det var lite puckelpist bitvis.

Umeå-tråden Del II
Pepperazzi (fd aptonym) skrev:
> Skogen vid Gimonäs mot Grössjön var
> fatbikevänligt med hyfsad skare nu också. Rätt
> många som vandrat och trampat igenom bara, så
> det var lite puckelpist bitvis.

Jag fick nästan lite vibrationsskador i armar och axlar när jag cyklade där igår :) Man skulle nog kunna binda ihop en hyfsat fin is-/skarstigscykelrunda från Gimonäs via Carlslid och vidare upp och runt Nydala.

Umeå-tråden Del II
Jag brukar ta elljusspåret från parkeringen ovanför återvinningen, och sen följa 9kmspåret. Sen finns det stigar runt om hela skogen, kan vara lite svåra att hitta under snön nu bara.

Cyklade (och styrde bitvis) den markerade sträckan (ungefär) igår, var som sagt ordentligt stötigt, men rätt bra skare där inte solen legat på som mest.

gimons.GIF

Umeå-tråden Del II
Jag vet inte om det är jag som tappat stinget och fegat till mig nu under vintern men jag upplever Gammlia som väldigt isigt just nu. Eller isigt och isigt, förrädiskt tror jag är ett bättre ord, det kan vara hur fint och greppigt som helst ett tag och sen kommer en isfläck. Det blir förvisso inte bättre av de millimetrarna nysnö som ligger ovanpå och skymmer. För första gången i vinter överväger jag dubbdäck faktiskt.
2014-03-1810.23.19.jpg

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Trist, jag tänkte ge mig ut på en liten tur idag
> för att damma av lillhojskillsen. Får se vart
> jag hamnar, bra rapporterat!

Om man bara är vaksam och tänker lite var ddet brukar vara vatten så går det att köra. Vissa sträckor är jättefina och vissa är till stora delar jättefina, det är isfläckarna som är läskiga. Backen ner mot hagen har sina rejäla isfläckar. Nästan överallt där det kan vara vatten eller kan vara vatten har sina fläckar som är mer eller mindre uppruggade. På sina ställen är det dock isvattenfall.

Umeå-tråden Del II
quid: Jag köpte på laitis.

Jag hänger kanske på på söndag, det beror lite på vart jag känner att jag ligger i mitt tentapluggande.

Umeå-tråden Del II
Nu har jag dock inget skruvstycker heller, jag kanske kan använda en längre m10 skruv med två muttrar som ersättning istället? Syrröret är 110mm.

Umeå-tråden Del II
Lång skruv, brickor och muttrar är nog egentligen bättre än skruvstycke tror jag, om man ids fippla. Annars funkar faktiskt träbit+hammare också, "det är ingen jävla altartavla" som de brukade säga till mig när jag jobbade på verkstad (ej cykelrelaterad dock). Jag har själv hamrat i styrlagret på en On-one med bräda och hammare, har man bara lite känsla och är försiktig går det utmärkt. Glöm inte att fetta lagerkopparna där de går mot ramen först bara!

Umeå-tråden Del II
+1 på den! kan ett annat barnförbjudet ordspråk(?) med samma betydelse...

annars finns det billig gängstång på biltema

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...lankforzinkad/Gangstang-blankforzinkad-19385/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Bricka/Varmforzinkat-galvaniserat/Limtrabricka-19590/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Mutter/El-och-Blankforsinkat/Mutter-19834/

marran skrev:
> Lång skruv, brickor och muttrar är nog
> egentligen bättre än skruvstycke tror jag, om
> man ids fippla. Annars funkar faktiskt
> träbit+hammare också, "det är ingen jävla
> altartavla" som de brukade säga till mig när jag
> jobbade på verkstad (ej cykelrelaterad dock). Jag
> har själv hamrat i styrlagret på en On-one med
> bräda och hammare, har man bara lite känsla och
> är försiktig går det utmärkt. Glöm inte att
> fetta lagerkopparna där de går mot ramen först
> bara!

Umeå-tråden Del II
alidhojd skrev:
> +1 på den! kan ett annat barnförbjudet
> ordspråk(?) med samma betydelse...
>
> annars finns det billig gängstång på biltema
>
> http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gangstan
> g/Gangstang-blankforzinkad/Gangstang-blankforzinka
> d-19385/
> http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Bricka/V
> armforzinkat-galvaniserat/Limtrabricka-19590/
> http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Mutter/E
> l-och-Blankforsinkat/Mutter-19834/
>
>
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lång skruv, brickor och muttrar är nog
> > egentligen bättre än skruvstycke tror jag, om
> > man ids fippla. Annars funkar faktiskt
> > träbit+hammare också, "det är ingen jävla
> > altartavla" som de brukade säga till mig när
> jag
> > jobbade på verkstad (ej cykelrelaterad dock).
> Jag
> > har själv hamrat i styrlagret på en On-one
> med
> > bräda och hammare, har man bara lite känsla
> och
> > är försiktig går det utmärkt. Glöm inte
> att
> > fetta lagerkopparna där de går mot ramen
> först
> > bara!

Jag hittade ju faktiskt en lösning här hemma, snodde gängstången till katternas träd som vi inte fått upp på lämpligt sätt än. Vinkeljärnen är kanske inte de mest praktiska men de finns hemma och är lika stora som lagren.
2014-03-2116.46.51.jpg

Umeå-tråden Del II
Gimli_z skrev:
> Vilken tid ska vi träffas imorgon, kl 09 där
> Tavelsjöleden börjar?

Det går bra för min del, då kan jag akutplugga när jag kommer hem.

Umeå-tråden Del II
Gimli: Då ses vi vid ingången vid 9.00.

marran: Om du dyker upp så får du gärna ta med dig rörkapen så kan jag bygga i veckan.

Tillbaka
Topp